TS, hur bor du nu?

Toddep skrev:
Kollade bara lite snabbt men finns så så sjukt många banker så man kan ju undra hur många av dom som verkligen är seriösa så man får tillbaka pengarna sen.
Gör som flera här föreslår, sätt in pengarna på ett konto med insättningsgaranti. Om du kan undvara pengarna i ett år så ger PayEx f n högsta ränta med 2,65 %. Om du vill ha pengarna tillgängliga ger Resurs Bank bra ränta med 2,3 %, dessutom mycket snabba utbetalningar. Insättningsgarantin gäller max 100.000 euro vilket motsvarar mellan 800.000 och 900.000 kronor.
Det är bra om du själv lär dig något om placering av pengar, kolla åtminstone på www.finansportalen.se.

Redigerat:
Ekonomi/finans är delvis mitt ämnesområde - men jag anar att du har fått så många råd här att du ändå inte kommer fästa nån särskild uppmärksamhet till vad jag har att säga även om jag skulle kunna tala i timmar om detta. Men, jag ger dig ändå tre konkreta råd:

1) TA ABSOLUT INTE RÅD AV BANKERNAS RÅDGIVARE. Du har en mille så det kan kännas naturligt att just vända sig till banken. Men de som kallas "rådgivare" där är försäljare. Kom alltid ihåg detta. Alltid. Det är inte en slump att de råkar råda dig till just deras egna fonder etc. De tänker på bankens och sitt eget bästa, annars får de inte jobba där. Vidare är många "oberoende rådgivare", dvs utanför banken, inte oberoende då de får komission av de vars produkter då rekommenderar.

2) Akta dig för börsen i dagsläget, speciellt aktier men även fonder (som ju består av flera olika aktier). Anledningarna är många.

3) Lås inte allt i t.ex bundna fonder eller dyl. Det finns ett värde i att snabbt kunna hoppa på ett tillfälle som dyker upp. Kanske skulle en minigrävare göra ditt husbyggande ännu mer effektivt och plötsligt säljer nån sån, som behöver pengar snabbt.

Okej... en bonus:

4) Tänk på din mor. Hon kanske aldrig fått något riktigt vackert smycke, eller blivit bjuden en liten helgresa till London (med sin son). En dag, om några enstaka decennier, kommer du ha glömt vad du investerade i nu - men resan ni gjorde kommer ni båda minnas resten av era liv.

Ok, det får räcka.

• Gilla
Jezzie och 16 till
  • Laddar…
bultis skrev:
...Okej... en bonus:

4) Tänk på din mor. Hon kanske aldrig fått något riktigt vackert smycke, eller blivit bjuden en liten helgresa till London (med sin son). En dag, om några enstaka decennier, kommer du ha glömt vad du investerade i nu - men resan ni gjorde kommer ni båda minnas resten av era liv.

Ok, det får räcka.
1 - 3 var bra råd, med detta sista fick mig nästan att börja gråta, sentimental gammal tok som jag är :p

Men berätta nu: Säljer du resor eller juveler ;)

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Kanske kränger beg minigrävare och resor till en nära storstad.:x

• Gilla
jeppeknaster
  • Laddar…
Du skulle kunna investera i min gamla Volvo 940 med 37 000 mil på mätaren, automatlåda och klarlacksläpp. Vi säger 900 000 kr. Eller va fan, vi säger 500 000 kr jämnt. Det är punka på höger framdäck.

• Gilla
D09
  • Laddar…
bultis skrev:
Okej... en bonus:

Det är ett väldigt bra råd. Sparande får aldrig bli ett självändamål eller bara leda till girighet som går ut på att samla på sig så många miljoner eller miljarder som möjligt. Det är tyvärr inte ovanligt i den här världen. Istället måte det gå ut på att man ska få råd att unna sig att kunna leva ett gott liv, genom att t.ex. kunna ge något åt de man bryr sig om eller göra något man kommer minnas länge. För en 25-åring så är behovet av sparande oftast större än för en 65-åring eftersom man behöver börja spara till pensionen också. 65-åringen, om de har sparat mycket under sitt liv, ska istället se till att göra något kul av de år de har kvar. Den dag man dör kan man inte använda pengarna längre.

bultis skrev:
1) TA ABSOLUT INTE RÅD AV BANKERNAS RÅDGIVARE. Du har en mille så det kan kännas naturligt att just vända sig till banken. Men de som kallas "rådgivare" där är försäljare. Kom alltid ihåg detta. Alltid. Det är inte en slump att de råkar råda dig till just deras egna fonder etc. De tänker på bankens och sitt eget bästa, annars får de inte jobba där. Vidare är många "oberoende rådgivare", dvs utanför banken, inte oberoende då de får komission av de vars produkter då rekommenderar.
Det här är verkligen helt sant! Men jag skulle vilja gå längre än så. Spara aldrig i fonder! ALDRIG. Aldrig annat än det vi tvingas till genom pensionssparandet i PPM och tjänstepension. De avgifter som fonder tar ut är anstötligt höga! Det gränsar till bedrägligt beteende. Även om de spekulerar bort en stor del av det förvaltade kapitalet så tar de ut en saftig avgift och tröstar sig själva med en saftig bonus! Det är grisigt! Spara aldrig i deras privata pensionssparande heller. ALDRIG!

