Även om det börjar bli löjligt så är det bara att tacka och ta emot, huset har nästan dubblats i värde på 3 år och ny värdering har hjälpt oss att få ner en framtida amortering till 1% och nytt banklån med ränta på 0.94%, bor billigare i ett nybyggt hus på 200m2 än vad vi någonsin gjort tidigare.

• Gilla
Anders_sbj och 2 till
  • Laddar…
dd88 dd88 skrev:
Även om det börjar bli löjligt så är det bara att tacka och ta emot, huset har nästan dubblats i värde på 3 år och ny värdering har hjälpt oss att få ner en framtida amortering till 1% och nytt banklån med ränta på 0.94%, bor billigare i ett nybyggt hus på 200m2 än vad vi någonsin gjort tidigare.
Dock kan det bli jobbigt om man ska flytta.
Betala vinstskatt på en stor värdeökning när man rätt ofta inte får låna speciellt mera, det innebär att man inte har möjlighet att flytta.

Jag kan inte sälja, köpa ett likadant/dyrt hus på andra sidan stan närmare ett tänkt jobb.
Jag sitter fast här och tycker bara att värdeökningen är ett stort elände.
Bor dock mkt billigt.

• Gilla
Peter787
  • Laddar…
S
Huddingebo Huddingebo skrev:
Betala vinstskatt på en stor värdeökning när man rätt ofta inte får låna speciellt mera, det innebär att man inte har möjlighet att flytta.

Jag kan inte sälja, köpa ett likadant/dyrt hus på andra sidan stan närmare ett tänkt jobb.
Bor dock mkt billigt.
Varför är skatt på försäljningsvinst ett problem. Vinst på något som stiger ohemult i värde utan någon som helst förädling 22% ? Om man nu bor billigt, varför ska man då sälja för att öka sina boendekostnader? Värdeökningen är ett elände, men det begriper folk oftast när dom är i samma situation som du.

• Gilla
HSP
  • Laddar…
S
Redaktionen Redaktionen skrev:
Säljarna har ett kraftigt övertag på marknaden för tillfället.

Du kan läsa artikeln här: Säljarnas bostadsmarknad just nu
Säljarnas marknad?? Det är det bara så länge folk vill betala begärt pris eller överbuda. Den dagen köpare begriper att det är möjligt att pruta, mer än idag, ändrar sig snart läget. Idag är det bara de svårsålda objekten som oftast prisjusteras neråt, vilket är väldigt lustigt, snudd på idioti.

Huddingebo Huddingebo skrev:

Bor dock mkt billigt.
Fast det stämmer inte riktigt. Du behöver ju inte betala vinstskatten och uppskovsräntan är slopad. Du behöver dock betala mäklare, lagfart och eventuellt pantbrev.

• Gilla
Thomas'
  • Laddar…
S Stego1 skrev:
Säljarnas marknad?? Det är det bara så länge folk vill betala begärt pris eller överbuda. Den dagen köpare begriper att det är möjligt att pruta, mer än idag, ändrar sig snart läget. Idag är det bara de svårsålda objekten som oftast prisjusteras neråt, vilket är väldigt lustigt, snudd på idioti.
Jepp, men var bor du? I storstäderna finns det tillräckligt många köpare så det blir marknaden som styr. Eller hur tänker du?

• Gilla
Thomas' och 1 till
  • Laddar…
S Stego1 skrev:
Tittade på en villa nyligen. 28 familjer inbokade på visningen, 9 budgivare och ett slutpris 23% över utgångspriset. Har svårt att tänka mig ett sämre läge för att pruta......

• Gilla
Peter787 och 4 till
  • Laddar…
S
Z ZipLock skrev:
Tittade på en villa nyligen. 28 familjer inbokade på visningen, 9 budgivare och ett slutpris 23% över utgångspriset. Har svårt att tänka mig ett sämre läge för att pruta......
Men ingen gör ju det. Man överbudar av hjärtans lust.

• Gilla
Mac12
  • Laddar…
S Stego1 skrev:
Men ingen gör ju det. Man överbudar av hjärtans lust.
Det är väl ingen som betalar mer än utgångspris om man är ensam spekulant?

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
S
J Johan456 skrev:
Jepp, men var bor du? I storstäderna finns det tillräckligt många köpare så det blir marknaden som styr. Eller hur tänker du?
Marknaden är väl den som agerar i den. Om ingen vill betala priserna för kåkarna så går väl priserna ner, eller borde göra det. Om jag vill sälja min kåk för 2 miljoner och ingen vill ge det så får jag antingen sänka priset själv eller anpassa mig efter lägre bud. Vad är det som säger att en marknad bara ska generera högre priser? Bara för att det finns många köpare innebär inte det per automatik att alla vill betala högre priser. Jag har aldrig hört någon som lyckas pruta ner ett pris där det är budgivning såvida man inte är ensam budgivare. En budgivning är inget annat än en auktion som inte har ett dugg med marknad och reellt värde att göra.

S
S johd01 skrev:
Det är väl ingen som betalar mer än utgångspris om man är ensam spekulant?
Nä, men om man är fler så är det inga problem. Då åker vettet ut och priset upp.

• Gilla
Marbro
  • Laddar…
Fairlane
S Stego1 skrev:
Nä, men om man är fler så är det inga problem. Då åker vettet ut och priset upp.
Ja, om man vill köpa en vara som många vill ha så blir det ju så. Du kan såklart försöka pruta då, men blir inte förvånad om det säljs till någon annan.

• Gilla
Thomas' och 2 till
  • Laddar…
Ja, man börjar bli trött på alla mäklare som ringer, Sms:ar och mailar hela tiden.
"Jag har kölista på din bostad, säljer den i morgon om du vill sälja"

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
S Stego1 skrev:
Känns som du behöver läsa om grunden i nationalekonomi. Tillgång/efterfrågan osv.

• Gilla
  • Älska
Thomas' och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.