145 354 läst ·
560 svar
145k läst
560 svar
Säljaren kräver 400 000:- mer än begärt pris
Eftersom du frågar: Jag förstår inte riktigt vad det är du undrar.F fsn skrev:
Bevisligen finns det minst en spekulant som skall gå på visning väl medveten om att det högsta budet är annonspriset. Att lägre bud är avvisade är då naturligt och även irrelevant. Som jag tidigare svarat dig försvinner inte budgivarna, bara buden. Det kan komma nya bud.
Naturligtvis kan det vara motiverat att sätta en tidsgräns av de skäl du anger.F fsn skrev:Det kan visst vara effektivt att sätta en tidsgräns och dra tillbaka sitt bud. Det är psykologi, säljaren har det budet och dras det tillbaka har dom inget. Bud ses av andra spekulanter och det är psykologi, ser andra ett bud så är det lätt att höja det. Ser andra ett bud som dras tillbaka så börjar det funderas.
Men inte i detta fallet. När det finns spekulanter som uppenbarligen är beredda att bjuda över TS och säljaren tydligt sagt att budet är för lågt blir det nästan löjligt med tidgräns. Dessutom finns det en tidigare spekulant som lagt bud 100k under TS.
Säljaren känner garanterat till marknaden och vet precis som köparen att det inte finns några jämförbara objekt ute. Vill man köpa krånglar man inte med tidsgränser och villkor. Speciellt inte när man lägger underbud innan sista visningen är genomförd. Det finns inget alls att vinna med det, tvärtom.
Har du köpt, alternativt sålt många fastigheter?Bönhas skrev:
Eftersom du frågar: Jag förstår inte riktigt vad det är du undrar.
Bevisligen finns det minst en spekulant som skall gå på visning väl medveten om att det högsta budet är annonspriset. Att lägre bud är avvisade är då naturligt och även irrelevant. Som jag tidigare svarat dig försvinner inte budgivarna, bara buden. Det kan komma nya bud.
Naturligtvis kan det vara motiverat att sätta en tidsgräns av de skäl du anger.
Men inte i detta fallet. När det finns spekulanter som uppenbarligen är beredda att bjuda över TS och säljaren tydligt sagt att budet är för lågt blir det nästan löjligt med tidgräns. Dessutom finns det en tidigare spekulant som lagt bud 100k under TS.
Säljaren känner garanterat till marknaden och vet precis som köparen att det inte finns några jämförbara objekt ute. Vill man köpa krånglar man inte med tidsgränser och villkor. Speciellt inte när man lägger underbud innan sista visningen är genomförd. Det finns inget alls att vinna med det, tvärtom.
JA det finns det. Vill du diskutera den saken föreslår jag att du startar en separat tråd. Så tar vi diskussionen där.yonna skrev:
Inte nödvändigtvis. Det finns fler alternativ. T.ex. att man avvaktar innan man lägger sitt nästa bud.F fsn skrev:
Nej det går inte att lita på. Eller snarare så kan man inte tolka det. För det hör till saken att TS inte kan veta om det finns andra spekulanter. Istället tolkar jag det som att TS inte känner till några andra spekulanter.F fsn skrev:
Säljaren visste att du tog familjen med dig och körde 100 mil. Ett perfekt läge för mäklaren att föreslå upplägget med +400 k extra.till säljaren. Kan tänka mig att säljaren varit tveksam men fått till svar av mäklaren att: du ska se det kommer att fungera!
400 000 kr i sammanhanget behöver inte vara så mycket mer för en intresserad köpare vilket mäklaren tyckte du var när du tog hela familjen med dig och körde 100 mil. 400 000 kr känns som en väl avvägd summa som förslag av mäklaren när det ändå ska betalas miljoner i massor.
Ju högre pris ju mer tjänar också mäklaren i % av köpesumman.
400 000 kr i sammanhanget behöver inte vara så mycket mer för en intresserad köpare vilket mäklaren tyckte du var när du tog hela familjen med dig och körde 100 mil. 400 000 kr känns som en väl avvägd summa som förslag av mäklaren när det ändå ska betalas miljoner i massor.
Ju högre pris ju mer tjänar också mäklaren i % av köpesumman.
Finns det något som du kan "få" för de 400 000?KapadRegel skrev:
Jag har fastnat för en gård som varit till salu i ca 4 veckor. Man har haft två visningar samt ytterligare en för endast mig.
