F
Bönhas Bönhas skrev:
Vad mäklaren anser är ganska oviktigt. För mäklaren har inte samma mål som du. Det som gäller är vad du anser, inget annat.

Va????

Jag förstår inte riktigt hur du tänker. Det pris som sätts i annons är aldrig något annat än ett sk utgångspris. D.v.s. slutpriset blir nästan alltid ett annat. Såklart fattar jag att du vill komma undan med ett så lågt pris som möjligt. Men hur realistiskt är det för ett unikt objekt. Speciellt när det finns flera visningar inbokade och dessutom redan har kommit in ett par bud. Varav ett bara 100000kr under ert. (om jag fattat info rätt).

Vad jag fattat finns tre budgivare och en ytterligare intressent, som naturligtvis vet att man måste bjuda över dig men ändå kommer på visning.

Vad slutpriset blir vet vi inte. Som jag ser det med ditt senaste bud kommer nog inte utgångspris räcka. Om du inte kan gå högre räcker det att någon bjuder 50000kr (eller mindre) mer än du.

Säljaren verkar uppenbarligen beredd att vänta för att få mer betalt. Jag skulle säga att det jag skrev i inlägg #4 fortfarande gäller.
Vilken del av TS inledande inlägg var svårt att ta in? Det finns inte så värst mycket tolkningsutrymme ”Säljaren har avvisat två bud under utsatt” och ”Det fanns då inga andra budgivare kvar.”

• Gilla
KapadRegel
  • Laddar…
Många vettiga kommentarer redan, men eftersom jag själv varit på gårdsjakt länge vill jag understryka det som sagts tidigare om att känna marknaden. Åtminstone i mina trakter är marknaden just nu extremt avvaktande, åtminstone för objekt över sisådär 5-6 milj. De få av dessa objekt som faktiskt sålts det senaste året har gjort det för underbud mellan 0.5 - 1 miljon. Nu låter det ju visserligen som att just ditt objekt har fler intressenter, men det är ju uppenbarligen så att ingen av dessa ännu känt sig beredd att hosta upp det säljarna begär. Visst kan det bli budrace i höst, men det kan också vara så att priserna faller ytterligare i takt med lågkonjunktur och försämrad framtidstro hos köparna.

Till syvende och sist handlar det om hur mycket du vill ha exakt detta objekt i relation till hur viktigt det är att göra en bra deal. Att ha is i magen är sannolikt marknadsmässigt klokt, men är det drömhuset som uppfyller några väldigt specifika och svåruppfyllda kritiserar du har kanske inte 5-10% spelar alltför stor roll när du rotat dig där.

• Gilla
Högtigolv och 6 till
  • Laddar…
F
Bönhas Bönhas skrev:
Eftersom det finns ett bud på utgångspris och säljaren höjer priset med 400k är det uppenbart att säljaren inte tänker acceptera ditt bud. Att man ändå fortsätter med visningar tyder kanske på att det högre priset inte avskräcker andra spekulanter.

1. Sådant där har ingen som helst betydelse. För du kan förlänga tiden och ändra beloppet eller dra tillbaka det innan. Dessutom är budet inte bindande.
  2. Det enda pris som är bindande är det som står på det underskrivna avtalet. Muntliga bud är aldrig bindande. Så villkor och tidsgränser är egentligen betydelselösa och därför ofta meningslösa.Ungefär som när USA säger att de skall införa 50%-iga tullar. Det betyder inte ett dyft innan juridiskt bindande beslut/underskrift. Rakast och enklast är att helt enkelt skippa allt sådant.

3. Naturligtvis kan man ta tillbaka sitt bud. För att det inte skall användas till att trissa upp priset. Samtidigt kan man stå kvar som spekulant och meddela "att man kommer lämna sitt bud först när det återstår maximalt en annan budgivare. Under förutsättning att man fortfarande är intresserad och säljaren vill sälja."

MEN - Vill man köpa (och har råd)
  1. kan man säga det till mäklaren och be om ett möte för att skriva avtal. Vilket är EXAKT vad mäklaren vill. För att få sitt arvode. Samtidigt ber man om ett första utkast till avtal.
  2. På det mötet tar man diskussionen om priset och alla andra villkor. På så sätt har man full kontroll och kan ta alla argument och bud direkt med säljaren utan mellanhand.
Igen, tycker du att ”inte avskräcker spekulanter rimmar med ”Säljaren har avvisat två bud under utsatt” och ”Det fanns då inga andra budgivare kvar.”

Det kan visst vara effektivt att sätta en tidsgräns och dra tillbaka sitt bud. Det är psykologi, säljaren har det budet och dras det tillbaka har dom inget. Bud ses av andra spekulanter och det är psykologi, ser andra ett bud så är det lätt att höja det. Ser andra ett bud som dras tillbaka så börjar det funderas.

• Gilla
Zevv och 2 till
  • Laddar…
Alltså det är en unik gård/avstyckad gård som ligger ute till salu för utgångspris 7 000 000 kr och du har budat på utgångspris.
Du är helt förfärad över att säljaren inte säljer direkt till detta pris och du och stora delar av forumet vill att folk ska tvingas sälja sina bostäder till första bästa bud?

Det finns bud som ligger 100 kkr eller mindre än 1% enhet under ditt bud. Det är mitt i en säljprocess där det finns fler visningar bokade. Men du tycker det är rimligt att säljaren bara ska tacka för ditt generösa bud och sälja direkt.

Har också varit på jakt efter en avstyckad gård och det säljs relativt få och många säljs inte på marknaden så mäklare har svårt att värdera, inte som när man säljer en villa där flera på gatan sålts senaste 10 åren. Din "värdering" av fastigheten är troligen inte mer rätt eller fel än någon annans värdering, tex säljarens.

Som tur är lever vi i ett fritt land och säljaren kan såklart tacka nej till detta "extremt generösa" bud.
Skrämmande bara hur många på forumet som tycker man ska kunna tvingas att tvångssälja sitt hus via nya lagar. Inte kunna ångra sig, vänta in bättre bud eller ens välja vem man ska sälja till då. Skrämmande..

• Gilla
  • Haha
gufor02 och 7 till
  • Laddar…
Där kom säljaren in i tråden 😉

Värderingen är vad marknaden är beredd att betala. Bjuder ingen mer än X kr är X kr marknadspriset. Oavsett om det är hus, aktier, apelsiner eller vilken annan vara som helst. Det betyder inte att säljaren är villig att sälja för det priset. Det kan vara det rationella valet att behålla varan.

• Gilla
  • Haha
orutti och 12 till
  • Laddar…
F
S SirMayo skrev:
Alltså det är en unik gård/avstyckad gård som ligger ute till salu för utgångspris 7 000 000 kr och du har budat på utgångspris.
Du är helt förfärad över att säljaren inte säljer direkt till detta pris och du och stora delar av forumet vill att folk ska tvingas sälja sina bostäder till första bästa bud?

Det finns bud som ligger 100 kkr eller mindre än 1% enhet under ditt bud. Det är mitt i en säljprocess där det finns fler visningar bokade. Men du tycker det är rimligt att säljaren bara ska tacka för ditt generösa bud och sälja direkt.

Har också varit på jakt efter en avstyckad gård och det säljs relativt få och många säljs inte på marknaden så mäklare har svårt att värdera, inte som när man säljer en villa där flera på gatan sålts senaste 10 åren. Din "värdering" av fastigheten är troligen inte mer rätt eller fel än någon annans värdering, tex säljarens.

Som tur är lever vi i ett fritt land och säljaren kan såklart tacka nej till detta "extremt generösa" bud.
Skrämmande bara hur många på forumet som tycker man ska kunna tvingas att tvångssälja sitt hus via nya lagar. Inte kunna ångra sig, vänta in bättre bud eller ens välja vem man ska sälja till då. Skrämmande..
Låt mig gissa…. Du har en gård till salu och du har fått ett bud på utgångspris och hade hoppats på minst 10-15% budrace?

• Gilla
  • Haha
orutti och 9 till
  • Laddar…
KapadRegel KapadRegel skrev:
Min upplevelse är att säljaren ligger bakom strategin och att mäklaren tar avstånd från den. Mäklaren utrycker i alla fall stor frustration över att jag har avvisats.

