Hej har nyss sålt mitt hus som jag byggde själv för 3 år sedan och äger nu lite mer än en miljon kr som 25 åring och det känns inte helt fel.
Jag hade tänkt att bygga ett nytt hus igen om några år och då investera pengarna i nya huset men undrar va man kan placera pengarna sålängen för att få dom att växa. Vill inte förlora dom så ska vara på en säker fond eller aktie eller vad det kallas. Kan inget om sådant så behöver tips
Jag hade tänkt att bygga ett nytt hus igen om några år och då investera pengarna i nya huset men undrar va man kan placera pengarna sålängen för att få dom att växa. Vill inte förlora dom så ska vara på en säker fond eller aktie eller vad det kallas. Kan inget om sådant så behöver tips
Grattis
handlar själv med aktier & fonder, jsg skulle rekommendera sverige & norden fonder, bra avkastning samt relativt låg risk, har en del i Didner & Gerge`s fonder = deras sverige fond samt deras norden fond, gått som tåget sedan förra året + 44% cirka
Sedan så är Avanzas egna fond ganska bra, inga avgifter alls! Rekommenderar att du öppnar ett konto på Nordnet, så att du enkelt kan köpa/ändra & sälja.mm när du vart du vill, öppna ett såkallt ISK Konto hos dom så betalar du bara 30% av statslåneränta i ränta...har själv redan tjänat 10 000 tals bara på att byta till ISK från vanligt aktiekonto! Tänk dock på att det alltid finns risker med aktie & fond handel! Men risker finns det överallt...gäller bara att man är medveten om dom 
Jag hade nog sett till att sprida riskerna, det finns ju tex vissa banker som erbjuder konton med väldigt hög sparränta, tex bluestep mfl.
Om det är säkerhet man letar efter så hade jag nog placerat en viss del i ett sånt konto, växer sakta men pengarna kan inte försvinna.
Ett problem som jag ser med många av de fonder jag har är att dessa växt ganska bra sen jag köpte dem, vissa är upp 50-60% och det kommer ju inte fortgå hur länge som helst.
Jag har mest svenska fonder och de har gått riktigt bra.
Börja med att bestämma dig hur stor summa du vill vara garanterad att ha kvar, den sparar du i räntekonto eller liknande.
Om du är nybörjare kanske fonder är enklare att handla med.
Beroende på vilken bank du har så finns det ju till viss del sånt att tillgå via internetbanken.
med tex swedbank så finns det en hel del fonder att köpa av tämligen enkelt.
Om det är säkerhet man letar efter så hade jag nog placerat en viss del i ett sånt konto, växer sakta men pengarna kan inte försvinna.
Ett problem som jag ser med många av de fonder jag har är att dessa växt ganska bra sen jag köpte dem, vissa är upp 50-60% och det kommer ju inte fortgå hur länge som helst.
Jag har mest svenska fonder och de har gått riktigt bra.
Börja med att bestämma dig hur stor summa du vill vara garanterad att ha kvar, den sparar du i räntekonto eller liknande.
Om du är nybörjare kanske fonder är enklare att handla med.
Beroende på vilken bank du har så finns det ju till viss del sånt att tillgå via internetbanken.
med tex swedbank så finns det en hel del fonder att köpa av tämligen enkelt.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Grattis och välkommen i miljonärsklubbenToddep skrev:Hej har nyss sålt mitt hus som jag byggde själv för 3 år sedan och äger nu lite mer än en miljon kr som 25 åring och det känns inte helt fel.
Jag hade tänkt att bygga ett nytt hus igen om några år och då investera pengarna i nya huset men undrar va man kan placera pengarna sålängen för att få dom att växa. Vill inte förlora dom så ska vara på en säker fond eller aktie eller vad det kallas. Kan inget om sådant så behöver tips![]()
Vil du placera pengarna helt säkert så finns det bankkonton med ca 3 % ränta och med statlig insättningsgaranti.
Då får du dela upp pengarna så du inte har mer än €100.000 dvs ca 900.000 kronor på varje bank.
Här kan du kanske hitta något som passar: http://www.compricer.se/pengar/
Men glöm inte att du måste betala reavinstskatt 22% om du inte sätter in pengarna snabbt i en ny bostad.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Eller kolla på http://www.finansportalen.se beträffande sparkonton med statlig insättningsgaranti och bra räntor.KnockOnWood skrev:
Själv skulle jag inte gå in på aktiemarknaden för tillfället, det är alldeles för dyrt. Det börjar bli nästan lika dyrt som år 2000 när det var all time high.
Tack för alla svar. Jag kan ju själv inget om aktier så vet inte om jag vågar ge mig på det för vill inte förlora pengarna.
Men om man sätter in dom på ett sparkonto var gör man då det för att få så bra utdelning som möjligt?
