42 653 läst ·
141 svar
43k läst
141 svar
Saltad faktura när byggaren beställt byggvaror
Varför kan man inte skilja på företag och hantverkare, jag som hantverkare får inte mer betalt p.g.a siffertrixeriet jag har fortfarande en lön i paritet med min fru som är undersköterska, sluta blanda ihop begreppen!
Jag tror inte någon här klagar över den prissättningen, den låter väldigt vettig tycker jag.BennyK skrev:Jag som målerientrepenör har ca 35% i rabatt på färgen. Det har i regel inte konsumenten, som max brukar en "vanlig" konsument få max 20%. Jag brukar i regel lägga på 10% på mitt pris. Detta är normalt åtminsone i min branch. Detta innebär att både jag och kunden tjänar på att jag håller med färg. 10 % påslag på entreprenörens pris är rimligt.
Men det diskussionen handlade om var hantverkare som debiterar orimligt mycket högre pris för material än vad det skulle kosta för kunden att köpa in det själv. Och 40% påslag, som det verkar handla om i TS exempel, anser jag är oskäligt mycket, speciellt eftersom hantverkaren i fråga antydde att materialet skulle köpas in till ett bra pris.
Det kan ha något att göra med TS formulering i trådstarten:Attimannen skrev:
Materialet har köpts av byggaren själv på hans närmaste stora byggvaruhus. Han rekommenderade den eftersom de "har bästa priserna". När jag skulle betala byggarens fakturor fick jag kopia på hans materialkostnader.
Det kanske bara är jag, men jag tolkade detta som att byggaren är en hantverkare, och det är också denna hantverkare som gjorde själva inköpen. Huruvida hantverkaren sen är anställd eller driver egen firma är egalt, och det är även vad hantverkaren tjänar. Det är hantverkaren som pratat med kunden, det är hantverkaren som gjort inköpen, och det är hantverkaren som mer eller mindre indirekt lovat kunden bra priser på materialet. Om han inte har möjlighet att påverka materialkostnaden på fakturan så ska han då inte heller säga såna saker som han sa till TS.
Du har redan svarat på frågan själv om hen är anställd eller företagare.
Jag som anställd får aldrig se några siffror på vad jobben kostar och skulle bara rekommendera en bygghandel om jag visste att den var närmst eller hade en speciell artikel.
Jag som anställd får aldrig se några siffror på vad jobben kostar och skulle bara rekommendera en bygghandel om jag visste att den var närmst eller hade en speciell artikel.
mariatherese skrev:
Men snälla vän, det fattar du väl att det inte går till så här i normala fall, tvärtom så är det ju naturligtvis ett undantagsfall.mariatherese skrev:
Skulle gissa att normaldebiteringen på en snickare ligger mellan 350-450 + moms, materialpåslag eller ej.
Vet att du har ett stort hantverksförakt och låt så vara men rör inte till det och spåra ur/trolla så hela tråden blir soppa.
Suck....
En snickare som debiterar 900/tim försvinner ganska snabbt från marknaden om inte marknaden är sjuk/överhettad men kunden avgör vad som är rätt pris.
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
Nä, någon hantverkare som debiterar 900/tim på löpande räkning det finns inte…
Vad hantverkaren tjänar på ett fastprisuppdrag är för kunden ointressant, man vet ju vad jobbet kommer att kosta, sen är det upp till hantverkaren hur effektiv han är…
Vad hantverkaren tjänar på ett fastprisuppdrag är för kunden ointressant, man vet ju vad jobbet kommer att kosta, sen är det upp till hantverkaren hur effektiv han är…
Enkelt - det entreprenören nämner om priser är ett sätt för honom att sälja in sig. Det där är sådana saker man måste lära sig reglera och förstå som endel av upphandlingen - inte när det är gjort. Förstår man inte vad en säljare / entreprenör säger/säljer så ska man inte heller skriva under. Fråga, förtydliga, stäm av och repetera till alla har samma bild av de tre grundmomenten i ett projekt - schedule, scope och cost. Att bara lyssna på någon och inbilla sig att det den säger betyder lägsta möjliga kostnad för mig själv är bara naivt. Varför finns prisjakt tex? Det finns en anledning. Det jag saknar är motsvarande för just byggvaror men de är nog inte intresserade av att bli konkurrensutsatta och därför publicerar de heller inte sina priser för jämförelse.jimih skrev:Det jag reagerade på är framför allt det faktum att byggaren tydligen rekommenderat en viss byggfirma just eftersom dom "har bästa priserna". Att uttala sig på det viset, och sen ge långt ifrån de bästa priserna" till kunden, är enligt mig snudd på bedrägligt beteende. Som jag tolkar TS i ursprungsinlägget var så att säga "ordinarie pris" exkl moms 54 kr st, och han blev fakturerad 76 kr st. Det handlar om ett totalt prispåslag på 41%.
