Sir Duke skrev:
Det där låter motsägelsefullt - du säger att det bara är spekulationer att hantisen har rabatt, men slår fast att i normalfallet har hen rabatt.

.
nä jag skriver att det är spekulationer att han lagt på 40%.......

Redigerat:
pappskallen skrev:
Men.....hantverkaren har ju lagt på 12%...... Allt annat är ju lösa spekulationer och indicier !
Ett påslag på 12% är baserad på de uppgifter som hantverkaren lämnat till kunden. Dessa uppgifter kan man antingen lita på eller ifrågasätta.

Om man utgår från tanken att uppgifterna är korrekta och ärliga, ja då kan jag bara se det som att hantverkaren är synnerligen dålig på att göra inköp, iom att kunden själv kunde hitta samma produkt till ett betydligt lägre pris, och detta från samma byggvaruhuskoncern som hantverkarens byggvaruhus ingick i. Märk väl, vi pratar inte här om ett snabbt inköp av en enkel reservdel, utan det handlar om en beställning av 600 stora byggblock (eller vad man nu kallar dom?) till en kostnad av ca 60.000 kr. Vi pratar alltså här om en hantverkare som förhandlat (?) fram ett"bästa pris" som är 25% dyrare än vad TS som privatperson lyckades få av samma byggvaruhuskoncern.

Om man istället utgår ifrån tanken att uppgifterna inte är helt korrekta, och att hantverkaren saltat inköpspriset, ja då är det oetiskt och kanske även olagligt.

Således är det, som jag ser det, så att hantverkaren antingen verkar vara synnerligen inkompetent, eller oetisk eller kanske t.om en bedragare. Oavsett vad så är det definitivt något som är rimligt att kritisera, ifrågasätta och diskutera här på forumet.

Märk väl, allt detta utgår givetvis från antagandet att TS uppgifter är korrekta och sanningsenliga.

dudero skrev:
Men hur vet du att resten av varorna inte är tokbilligt?
Det vet vi förstås inte. Men TS antyder i trådstarten att detta inte är det enda materialet som är högt prissatt, iom hans formulering "Här är ett prisexempel". Och så får man ha i åtanke att materialet i fråga står för ca 40% av den totala materialkostnaden i hela projektet.

Dessutom, vad spelar det för roll om andra material skulle vara "tokbilliga"? TS har enligt mig, och tydligen flera andra här, betalat ett överpris för materialet i fråga. Om jag handlat på ICA och sen när jag tittar på kvittot ser att dom tagit ut ett kraftigt överpris på en av varorna, som motsvarar en stor del av hela inköpet, så blir jag inte mindre irriterad bara för att jag samtidigt noterar att de råkade ha ett extrapris på några av de andra varorna.

Du kanske ser det som att byggfirman har det inbyggt i sin prismodell att vissa material har väldigt högt påslag, och andra material säljer dom till väldigt lågt eller kanske t.om "negativt" påslag (dvs till förlust), allt för att se till att totalsumman för allt material är rimligt och rättvist? Det låter som en väldigt långsökt förklaring, och ett sånt system tillför inget för kunden, utan tvärt om så minskar det bara möjligheten för kunden att se de verkliga kostnaderna och avgöra om hen betalar ett rimligt pris. Och det skulle bara vara till fördel för företaget om det har något att dölja.

Om det nu går åt så mycket av en speciell vara, varför frågar man inte vad den kostar?

Hur enkelt som helst, vad är st priset för dessa?
Oj, då kan jag köpa dem billigare, är det ok?

Försvarar inte hutlösa påslag, men lite bör man fråga!

jimih skrev:
Det vet vi förstås inte. Men TS antyder i trådstarten att detta inte är det enda materialet som är högt prissatt, iom hans formulering "Här är ett prisexempel". Och så får man ha i åtanke att materialet i fråga står för ca 40% av den totala materialkostnaden i hela projektet.

Dessutom, vad spelar det för roll om andra material skulle vara "tokbilliga"? TS har enligt mig, och tydligen flera andra här, betalat ett överpris för materialet i fråga. Om jag handlat på ICA och sen när jag tittar på kvittot ser att dom tagit ut ett kraftigt överpris på en av varorna, som motsvarar en stor del av hela inköpet, så blir jag inte mindre irriterad bara för att jag samtidigt noterar att de råkade ha ett extrapris på några av de andra varorna.

Du kanske ser det som att byggfirman har det inbyggt i sin prismodell att vissa material har väldigt högt påslag, och andra material säljer dom till väldigt lågt eller kanske t.om "negativt" påslag (dvs till förlust), allt för att se till att totalsumman för allt material är rimligt och rättvist? Det låter som en väldigt långsökt förklaring, och ett sånt system tillför inget för kunden, utan tvärt om så minskar det bara möjligheten för kunden att se de verkliga kostnaderna och avgöra om hen betalar ett rimligt pris. Och det skulle bara vara till fördel för företaget om det har något att dölja.
Därför att det dras stora växlar på ett produktexempel. Med tanke på antalet arbetstimmar så borde det vara månader mellan inköp och kontrollringning. Det är ju som att ringa till ica med ett gammat kvitto och fråga vad priset är idag. Butiken kan ju haft tillfällig kampanj eller vad som när kunden ringer och får det lägre priset.

Och flera i tråden förutsätter att resten av varorna på kvittot också är dyrare än annars, och drar sen "bedrägeri" slutsatser.

Hela tråden är väl spekulativ.

Redigerat:
dudero skrev:
Med tanke på antalet arbetstimmar så borde det vara månader mellan inköp och kontrollringning. Det är ju som att ringa till ica med ett gammat kvitto och fråga vad priset är idag. Butiken kan ju haft tillfällig kampanj eller vad som när kunden ringer och får det lägre priset.
Där har du absolut en poäng. Det hade varit väldigt intressant att få höra om TS frågat hantverkaren om priset, och om han fått något vettigt svar.

Och flera i tråden förutsätter att resten av varorna på kvittot också är dyrare än annars, och drar sen "bedrägeri" slutsatser.
Jag har läst alla inlägg i denna tråd vid något tillfälle sen tråden startades, och kan inte minnas något sådant inlägg över huvud taget. Men jag kan förstås minnas fel, men isåfall får ändå dessa inlägg stå för dessa personer. Själv har jag inte förutsatt något sådant.

Hela tråden är väl spekulativ.
Ja, men varför skulle det vara något fel med det? TS lyfte fram något han tyckte var fel eller åtminstone suspekt, presenterade en teori på orsaken, och frågade oss om vad vi trodde och tyckte om detta. Ingen av oss här är mig veterligen en domare, och ingen här har något sådant uppdrag i denna tråd. Vi kan enbart spekulera i vad som kan ha hänt i TS fall, och sen argumentera för och emot olika prissättningssystem och huruvida vissa upplägg är rimliga etiskt och/eller juridiskt.

Vad menar du att alternativet skulle vara i denna tråd, om vi inte ska få spekulera om vad som kan ha orsakat situationen i fråga?

jimih skrev:
Där har du absolut en poäng. Det hade varit väldigt intressant att få höra om TS frågat hantverkaren om priset, och om han fått något vettigt svar.

Jag har läst alla inlägg i denna tråd vid något tillfälle sen tråden startades, och kan inte minnas något sådant inlägg över huvud taget. Men jag kan förstås minnas fel, men isåfall får ändå dessa inlägg stå för dessa personer. Själv har jag inte förutsatt något sådant.

Ja, men varför skulle det vara något fel med det? TS lyfte fram något han tyckte var fel eller åtminstone suspekt, presenterade en teori på orsaken, och frågade oss om vad vi trodde och tyckte om detta. Ingen av oss här är mig veterligen en domare, och ingen här har något sådant uppdrag i denna tråd. Vi kan enbart spekulera i vad som kan ha hänt i TS fall, och sen argumentera för och emot olika prissättningssystem och huruvida vissa upplägg är rimliga etiskt och/eller juridiskt.

Vad menar du att alternativet skulle vara i denna tråd, om vi inte ska få spekulera om vad som kan ha orsakat situationen i fråga?
Spekulativt på så vis att förutan det du säger (som är rimlig diskussion) dessutom dra slutsatser på knapphändig fakta och anekdotiska bevis.

Intressant diskussion. Jag har kvarhållit ca 40.000 kr från totalfakturan på 900.000 kr, de "saltade" priserna ligger ca 40000 kr + MOMS över vad jag enkelt kunnat maila mig till privat, jag tänker föreslå byggaren att vi delar jämnt dvs jag får en kredit på 20.000 kr + MOMS.

För den som vill diskutera vidare svarar jag på några frågor i tidigare inlägg:

byggaren = hantverkaren, mindre byggfirma på orten med totalansvar för bygget

Priserna på samtliga varor på samtliga fakturor till byggaren som sedan skickats vidare till mig, är saltade. Det har gått till så att de lagt på en procentsats (20%? 25%?) på samtliga priser. I vissa extremfall blev "byggarens priser" därför HÖGRE än i butiken! Detta har de genant medgett som "misstag" och krediterat mig.