Tack för påminnelsen om att skippa bitterheten, den behövs! 😅

Nej, jag hade inte köpt för det pris som nu begärs. Det annonserade priset är rimligt men inte mer.
Jag är inte alls bitter mot mäklare men måste påpeka att mäklare är säljare både av objekt och sig själva. Mäklaren vill så klart framställa sig själv som någon som är på din sida eller åtminstone helt neutral. Jag tror inte alls att mäklaren tar avstånd från utgångspriset. Jag tror att mäklaren är i högsta grad delaktig i strategin. Däremot tror jag säkert att mäklaren är frustrerad över att inte komma till avslut…

Jag är således långt ifrån övertygad om att säljaren är den som är det ondskefulla aset här.

(Okej, lite bitter är jag kanske 😊)

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
W Weimik skrev:
Jag är inte alls bitter mot mäklare men måste påpeka att mäklare är säljare både av objekt och sig själva. Mäklaren vill så klart framställa sig själv som någon som är på din sida eller åtminstone helt neutral. Jag tror inte alls att mäklaren tar avstånd från utgångspriset. Jag tror att mäklaren är i högsta grad delaktig i strategin. Däremot tror jag säkert att mäklaren är frustrerad över att inte komma till avslut…

Jag är således långt ifrån övertygad om att säljaren är den som är det ondskefulla aset här.

(Okej, lite bitter är jag kanske 😊)
Jag försöker hålla blicken högt och förstå både säljarens och mäklarens perspektiv. Mäklaren har försökt övertyga säljaren om att gå vidare med mig och vill såklart komma till avslut.

Jag skulle inte använda de orden om säljaren utan försöker se de som många har påpekat, att det handlar om affärer och ingenting annat. 😇

F fsn skrev:
Låt mig gissa…. Du har en gård till salu och du har fått ett bud på utgångspris och hade hoppats på minst 10-15% budrace?
Haha, tanken slog mig faktiskt också. 😅

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S SirMayo skrev:

Vet inte riktigt vad du menar med en avstyckad gård men visst är den unik, men det är väl samtidigt alla gårdar.

”Förfärad” tror jag inte att jag utryck men däremot är jag besviken efter att ha investerat ett stort känslomässigt engagemang.
Jag är dock väldigt glad och tacksam för det stöd och alla goda råd som detta forum bjudit på.

Jag tror inte heller att jag har använt ”extremt generöst bud” utan saken gäller det faktum att när jag bestämmer mig för att köpa till annonserat pris, så höjs det.

Jag tror inte heller att du behöver oroa dig för några nya lagar om tvångsförsäljning, vi bor ju som sagt i ett fritt land… 😉

• Gilla
Rob1000 och 5 till
  • Laddar…
B
KapadRegel KapadRegel skrev:
400 000 är ca 5-10 % av begärt pris.
Jag är en fyrkantig person, men ingenstans står det ”utgångspris” utan det står ”pris”.
Jag kan mycket väl se det som en budstart men då mot andra spekulanter, inte när jag är ensam och ska buda mot säljaren över vad den begär.
Precis detta råkade jag ut för för 21 år sen i en Bostadsrättsaffär, det blev liksom budgivning mot säljaren... med facit i hand var jag glad att vi sträckte oss, inte ångrat det en sekund. det rörde sig då om mer än 10%...

• Gilla
KapadRegel
  • Laddar…
N Nyrostad skrev:
Många vettiga kommentarer redan, men eftersom jag själv varit på gårdsjakt länge vill jag understryka det som sagts tidigare om att känna marknaden. Åtminstone i mina trakter är marknaden just nu extremt avvaktande, åtminstone för objekt över sisådär 5-6 milj. De få av dessa objekt som faktiskt sålts det senaste året har gjort det för underbud mellan 0.5 - 1 miljon. Nu låter det ju visserligen som att just ditt objekt har fler intressenter, men det är ju uppenbarligen så att ingen av dessa ännu känt sig beredd att hosta upp det säljarna begär. Visst kan det bli budrace i höst, men det kan också vara så att priserna faller ytterligare i takt med lågkonjunktur och försämrad framtidstro hos köparna.