Du säger ju själv att kunden inte har att göra med eventuella avtal mellan byggaren och bygghandeln. Med det som utgångspunkt är det totalt meningslös information att som byggare berätta för kunden att byggaren får de bästa priserna genom att handla på just denna bygghandel. Således är det då rimligt att utgå ifrån att det byggaren egentligen säger är att det är kunden själv som får de bästa priserna om byggaren handlar på just denna bygghandel. Och då menar jag att det är i princip en lögn rakt i ansiktet på kunden om man när fakturan kommer ser ett pris som motsvarar ca 40% över vad som kan anses vara ordinarie pris.
Mitt problem är Istället att lyckas hitta en fullt överensstämmande bild med entreprenören om de kvalitetsmått som ska nås. Helt enkelt - vore skönt att hitta olika hantverkare som känner en stolthet i det de gör och därmed gör det lika bra hos en kund som hemma. Underbart när det sker men det är det svåraste momentet tycker jag.
Redigerat:
Kort och gott skall detta inkludera just hämtning/lastning utav material, milersättning brukar vanligtvis tillkomma.Mainstream skrev:
Problematiken är idag att det är byggfirmorna som sätter vilkoren, det är helt orimligt egentligen.
Någon skrev något om att hemtjänsten köpte mjölk för 15kr istället eftersom dom får rabatt.
Som insatt kan jag säga att detta var en vädigt "spot on" liknelse.
10 eller 70% rabatt är ointressant, det är vad som står på sista raden som är intressant - för privatpersoner, ABSOLUT inte för firmaägare. Dom spelar på den stora massans okunskap när det kommer till vad saker o ting egentligen kostar.
Denna okunskap genomsyrar förövrigt hela detta forum också (vill ej låta elak) men ca. 95% av prisuppfattningar och förslag jag läser som folk ger varandra på detta forum är så grovt felaktiga att jag brukar småfnittra och tänka: men herregud.
Många ggr har jag gått igenom siffrorna, t.ex. prisuppgift nu på en tråd där många uppskattar kostnaden att byta bjälklaget och golvet samt alla foder osv till ca. 40-50.000kr, jag fick det till 10.000kr med ganska så fina material.
En regel på byggvaruhus x kostar 100kr, på byggvaruhus kostar den 40kr, firmaägaren väljer byggvaruhus x förmodligen eftersom de medvetet har ett högre pris får han således pengar på sidan av.
Börjar folk i allmänhet att reagera här och säga: Men hallå, en regel kostar väl ändå inte 100kr? och betalar du 100kr bör du byta leverantör, då har vi kommit en bra bit på vägen. "Ja det kostar väl så mkt..." tänker de flesta.
Sedan att man får rimliga rabatter som firmaägare har inte privatpersoner med att göra, det är inte mer än rättvist att om man handlar varor för ca. 1miljon + per år att man får rabatt som man stoppar i egen ficka. Däremot ligger det på sådana orimliga nivåer i dagsläget.
Redigerat:
Det är här jag tror det blir lite missförstånd ibland. Kunden tror att man betalar hantverkarens tid, bil och milersättning för att åka och handla det som behövs till kundens jobb. Så klart ska hantverkaren ha betalt för vidarefakturering etc. men man tror inte det rör sig om några större påslag.pappskallen skrev:
Men det man missar är att man egentligen betalar hantverkaren för att åka och köpa in grejorna till sin affärsrörelse som han också bedriver parallellt med hantverkandet. Sen säljer hantverkaren produkterna till kunden och beroende på hur mycket vinst hantverkaren vill ha in till försäljningsverksamheten så kan det bli en mer eller mindre dyr affär för materialet.
Kanske kunder ibland borde fråga lite mer innan och kanske också hantverkare ibland borde vara mer tydliga med upplägget för att slippa diskussioner i efterhand.
Det går snare till som såhär:Svein Eriksson skrev:Jag tycker det är bedrägeri. Anta att jag ringer en firma och köper en tjänst "jag behöver en dator". Sedan kommer en faktura på 6000 kr som jag ska betala, 1000 för jobbet att hitta dator och 5000 för dator. Den fakturan är en kopia på originalfakturan från datorbutiken 5000 kr. Men ringer jag själv till datorbutiken så kostar den 3000 kr. Priset 5000 kr är det ingen annan som får, 2000 i pålägg som går tillbaka till den som köpte datorn åt mig.
Alternativet är ju att säga "vi tar 3000 kr för att hitta en dator till dig". Då är man ärlig. Men måste antagligen sänka sitt pris eftersom man är för dyr.
Det här orsakas av den bubbelekonomi vi har just nu. Byggfirmorna har det för bra, då blir man girig.
Anta att jag ringer en firma och köper en tjänst "jag behöver en dator". Sedan kommer en faktura på 6000 kr som jag ska betala, 1000 för jobbet att hitta dator samt åka till butiken, och 5500 för dator samt lastning. Den fakturan är en kopia på originalfakturan från datorbutiken 5000 kr. I butiken kostar datorn 5000kr för privatperson men på mediamarket 1km bort kostar den 3000kr.
Alla Entreprenörer har rätt att ta ut de priser som de anser är nödvändigt även om de får rabatt. 12% på alla inköp är inte speciellt mycket och det är en kostnad för Entreprenören att ta hem material vilket är i sin ordning att ta betalt för det!
Och den som monterade ihop den fick 2 kr