Jag äger idag ett hus till 100% och står även på lånen. Men har en önskan att dela detta med sambo. Då enklast genom en gåva 50% av fastigheten med villkor om övertagande av hälften av lånen.
Men vill undvika att Skatteverket bedömer det som en försäljning.
Marknadsvärdet är ca 2800000
Taxeringsvärde är 1980000
Lånen ligger på 2100000
Vad jag förstått kommer det då i Skatteverkets ögon ses som en försäljning då lånen är högre än taxeringsvärdet och ingen gåva föreligger. Finns det någon väg runt detta? Kanske avtala om lånen i separat dokument som ej tas med i det som skickas till Skatteverket?! Tacksam för råd.
 
  • Gilla
FdW och 1 till
  • Laddar…
Inte funderat på att gifta er?
 
  • Gilla
  • Älska
Johan Gunverth och 7 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Inte funderat på att gifta er?
Jo den planen finns, underlättar det?
 
  • Gilla
  • Haha
PerraTT och 2 till
  • Laddar…
B Brks skrev:
Kanske avtala om lånen i separat dokument som ej tas med i det som skickas till Skatteverket?!
En sådan lösning kan vara farlig. Om inte rätt köpesumma registreras vid lagfartsansökan så kan lagfarten bli ogiltig, många år senare (tom om fastiogheten sålts i många led senare, blir en jäkla soppa).

Men är det ett problem om det räknas som försäljning? Med de siffrorna ser det ut som en ev. skattepliktig vinst inte är jättehög.

Men lite Off Topic, se till att få fram ett samboavtal i samband med detta. Om huset var ditt innan ni blev sambos, så ingår det inte vid en ev. bodelning. Men den halva som din sambo "köper" räknas som saboegendom, som skall bodelas vid en ev. separation. Nåot som gissningsvis inte är tänkt så.
 
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om inte rätt köpesumma registreras vid lagfartsansökan så kan lagfarten bli ogiltig
Så är det inte längre, men det är olämpligt av en massa andra skäl.
 
B Brks skrev:
Jo den planen finns, underlättar det?
Om sambon tar över halva lånet och man gifter sig så får man nästan den lösning som efterfrågas.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
B Brks skrev:
Jo den planen finns, underlättar det?
Om ni gifter är ju standardutfallet att ni delar på allt. Sen kan ni skriva ett äktenskapsförord om det ni inte vill dela på, om det nu finns sådant. Skatteverket har inga fodringar.
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Magnus E K
Vänta tills dess att lånen är högre än marknadsvärdet så gör du en bättre affär.
 
  • Gilla
  • Haha
behöverrenovera och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Att ge del av bostad till sambo känns som en standardförehavande som banken borde kunns hjälpa till med.

Men jag har då aldrig hört talas om att det tas ut en reavinstskatt (och rimligtvis då även lagfart?) om man skänker halva bostaden och lånet till sambon oavsett köpeskilling. Var kan man läsa mer om det?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B Brks skrev:
Jag äger idag ett hus till 100% och står även på lånen. Men har en önskan att dela detta med sambo. Då enklast genom en gåva 50% av fastigheten med villkor om övertagande av hälften av lånen.
Men vill undvika att Skatteverket bedömer det som en försäljning.
Marknadsvärdet är ca 2800000
Taxeringsvärde är 1980000
Lånen ligger på 2100000
Vad jag förstått kommer det då i Skatteverkets ögon ses som en försäljning då lånen är högre än taxeringsvärdet och ingen gåva föreligger. Finns det någon väg runt detta? Kanske avtala om lånen i separat dokument som ej tas med i det som skickas till Skatteverket?! Tacksam för råd.
Är inte govoskatten slopad, iaf t.o.m. nästa höst om vänstersocialisterna får makten?
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
S
B Brks skrev:
Jag äger idag ett hus till 100% och står även på lånen. Men har en önskan att dela detta med sambo. Då enklast genom en gåva 50% av fastigheten med villkor om övertagande av hälften av lånen.
Men vill undvika att Skatteverket bedömer det som en försäljning.
Marknadsvärdet är ca 2800000
Taxeringsvärde är 1980000
Lånen ligger på 2100000
Vad jag förstått kommer det då i Skatteverkets ögon ses som en försäljning då lånen är högre än taxeringsvärdet och ingen gåva föreligger. Finns det någon väg runt detta? Kanske avtala om lånen i separat dokument som ej tas med i det som skickas till Skatteverket?! Tacksam för råd.
Här finns några olika varianter. Smidigast kanske är att gifta sig, men det är ju inte vad du eftersöker.

