42 653 läst ·
141 svar
43k läst
141 svar
Saltad faktura när byggaren beställt byggvaror
Ok, missade att det var materialkostnaden som det räknades på.pappskallen skrev:
Hursomhelst, som flera ovan redan har påpekat är det min tid hantverkaren åker och handlar på. Då är det inte ok att lägga på för "materialhantering". Det är material till mig han köper, inte till sig själv. Det är att dubbeldippa att ta betalt först för tid+resa till brädgården och sedan lägga på för materialhantering (det man gjorde på tiden jag betalade för).
Som kund är jag naturligtvis mest intresserad av slutresultat och pris men jag vill inte heller känna mig lurad på massor av pengar pga hantverkarens upplägg. Ge mig hellre möjlighet att köpa och stå för materialet själv!
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Jag tycker inte 12% påslag är farligt utan väldigt lågt.
Vänd på det och tänk så här.
Hade TS själv hämtat varorna hade man sluppit påslagen men fåt en massa andra kostnader.
Sen får byggaren hem det han behöver just då.
Vänd på det och tänk så här.
Hade TS själv hämtat varorna hade man sluppit påslagen men fåt en massa andra kostnader.
Sen får byggaren hem det han behöver just då.
Medlem
· västra götaland
· 8 inlägg
Man får vad materialet kostar på fakturan.Men det är ju ordinarie pris.Byggaren har 10 -50% rabatt.
Gnäller du på summan så säger han det är vad det kostar.Du vet ju inte hur mkt rabatt han har.
Rörmokare är klart värst,sen elektriker,sen kakelsättare,sen kommer byggaren..
köp allt själv,ta dit hantverkarn,han gör jobbet,lämna tillbaka det som blir över..
Gnäller du på summan så säger han det är vad det kostar.Du vet ju inte hur mkt rabatt han har.
Rörmokare är klart värst,sen elektriker,sen kakelsättare,sen kommer byggaren..
köp allt själv,ta dit hantverkarn,han gör jobbet,lämna tillbaka det som blir över..
Ja visst är det hemskt att hantverkare får tjäna pengar. Det värsta är att jag tror din utbyggnad hade blivit ännu billigare om du gjorde det själv. Han har ju säkert tagit betalt för arbete också.
Problemet är ju att det inte är så att hantverkaren har rabatt på det 'normala' priset. Problemet är att hantverkaren får ett pris på fakturan som är mycket högre än normalt pris. Att sedan hantverkaren och bygghandeln har en uppgörelse där de delar på förtjänsten utan att kunden har en aning gör att åtminstone jag ser det som rent bedrägeri.Andreas 71 skrev:
Ingen hade nog klagat om det var så att hantverkaren fått säg 20% rabatt på vad varan kostat om kunden själv köpt den och sedan behållit hela eller delar av den rabatten.
I det här fallet så sade väl företagaren till kunden att jag tar materialet ifrån det billigaste stället, och tar 12% påslag. De 12% är inget att orda om, men att samma kedja säljer samma grej påtagligt billigare inte så långt bort är diskutabelt. Hade det varit jag så hade företagaren fått leva upp till sina uttalanden.
12 % påslag kan man både leva med och förstå tycker jag. Det viktiga är att man sedan får byggarens nettopriser, men detta måste man givetvis diskutera i upphandlingen och då be byggaren redovisa rabatter. Säger han att han inte har några så vet vi alla att han ljuger...
Svaret är: Ja fakturan smakar salt.
Du skulle ha frågat i förväg: Vad kostar materialet.
Byggaren å andra sidan är bunden av sin utfästelse att han kunde köpa material billigast på det stället.
Jag hade justerat fakturan till vad de andra tar i området och lagt på 12 %. Håll inne resten av pengarna och ska byggaren göra sig förtjänt av dem så får han kämpa lite.
Du skulle ha frågat i förväg: Vad kostar materialet.
Byggaren å andra sidan är bunden av sin utfästelse att han kunde köpa material billigast på det stället.
Jag hade justerat fakturan till vad de andra tar i området och lagt på 12 %. Håll inne resten av pengarna och ska byggaren göra sig förtjänt av dem så får han kämpa lite.
Redigerat:
Ingen här har mig veterligen klagat på 12% påslag. Det är 40% påslag från någon som antytt "bra priser på material" som irriterat folk lite.Entreprenör 1 skrev:
Och i normalfallet så pratar vi 5-12% vilket i sammanhanget knappast kan påverka slutnotan något nämnvärt.mr_bygg skrev:
I dom procenten så ligger precis som du säger vidarefakturering, risker för materialfel etc. etc....
Mycket kloka ord !mr_bygg skrev:
Men.....hantverkaren har ju lagt på 12%...... Allt annat är ju lösa spekulationer och indicier !jimih skrev:
alltså så här fungerar det i normalfallet enligt min 20åriga erfarenhet (för byggare då)
Byggaren använder sig av ett av dom stora välsorterade varuhusen, beijer, Woody XL. osv...
När han handlar där så har han rabatt, i normalfallet 5-25%.
När han gör ett jobb åt kund så handlar han med sina rabatter, fakturerar dessa rakt av och lägger på överenskommet påslag. Ex. 12%
Utöver detta kan han ha en kickback i form av en årsbonus baserad på omsättning i varuhuset. skulle gissa att denna varierar mellan 1-5% och ska man komma upp i 5% krävs nog en stöddig årsomsättning.
Att sedan kund kunde hitta ett billigare pris låter naturligtvis lite märkligt för jag förutsätter att hantisen har skickat med fakturaunderlaget vilket man ju ska göra enligt praxis....
Det där låter motsägelsefullt - du säger att det bara är spekulationer att hantisen har rabatt, men slår fast att i normalfallet har hen rabatt.
Visst, TS har inte bevis på att hantisen har en bra rabatt men mörkar det och fulldebiterar kunden.
Utan vad han reagerar på är att hantisen sa att "hans" butik var billigast men att det inte stämde när TS kollade upp det.
Visst, TS har inte bevis på att hantisen har en bra rabatt men mörkar det och fulldebiterar kunden.
Utan vad han reagerar på är att hantisen sa att "hans" butik var billigast men att det inte stämde när TS kollade upp det.