5 512 läst ·
40 svar
6k läst
40 svar
Säljarnas bostadsmarknad just nu
Vinsten har du gjort på försäljningen har inget att göra med om du avser att köpa en lika dyr eller dyrare kåk. Du har gjort vinst på din försäljning, och det är den du ska skatta för. Alla vill tjäna pengar men ingen vill betala skatt och helst ska pengar uppstå ur intet som med kåkar, 100 år gamla eller nya spelar ingen roll.Fairlane skrev:
Säg så här:
Du köper en bostad på södra sidan av stan och betalar 3 miljoner. 10 år senare vill du flytta till norra sidan av staden och din bostad värderas nu till 6 miljoner (brakvinst!). Ditt nya hus norr om stan är likadant som det du lämnade och har under samma period också gått upp från 3 miljoner till 6 miljoner under samma tidsperiod. Ditt nya hus måste du också ta ut nya pantbrev för och dessutom betala lagfart (90'). Hur stor vinst har man gjort i praktiken?
Men är det så att man kallt räknar med att man ska kliva ur sin fastighet efter några år med monetär vinst? Man har faktiskt bott bra under tiden, det är väl vad man betalar för?Fairlane skrev:
Säg så här:
Du köper en bostad på södra sidan av stan och betalar 3 miljoner. 10 år senare vill du flytta till norra sidan av staden och din bostad värderas nu till 6 miljoner (brakvinst!). Ditt nya hus norr om stan är likadant som det du lämnade och har under samma period också gått upp från 3 miljoner till 6 miljoner under samma tidsperiod. Ditt nya hus måste du också ta ut nya pantbrev för och dessutom betala lagfart (90'). Hur stor vinst har man gjort i praktiken?
Har du helt missat varför priserna började öka i början av 90-talet?S Stego1 skrev:Det tror inte jag. Nationalekonomi är påhittade regler i ett påhittat system. Det har inget med priser på kåkar att göra. Eller påstår du att nationalekonomi upostod efter 90 talskrisen? Det var ju då priserna började stiga. Innan dess var priskillnaden väldigt liten trots hög efterfrågan i storstan. I Sthlm har det varit bostadsbrist sedan anno dazumal.
Det följer ju nationalekonomins samtliga regler.
När marknaden avreglerades, subventioner togs bort så fick fastigheter en prisbild som mer och mer började likna hur det redan såg ut i länder med en mer oreglerad marknad.
Det var oerhört förmånligt att bygga nytt fram till slutet av 80-talet. Och städer växte därför utåt snarare än "inåt" med förtätning, vilket är det naturliga i en mer fri ekonomi.
Sedan kan man ju tycka vad man vill om en reglerad eller oreglerad marknad.
Om man vill cementera inlåsningseffekter så ska man kräva skatt på vinst vid flytt/byte av bostad omedelbart.S Stego1 skrev:Vinsten har du gjort på försäljningen har inget att göra med om du avser att köpa en lika dyr eller dyrare kåk. Du har gjort vinst på din försäljning, och det är den du ska skatta för. Alla vill tjäna pengar men ingen vill betala skatt och helst ska pengar uppstå ur intet som med kåkar, 100 år gamla eller nya spelar ingen roll.
Jag skulle hellre se att man kan skjuta på den tills man avlider och dödsboet säljs eller tas över.
Eller som i andra länder, att man räknar av vinsten med några % per år.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 851 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 851 inlägg
Visst är det så, men det var ju inte det jag svarade på utan om man verkligen i praktiken gjort en brakvinst som man kunde använda till att betala skatten med.S Stego1 skrev:Vinsten har du gjort på försäljningen har inget att göra med om du avser att köpa en lika dyr eller dyrare kåk. Du har gjort vinst på din försäljning, och det är den du ska skatta för. Alla vill tjäna pengar men ingen vill betala skatt och helst ska pengar uppstå ur intet som med kåkar, 100 år gamla eller nya spelar ingen roll.
Säg att priserna istället legat still under samma period, det hade ju varit mycket mer lönsamt för den som ville byta till en likvärdig bostad. Dels ingen vinstskatt (660') och dels bara halva lagfarten (45' istället för 90'), dvs i praktiken så är personen 700' fattigare av att hens tidigare bostad och nya ökat i värde, inte rik som ett troll som många tänker. Undantaget är såklart den som säljer utan att köpa nytt, eller som flyttar till en ort där priserna är lägre,
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 851 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 851 inlägg
Ja, förhoppningsvis har man bott bra under tiden, men det hade man säkert gjort även om inte prisökningen varit 100%.F Fluxor skrev:
Hur tänker du nu? Det är ju säljarnas marknad, folk budar hej vilt. "Den dagen"... jag visst, men läget är vad det är!S Stego1 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 851 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 851 inlägg
Äsch det gick inte. Jag försökte förklara för mäklaren att priset var osunt och att jag läst på nätet att man skulle pruta för att priserna skulle pressas ner, men tydligen var inte säljaren intresserad.Fairlane skrev:
Det är säljarens marknad så länge folk vill betala begärt pris eller överbuda. Man kan vända och vrida på allt. Det finns vara två sätt att se på saker, mitt sätt elker fel sätt. Eftersom jag har rätt har följdaktligen de som tycker annorlunda fel.T Thomas' skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 851 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 851 inlägg
Det tror jag de flesta håller med om och det är så läget är just nu, dvs säljarens marknad.S Stego1 skrev:
Sen kan man såklart tycka att det är dumt att priserna rusar som de gör, men som enskild individ är det inget man kan göra något åt. Man får bjuda det man anser är rimligt och sen kan man inte göra mer än så, om andra har en annan åsikt. Man kan försöka pruta på utropspriset och ibland går det, men just nu är det nog bara möjligt att lyckas med det om utropspriset är väldigt fel satt så ingen är intresserad alternativt om det är i ett område som har väldigt få intressenter.
Klicka här för att svara