Hej jag och min nuvarande särbo planerar bli sambos. Tanken är då att jag säljer mitt hus och går in som delägare i hennes. Kan jag då få uppskov på min reavinstskatt ? Eller gör det då att hon får skatta för de pengar hon får av mig istället ? Och jag får betala lagfart ?

Finns det några smarta upplägg här. Vet att man vid generationsskifte kan ge fastighet som gåva och få en pengagåva som gör att man slipper lagfart och reavinst. Fick var det nått krav på max taxeringsvärde eller liknande

F Fredrik_Lerum skrev:
Hej jag och min nuvarande särbo planerar bli sambos. Tanken är då att jag säljer mitt hus och går in som delägare i hennes. Kan jag då få uppskov på min reavinstskatt ?
För att få rätt svar på exakt sin egen situation direkt vet jag inget bättre sätt än att ringa Skatteverkets kundtjänst och fråga. De brukar ta sig tid att förstå situationen och vara hjälpsamma.

Det ligger i Skatteverkets eget intresse att slippa felaktiga deklarationer. 😁

F Fredrik_Lerum skrev:
Eller gör det då att hon får skatta för de pengar hon får av mig istället ?
Hon säljer en del av fastigheten till dig. Det rimliga (vanliga, men inte enda) sättet är att du betalar marknadsmässigt pris. Det innebär ofta en vinst för säljaren. Den vinsten beskattas.

F Fredrik_Lerum skrev:
Vet att man vid generationsskifte kan ge fastighet som gåva och få en pengagåva som gör att man slipper lagfart och reavinst.
Det finns ingen gåvoskatt. Så din sambo kan ge dig halva huset skattefritt. Vid en framtida försäljning kommer istället du vara skattskyldig. Säljer ni dagen efter du fått gåvan får du betala den skatten sambon skulle betalat. Skattskyldigheten flyttas alltså över till dig. Men för att få ett anpassat svar på er situation vet jag inget bättre sätt än att ringa Skatteverket och fråga.

Det finns en rent praktisk poäng med att ni har "samma läge", dvs att du köper och att ni äger och har betalt. Dock kommer ni att ha olika anskaffningsvärden och därmed olika vinst och därmed olika reavinstskatt oavsett hur ni gör om ni inte övertar/köper huset tillsammans.

En annan praktisk poäng är att det ofta är sämre att "köpa in sig" än att köpa tillsammans. Det blir mer jämställt.

Men det är många parametrar som spelar in. Den viktigaste är väl var ni vill bo tillsammans. Man skall nog inte lägga allt fokus på att göra det smartaste ekonomiska. Därmed inte sagt att man tjänar på att utnyttja de möjligheter man har.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.