7 009 läst ·
32 svar
7k läst
32 svar
Överlåta 50% till sambo?
Sida 1 av 3
Jag äger idag ett hus till 100% och står även på lånen. Men har en önskan att dela detta med sambo. Då enklast genom en gåva 50% av fastigheten med villkor om övertagande av hälften av lånen.
Men vill undvika att Skatteverket bedömer det som en försäljning.
Marknadsvärdet är ca 2800000
Taxeringsvärde är 1980000
Lånen ligger på 2100000
Vad jag förstått kommer det då i Skatteverkets ögon ses som en försäljning då lånen är högre än taxeringsvärdet och ingen gåva föreligger. Finns det någon väg runt detta? Kanske avtala om lånen i separat dokument som ej tas med i det som skickas till Skatteverket?! Tacksam för råd.
Men vill undvika att Skatteverket bedömer det som en försäljning.
Marknadsvärdet är ca 2800000
Taxeringsvärde är 1980000
Lånen ligger på 2100000
Vad jag förstått kommer det då i Skatteverkets ögon ses som en försäljning då lånen är högre än taxeringsvärdet och ingen gåva föreligger. Finns det någon väg runt detta? Kanske avtala om lånen i separat dokument som ej tas med i det som skickas till Skatteverket?! Tacksam för råd.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 920 inlägg
Inte funderat på att gifta er?
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
En sådan lösning kan vara farlig. Om inte rätt köpesumma registreras vid lagfartsansökan så kan lagfarten bli ogiltig, många år senare (tom om fastiogheten sålts i många led senare, blir en jäkla soppa).B Brks skrev:
Men är det ett problem om det räknas som försäljning? Med de siffrorna ser det ut som en ev. skattepliktig vinst inte är jättehög.
Men lite Off Topic, se till att få fram ett samboavtal i samband med detta. Om huset var ditt innan ni blev sambos, så ingår det inte vid en ev. bodelning. Men den halva som din sambo "köper" räknas som saboegendom, som skall bodelas vid en ev. separation. Nåot som gissningsvis inte är tänkt så.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 209 inlägg
Att ge del av bostad till sambo känns som en standardförehavande som banken borde kunns hjälpa till med.
Men jag har då aldrig hört talas om att det tas ut en reavinstskatt (och rimligtvis då även lagfart?) om man skänker halva bostaden och lånet till sambon oavsett köpeskilling. Var kan man läsa mer om det?
Men jag har då aldrig hört talas om att det tas ut en reavinstskatt (och rimligtvis då även lagfart?) om man skänker halva bostaden och lånet till sambon oavsett köpeskilling. Var kan man läsa mer om det?
Är inte govoskatten slopad, iaf t.o.m. nästa höst om vänstersocialisterna får makten?B Brks skrev:Jag äger idag ett hus till 100% och står även på lånen. Men har en önskan att dela detta med sambo. Då enklast genom en gåva 50% av fastigheten med villkor om övertagande av hälften av lånen.
Men vill undvika att Skatteverket bedömer det som en försäljning.
Marknadsvärdet är ca 2800000
Taxeringsvärde är 1980000
Lånen ligger på 2100000
Vad jag förstått kommer det då i Skatteverkets ögon ses som en försäljning då lånen är högre än taxeringsvärdet och ingen gåva föreligger. Finns det någon väg runt detta? Kanske avtala om lånen i separat dokument som ej tas med i det som skickas till Skatteverket?! Tacksam för råd.
Här finns några olika varianter. Smidigast kanske är att gifta sig, men det är ju inte vad du eftersöker.B Brks skrev:Jag äger idag ett hus till 100% och står även på lånen. Men har en önskan att dela detta med sambo. Då enklast genom en gåva 50% av fastigheten med villkor om övertagande av hälften av lånen.
Men vill undvika att Skatteverket bedömer det som en försäljning.
Marknadsvärdet är ca 2800000
Taxeringsvärde är 1980000
Lånen ligger på 2100000
Vad jag förstått kommer det då i Skatteverkets ögon ses som en försäljning då lånen är högre än taxeringsvärdet och ingen gåva föreligger. Finns det någon väg runt detta? Kanske avtala om lånen i separat dokument som ej tas med i det som skickas till Skatteverket?! Tacksam för råd.
