Claes Sörmland
Vi måste ju ha en tråd om det dagfärska utredningsförslaget att ändra på samfällighetslagen så att det blir lättare för samfällighetsföreningar som förvaltar parkeringsplatser/garage att bygga installera elbilsladdning. Alltså utan att ändra på anläggningsbeslutet.

Här är förslaget från sidan 168 i utredningen Mot en effektiv elektrifiering av transportsystemet SOU 2024:97:

Utredningsförslag från SOU 2024:97 om samfällighetsföreningars rätt att installera laddningsinfrastruktur för elbilar på parkeringsplatser och i garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utredningen finns här:
https://www.regeringen.se/contentas...rifiering-av-transportsystemet-sou-202497.pdf

@Klacken var först på bollen med en länk till en nätblänkare om detta i en annan tråd.

• Gilla
MarcusMolander och 1 till
  • Laddar…
Som jag har väntat! Vi har en samfällighet runt våra garage men har fristående hus och jag började gräva i det här och konstaterade att installationen kostade ca 100kkr och att ändra anläggningsbeslutet skulle landa på ca 5000kr per medlem (10 medlemmar)

Nu är det bara att hoppas att dom driver igenom det här under 2025 så att det börjar gälla senast 2026.

Claes Sörmland
Några spontana funderingar:

1. Varför får anläggningssamfällighet som förvaltar gemensamhetsanläggning via samfällighetsföreningen denna rätt men inte anläggningssamfällighet som förvaltas genom delägarförvaltning? Onödig inskränkning.

2. Undrar vad man menar med parkeringsplats här?

I t ex praxis för PBL och tolkning av detaljplaner har man tolkat det så att all mark som är detaljplanerad för gata kan användas som parkeringsplats utan att det bryter mot detaljplanen. I analogi kanske man kan tänka att varje gemensamhetsanläggning som omfattar väg som det kan parkeras längs med kan förses med laddstolpar lite som samfällighetsföreningen vill längs med vägarna/gatorna.

Men vid delägarförvaltning gäller väl att alla beslut måste vara enhälliga? Är alla överens så kan väl ta beslut om i princip vilka investeringar som helst redan idag?

Claes Sörmland
H hempularen skrev:
Men vid delägarförvaltning gäller väl att alla beslut måste vara enhälliga? Är alla överens så kan väl ta beslut om i princip vilka investeringar som helst redan idag?
Nej, de får ju inte strida mot anläggningsbeslutet, t ex att installera laddpunkter där inget sådant ingår i gemensamhetanläggningen. Att man sen kan bryta mot lagen utan påföljd är ju en annan sak. Det är inte brottsligt och det finns ingen tlllsyn. Men man kan ju bli stämd av sin granne civilrättsligt.

Enighet krävs dock vid delägarförvaltning, så att bara kräv kvalificerad majoritet vore att sänka kraven. Då är det väl rimligt att man genomför det i föreningsform.

Claes Sörmland
Nu har jag läst utredningsförslaget.

Det är i grunden ett styrelsebeslut att installera laddpunkter vid garage eller parkeringsplats. Det behöver inte gälla parkeringsplats vid bostadshus så i princip vilken parkeringsplats som helst som ingår i gemensamhetsanläggningen kan via styrelsebeslut förses med laddpunkt av samfällighetsföreningen. T ex en vägförening som som förvaltar gata/väg där det går att parkera har alltså enligt förslaget också den möjligheten, troligen väldigt många vägföreningar tänker jag. Jag tror min egen vägförening träffas då vi förvaltar vägar med sedvanlig gatuparkeringsmöjlighet.

Styrelsen behöver stämmans godkännande med tvåtredjedelars majoritet om installationen innebär kostnader av betydelse. Så om styrelsen sluter avtal med en firma som säljer laddningen och står för installationen så kan detta nog lösas utan stämman. Ska det uttaxeras medel för att utföra denna ändring av gemensamhetsanläggningen så krävs stämmans beslut först.

Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Enighet krävs dock vid delägarförvaltning, så att bara kräv kvalificerad majoritet vore att sänka kraven. Då är det väl rimligt att man genomför det i föreningsform.
Det är typ vad utredningen skriver. Bilda en samfällighetsförening om du vill genomföra detta. Men jag förstår inte varför. Om anläggningsamfällighetens delägare är överens om att de vill ha laddinfrastrukur vid t ex sin delägarförvaltade parkeringsplats, varför inte bara legalisera det? Om man nu ändå ska in och peta i samfälllighetslagen.

