Nu ber jag om ursäkt om mitt svar hamnade fel, hänger inte med i alla trådarna :)

Detta är helt ok. så länge som kunden betalar när kunden börjar undersöka priserna så slutar han att tro på hantverkaren eller verkstäderna som servar våra bilar. Här är ett ex. har en Audi kompressorn till fjädringen gick sönder ringer Audi handlaren och frågar vad kostar en kompressor till min bil, Hm Hm ja du den var inte billig 17758 kr + montering 4000 kr. Jag tackade och gick in på Ebay.de där kostade samma kompressor 339 Euro + 19 Euro i frakt = 3600 kr. tog en timme att byta den, kompressorn är samma som Audi använder i original.
Så kan man då säga att Audi i Sverige begår bedrägeri? Nej givetvis inte de har all rätt att ta det pris de vill och så länge kunden accepterar priset så är det ok. skall man klaga så skall man göra det innan man köper inte efter.

Jag köper även "Mobile Oil" olja för 50 kr/l som en här troligen även den var från "Mobile Oil" och fick betala över 223,75 kr/l.

• Gilla
tornberg
  • Laddar…
Jag tycker det är lika spännande varje gång en sånhär tråd dyker upp, en del hantverkare försvarar direkt metoden.

"Hade man varit många gånger duktigare eller snabbare än våra vänner från övriga europa vore det ju en sak"
Du vet uppenbarligen inte vad du pratat om....

Hej jag är sj entreprenör och man brukar ha 20-30% på butikspriset, sen kan det skilja sig från bygghandel till bygghandel beroende på kvalitet märke osv. Men har jag 30% brukar jag slå på 15% och 20% slå på 10% vilket gör att både kund och du sparar/tjänar lika mkt vilket jag tycker är rimligt. Men om han har lagt på 12% på det priset du säger så har han ju gett dig ett dyrare pris än butiken vilket jag hade ifrågasatt.

• Gilla
AMR74 och 1 till
  • Laddar…
Om man får löfte att priset på materialet ska var lågt så är det i mina ögon bedrägeri.
Nåväl , kan han så kan du, det är bara bestrida hela jobbet så är det han som drar det korta strået.
Tyvärr finns det kunder som sätter det i system även på väl utförda jobb eftersom de vet att det kommer gå till förlikning vilket man som kund tjänar på.

• Gilla
jimih
  • Laddar…
mariatherese skrev:
Ja du förstår mig fel. Ett relativt nytt hus är ju oftast (marginellt) dyrare än ett gammalt. Men om jag jämför med att bygga ett nytt hus på en tomt som är nästan gratis och jämför det med att köpa ett hus som är 15 år gammalt så är den skillnaden inte rimlig. Skillnaden skall bestå i tänkta renoveringskostnader och teknisk livslängd på huset. Ett hus som är 15 år gammalt och är underhållet enligt gängse standard har inte nödvändigtvis så mycket kortare teknisk livslängd jämfört med ett flång nytt. Även ett nytt hus behöver underhåll. Och det spelar egentligen inte så stor roll om du bygger i egen regi (tar alla risker) eller låter en husfirma utföra jobbet åt dig. Du är ändå byggherre med allt vad det innebär.

I Sverige har man visat att det i princip bara är i ett fåtal attraktiva områden där det lönar sig att bygga ut istället för att sälja och köpa ett större (likvärdigt begagnat) hus. Detta trots alla kostnader som man åker på när man flyttar.
I t ex England gäller det motsatta. Det kostar nästan alltid betydligt mindre att bygga ut (med hjälp av hantverkare) än att köpa ett nytt hus med motsvarande storlek och standard.

Men det är väl inte så konstigt när hantverkarna har en praktisk timkostnad på 900 kr + moms...
Jag kan inget om England men att underbygga det med att hantverkare snittar 900 kr + moms tror jag är helt fel.

flygrc skrev:
Om man får löfte att priset på materialet ska var lågt så är det i mina ögon bedrägeri.
Nåväl , kan han så kan du, det är bara bestrida hela jobbet så är det han som drar det korta strået.
Tyvärr finns det kunder som sätter det i system även på väl utförda jobb eftersom de vet att det kommer gå till förlikning vilket man som kund tjänar på.
Verkar väldigt magstark att snacka om bedrägeri när trådskaparen ger en (1) av säkert hundratals produkter som bevis. Det kan ju likväl vara butiken som satt annat pris än vad som hantverkaren trodde. Jag tycker såna här lynchtrådar är onyanserat. Man kan väl lyssna först om fakturan genomgående är dyrare på precis allt jmf med genomsnittspriset.

