145 346 läst ·
560 svar
145k läst
560 svar
Säljaren kräver 400 000:- mer än begärt pris
Tack för alla kloka inspel. 👍M mojjen skrev:Jag delar din frustration. Tycker också som säljare att utsatt pris bör vara ett acceptpris. Vilekt är ett begrepps om har börjat användas. Hade det stått acceptpris i annonsen, så hade de varit mer bundna till det.
men ananrs finns det spelrum, så länge man inte sätetr ett pris markant under marknadspris.
Sist vi köpte fastighet var lägenhet i Spanien. Där är det praxis att man budar nedåt. Mao utsatt pris är säljarens drömpris. Där räknar man ofta på 8-10% under. Men också generellt mycket längre säljprocesser.
Lockpris är ju dock inte detta per definition. Lockpris innebär att man medvetet skall sätta ett pris betydligt under marknadspris för att sen medvetet få det upptrissat via budgivning. I ert fall verkar ju priset vara helt rätt satt utifrån Marknadsvärde. De har fått bud på utsatt och precis under utsatt. . Bara säljaren själv som inte accepterat läget än. Däremot tror säljaren att han eventuellt kan få mer vare sig han från början tänkte sälja för utsatt eller +400K redan från start och vill uttömma möjligheten.
Hade jag varit säljare, och vetat att det finns en intressent till, så hade jag nog också velat avvakta för att se vad han säger. Hade det inte påtalats en ny intressent utan nästa fas är ny utannnonserng. Mao börja om från början. så är det ju en annan femma.
Köpte själv mitt hus för 20 år sen på ett riktigt utannonserat lockpris. Frågan är om det var fullt medvetet från mäklaren. Detta var precis i de tider när priserna började sticka i Göteborgstrakten. Vårt hus, ett renoveringsprojekt (dödsbo) annonserades fär 1,1 miljon. Vi fick det efter en svettig budgivning för drygt 1,6. Mao en prisökning md 50%:-. Dessutom där flera höjde med 10K i taget. När vi var 3 kvar så hade de tröttnat, och sa att nästa bud skulle faxas in som dolt. Mao ett slutgiltigt bud. Kändes inte bra att förlora kontrollen åt det hållet heller.
Jag försökte ladda upp mitt kontoutdrag här men det gick tyvärr inte. Vi kanske bara får släppa det… 🤷Dan_Johansson skrev:
Tror vi pratar om varandra här...
TS sade att hen hade råd med utsatt pris, och 400k till att renovera för. Vi vet inte om det är 4 eller 8 miljoner, men TS sade att säljarens försök att höja köpesumman med 400 k var ungefär 5-10% ..
Om man måste renovera och sen kommer att vara helt barskrapad så hade jag personligen hellre satt mig i den sitsen med 4 miljoner, snarare än 8 ...
Men vi vet ju egentligen inget, TS kanske har 8,4 miljoner i kontanter...
Visst kan man sänka budet för att man inte gillar säljarens taktik som många föreslår, men gillar säljaren inte det så kan den ju acceptera något annat likadant eller till och med lägre bud av andra budgivare för att den inte gillar TS som köpare längre. Som köpare kan man ju inte tjäna något på att göra säljaren upprörd, det är säljaren som har tillgången du vill köpa.
Däremot kan man ju vara kreativ i sin budgivning. Som köpare har jag budat mot mig själv för att få snabbare tillträde och som säljare fått en köpare att höja budet mot att ge denne längre tid till tillträde. Det beror ju vilken situation parterna är i.
Dessutom är dom 400k som säljaren nämnt inte hugget i sten, det är ju just nu ett tak säljaren satt i er förhandling, även om dom sagt att dom kräver det kanske dom nöjer sig med ett lägre motbud.
Däremot kan man ju vara kreativ i sin budgivning. Som köpare har jag budat mot mig själv för att få snabbare tillträde och som säljare fått en köpare att höja budet mot att ge denne längre tid till tillträde. Det beror ju vilken situation parterna är i.