Men om man sätter in dom på ett sparkonto var gör man då det för att få så bra utdelning som möjligt?
Om du läser vad jag eller KnockOnWood skrivit så har du svaret på din fråga. Klicka på Finansportalen eller Compricer och välj rörlig eller fast ränta med statlig insättningsgaranti. Du kommer finna att storbankerna har mycket sämre ränta än finansbolagen trots samma garanti.Toddep skrev:
Det finns ingen säker fond eller aktie. Det är ju lite onödigt att gå in med en miljon på aktiemarknaden när man inte har någon erfarenhet, det är liksom inte rätt väg att gå.
Det det du bevisligen kan är ju att bygga hus och tjäna bra på det, så in med pengarna på riskfritt sparkonto och börja planera nästa projekt i lugn och ro.
Edit: Och att följa investerings tips från folk på nätet när man är nybörjare det är risky buisiness !
Alla på nätet är förmodligen finanshajar
Det det du bevisligen kan är ju att bygga hus och tjäna bra på det, så in med pengarna på riskfritt sparkonto och börja planera nästa projekt i lugn och ro.
Edit: Och att följa investerings tips från folk på nätet när man är nybörjare det är risky buisiness !
Alla på nätet är förmodligen finanshajar
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Mycket förnuftigt resonerat Real7!
Jag hade lite pengar på sparkonto hos Kaupthing Bank när finanskrisen slog till 2008.
För att de erbjöd bästa räntan förstås.
En månad efter jättekonkursen fick jag pengarna insatta på mitt lönekonto hos Nordea.
Hade jag investerat i aktier i Kaupthing Bank hade väl pengarna varit borta med råge.
Och hade jag haft någon svensk fond hade väl 50% av värdet försvunnit.
Att få 44% värdestegring låter naturligtvis väldigt frestande, men det kan likaväl bli -44%.
Så om man behöver sina pengar på några års sikt, för ett nytt hus till exempel, så bör man inte spekulera med dem. Annat är det om man sparar mer långsiktigt, t.ex. pensionssparande med decennieperspektiv.
Se http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ekonomi/Finansiell-utveckling/Borsutveckling-i-Sverige-och-USA/
2007-2008 halverades börsindex. Och det var först 2013 som index därefter nådde upp till index år 2000
Jag hade lite pengar på sparkonto hos Kaupthing Bank när finanskrisen slog till 2008.
För att de erbjöd bästa räntan förstås.
En månad efter jättekonkursen fick jag pengarna insatta på mitt lönekonto hos Nordea.
Hade jag investerat i aktier i Kaupthing Bank hade väl pengarna varit borta med råge.
Och hade jag haft någon svensk fond hade väl 50% av värdet försvunnit.
Att få 44% värdestegring låter naturligtvis väldigt frestande, men det kan likaväl bli -44%.
Så om man behöver sina pengar på några års sikt, för ett nytt hus till exempel, så bör man inte spekulera med dem. Annat är det om man sparar mer långsiktigt, t.ex. pensionssparande med decennieperspektiv.
Se http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ekonomi/Finansiell-utveckling/Borsutveckling-i-Sverige-och-USA/
2007-2008 halverades börsindex. Och det var först 2013 som index därefter nådde upp till index år 2000
Om du tror på Svenska börsen skulle jag välja Avanza Zero.
Är helt avgiftsfri.
Eventuellt även investeringssparkonto.
Då betalar du ingen skatt på vinster utan bara en lägre skatt på hela beloppet.
Dock en nackdel vid kortare investeringar är att eventuell förlust inte kan dras av samt att du skattar på hela belopp även vid förlust.
Skulle aldrig gå in med hela beloppet i något så osäkert som aktier/fonder.
Framför allt inte på så kort sikt som 1-2år.
Om du absolut vill investera i högrisk aktier eller fonder gör bara detta med en mindre del av kapitalet och räkna med att du skulle kunna bli av med pengarna.
Skall placera i ett sparkonto kontrollera som sagt så att som har insättningsgaranti.
Är helt avgiftsfri.
Eventuellt även investeringssparkonto.
Då betalar du ingen skatt på vinster utan bara en lägre skatt på hela beloppet.
Dock en nackdel vid kortare investeringar är att eventuell förlust inte kan dras av samt att du skattar på hela belopp även vid förlust.
Skulle aldrig gå in med hela beloppet i något så osäkert som aktier/fonder.
Framför allt inte på så kort sikt som 1-2år.
Om du absolut vill investera i högrisk aktier eller fonder gör bara detta med en mindre del av kapitalet och räkna med att du skulle kunna bli av med pengarna.
Skall placera i ett sparkonto kontrollera som sagt så att som har insättningsgaranti.