Säljaren har avvisat två bud under utsatt pris och därför erbjöd jag mig att betala det som begärts. Det fanns då inga andra budgivare kvar.
Jag får då till svar av mäklaren att säljaren inte kommer att sälja för mindre än en summa som är 400 000:- högre än vad som annonserats.
Det ska tilläggas att jag både engagerat ett ombud på en tidigare visning samt anhöriga och vi har rest ca 100 mil för detta.
Naturligtvis också ett stort känslomässigt engagemang för hela min familj som följer med ett såhär stort beslut.
Jag är oerhört besviken på säljarens agerande och för mig är det uppenbart fråga om ett lockpris vilket mäklaren strikt förnekar med motiveringen att det skulle kunna bli aktuellt att sälja för det annonserade priset senare men inte just nu.
Jag har letat efter en gård i området i 2,5 år och när jag äntligen hittat vad jag söker så händer detta.
Jag har aldrig varit i denna situation tidigare men undrar om det verkligen får gå till såhär?
Vad borde jag göra nu?
Om inte maskiner och inventarier i affären kan de göra det om du höjer med 400?
EDIT: & lösöre. (Maskiner, inventarie och lösöre).
Finns det något annat som skulle kunna göra affären lite "större" genom att addera de önskade beloppet?
400 är ju ganska mycket pengar så som övriga har sagt så handlar det väldigt mycket om hur ni ser på affären. Att få en tillträdesdag som passar er kanske inte är värd 400 kanske väger lätt, finns det någon mer mark/fastighet som säljaren äger som skulle kunna ingå?
Även jag skulle bli "störd/frustrerad" om säljaren plötsligt begär mer men som andra säger så får ju ägaren ändra sig men med risk att det inte blir någon affär.
Som köpare kan ni säga, nej vi vill köpa men för 400 Mindre och åka därifrån. Avvakta att de ringer eller titta på något annat.
Redigerat:
Säkert har det redan sagts ovan, men det är här det blir fel. Utannonserat pris är inte samma som ett pris i en affär.KapadRegel skrev:
vid husförsäljning ska säljaren vara beredd att sälja på annonserat pris (oftast en klausul i mäklarens uppdragsavtal), men det är inte sagt när i tid det är. Vid fastigheter gäller även fri prövningsrätt, vilket innebär att säljaren kan sälja till vem hen vill, oavsett om det är högsta bud eller inte.
Se det så här, du har lagt ett bud och vill avsluta budgivningen i förtid. Säljaren vill inte avsluta den ännu, utan vill vänta och se om det kommer något bättre bud (hen kan vänta i 2 dagar eller 2 månader på det). Men, säljaren erbjuder dig att avsluta processen i förtid, utan att invänta fler spekulanter/bud, genom att lägga ett högre bud.
Du verkar ju ganska fast vid ditt bud och vill inte höja. Då är det bara att vänta och se, kanske säljaren om en vecka eller en månad tycker att det är en bra nivå att göra affär på. Säljaren riskerar i det fallet att du inte längre är intresserad av detta objektet…
Som jag inledde med, utannonserat pris är inte samma som ett pris i en affär. Det finns inget som tvingar en säljare att acceptera ett bud, varken på en viss nivå eller att göra affär idag.
J Jontha skrev:
Bra sammanfattat. 👍 Lite ytterligare information är ett en budgivare faktiskt har avvisats efter att ha sökt upp säljaren i ett försök att göra affär utan mäklaren vilket inte uppskattades. Så där är inte bara budet avvisat utan även budgivaren.Bönhas skrev:
Uppenbarligen är tolkningsutrymmet tillräckligt för att du skall tolka det TS skrev annorlunda än jag.🤔
Jag kan förklara.
Man får skilja på sak och person. Bara för att ett bud har avvisats så försvinner inte budgivaren. Oavsett vad TS skriver VET TS faktiskt inget alls om de övriga budgivarna finns kvar eller inte. Bud kan försvinna men budgivare försvinner sällan.
Säljaren kan ändra sig och acceptera vilket som helst av buden. Oftast leder det till köp om mäklaren ringer och säger "säljaren har accepterat ditt bud och vill sälja till dig"
Nu är läger att säljaren har fått bud av (minst) tre budgivare och avvisat alla. Även TS bud. Det är buden som har avvisats, inte budgivarna.
Förstår du nu?
Vad jag menar med detta är att det finns tre spekulanter som lagt bud. En säljare som därefter höjt sitt accepterade pris. Därefter hålls ytterligare en visning. För ännu en spekulant som vet att priset nu är 400k högre, men ändå kommer och tittar.