Jag diskuterar inte någon slags liten kickback på 5% eller så, det tycker jag byggaren kan vara värd om han handlar mycket. Det här är ett metodiskt prispåslag för att tjäna pengar.

På de saltade fakturorna har byggaren sedan lagt 12% i sina omkostnader. För säkerhets skull har han fakturerat alla sina timmar också, när han beställt material m.m, med 450 kr+ MOMS. För säker säkerhets skull tog han även betalt för 16 körningar material med firmabilen 595 kr + MOMS per styck. Jag har alltså betalat för varan + prispålägg + 12% + timdebitering + körning av samtliga varor. Det måste väl ändå vara rekord i girighet...

Redigerat:
  • Gilla
jimih och 1 till
  • Laddar…
Det låter inte som du kommer rekommendera honom.. :)

Nästa gång du ska göra nåt med huset,fråga snickaren vad han skall för nåt.Be han lämna en lista.
Du ringer själv till företaget och beställer,dom kör ut det.Och blir det en massa över så är det bara att lämna tillbaka det.
Då blir det inga extra kostnader.
Plus då är det du som får rabatten när du för handlar om beställningen..JÄTTENKELT!!
Så då kan vi sluta prata om 12% osv…..

"Nästa gång du ska göra nåt med huset,fråga snickaren vad han skall för nåt"
Exakt så föreslog jag att vi skulle göra. Det korta svaret från byggaren var "det blir billigare om vi tar från min byggfirma". Det litade jag på.

Det var ett stort bygge, materialfakturorna är en tjock bunt på säkert 10 cm. Det går inte att hålla koll på detta under arbetet, när två byggare kostar över 1000 kr/timme och väntar på material.

Helst hade jag velat ha fast pris på hela bygget. Jag försökte få det i ca ett år med olika byggare, men det var omöjligt. Det gällde en tillbyggnad på ett gammalt hus från 1923, mycket som kan få fel får jag anta.

Då har du ju ett löfte från honom, som professionell och erfaren utförare, att han skaffar material billigare än vad du kan göra. Då är han bunden av det. Lagen är väldigt sträng mot firmorna eftersom de är (eller ska vara) i kunskapsmässigt överläge gentemot privatkunden. Jag är rätt säker på att du har ett case här. Han har bluffat och det är dags att syna.

• Gilla
jimih
  • Laddar…
Man har faktiskt rent generellt Konsumenttjänstlagen att luta sig emot:
Konsumenttjänstlagen skrev:
4 § Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt. Han skall vidare med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt.

Om inte annat får anses avtalat, ingår det i tjänsten att näringsidkaren skall tillhandahålla behövligt material.
Att inte betala överpris för materialet är onekligen i konsumentens intresse. Om näringsidkaren, om det nu är av oförmåga eller medvetet, orsakar att konsumenten får betala onödigt mycket, så har han inte tagit till vara konsumentens intressen. Extra tydligt när han dessutom tagit betalt för att göra dåliga affärer för kundens räkning.

• Gilla
jimih
  • Laddar…
Nu vet jag inte vilka förutsättningar det fanns när TS bygge, men ett sätt som varit möjligt här hos mig hade varit att göra så här:

Här finns ett stort byggvaruhus, som hade varit naturligt att utnyttja. Där kan man även som privatperson upprätta ett konto. Man kan förhandla till sig en rabatt, som gör att priserna bara är lite högre än t.ex Byggmax. Du kan beställa via mail, fax, brev, telefon eller direkt i butiken. Har du så mycket material att det blir "ett lass" så kör de ut det kostnadsfritt. Men man kan givetvis plocka själv direkt i butiken om man vill det. Dessutom kan man returnera överblivet material utan nåt krångel.

Du kan sätta upp att byggaren har rätt att plocka ut varor på ditt konto. Då kan han beställa vad han behöver, och du som konsument får en gång i veckan en faktura, så du håller koll på åtgången. Byggaren behöver inte ligga ute med några pengar och behöver inte oroas av några garantiåtaganden.

Det här är väldigt lätt att arrangera och jag tror att det varit fullt möjligt på de flesta ställen i landet.

• Gilla
Haba_tsutt och 1 till
  • Laddar…
Jo men då tjänar hantisen mindre pengar, ingen ny SUV det året.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.