1. Du kan överlåta 50% av huset till sambon som gåva med vederlag. Totala summan får dock ej överstiga halva taxeringsvärdet. Gör du det slipper du deklarera försäljningen, dvs. du slipper betala ev. vinstskatt.
I klartext, du kan i detta fall inte överlåta 50% av huset för mer än 990 000:- och sambon kan ta över 990 000:- av lånen. Innan ni gör följande bör din sambo ge dig 55k som gåva innan ni påbörjar nästa manöver. Kan sambon inte det bör du helt seriöst överväga om du verkligen vill samäga med denna person. Ni berättar sedan vad ni vill göra för banken, och de lägger om dina gamla lån till ett eller flera gemensama lån. Det kommer att behövas ett bevittnat dokument som styrker att överlåtelse sker som gåva med vederlag. Detta dokument ska skickas in tillsammans med överlåtelsedokument till Lantmäteriet. Vederlaget blir alltså 990 000:-.
Hur ni väljer att göra därefter beror på hur mycket du vill få ut av din sambo. Ni kan skriva ett skuldebrev sinsemellan på en summa, bra om det bevittnas. På den här delen ska ni varken blanda in banken eller någon jurist, de får inte bidra till s.k. dold försäljning. Detta får dock inte ha med husets försäljning att göra - så ni får hitta på något annat ”lån för studier” eller något annat trams. Undvik att sätta samma datum på det som för överlåtelse av huset. Ni bestämmer själva om det ska vara någon ränta eller något särskilt datum skulden ska förfalla till betalning

Att tänka på: Din sambo tar över din skattemässiga situation dvs. anskaffningsvärdet du hade när du köpte. Kan bli trist för denne. Detta bör tas i beaktande när ni bestämmer hur mycket det privata lånet er emellan ska vara. Sambon kommer att få betala stämpelskatt på överlåtelsesumman.

Och du tar en risk. Upplägget med skuldebrev är inte helt vattentätt, plus att du skriftligen måste påminna sambon vart tionde år annars upphör skulden att vara juridisk bindande.

2: Som ovan, fast ni kan sätta vederlagsdelen till valfri summa. Summor över 990 000:- måste dock tas upp till beskattning. Fördelen för sambon är att hon får en ny skattemässig situation. Nackdelen för dig är att du måste ta upp detta till beskattning.

3: sälj halva huset till marknadsvärdet. Enklast och mest rättvist. Skattmasen kommer dock att kräva dig på vinstskatt, oavsett om du får pengar i handen eller om sambon betalar med en skuld till dig.
Sambon kommer att behöva betala 15% på halva husets försäljningsvärde som kontantinsats till dig. Plus stämpelskatt till skattmasen.
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
F Fnularen skrev:
Är inte govoskatten slopad, iaf t.o.m. nästa höst om vänstersocialisterna får makten?
Det stämmer bra. Det var vänstersocialisterna som tog bort den 2005.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
AndersPS och 9 till
  • Laddar…
Varför krångla till det med samboavtal och testamenten? Grundtrygghet för er båda är att gifta sig då avsikten tydligen är att dela ägandet på allt och då behövs inga avtal eller testamenten om nu inte någon av er har ett eget barn.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Många rekommenderar giftermål här.
Men även om TS gifter sig med sin sambo så kommer väl inte ägarförhållandet för huset eller lånen att förändras? TS kommer fortfarande stå för 100% av lagfarten och 100% av lånen.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Man brukar säga att man inte kan gifta sig till förmögenhet, men skiljas till den.

Skiljer man sig gör man en bodelning, och då spelar det ingen roll vem huset står på, eller vem lånen står på....

Jag har gjort samma resa, och i vårt fall står huset kvar på mig, och lånen med (eftersom jag är 10 år äldre än min fru och Handelsbanken har en obligatorisk försäkring som löser lånet om jag dör, delar vi på lånen ersätts bara 50% såklart).
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.