42 816 läst ·
111 svar
43k läst
111 svar
Sålt huset och blivit miljonär
Renoverare
· Stockholm
· 20 331 inlägg
Jag var miljonär innan insatsen till lägenheten skulle betalas, inte lika kul att logga in på internetbanken längre
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 331 inlägg
Man kan även glädja sig åt att pengarna finns kvar bara det att de är uppbunda 
Det bästa investeringstipset jag kan komma på är att investera dem i nästa bostad så fort att du inte tvingas betala reavinstskatt. Där kommer du ju garanterat att gå -22% om du inte gör något. Även om man kommar att få betala denna skatt någon gång så skulle jag sparka burken framför mig i hopp om att slippa betala av någon anledning.
Det pratas ju en del i media om att reavinstskatten "flyttskatten" är hindrande, och jag skulle inte bli förvånad om en ny regering minskat reavinstskatten på bostäder men istället höjer fastighetsskatten.
Det kan ju bli så att du får sälja med förlust någon gång också, vilket minskar den uppskjutna skatten på vinsten.
Det pratas ju en del i media om att reavinstskatten "flyttskatten" är hindrande, och jag skulle inte bli förvånad om en ny regering minskat reavinstskatten på bostäder men istället höjer fastighetsskatten.
Det kan ju bli så att du får sälja med förlust någon gång också, vilket minskar den uppskjutna skatten på vinsten.
I dina kläder skulle jag lägga den större delen i högräntekonton med insättningsgaranti. Du kan nog få 2-3% ränta skulle jag tro, kanske något mer.
Men vill du prova börsen lite så sätt kanske 100' i en indexfond med superlåga avgifter. Och lek med ytterligare 100', se det som typ blackjack, du kanske vinner, kanske inte.
Men vill du prova börsen lite så sätt kanske 100' i en indexfond med superlåga avgifter. Och lek med ytterligare 100', se det som typ blackjack, du kanske vinner, kanske inte.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nja, en reavinst från en tidigare försäljning kan väl inte "kvittas" mot en förlust på en senare?pelpet skrev:
Eller tänker jag fel som vanlig
Men jag håller med om att det är bra att sätta in pengarna i en ny bostad, i alla fall i Stockholm.
PS
Ser nu att 15% av en reaförlust ger rätt till skattereduktion.
Ta Real7´s råd, 1 miljon är inte mycket när pengarna börjar rulla, om jag var du så skulle jag sätta in pengarna på ett konto med bra ränta, där pengarna är låsta, om du vill lyxa lite så ta en mindre budget på det redan nu och sätt sedan in ditt kapital på kontot.
Du måste börja tänka på pengar som ett verktyg, för det är precis det dom är. utan pengar är det väldigt svårt att tjäna riktiga pengar. du har en chans att kunna leva livet på grön kvist om du tar det lugnt och tänker ut en plan.
berätta inte heller för mycket om detta till vänner och liknande, det kan sprida sig och ett tu tre så kan du bli rånad, eller än värre folk börjar tigga, eller vänder dig ryggen.
Du måste börja tänka på pengar som ett verktyg, för det är precis det dom är. utan pengar är det väldigt svårt att tjäna riktiga pengar. du har en chans att kunna leva livet på grön kvist om du tar det lugnt och tänker ut en plan.
berätta inte heller för mycket om detta till vänner och liknande, det kan sprida sig och ett tu tre så kan du bli rånad, eller än värre folk börjar tigga, eller vänder dig ryggen.
Det finns en produkt som heter kapitalskyddad placering, som i mannamun kallas Aktieindexobligation (AIO), som kan vara ett alternativ på 2-4 års sikt. Insatsen garanteras tillbaka, om inte utfärdande bank går i KK. Courtage (transaktionskostnad) på 2%. Det som händer om du köper t.ex. En AIO mot tex svenska börsen ger dig avkastning om börsen på avstämningsdagen gått upp. Om börsen ligger minus på avstämningsdagen får du i alla fall tillbaka insatt kapital (minus courtaget). Kan vara ett alternativ, men be gärna en "förmögenhetsrådgivare" (private banker) förklara och göra behovsanalys 
TS du har redan gjort vinsten nu är det att hålla den kvar som gäller, det kan man göra på många olika sätt det har redovisats här redan. Men det finns bara ett säkert sätt Bank med insättningsgaranti och utan bindning för du kanske vill använda pengarna snabbt. Angående 22% i skatt på räntan ja vänd på det du får behålla 78% utan att behöv anstränga dig, men med vetskapen om att pengarna finns kvar.
PS råd av andra om hur man investerar på börsen är generellt inget värda, du känner dom inte och vet inget om deras mål. Saknar man själv relevanta kunskaper så låt bli, man handlar på börsen med pengar man har råd att förlora utan att gräma sig.
PS råd av andra om hur man investerar på börsen är generellt inget värda, du känner dom inte och vet inget om deras mål. Saknar man själv relevanta kunskaper så låt bli, man handlar på börsen med pengar man har råd att förlora utan att gräma sig.
Tusen tack för alla kloka svar. Jag har full koll på att skatten ska dras på 22 % och det ska jag fixa så det betalas så snart som möjligt så det är löst. Kommer att vara miljonär efter skatten är dragen ändå
Och kommer antagligen att sätta in pengarna på ett säkert sparkonto för vågar inte något annat
och sen investera pengarna när jag bygger nästa hus. Sen tredje huset kan man kanske sen betala kontant och hoppas på att en tegel fasad och glaserade takpannor finns på det huset så man kan åldras gott där 
Och kommer antagligen att sätta in pengarna på ett säkert sparkonto för vågar inte något annat
Teckna Akelius preferensaktier, de ger ca 6,8 % årlig avkastning till en låg risk. Anmälningsperiod pågår t.o.m. 22 maj. Googla så finner du mycket mer info om hur det funkar och råd från andra kring det hela. Jag tycker inte att du ska sätta hela miljonen där, men om jag hade haft en miljon att placera så hade jag inte tvekat att placera 100 000 kr där.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Frågan är då hur mycket lyckligare Toddep skulle bli av en vinst på 100.000 x 6,8% - 30% = 4760 krGlada torparen skrev:Teckna Akelius preferensaktier, de ger ca 6,8 % årlig avkastning till en låg risk. Anmälningsperiod pågår t.o.m. 22 maj. Googla så finner du mycket mer info om hur det funkar och råd från andra kring det hela. Jag tycker inte att du ska sätta hela miljonen där, men om jag hade haft en miljon att placera så hade jag inte tvekat att placera 100 000 kr där.
jämfört med ett sparkonto bundet i 2 år som ger 3%: 100.000 x 3% - 30% = 2100 kr.
Om man räknar in de sömnlösa nätterna...
Men det är ju fastighetsbolag.
Då kan man väl lika gärna köpa sig en egen kåk, och slippa göda en massa börshajar.
Du ska välja sparform efter hur intresserad du är. Köper du t.ex en högriskaktie så gäller det att du bevakar den ofta.
Sparräntorna som finns idag är ett skämt, men tryggt val även om du går back varje år. Man skall ha minst 5-6% i sparränta om du inte skall gå back varje år pga inflationen.
Ang husaffärer och bostadsmarknadens heta marknad "sälja dyrt - köpa dyrt"
Sparräntorna som finns idag är ett skämt, men tryggt val även om du går back varje år. Man skall ha minst 5-6% i sparränta om du inte skall gå back varje år pga inflationen.
Ang husaffärer och bostadsmarknadens heta marknad "sälja dyrt - köpa dyrt"