Sammanfattning:
Innan budgivningen är avslutad och/eller avtal är skrivet vet vi varken vem som köper eller till vilket pris.
- Det finns nu minst fyra spekulanter
- Minst tre har lagt bud
- En fjärde vill komma och titta för att sedan lägga ett bättre bud.
Säljaren har gett TS chansen att köpa. Men TS har avböjt. Kanske (troligen) har den fjärde spekulanten fått samma erbjudande.
Den andra budgivaren har ett villkor om egen försäljning vilket inte är intressant för säljaren.
Den fjärde spekulanten ska titta, men om den lägger bud eller ens är intresserad efter visningen återstår att se.
Är 400 tkr mycket i förhållande till det nu begärda priset? Om du ser det över tid, kommer 400 tkr extra kanske ändå att kännas ok. Vad är sannolikheten att det dyker upp någon annan som betalar det nya priset? Annars kan du ju alltid vänta och se vad som händer. Säljaren behöver inte acceptera något pris, behöver inte ta det högsta budet heller utan säljer till den budgivare den vill. Enda gången det utgångspris gäller är när det annonserats som acceptpris.KapadRegel skrev:
Jag har fastnat för en gård som varit till salu i ca 4 veckor. Man har haft två visningar samt ytterligare en för endast mig.
Säljaren har avvisat två bud under utsatt pris och därför erbjöd jag mig att betala det som begärts. Det fanns då inga andra budgivare kvar.
Jag får då till svar av mäklaren att säljaren inte kommer att sälja för mindre än en summa som är 400 000:- högre än vad som annonserats.
Det ska tilläggas att jag både engagerat ett ombud på en tidigare visning samt anhöriga och vi har rest ca 100 mil för detta.
Naturligtvis också ett stort känslomässigt engagemang för hela min familj som följer med ett såhär stort beslut.
Jag är oerhört besviken på säljarens agerande och för mig är det uppenbart fråga om ett lockpris vilket mäklaren strikt förnekar med motiveringen att det skulle kunna bli aktuellt att sälja för det annonserade priset senare men inte just nu.
Jag har letat efter en gård i området i 2,5 år och när jag äntligen hittat vad jag söker så händer detta.
Jag har aldrig varit i denna situation tidigare men undrar om det verkligen får gå till såhär?
Vad borde jag göra nu?
Allt jag känner till är information från mäklaren. Angående den fjärde spekulanten så vet jag endast att ”det är en som vill komma och titta nästa vecka”.F fsn skrev:Vet du nåt om det finns någon fjärde spekulant? Bara för att det hålls en visning så betyder det inte att det finns nån ny spekulant, det är rimligtvis en öppen visning.
När ett bud avvisas så antingen höjer man eller så drar man sig ur. Skriver TS att det finns inga andra spekulanter så får man väl lita på det.
Förstår du nu?
Hej
Glöm inte att köpa en gård med typkod 120 så köper du ett företag se vilka tillgångar det finns skog betalas det bra för går säkert att förhandla in traktor mm
Önskar dig lycka till
Mvh
Jonas
Glöm inte att köpa en gård med typkod 120 så köper du ett företag se vilka tillgångar det finns skog betalas det bra för går säkert att förhandla in traktor mm
Önskar dig lycka till
Mvh
Jonas
Jag håller med dig fullt ut, det är ohederligt och bryter dessutom mot god mäklarsed.KapadRegel skrev:
Tack för ditt svar!
Det är lätt att låta känslorna ta över och agera i affekt här.
Jag varken kan eller vill lägga ett högre bud. Delvis av principskäl då jag anser att agerandet är omoraliskt.
Jag har tänkt på många motsvarande situationer och om det skulle vara ok någon annanstans. Tex om jag skulle resa långt för att köpa en bil för 500 000:-. När jag har gått igenom hela bilen, provkört och bestämt mig för att köpa den så säger säljaren att nu kostar den 600 000:-.
Hur som helst, du har en bra poäng i att inte låta sig bli förbannad och hoppa av. Då skulle allt vara förgäves men samtidigt sjunker intresset för fastigheten när säljaren agerar på ett sätt som går emot mina egna värderingar.
Det är ett uppenbart lockpris, och jag hade utan att tveka anmält till mäklarförbundet om du har mäklarens resonemang även skriftligen .
( jag är själv utbildad mäklare men har aldrig jobbat som det )