1. Du kan överlåta 50% av huset till sambon som gåva med vederlag. Totala summan får dock ej överstiga halva taxeringsvärdet. Gör du det slipper du deklarera försäljningen, dvs. du slipper betala ev. vinstskatt.
I klartext, du kan i detta fall inte överlåta 50% av huset för mer än 990 000:- och sambon kan ta över 990 000:- av lånen. Innan ni gör följande bör din sambo ge dig 55k som gåva innan ni påbörjar nästa manöver. Kan sambon inte det bör du helt seriöst överväga om du verkligen vill samäga med denna person. Ni berättar sedan vad ni vill göra för banken, och de lägger om dina gamla lån till ett eller flera gemensama lån. Det kommer att behövas ett bevittnat dokument som styrker att överlåtelse sker som gåva med vederlag. Detta dokument ska skickas in tillsammans med överlåtelsedokument till Lantmäteriet. Vederlaget blir alltså 990 000:-.
Hur ni väljer att göra därefter beror på hur mycket du vill få ut av din sambo. Ni kan skriva ett skuldebrev sinsemellan på en summa, bra om det bevittnas. På den här delen ska ni varken blanda in banken eller någon jurist, de får inte bidra till s.k. dold försäljning. Detta får dock inte ha med husets försäljning att göra - så ni får hitta på något annat ”lån för studier” eller något annat trams. Undvik att sätta samma datum på det som för överlåtelse av huset. Ni bestämmer själva om det ska vara någon ränta eller något särskilt datum skulden ska förfalla till betalning
Att tänka på: Din sambo tar över din skattemässiga situation dvs. anskaffningsvärdet du hade när du köpte. Kan bli trist för denne. Detta bör tas i beaktande när ni bestämmer hur mycket det privata lånet er emellan ska vara. Sambon kommer att få betala stämpelskatt på överlåtelsesumman.
Och du tar en risk. Upplägget med skuldebrev är inte helt vattentätt, plus att du skriftligen måste påminna sambon vart tionde år annars upphör skulden att vara juridisk bindande.
2: Som ovan, fast ni kan sätta vederlagsdelen till valfri summa. Summor över 990 000:- måste dock tas upp till beskattning. Fördelen för sambon är att hon får en ny skattemässig situation. Nackdelen för dig är att du måste ta upp detta till beskattning.
3: sälj halva huset till marknadsvärdet. Enklast och mest rättvist. Skattmasen kommer dock att kräva dig på vinstskatt, oavsett om du får pengar i handen eller om sambon betalar med en skuld till dig.
Sambon kommer att behöva betala 15% på halva husets försäljningsvärde som kontantinsats till dig. Plus stämpelskatt till skattmasen.
Redigerat:
Många rekommenderar giftermål här.
Men även om TS gifter sig med sin sambo så kommer väl inte ägarförhållandet för huset eller lånen att förändras? TS kommer fortfarande stå för 100% av lagfarten och 100% av lånen.
Men även om TS gifter sig med sin sambo så kommer väl inte ägarförhållandet för huset eller lånen att förändras? TS kommer fortfarande stå för 100% av lagfarten och 100% av lånen.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 920 inlägg
Man brukar säga att man inte kan gifta sig till förmögenhet, men skiljas till den.
Skiljer man sig gör man en bodelning, och då spelar det ingen roll vem huset står på, eller vem lånen står på....
Jag har gjort samma resa, och i vårt fall står huset kvar på mig, och lånen med (eftersom jag är 10 år äldre än min fru och Handelsbanken har en obligatorisk försäkring som löser lånet om jag dör, delar vi på lånen ersätts bara 50% såklart).
Skiljer man sig gör man en bodelning, och då spelar det ingen roll vem huset står på, eller vem lånen står på....
Jag har gjort samma resa, och i vårt fall står huset kvar på mig, och lånen med (eftersom jag är 10 år äldre än min fru och Handelsbanken har en obligatorisk försäkring som löser lånet om jag dör, delar vi på lånen ersätts bara 50% såklart).
