5 501 läst ·
40 svar
6k läst
40 svar
Säljarnas bostadsmarknad just nu
Sida 1 av 3
På konsumentens sida
· 3 600 inlägg
Säljarna har ett kraftigt övertag på marknaden för tillfället.
Du kan läsa artikeln här: Säljarnas bostadsmarknad just nu
Du kan läsa artikeln här: Säljarnas bostadsmarknad just nu
Även om det börjar bli löjligt så är det bara att tacka och ta emot, huset har nästan dubblats i värde på 3 år och ny värdering har hjälpt oss att få ner en framtida amortering till 1% och nytt banklån med ränta på 0.94%, bor billigare i ett nybyggt hus på 200m2 än vad vi någonsin gjort tidigare.
Dock kan det bli jobbigt om man ska flytta.dd88 skrev:
Betala vinstskatt på en stor värdeökning när man rätt ofta inte får låna speciellt mera, det innebär att man inte har möjlighet att flytta.
Jag kan inte sälja, köpa ett likadant/dyrt hus på andra sidan stan närmare ett tänkt jobb.
Jag sitter fast här och tycker bara att värdeökningen är ett stort elände.
Bor dock mkt billigt.
Varför är skatt på försäljningsvinst ett problem. Vinst på något som stiger ohemult i värde utan någon som helst förädling 22% ? Om man nu bor billigt, varför ska man då sälja för att öka sina boendekostnader? Värdeökningen är ett elände, men det begriper folk oftast när dom är i samma situation som du.Huddingebo skrev:
Dock kan det bli jobbigt om man ska flytta.
Betala vinstskatt på en stor värdeökning när man rätt ofta inte får låna speciellt mera, det innebär att man inte har möjlighet att flytta.
Jag kan inte sälja, köpa ett likadant/dyrt hus på andra sidan stan närmare ett tänkt jobb.
Bor dock mkt billigt.
Säljarnas marknad?? Det är det bara så länge folk vill betala begärt pris eller överbuda. Den dagen köpare begriper att det är möjligt att pruta, mer än idag, ändrar sig snart läget. Idag är det bara de svårsålda objekten som oftast prisjusteras neråt, vilket är väldigt lustigt, snudd på idioti.Redaktionen skrev:
Fast det stämmer inte riktigt. Du behöver ju inte betala vinstskatten och uppskovsräntan är slopad. Du behöver dock betala mäklare, lagfart och eventuellt pantbrev.Huddingebo skrev:
Dock kan det bli jobbigt om man ska flytta.
Bor dock mkt billigt.
Jepp, men var bor du? I storstäderna finns det tillräckligt många köpare så det blir marknaden som styr. Eller hur tänker du?S Stego1 skrev:
Tittade på en villa nyligen. 28 familjer inbokade på visningen, 9 budgivare och ett slutpris 23% över utgångspriset. Har svårt att tänka mig ett sämre läge för att pruta......S Stego1 skrev:
Marknaden är väl den som agerar i den. Om ingen vill betala priserna för kåkarna så går väl priserna ner, eller borde göra det. Om jag vill sälja min kåk för 2 miljoner och ingen vill ge det så får jag antingen sänka priset själv eller anpassa mig efter lägre bud. Vad är det som säger att en marknad bara ska generera högre priser? Bara för att det finns många köpare innebär inte det per automatik att alla vill betala högre priser. Jag har aldrig hört någon som lyckas pruta ner ett pris där det är budgivning såvida man inte är ensam budgivare. En budgivning är inget annat än en auktion som inte har ett dugg med marknad och reellt värde att göra.J Johan456 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg