Först av allt, grattis.
Jag är en riktig sparnörd men samtidigt är jag en väldigt försiktig placerare.

Har kapital som behöver spridas ut för att få rimlig täckning av insättningsgarantin. Jag använder mig av Marginalen bank som huvudbank för sparpengar. Där får jag 2,45% respektive 2,30% i ränta (Högräntekonto respektive Vardagskonto). Sedan har jag några konton på Hoist (2,05%).

Med tanke på det låga inflationstrycket som råder så innebär det en modest men ändock en real avkastning (dvs pengarna förlorar inte sin köpkraft).

Sedan fondsparar jag i två fonder, Avanza Zero (en svensk indexfond utan direkta avgifter) samt Spiltan Investmentbolag (0,2% i fondavgift). Har lika mycket pengar i båda fonderna och Spiltan går faktiskt något bättre.

För pengar som ska användas till ett specifikt ändamål på så pass kort sikt skulle jag inte välja något annat än ett bankkonto med insättningsgaranti.

Instämmer till fullo med punkt nummer 4 ovan, det är i min mening det bästa med att ha pengar att kunna göra något oväntat för andra. Pengar är trots allt bara papper, metall eller siffror i en databas. Det är vad man gör med dem som räknas.

Jag har haft fantastisk resa på börsen senaste åren. Men festen är över. Räntan kommer att höjas i slutet av året och då backar börsen per automatik. Många bolag är högt värderade just nu (p/e tal).

Titta på ränte och obligationsfonder och satsa på 2-4% säker avk.

Jag ärvde lite pengar för 20 år sen eller så. Gick till banken för att köpa premieobligationer för pengarna (man lånar ut pengar till staten utan ränta men får vara med i dragningar om en miljon då och då). Damen bakom disken tyckte jag skulle köpa aktier för pengarna. "Börsen har gått upp med 40 procent det senaste året", sa hon. Mitt svar: "Det ser jag som ett skäl att sälja aktier, inte köpa." Hon diskuterade inte mer, jag fick mina premieobligationer. När staten löste in dem efter fem år köpte jag nya.

Vad är då vitsen med dem? Jag tycker de är roliga, man kan hoppas på att bli miljonär (en gång till, i ditt fall) och man förlorar på sin höjd det som inflationen tar (köper man många premieobligationer får man garantivinster som är en sorts motsvarighet till räntan så då kan man ta inflationen ganska kallt). När en vänlig själ råder dig att köpa vissa fonder som har "gått som tåget sedan förra året + 44% cirka" så låter det väldigt likt det "argument" som jag fick höra på banken. Andra har redan rekommenderat vanliga bankkonton med insättningsgaranti, och det tror jag passar i ditt fall. Men premieobligationer är roligare. Miljonär har jag inte blivit men jag vann ett par tusen häromåret.

Varför byggde du huset? Varför sålde du? Och hur kul var det?

Om du hade kul, och ifall du byggde huset billigt och hela tiden hade målet att sälja med vinst måste man ge dig ett erkännande som professionell. De där pengarna är inte alls några färdigstekta sparvar som seglat in i din mun. De är frukten av hårt arbete och växande kunskap.

I dina kläder skulle jag återinvestera pengar och kompetens i bättre belägen mark och ännu ett eller annat byggprojekt. Aktier och fonder kan du hoppa över tills du har något eget att börsnotera på ålderns höst.

;)

• Gilla
bjoar564 och 1 till
  • Laddar…
pelpet skrev:
Är det bara jag som tycker det är vansinnigt att sälja huset, betala reavinstskatten och sedan, antar jag, köpa ett nytt boende senare?
'Vansinnigt', vilket starkt ord. Varför är det hemskt att betala skatt? Vill du att Sverige ska vara som Grekland? Sverige rankades som trea 2013 på Transparency Internationals CPI-lista. Grekland finner vi en bit ner på 80:e plats.

Jag plockade hem en massa pengar 2012 från ett hemligt utlandskonto och tyckte att det var helt självklart att betala skatt på reavinsten. :thumbup: Vill tillägga att jag personligen är konservativ och höger och gillar exempelvis jobbskatteavdraget.

https://www.youtube.com/watch?v=-rtySUhuokM

Jag menade vansinnigt ur investeringssynpunkt. Det var inte ett försök att politisera diskussionen.

Gratis…
Enda investering som har minsta risk är investering i bostad.
Alt investering i aktie, fond, business och mm har risk. Ibland stora risk.
Jag rekommenderar att investera dina pengar till att bygga ett annat hus.
Om du inte har tid själv eller vill inte lägga din tid på jobbet, hitta någon annan kan göra för dig.
MVH
Jahan

Investering i bostad är inte placeringsalternativet med minst risk.

Som nämnt tidigare finns det räntefonder som omfattas av insättningsgaranti. Ett bra alternativ under tiden som personen i fråga planerar nästa husbygge.