(Hm, undrar om inte detta borde petas med i anläggningslagen istället. Alla särregleringar kring gemensamhetsanläggningar för vägar ligger ju redan där. Och detta är bara ännu en särreglering kring gemensamhetsanläggningar, i detta fall för garage och parkeringsplatser. En liten textrad: "I gemensamhetsanläggning som omfattar garage eller parkering ingår laddinfrastruktur." Och sen en not i propositionen att detta även gäller för gemensamhetsanläggningar som har inrättats före lagändringen och att syftet med lagändringen är att även befintliga anläggningssamfälligheter ska kunna installera laddinfrastruktur. Voilà, nu gäller detta både för delägarförvaltade och föreningsförvaltade gemensamhetsanläggningar. )

Redigerat:
Att ha undantagen i en annan lag än huvudregeln är otympligt.

Claes Sörmland
Det är därför jag menar att istället för att hitta på undantag från vad samfällighetsföreningar får driva för verksamhet är det enklare och snyggare juridiskt att omdefiniera vad gemensamhetsanläggningen omfattar. Då kan anläggningssamfälligheterna tuffa på enligt befintlig lagstiftning men råkar man förvalta garage eller parkeringsplats så ingår laddinfrastruktur också i ändamålet med lagstiftarens välsignelse. Och då är det en minimal ändring i anläggningslagen som skulle lösa det.

Uppdraget för utredningen:

Textbild om att underlätta för samfälligheter att bygga laddinfrastruktur; analyserar regelverk och föreslår åtgärder för installation på parkeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon som hört något mer om detta, remissen har varit ute dryga halvåret och jag vill minnas att svaren skulle vara tillbaka ungefär nu?

Vår samfällighet tittar på detta och är i startgroparna för att kalla till informationsmöte följt av extrastämma för att lägga beställning. Vår ansökan till NV är godkänd för max beloppet, offerter inkomna och utvärderade så det är bara det här med anläggningbeslut som spökar.

Vi har idag redan uttag för motorvärmare och separata energimätare på varje plats, och debiterar nyttjad energi vilket var det lösa förutsättningarna, som lantmäteriet aldrig varken dementerar eller bekräftar - "Ni får söka för att få svar på den frågan", för att kunna gå vidare utan ändring i AB:t. då det "bara" en en teknisk uppdatering med bibehållna tjänster till medlemmarna.

Idag känns det som att man skulle våga gå vidare utan ändring med risken att en missnöjd medlem som blir påtvingad en utgift (ca 12000) anmäler föreningen till länsstyrelsen, vilket även om vi skulle få rätt fördröjer det hela så att NV godkännandet går ut. Alternativet är att ansöka om ändring men den handläggningstiden är väl så lång att den nya lagen förmodligen är plats innan den ansökan är klar.

TeroM TeroM skrev:
Någon som hört något mer om detta, remissen har varit ute dryga halvåret och jag vill minnas att svaren skulle vara tillbaka ungefär nu?
Jag kan göra en kvalificerad gissning i alla fall.

Remisstiden verkar ha gått ut i maj. Nu ska remisserna läsas och eventuella klokskaper arbetas in i förslaget. Det är ju en ganska enkel ändring, så regeringen kanske lägger proposition i oktober, frågan behandlas under höstruksdagens andra halva, beslut fattas i december/januari och reglerna börjar gälla från 1 april -26.

Tre år från tillsatt utredning till gällande lag. Snabbare än så går det sällan verkar det som.

• Gilla
TeroM och 1 till
  • Laddar…
Tack för information och kvalificerad gissning. Det låter rimligt.
Hur lång handläggningstid upplevde ni från Naturvårdsverket, innan besked om bidrag?

T trellehasse skrev:
Tack för information och kvalificerad gissning. Det låter rimligt.
Hur lång handläggningstid upplevde ni från Naturvårdsverket, innan besked om bidrag?
Vi skickade in ansökan 27/3 och fick svaret förra veckan, så 4 månader.

• Gilla
trellehasse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.