Dessutom är dom 400k som säljaren nämnt inte hugget i sten, det är ju just nu ett tak säljaren satt i er förhandling, även om dom sagt att dom kräver det kanske dom nöjer sig med ett lägre motbud.
Fast du får som sagt skilja på vad som accepteras när alla potentiella spekulanter har fått chansen att gå på visning och lägga sitt bud, och vilket pris som accepteras om du vill knipa huset innan sista visningstillfället.KapadRegel skrev:
Jag syftade på det du skrev om att det högre priset inte avskräcker andra spekulanter.C cpalm skrev:
Jag är kanske den enda som känner till det högre (riktiga) priset och att fastigheten inte säljs för det annonserade priset vilket man lätt kan tro när man går på visning.
Jag håller med dig om att värna om relationen till säljaren och inte göra denne upprörd.Dennan4 skrev:
Visst kan man sänka budet för att man inte gillar säljarens taktik som många föreslår, men gillar säljaren inte det så kan den ju acceptera något annat likadant eller till och med lägre bud av andra budgivare för att den inte gillar TS som köpare längre. Som köpare kan man ju inte tjäna något på att göra säljaren upprörd, det är säljaren som har tillgången du vill köpa.
Visst kan det vara en strategi från säljaren att höja med 400 000:- i hopp om att jag ska kontra med 200 000:- och på så viss klämma ur mig lite extra.
Jag kan såklart se mig buda mot andra spekulanter men har svårt för att bjuda över mig själv.
Medlem
· Uppland
· 2 531 inlägg
Det är en grundläggande taktik i förhandlingar: om man accepterar en prishöjning/sänkning så kräver man någon form av motprestation för att stoppa ytterligare krav. "Vi går med på 3% prishöjning per år enligt ert förslag om vi får större mängdrabatter".Dennan4 skrev:
Om man kan bredda förhandlingen så kan det finnas win-win lösningar utanför priset.
Kanske finns det något som säljaren kan erbjuda som TS skulle sätta stort värde på.
Fast fastighetsaffärer funkar ju inte så att fastigheten går till den första spekulanten som bjuder begärt pris.KapadRegel skrev:
Säljaren hoppas naturligtvis på att det kommer fler spekulanter efter den kommande visningen som bjuder över varandra så att priset blir högre än det begärda.
Gör det inte det har ju säljaren (underförstått) sagt att han är beredd att sälja till begärt pris. Men inte innan dess, vilket är fullt förståeligt och normalt.
Jag förstår vad du menar och du har helt rätt. Jag menar bara att andra spekulanter kanske inte är lika heta när priset visar sig vara högre än de trott som de hade varit annars.C cpalm skrev:Fast fastighetsaffärer funkar ju inte så att fastigheten går till den första spekulanten som bjuder begärt pris.
Säljaren hoppas naturligtvis på att det kommer fler spekulanter efter den kommande visningen som bjuder över varandra så att priset blir högre än det begärda.
Gör det inte det har ju säljaren (underförstått) sagt att han är beredd att sälja till begärt pris. Men inte innan dess, vilket är fullt förståeligt och normalt.
Jag uppdaterar efter nästa veckas visning så får vi se hur det går. 👍
Jo, fast säljaren har inte höjt priset, det är fortfarande samma pris, men eftersom det är fler visningar inplanerade vill säljaren förstås inte sälja till utsatt pris innan fler haft möjlighet att titta på objektet. Ha is i magen som sagt.KapadRegel skrev:
Jag håller med dig om att värna om relationen till säljaren och inte göra denne upprörd.
Visst kan det vara en strategi från säljaren att höja med 400 000:- i hopp om att jag ska kontra med 200 000:- och på så viss klämma ur mig lite extra.
Jag kan såklart se mig buda mot andra spekulanter men har svårt för att bjuda över mig själv.