Ett rätt riskfritt alternativ är följande. Öppna ett ISK, InvesteringsSparKonto på Avanza. Köp sedan andelar i Öhmans Företagsobligationsfond för pengarna. De har avkastat ca 6%/år. Avkastningsskatt fn 0,63% ger drygt 5% per år. Risk är om räntenivån stiger snabbt eller om många företag går väldigt dåligt samtidigt.

Mikael_L
JazzBosse skrev:
Ett rätt riskfritt alternativ är följande. Öppna ett ISK, InvesteringsSparKonto på Avanza. Köp sedan andelar i Öhmans Företagsobligationsfond för pengarna. De har avkastat ca 6%/år. Avkastningsskatt fn 0,63% ger drygt 5% per år. Risk är om räntenivån stiger snabbt eller om många företag går väldigt dåligt samtidigt.
Ja de har avkastat 6% per år ... och ...
Men vad kommer de att ge för avkastning nästa år? och sen nästa? Det är ju det intressanta. Jag är nämligen mångmiljonär idag nu när jag vet vad jag skulle gjort med mina pengar vid varje tillfälle.
Jag skulle ju verkligen sålt precis innan ericson, nokia, fermenta osv blev värdelösa. Jag skulle givetvis köpt just innan alla makalösa uppgångar.

Vad ger öhmans nästa år tro? 25%, 2% -16%, eller blir dom plötsligt värdelösa, typ habo finans
http://www.dn.se/ekonomi/habo-finans-direktoren-doms-till-fem-ar/
Eller läs om Bernard_Madoff

Mikael_L skrev:
Ja de har avkastat 6% per år ... och ...
Men vad kommer de att ge för avkastning nästa år? och sen nästa? Det är ju det intressanta. Jag är nämligen mångmiljonär idag nu när jag vet vad jag skulle gjort med mina pengar vid varje tillfälle.
Jag skulle ju verkligen sålt precis innan ericson, nokia, fermenta osv blev värdelösa. Jag skulle givetvis köpt just innan alla makalösa uppgångar.

Vad ger öhmans nästa år tro? 25%, 2% -16%, eller blir dom plötsligt värdelösa, typ habo finans
[länk]
Eller läs om Bernard_Madoff
Der är bra om man känner till skillnaden på obligationer och aktier innan man gör besserwisserinlägg. Obligationsfonder (som Öhman) placerar enbart i räntebärande obligationer, som inte alls svänger i värde som aktier. Då löptiden är varierande på obligationerna är väl den risk man tar om det blir en snabb och kraftig ränteuppgång. Öhmans har en 5 årig record som är bra. Men blanda inte ihop det med hur Ercson och andra aktier går upp och ner av diverse andra orsaker och som har en helt annan risknivå.

Mikael_L
Är det inte bäst att skippa öhman helt och hållet och köpa dessa obligationer själv då?
Då behåller man avansen som öhman tar för sin tjänst samt undviker helt den möjlighet som finns att Öhmans Företagsobligationsfond är ett rent bedrägeri.

Jag kan bara tillägga att när något verkar för bra för att vara sant så är det ofta så, alldeles särskilt inom finansbranschen. Och jag tycker alltid att det luktar skumt om "säkra saker som ger massor av pengar tillbaka".
Om det är så enkelt så gör ju alla så.

Mikael_L skrev:
Om det är så enkelt så gör ju alla så.

Det gjorde också "alla" exempelvis på 1920-talet när man belånade stugan över takåsen och köpte guldkantade Krüger & Toll Debendures ... med vad vi idag kallar statlig insättargaranti.

P
JazzBosse skrev:
Der är bra om man känner till skillnaden på obligationer och aktier innan man gör besserwisserinlägg. Obligationsfonder (som Öhman) placerar enbart i räntebärande obligationer, som inte alls svänger i värde som aktier. Då löptiden är varierande på obligationerna är väl den risk man tar om det blir en snabb och kraftig ränteuppgång. Öhmans har en 5 årig record som är bra. Men blanda inte ihop det med hur Ercson och andra aktier går upp och ner av diverse andra orsaker och som har en helt annan risknivå.
En annan risk är väl att låntagarna inte alls kan betala sitt lån, då blir man av med *alla* sina investerade pengar i pappret. Man ska inte tro att man får 6% utan att ta viss risk för då skulle alla göra det och då skulle avkastningen sjunka.

Företagsobligationer ges ut på belopp om en eller flera miljoner. Det gör att de flesta småsparare inte kan investera direkt i dem. Fördelen med en företagsobligationsfond är att den har placerat i ofta 50 eller fler företagsobligationer, vilket ger en bra riskspridning (Just Öhmans har fn 81 olika papper.) . Och det finns många fler alternativ än Öhmans! Kolla på Morningstar.se.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.