Hej,

Jag bor i ett hus där tomtgränsen från vilken man får access till huset och tomten har endast en öppning som släpper igenom cykel och människor. Ingen möjlighet att köra bilen in i tomten för att ställa den där. Längs hela den gränsen har samfälligheten p-platser (se bild). Har någon förslag på hur man går tillväga för att tvinga samfälligheten att flytta på en p-plats för att jag ska kunna upprätta en infart till min tomt? De har möjlighet att upprätta den kryssade p-platsen annanstans nära. Någon med erfarenhet ifrån liknande fall? Jag tog dialogen med ordförande för samfällighetsstyrelsen och hans svar var att detta gynna endast mig och att de inte kommer att kunna hantera det något vidare. Jag inser att han har rätt i sak men föreningens p-platser gör anspråk på hela min tomtgräns. Kan man göra något med hjälp av lantmäteriet (Stockholm). Jag vill inte bygga en garage eller liknande utan bara ställa bilen inne i min tomt på en grus/makadam rektangel. Fastigheten är äganderätt och ligger i Stockholm och är del av samfälligheten.

• Flygbild över tomt med parkerade bilar framför. En parkeringsplats är markerad med rött kryss över.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du inte egen infart? Finns en gemensamhetsanläggning på det ställe som du har kryssat i på kartan?

Claes Sörmland
Det som avgör den servitutsrätt som kommer med gemensamhetsanläggningen som samfällighetsföreningen förvaltar är anläggningsbeslutet, alltså det beslut som Lantmäteriet har beslutat om. Om det finns en beskrivning i anläggningsbeslutet att din gräns och därmed utfartsmöjlighet får belastas av blockerande parkeringsplatser så måste det till en ändring av anläggningsbeslutet. Då får du ansöka om detta hos Lantmäteriet, d v s att ändra anläggningsbeslutet. Om samfällighetsföreningen själva och utan stöd i anläggningsbeslut har anlagt parkeringsplatserna så har man gjort fel. Då ska de i princip bort.

Du kan beställa anläggningsbeslutet hos Lantmäteriet som allmän handling. Logga in på webtjänsten Min fastighet med BankID så ser du gemensamhetsanläggningens aktnummer. Sen emailar du Lantmäteriet och begär ut akten.

//

Vad gäller styrelsen så ska den beakta ditt enskilda intresse i skälig omfattning och alltså inte resonera på det förenklade sätt som ordföranden gjorde. Samfällighetslagen:

Text av 19 § markerad: "Varje medlems enskilda intressen skall även beaktas i skälig omfattning.

I grund och botten är en samfällighetsförening och därmed dess styrelse en serviceorganisation för medlemmarna. Det kan kännas jobbigt för enskilda som tar styrelseplatser att acceptera att man har tagit ett sådant lågstatusuppdrag som att serva sina grannar, men så är det.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Jam Tash Jam Tash skrev:
Har du inte egen infart? Finns en gemensamhetsanläggning på det ställe som du har kryssat i på kartan?
Nej, sorry, den kryssade p-platsen är den platsen som jag önskar få bort så jag kan öppna in till min tomt. Alla platser du ser där är en gemensamhetsanläggning, dvs nyttjas av alla medlemmar (oss). Problemet som uppstår är att de platserna är alltid fulla. Jag kan inte ens stå och lasta i och ur utan att stör trafiken in och ut från parkeringen. Därför vill jag nyttja min tomt istället och kunna gå in i den med bilen.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det som avgör den servitutsrätt som kommer med gemensamhetsanläggningen som samfällighetsföreningen förvaltar är anläggningsbeslutet, alltså det beslut som Lantmäteriet har beslutat om. Om det finns en beskrivning i anläggningsbeslutet att din gräns och därmed utfartsmöjlighet får belastas av blockerande parkeringsplatser så måste det till en ändring av anläggningsbeslutet. Då får du ansöka om detta hos Lantmäteriet, d v s att ändra anläggningsbeslutet. Om samfällighetsföreningen själva och utan stöd i anläggningsbeslut har anlagt parkeringsplatserna så har man gjort fel. Då ska de i princip bort.

Du kan beställa anläggningsbeslutet hos Lantmäteriet som allmän handling. Logga in på webtjänsten Min fastighet med BankID så ser du gemensamhetsanläggningens aktnummer. Sen emailar du Lantmäteriet och begär ut akten.

//

Vad gäller styrelsen så ska den beakta ditt enskilda intresse i skälig omfattning och alltså inte resonera på det förenklade sätt som ordföranden gjorde. Samfällighetslagen:

[bild]

I grund och botten är en samfällighetsförening och därmed dess styrelse en serviceorganisation för medlemmarna. Det kan kännas jobbigt för enskilda som tar styrelseplatser att acceptera att man har tagit ett sådant lågstatusuppdrag som att serva sina grannar, men så är det.
Jag ska dubbelkolla detta. Men det finns ingen text i anläggningsbeslutet som säger just det du skriver. Ska dubbelkolla som sagt. En fråga, hur får man hjälp ifrån lantmäteriet? Alltså där man förklara situationen för de punkt för punkt, eller är det mejl som gäller?

Titta också avstyckninhgshandlinegn där din fastighet skapades. Där bör stå något om hur det är meningen att du skall ha infart till din fastighet. Det finns områden där detaljplanen explicit förbjuder infarter till fastigheten, där man normalt bara skall kunna komma in gående eller med cykel. Men det är relativt ovanligt.