Till syvende och sist handlar det om hur mycket du vill ha exakt detta objekt i relation till hur viktigt det är att göra en bra deal. Att ha is i magen är sannolikt marknadsmässigt klokt, men är det drömhuset som uppfyller några väldigt specifika och svåruppfyllda kritiserar du har kanske inte 5-10% spelar alltför stor roll när du rotat dig där.
Tack för ytterligare en vettig kommentar! 👍
Det har funnits ett visst intresse men jag upplever inte att det är glödhett direkt. På andra visningen var det förutom mitt ombud endast en annan spekulant, sannolikt den som senare bjöd 100 000:- under utgångspriset.
På Hemnet har fastigheten haft drygt 7000 visningar på fyra veckor.

Jag har följt marknaden i det aktuella området i flera år och kan se att många motsvarande fastigheter säljs under utgångspriset med enstaka undantag. Många ligger också ute under lång tid, trots flera prissänkningar.

Ja, isen i magen är nog det klokaste rådet just nu. Den största frustrationen har lagt sig och förnuftet börjar åter få övertaget. 😅

• Gilla
Nyrostad och 5 till
  • Laddar…
B Boan skrev:
Precis detta råkade jag ut för för 21 år sen i en Bostadsrättsaffär, det blev liksom budgivning mot säljaren... med facit i hand var jag glad att vi sträckte oss, inte ångrat det en sekund. det rörde sig då om mer än 10%...
Ok, tack för att du delar med dig! Jag förstår att priset tappar sin betydelse med tiden men samtidigt finns det en ekonomisk gräns, inte minst med tanke på nödvändiga renoveringar.

C
B Boan skrev:
Precis detta råkade jag ut för för 21 år sen i en Bostadsrättsaffär, det blev liksom budgivning mot säljaren...
Är väl i och för sig fullt naturligt om man är ensam budgivare.
Själv råkade jag ut för en säljare som ville att jag skulle buda mot mig själv. De var inte nöjda med mitt bud men kunde samtidigt inte klämma ur sig ett motbud. 🤔

• Gilla
KapadRegel
  • Laddar…
Bönhas Bönhas skrev:
Eftersom det finns ett bud på utgångspris och säljaren höjer priset med 400k är det uppenbart att säljaren inte tänker acceptera ditt bud. Att man ändå fortsätter med visningar tyder kanske på att det högre priset inte avskräcker andra spekulanter.

1. Sådant där har ingen som helst betydelse. För du kan förlänga tiden och ändra beloppet eller dra tillbaka det innan. Dessutom är budet inte bindande.
  2. Det enda pris som är bindande är det som står på det underskrivna avtalet. Muntliga bud är aldrig bindande. Så villkor och tidsgränser är egentligen betydelselösa och därför ofta meningslösa.Ungefär som när USA säger att de skall införa 50%-iga tullar. Det betyder inte ett dyft innan juridiskt bindande beslut/underskrift. Rakast och enklast är att helt enkelt skippa allt sådant.

3. Naturligtvis kan man ta tillbaka sitt bud. För att det inte skall användas till att trissa upp priset. Samtidigt kan man stå kvar som spekulant och meddela "att man kommer lämna sitt bud först när det återstår maximalt en annan budgivare. Under förutsättning att man fortfarande är intresserad och säljaren vill sälja."

MEN - Vill man köpa (och har råd)
  1. kan man säga det till mäklaren och be om ett möte för att skriva avtal. Vilket är EXAKT vad mäklaren vill. För att få sitt arvode. Samtidigt ber man om ett första utkast till avtal.
  2. På det mötet tar man diskussionen om priset och alla andra villkor. På så sätt har man full kontroll och kan ta alla argument och bud direkt med säljaren utan mellanhand.
Men andra eventuella spekulanter är sannolikt inte medvetna om det högre priset och kommer på visning i samma tro som jag, att priset är det som står i annonsen.

Jag är medveten om att en förhandling med bud inte är bindande men det är ändå en nödvändig del av processen.
Jag är tveksam till att förhandla pris och villkor vid ett möte, det bör rimligtvis vara klart innan.

• Gilla
Cala och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.