Ett begärt pris är väl snarare en minimal nivå. Jag fullkomligt avskyr när folk frågar vad man begär. Jag vill ha budgivning från två eller fler dårar så att priset sticker iväg. Begärt pris är ju mardröm att få.
Vad får det kosta? Vad är ditt sista pris? Vad kan du tänka dig betala?
Skit ner er.
Vad får det kosta? Vad är ditt sista pris? Vad kan du tänka dig betala?
Skit ner er.
Uppenbarligen är tolkningsutrymmet tillräckligt för att du skall tolka det TS skrev annorlunda än jag.🤔F fsn skrev:
Jag kan förklara.
Man får skilja på sak och person. Bara för att ett bud har avvisats så försvinner inte budgivaren. Oavsett vad TS skriver VET TS faktiskt inget alls om de övriga budgivarna finns kvar eller inte. Bud kan försvinna men budgivare försvinner sällan.F fsn skrev:
Säljaren kan ändra sig och acceptera vilket som helst av buden. Oftast leder det till köp om mäklaren ringer och säger "säljaren har accepterat ditt bud och vill sälja till dig"
Nu är läger att säljaren har fått bud av (minst) tre budgivare och avvisat alla. Även TS bud. Det är buden som har avvisats, inte budgivarna.
Förstår du nu?
Vad jag menar med detta är att det finns tre spekulanter som lagt bud. En säljare som därefter höjt sitt accepterade pris. Därefter hålls ytterligare en visning. För ännu en spekulant som vet att priset nu är 400k högre, men ändå kommer och tittar.Bönhas skrev:
Sammanfattning:
- Det finns nu minst fyra spekulanter
- Minst tre har lagt bud
- En fjärde vill komma och titta för att sedan lägga ett bättre bud.
Säljaren har gett TS chansen att köpa. Men TS har avböjt. Kanske (troligen) har den fjärde spekulanten fått samma erbjudande.
Det stämmer inte riktigt.N Nyrostad skrev:
TS har bjudit det säljaren begärde. Säljaren har därefter höjt sitt pris. Efter det har det tillkommit minst en spekulant som vill ha visning.
Vet du nåt om det finns någon fjärde spekulant? Bara för att det hålls en visning så betyder det inte att det finns nån ny spekulant, det är rimligtvis en öppen visning.Bönhas skrev:
Uppenbarligen är tolkningsutrymmet tillräckligt för att du skall tolka det TS skrev annorlunda än jag.🤔
Jag kan förklara.
Man får skilja på sak och person. Bara för att ett bud har avvisats så försvinner inte budgivaren. Oavsett vad TS skriver VET TS faktiskt inget alls om de övriga budgivarna finns kvar eller inte. Bud kan försvinna men budgivare försvinner sällan.
Säljaren kan ändra sig och acceptera vilket som helst av buden. Oftast leder det till köp om mäklaren ringer och säger "säljaren har accepterat ditt bud och vill sälja till dig"
Nu är läger att säljaren har fått bud av (minst) tre budgivare och avvisat alla. Även TS bud. Det är buden som har avvisats, inte budgivarna.
Förstår du nu?
Vad jag menar med detta är att det finns tre spekulanter som lagt bud. En säljare som därefter höjt sitt accepterade pris. Därefter hålls ytterligare en visning. För ännu en spekulant som vet att priset nu är 400k högre, men ändå kommer och tittar.
Sammanfattning:
Innan budgivningen är avslutad och/eller avtal är skrivet vet vi varken vem som köper eller till vilket pris.
- Det finns nu minst fyra spekulanter
- Minst tre har lagt bud
- En fjärde vill komma och titta för att sedan lägga ett bättre bud.
Säljaren har gett TS chansen att köpa. Men TS har avböjt. Kanske (troligen) har den fjärde spekulanten fått samma erbjudande.
När ett bud avvisas så antingen höjer man eller så drar man sig ur. Skriver TS att det finns inga andra spekulanter så får man väl lita på det.
Förstår du nu?