Troligen får samfälligheten inte blockera infart till din tomt.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
KalRaoXX KalRaoXX skrev:
Jag ska dubbelkolla detta. Men det finns ingen text i anläggningsbeslutet som säger just det du skriver.
Det vanliga är att det finns en bilaga "Beskrivning (BE)" som en del av anläggningsbeslutet. I den finns ofta kartor över gemensamhetsanläggningens utbredning, t ex en karta över området med vägar och parkeringsplatser markerade. Ibland är den mer omfattande med hundratals sidor och kan t ex innehålla rena byggbeskrivningar av ett område eller en väg.

KalRaoXX KalRaoXX skrev:
Ska dubbelkolla som sagt. En fråga, hur får man hjälp ifrån lantmäteriet? Alltså där man förklara situationen för de punkt för punkt, eller är det mejl som gäller?
Lantmäteriet ger ganska begränsad rådgivning inom ramen för serviceskyldigheten i förvaltningslagen. Men man brukar kunna få lite guidning kring anläggningsbeslutet över telefon. Så fort det luktar konflikt och det finns minsta tolkningsmån så brukar medarbetarna på myndigheten hänvisa till att göra en fastighetsbestämning. Om du ansöker om en sådan kan Lantmäteriet bestämma omfattningen av en redan inrättad gemensamhetsanläggning (men kan inte besluta om ändring inom ramen för fastighetsbestämningen):

https://www.lantmateriet.se/sv/fastighet-och-mark/oklarheter-kring-granser/Fastighetsbestamning/

Claes Sörmland
H hempularen skrev:
Titta också avstyckninhgshandlinegn där din fastighet skapades. Där bör stå något om hur det är meningen att du skall ha infart till din fastighet. Det finns områden där detaljplanen explicit förbjuder infarter till fastigheten, där man normalt bara skall kunna komma in gående eller med cykel. Men det är relativt ovanligt.

Troligen får samfälligheten inte blockera infart till din tomt.
Bra råd, kolla detaljplanen så att den inte innehåller förbud för utfart längs gränsen. Endast där kan det regleras. Finns ingen reglering så har du i princip rätt till utfart. Med undantag då om anläggningsbeslutet ger en rätt att blockera marken med parkering.

KalRaoXX KalRaoXX skrev:
Nej, sorry, den kryssade p-platsen är den platsen som jag önskar få bort så jag kan öppna in till min tomt. Alla platser du ser där är en gemensamhetsanläggning, dvs nyttjas av alla medlemmar (oss). Problemet som uppstår är att de platserna är alltid fulla. Jag kan inte ens stå och lasta i och ur utan att stör trafiken in och ut från parkeringen. Därför vill jag nyttja min tomt istället och kunna gå in i den med bilen.
Kan du inte visa flygfotob med hela tomtgränsen? GA:n kan inte ändras om ändringen inte är väsentlig betydelse för anläggningens syfte.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
En annan sak som kan kollas är detaljplanen. Hur ser den ut för marken i fråga? Är det kvartersmark eller allmän plats under enskilt huvudmannaskap? Vilket ändamål anges i så fall för den allmänna platsen?

Jam Tash Jam Tash skrev:
Kan du inte visa flygfotob med hela tomtgränsen? GA:n kan inte ändras om ändringen inte är väsentlig betydelse för anläggningens syfte.
Det du ser på bilden är den enda tomtgränsen som angränsar till parkeringen. Annars är det gräns mot andra hus eller mot en gångväg.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Det troligaste är att du har en angöringspunkt till din fastighet från framsidan och att samfällighetens parkering är just plats för det.

Hur övriga grannar inte skulle förlora på att ge dig en dedikerad plats som du kan ha som genomfart förstår jag inte. Finns det ytterligare ytor som skulle kunna användas som parkering är väl det bra, men få låter det ju rimligt att ta dem i anspråk också, inte istället, om nu parkeringssituationen är så svår.

KalRaoXX KalRaoXX skrev:
Det du ser på bilden är den enda tomtgränsen som angränsar till parkeringen. Annars är det gräns mot andra hus eller mot en gångväg.
Okej, den flygbilden är inte tillräcklig för att jag ska kunna göra en bedömning. Hur som helst kan en GA inte ändras så enkelt; även om ni kan ansöka om det tvångsvis kan det bli ganska dyrt

Claes Sörmland
Frågan är ju om GAn alls behöver ändras eller om t ex grannskapet i samfälligheten helt enkelt har annekterat mark för parkeringarna någon gång i historien utan laglig rätt. Mer info behövs gällande vad som har beslutats för GAn.

Frågan är ju om GAn alls behöver ändras eller om grannskapet i samfälligheten helt enkelt har annekterat mark för parkeringarna någon gång i historien utan laglig rätt. Mer info behövs gällande vad som har beslutats för GAn.
Det enklaste om du och föreningen flyttar eller tar bort den parkeringen som förhindrar dig. Men, förmodlingen ga:n gäller det område som parkeringsplatsen är belägen. Då blir det svårt att göra det tvångsvis mot styrelsens yrkande.
Frågan är ju om GAn alls behöver ändras eller om t ex grannskapet i samfälligheten helt enkelt har annekterat mark för parkeringarna någon gång i historien utan laglig rätt. Mer info behövs gällande vad som har beslutats för
Då kan du beställa akten från när GA:n bildades för att se kartan. Som andra har skrivit tidigare kan du beställa den direkt via Lantmäteriets hemsida (lm.se).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.