7 898 läst ·
45 svar
8k läst
45 svar
Vem ansvarar - samfällighetsförening eller medlem? Fiberoptikkabel
Samfällighetsföreningen har tidigare dragit en fiberoptikkabel genom mitt förråd, över innervägg och tak, in i mitt hus. Innerväggen och taket behöver nu renoveras med nya gipsskivor och nytt innertak. Enligt föreningen är det mitt ansvar att beställa och betala för en fackman att ta loss och sedan efter renoveringen sätta tillbaka kabeln. Skadas kabeln under renoveringen är det också mitt ansvar enligt styrelsen. Stämmer detta? Kan tycka att föreningen skall ansvara för sin egen kabel, den ägs av föreningen, och stå för kostnaderna så jag kan laga vägg och tak.
Mest troligt så får du aldrig skada deras kabel , inget annat spelar roll där, du får inte bryta nåt som nån annan behöver och äger
Gräver man av en fiber ute på ens tomt så kan man bli ersättningskyldig mot dom som det drabbar
Det framgår inte riktigt exakt vilken boendeform du pratar om ifall du bor i bostadsrättsförening och det är den samfälligheten du menar eller om det är samfälligheten som en förening som dragit fibern och du bor i mer radhus eller villa eller så..
sen kan stadgar/regler fördela om ansvar och reglera vem som står för vad och vissa förråd kan vara en del av bostaden andra är mer en nyttjanderätt av ett förråd.. om vi pratar mer bostadsrättsförening
Har fibern en gång placerats så har man som regel ingen rätt att få dom att flytta den gratis utan den som vill flytta den betalar är det normala OM inte några stadgar eller regler eller avtal reglerar på något annat vis
Gräver man av en fiber ute på ens tomt så kan man bli ersättningskyldig mot dom som det drabbar
Det framgår inte riktigt exakt vilken boendeform du pratar om ifall du bor i bostadsrättsförening och det är den samfälligheten du menar eller om det är samfälligheten som en förening som dragit fibern och du bor i mer radhus eller villa eller så..
sen kan stadgar/regler fördela om ansvar och reglera vem som står för vad och vissa förråd kan vara en del av bostaden andra är mer en nyttjanderätt av ett förråd.. om vi pratar mer bostadsrättsförening
Har fibern en gång placerats så har man som regel ingen rätt att få dom att flytta den gratis utan den som vill flytta den betalar är det normala OM inte några stadgar eller regler eller avtal reglerar på något annat vis
Det jag gör på min egen fastighet och hus som påverkar vår fiberanslutning får jag betala för och det vanliga att hantera det. Och låter som det är er egen fiberanslutning du avser "in i mitt hus".
Utgår också från att det accepterades när installationen utfördes att anslutningen gjordes på detta sättet.
Så jag ser det som helt normalt med de förutsättningarna att du får stå för ev. kostnader.
Utgår också från att det accepterades när installationen utfördes att anslutningen gjordes på detta sättet.
Så jag ser det som helt normalt med de förutsättningarna att du får stå för ev. kostnader.
Ska försöka svara på era frågor.
Jag äger radhus med förråd, och är medlem i en samfällighetsförening med gemensamhetsanläggning.
Fiberoptikkabeln betjänar bara mig. Den går från en låda för huvudfibern på samfällighetsföreningens mark genom mitt förråd, som sitter ihop med mitt radhus, in i radhusets hall. Samfällighetsföreningen äger fibern fram till och med konverteraren inne i radhusets hall.
Jag äger radhus med förråd, och är medlem i en samfällighetsförening med gemensamhetsanläggning.
Fiberoptikkabeln betjänar bara mig. Den går från en låda för huvudfibern på samfällighetsföreningens mark genom mitt förråd, som sitter ihop med mitt radhus, in i radhusets hall. Samfällighetsföreningen äger fibern fram till och med konverteraren inne i radhusets hall.
Redigerat:
Som jag uppfattar det gäller följande:S Stellan Svealand skrev:
Går fibern sönder p.g.a. ren olycka så fixar samfälligheten det.
Men är det som i detta fall du som initierar 'olyckan' så får du stå för kostnaden.
Ska man vara efterklok så var det dumt av dig eller föregående ägare att gå med på den dragningen. Men jag antar att just då verkade det som det bästa alternativet.
Du kan jämföra med ifall t.ex. ett elbolag hade servitut för en ledning på din mark. Då fixar de det utan kostnad för dig om t.ex. ett djur gnagt sönder kabeln. Men om du vill flytta kabeln för att bygga något just där kabeln går så får du bekosta det.
Det här är inte så ovanligt med gemensamhetsanläggningar, att de går i annans mark och byggnad. Vare sig det rör sig om som i trådens fall en ledning, eller t ex en väg eller kanske ett gemensamt tak för en radhuslänga. Och samfällighetsföreningen har i princip rätt, önskar du genomföra förändringar/underhåll på din fastighet som påverkar fibern så får du stå för kostnaden. Precis som att den markägare som behöver gräva ned ledningar i en gemensamhetsanläggning för väg får ta kostnaden för att gräva i vägen och återställa den efter arbetet.
Är det någon som har en uppfattning av vad två besök av fackman kan kosta, för att lossa samt fästa fibern? Kommer den att ligga löst i förrådet eller skyddar de den på något sätt för att undvika skada vid renoveringen?
Beror antagligen väldigt mycket på vad du bror, säkert flera gånger dyrare i Stockholm än i Sveg. Ett besök kan säkert kosta allt från 500:- till 2000:-. Men bara för att samfälligheten tycker att någon annan ska göra det så tror jag att vilken normalhändig person som helst klarar det. Det är ju bara du som drabbas om du klantar dig, hade kanske varit värre om kabeln servade hela samfälligheten. Är man bara försiktig så har jag svårt att se att man inte kunde klara det själv. Och skulle man mot all förmodan klanta sig så kostar det säkert inte så mycket mer att få ut ett fiberproffs en gång som får skarva och sätta tillbaka kabeln än vad det kostar att ta ut samma person två gånger för att hantera fibern.S Stellan Svealand skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 887 inlägg
Men att bara lossa fibern från väggen kan du kanske göra själv? Så länge den inte behöver kopplas loss så tror jag inte du behöver någon fackman för detta. Själva fibern går ju i en plastslang som är det som i så fall skall lossas. Den är inte superkänslig.
Fiberkablar får inte böjas hur som helst. Fäst någon längs kabeln som motverkar att den knäcks och så plockar du ner den bara.
Här än tråd om hur du skyddar.
https://www.byggahus.se/forum/threads/flytta-en-fiberkabel-hur-skydda.355113/page-3
Här än tråd om hur du skyddar.
https://www.byggahus.se/forum/threads/flytta-en-fiberkabel-hur-skydda.355113/page-3
Det där är en utomhusduct som sedan skarvas på med en vit 5 mm inomhusduct. Att bara lossa den och låta vara lös, inte ta isär skarven, när du bygger om är "ganska ofarligt.
Inne i ducten ligger sedan fiber som kan vara blåsfiber eller liknande.
Böjbarhet brukar man säga är som en 90 grader runt en snusdosa.
Så du har ingen fiberkabel som är känsligare.
Inne i ducten ligger sedan fiber som kan vara blåsfiber eller liknande.
Böjbarhet brukar man säga är som en 90 grader runt en snusdosa.
Så du har ingen fiberkabel som är känsligare.