Själv har jag sparat i egna direktägda aktier istället, i 20 år nu. Men aldrig i fonder. Inte sen den tiden då det fanns s.k. Allamansfonder och jag ännu inte förstått hur grisigt höga avgifter de tar ut. Men sparandet i egna aktier har gått väldigt bra. Det går förstås lite upp och lite ner precis som med börsen. Men jag är tämligen säker på att det har gått avsevärt bättre än om jag sparat i fonder. Man kan väldigt enkelt uppnå en tillräcklig riskspridning genom att fördela sitt sparkapital på 4-8 väl valda aktier istället. Och med dagens internetmäklare som Avanza och Nordnet så behöver inte courtaget bli mycket dyrare än 0,05% istället för de ofta 1,5% eller ännu mer som fonderna tar ut i avgifter. Det handlar om avgifter som alltså är uppåt 30 gånger högre! Trots medioker värdeutveckling!

Spara alltså i 4-8 väl valda egna aktier istället. Men spara långsiktigt i stabila aktier med begränsad risk från olika brancher. Några bra exempel är H&M (handel), Atlas Copco (verkstad), Axis (IT) (jag har några av dem själv, men inte alla). Det som betyder mest för värdeutvecklingen är tiden. Därför borde föräldrar lära sina barn att börja spara i aktier redan när de kommit upp i tonåren, i liten skala då förstås. Börjar de redan då så kommer de ha många miljoner när de blivit 65. Det är vad jag kallar pensionssparande! Riktigt pensionsprande utan giriga bankirer!

• Gilla
roland53 och 4 till
  • Laddar…
Folksam ringde mig i förra veckan för att höra om jag inte ville hoppa på deras "nya" form av pensionsspar. Det är ungefär som ett sparkonto hos banken. Du kan ta ut pengarna i stort sett när du vill. De har en garanti på minst 1,5% procent, fast den senaste utbetalning så fick alla sparare 6,1%. Mycket sämre avkastning än fonder men betydligt bättre än de flesta bankers erbjudande. Kanske är något för dig..

Hej,

vad gör människor lyckligast? Undersökningar som gjorts i ämnet brukar peka på två faktorer. Att man bor och lever på en vacker och tolerant plats.

Om jag vore dig skulle jag
1. Bli medlem för livet i Naturskyddsföreningen (jag är det redan).
2. Placera pengarna på ett högräntekonto med bankgaranti.
3. Köpa mark.
4. Bygga ett hållbart och giftfritt plusenergihus.
5. Bedriva ett hållbart jord- och skogsbruk.

Ha en bra dag!

• Gilla
antohagg och 1 till
  • Laddar…
Är det bara jag som tycker det är vansinnigt att sälja huset, betala reavinstskatten och sedan, antar jag, köpa ett nytt boende senare?

Med en miljon i vinst så blir det ju 200 000 som försvinner i skatt!

Hade jag varit TS hade jag räknat ut hur mycket vinsten blivit efter alla avdrag och sedan köpt ett - eller flera - nya bostäder så att skatten undviks. T.ex kan ju TS köpa bostäder och hyra ut. Man får ju ha hyresintäkter på 50000 per år utan att skatta.

Om TS t.ex köper tre lägenheter för pengarna från huset, renoverar två för uthyrning och en för att bo så borde det kunna ge en hyfsad sidoinkomst.

Kanske investera i en mindre hyresfastighet?

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Jonny Andersson skrev:
Spara aldrig i fonder! ALDRIG. Aldrig annat än det vi tvingas till genom pensionssparandet i PPM och tjänstepension. De avgifter som fonder tar ut är anstötligt höga! Det gränsar till bedrägligt beteende.
Instämmer helt, aldrig fonder!
Vill man spara bekvämt i aktier kan man välja investmentbolag. De fungerar nästan som fonder genom att riskerna sprids på flera olika aktier. Men utan oskäliga avgifter. Exempelvis Investor, Industrivärden eller Lundbergs.
Dock anser jag att det för närvarande är säljläge och inte köpläge för aktier.

Vill du placera dina pengar så att du är helt säker på att de finns kvar när du behöver dem, så finns det bara ett sätt och det är att du sätter in dem på ett hyfsat räntebärande konto som omfattas av bankgarantin, kanske även sprider ut beloppet så att du får full bankgaranti på hela beloppet.

Lyssna ej på alla möjliga "säkra" investeringstips som du får här, det är så lätt att ge goda tips med andras pengar.

Och som sagts tidigare lyssna absolut inte på bankernas rådgivare.

Du fick ett bra råd av bultis, Ta inte råd av banken! Speciellt inte om du skulle ha Nordea! Att bara ha pengarna på kontot är inte så glamoröst men ingen kan sno dem från dig i alla fall.

"var miljonär en vecka efter att ha sålt en lägenhet. betalade sedan av studielån. då va jag inte miljonär längre."

Är man inte miljonär efter lånen betalats var man inte miljonär innan! ;-)

Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.