5 512 läst ·
40 svar
6k läst
40 svar
Säljarnas bostadsmarknad just nu
Njae. Stämmer inte riktigt. För det första är gränsen för uppskjuten vinstskatt max 3 miljoner per fastighet. För det andra måste du köpa för mer än du säljer för annars åker du på att betala delar av skatten direkt. Ett relativt angenämnt problem visserligen, men leder ändock till en inlåsningseffekt. Jag sålde nyss och drabbades av båda de "problemen".J Johan456 skrev:
Lägg till det Johan skrev om pantbrev, lagfart plus alla andra omkostnader vid en flytt.V vectrex skrev:Njae. Stämmer inte riktigt. För det första är gränsen för uppskjuten vinstskatt max 3 miljoner per fastighet. För det andra måste du köpa för mer än du säljer för annars åker du på att betala delar av skatten direkt. Ett relativt angenämnt problem visserligen, men leder ändock till en inlåsningseffekt. Jag sålde nyss och drabbades av båda de "problemen".
"I'm stuck here".
Blir att bo kvar, skita i jobbbyten eller flytta från stan till någon av landets glesare befolkade delar.
Indirekt händer det väl att det är just så eftersom det idag inte är ovanligt att lägga ett bud över utgångspriset redan innan första visningen varit. Då ofta med villkoret att det det inte ska ut på just visning. Då är man väl (även om det är självvalt) ensam spekulant.S johd01 skrev:
Fast det är ju ingen som lägger över utgångspriset om man förväntar sig att det inte finns fler som skulle vara spekulanter.R RoAd skrev:
Man blir ju lite trött på att det alltid i diskussionen ska vara individer som hävdar att "om alla bara slutar buda och börjar pruta så går priserna ner". Folk måste bo någonstans, och då är man villig att betala.
Antagligen, men inte säkert. Det är ju förstås en chansning budgivaren gör.K Kallens skrev:
Och inte bara på om det finns fler spekulanter utan på om det finns spekulanter som är villiga att betala mer än det förhandsbud som läggs.
vad är det stoppar dig att pendla som så många andra Stockholmare varje dag min mor bor på södra sidan stan och pendlar till andra sidan i 20 år nuHuddingebo skrev:
Dock kan det bli jobbigt om man ska flytta.
Betala vinstskatt på en stor värdeökning när man rätt ofta inte får låna speciellt mera, det innebär att man inte har möjlighet att flytta.
Jag kan inte sälja, köpa ett likadant/dyrt hus på andra sidan stan närmare ett tänkt jobb.
Jag sitter fast här och tycker bara att värdeökningen är ett stort elände.
Bor dock mkt billigt.
Ja gissa.M maria01 skrev:
Barn ska hämtas och lämnas på "dagis" förskola, skola, träningar.
Mina arbetsplatser finns mestadela i Stockholmsområdet och på västkusten.
Hur ska vi som familj orka med allt med långa pendlingar?
Vi skulle aldrig orka med i längden.
Annat var det när man var ung och innan barnen kom.
Vi försöker att inte gå in i väggen som många andra och skapa en vardag vi orkar med.
Det tror inte jag. Nationalekonomi är påhittade regler i ett påhittat system. Det har inget med priser på kåkar att göra. Eller påstår du att nationalekonomi upostod efter 90 talskrisen? Det var ju då priserna började stiga. Innan dess var priskillnaden väldigt liten trots hög efterfrågan i storstan. I Sthlm har det varit bostadsbrist sedan anno dazumal.V vectrex skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 845 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 845 inlägg
Du har helt rätt. Nu ligger det ett hus ute för försäljning inte alltför långt från där jag bor. Utropspris 2595' och budgivning pågår. Nuvarande bud ligger på 3650'.S Stego1 skrev:Det tror inte jag. Nationalekonomi är påhittade regler i ett påhittat system. Det har inget med priser på kåkar att göra. Eller påstår du att nationalekonomi upostod efter 90 talskrisen? Det var ju då priserna började stiga. Innan dess var priskillnaden väldigt liten trots hög efterfrågan i storstan. I Sthlm har det varit bostadsbrist sedan anno dazumal.
Jag ska se om jag kan pruta. Jag ska kontakta mäklaren och lägga ett bud på 2000', det känns mer rimligt...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 845 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 845 inlägg
Säg så här:F Fluxor skrev:
Du köper en bostad på södra sidan av stan och betalar 3 miljoner. 10 år senare vill du flytta till norra sidan av staden och din bostad värderas nu till 6 miljoner (brakvinst!). Ditt nya hus norr om stan är likadant som det du lämnade och har under samma period också gått upp från 3 miljoner till 6 miljoner under samma tidsperiod. Ditt nya hus måste du också ta ut nya pantbrev för och dessutom betala lagfart (90'). Hur stor vinst har man gjort i praktiken?