Hej!
Tyvärr är det här någonting du skulle haft I avtall från början.
När jag tog i offert till ett tillbyggnad var matrial konstnader klart I offert plus 15% att täckna mättning, beställning och hämntning.
När jag tog beslut att gör job själv gick jag till lokal profs bygghandel och ordnadde ett konto och rabatt. Fick I genomsnitt 20% på 250,000. Det var besparring på 87500SEK båra på matrial.

Redigerat:
Svein Eriksson skrev:
Min byggfirma stängde så fort mitt jobb var klart, och chefen och hans fru åkte bort 3 (TRE) veckor på andra sidan jorden.
Och? En chef i byggbranschen tjänar mellan 40.000 och 60.000 i snitt, beroende på vad det är för typ av chefsroll han/hon har. Givet att han/hon inte har väldigt höga utgifter generellt så ska det inte vara några som helst problem med att ha råd med en sån resa, även utan någon form av kickback från en bygghandel.

dudero skrev:
Verkar väldigt magstark att snacka om bedrägeri när trådskaparen ger en (1) av säkert hundratals produkter som bevis.
Även om det i just TS fall inte skulle vara tal om bedrägligt beteende så verkar ju det bedrägliga beteendet vara väldigt utbrett i byggbranschen.

Blir lite mörkrädd när man här i tråden läser allt försvar av dessa omoraliska metoder. Jag konstaterar bara att en hel del hantverkare antagligen tycker det är helt OK av ett hemtjänstföretag att skinna pensionärer på samma sätt när de handlar pensionärernas mat. Tänk ett litet 'kickbackavtal' med lokala handlaren som gör att man får tillbaka några kronor för varje liter mjölk man handlar till pensionären. För exakt så är det det funkar i byggbranschen. En hantverkare som från Ahlsell köper en cirkulationspump till kunden som kostar mer än 50% över normalpris i handeln och sen får en del av mellanskillnaden i kickback är på samma nivå som den som blåser pensionären på mjölkpengarna.

• Gilla
jimih
  • Laddar…
Ursäkta att jag kliver rakt in i tråden utan att ha läst alla inlägg. Jag förstår inte TS eller alla alla andra som delar hans bekymmer. Vad har vi som kunder med vår entreprenörs avtal med sina underleverantörer att göra om vi inte som del av offertförfrågan och upphandlingen krävt transparent rapportering av kostnader?

Finns väl ingen firma på jorden som är intresserad av att förklara framåt i ledet hur man bygger sin kostnadsstruktur och inte heller något krav därom. Ni har chansen via offertförfrågan att låta olika entreprenörer komma in med offerter och där kan ni kräva att de ska specificera eventuella trappor för material, tid alt fastpriser.

Att ha ett företag handlar om att hantera alla de operativa och financiella risker man har i sin verksamhet. Att lyckas sälja är en, köpa in varor och tjänster en annan och likaledes utföra avtalat arbete. Ett avtal måste för att ge en bra lösning ge morötter till båda parter för annars slutar det med att man blir missnöjda och avslutar relationen (ofta med ledsna miner)

Ni som kräver full öppenhet om rabatter och kickbacks är bara ogina och snåla mot den ni anlitar. Ni har inte med de sakerna att göra helt enkelt. Skriv bättre avtal med byggaren så att alla är med på vad som gäller från början och ledsen att säga men om ni tror att ni kan knuffa över hela risken för kostnad/förlust på entreprenören så lär ni inte få något avtal påskrivet.

En affärsrelation har som gemensam nämnare en faktura som bottnar i ett avtal. Fakturan blir inte bättre än det avtal NI skrivit. Klarar ni inte att göra upphandlingen själva finns det juridisk hjälp att få. Kostar lite men kanske blir till det bästa för alla parter i slutändan i alla fall.

Sorry men så är det!

Är absolut inte byggare själv).

Redigerat:
  • Gilla
Haba_tsutt och 4 till
  • Laddar…
magnuss skrev:
Ursäkt att jag kliver rakt in i tråden utan att ha läst alla inlägg. Jag förstår inte TS eller alla alla andra som delar hans bekymmer. Vad har vi som kunder med vår entreprenörs avtal med sina underleverantörer att göra om vi inte som del av offertförfrågan och upphandlingen krävt transparent rapportering av kostnader?

Finn väl ingen firma på jorden som är intresserad av att förklara framåt i ledet hur man bygger sin kostnadsstruktur och inte heller något krav därom. Ni har chansen via offertförfrågan att låta olika entreprenörer komma in med offerter och där kan ni kräva att de ska specificera eventuella trappor för material, tid alt fastpriser.

Att ha ett företag handlar om att hantera alla de operativa och financiella risker man har i sin verksamhet. Att lyckas sälja är en, köpa in varor och tjänster en annan och likaledes utföra avtalat arbete. Ett avtal måste för att ge en bra lösning ge morötter till båda parter för annars slutar det med att man blir missnöjda och avslutar relationen (ofta med ledsna miner)

Ni som kräver full öppenhet om rabatter och kickbacks är bara ogina och snåla mot den ni anlitar. Ni har inte med de sakerna att göra helt enkelt. Skriv bättre avtal med byggaren så att alla är med på vad som gäller från början och ledsen att säga men om ni tror att ni kan knuffa över hela risken för kostnad/förlust på entreprenören så lär ni inte få något avtal påskrivet.

En affärsrelation har som gemensam nämnare en faktura som bottnar i ett avtal. Fakturan blir inte bättre än det avtal NI skrivit.

Sorry men så är det!

Är absolut inte byggare själv).
Det jag reagerade på är framför allt det faktum att byggaren tydligen rekommenderat en viss byggfirma just eftersom dom "har bästa priserna". Att uttala sig på det viset, och sen ge långt ifrån de bästa priserna" till kunden, är enligt mig snudd på bedrägligt beteende. Som jag tolkar TS i ursprungsinlägget var så att säga "ordinarie pris" exkl moms 54 kr st, och han blev fakturerad 76 kr st. Det handlar om ett totalt prispåslag på 41%.

Du säger ju själv att kunden inte har att göra med eventuella avtal mellan byggaren och bygghandeln. Med det som utgångspunkt är det totalt meningslös information att som byggare berätta för kunden att byggaren får de bästa priserna genom att handla på just denna bygghandel. Således är det då rimligt att utgå ifrån att det byggaren egentligen säger är att det är kunden själv som får de bästa priserna om byggaren handlar på just denna bygghandel. Och då menar jag att det är i princip en lögn rakt i ansiktet på kunden om man när fakturan kommer ser ett pris som motsvarar ca 40% över vad som kan anses vara ordinarie pris.

• Gilla
Pontstone
  • Laddar…
lbgu skrev:
Även om det i just TS fall inte skulle vara tal om bedrägligt beteende så verkar ju det bedrägliga beteendet vara väldigt utbrett i byggbranschen.

Blir lite mörkrädd när man här i tråden läser allt försvar av dessa omoraliska metoder. Jag konstaterar bara att en hel del hantverkare antagligen tycker det är helt OK av ett hemtjänstföretag att skinna pensionärer på samma sätt när de handlar pensionärernas mat. Tänk ett litet 'kickbackavtal' med lokala handlaren som gör att man får tillbaka några kronor för varje liter mjölk man handlar till pensionären. För exakt så är det det funkar i byggbranschen. En hantverkare som från Ahlsell köper en cirkulationspump till kunden som kostar mer än 50% över normalpris i handeln och sen får en del av mellanskillnaden i kickback är på samma nivå som den som blåser pensionären på mjölkpengarna.
Skinna!? Hur då? Skulle pensionären fått mer pengar i plånboken om hen hade handlat själv!? Det hör du ju är ett helt off som exempel.

Jag fattar inte hur man kan tala i så uppskruvade ordalag när man har en enda vara som exempel. Tänk om varenda en av resterade varor är billigare!?

C
Mrnowin skrev:
Men har jag 30% brukar jag slå på 15% och 20% slå på 10% vilket gör att både kund och du sparar/tjänar lika mkt vilket jag tycker är rimligt.
Fick stanna upp ett par sekunder där innan jag förstod att du menar påslag på ditt rabatterade pris och inte på listpris :rolleyes: Då är det förstås helt OK!
Men hur gör du själv när rabatterna är i form av "bonusprogram"?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.