145 354 läst ·
560 svar
145k läst
560 svar
Säljaren kräver 400 000:- mer än begärt pris
Tack för dina inspel. 👍 Jag förstår att allt jag gör formar bilden av mig som spekulant och jag har skapat en bild av att jag är het.Bo00 skrev:
Säljaren visste att du tog familjen med dig och körde 100 mil. Ett perfekt läge för mäklaren att föreslå upplägget med +400 k extra.till säljaren. Kan tänka mig att säljaren varit tveksam men fått till svar av mäklaren att: du ska se det kommer att fungera!
400 000 kr i sammanhanget behöver inte vara så mycket mer för en intresserad köpare vilket mäklaren tyckte du var när du tog hela familjen med dig och körde 100 mil. 400 000 kr känns som en väl avvägd summa som förslag av mäklaren när det ändå ska betalas miljoner i massor.
Ju högre pris ju mer tjänar också mäklaren i % av köpesumman.
Eftersom det är en gård så finns en hel del maskiner och utrustning som är intressant och som jag mycket väl skulle kunna betala för.L Loxxx skrev:Finns det något som du kan "få" för de 400 000?
Om inte maskiner och inventarier i affären kan de göra det om du höjer med 400?
EDIT: & lösöre. (Maskiner, inventarie och lösöre).
Finns det något annat som skulle kunna göra affären lite "större" genom att addera de önskade beloppet?
400 är ju ganska mycket pengar så som övriga har sagt så handlar det väldigt mycket om hur ni ser på affären. Att få en tillträdesdag som passar er kanske inte är värd 400 kanske väger lätt, finns det någon mer mark/fastighet som säljaren äger som skulle kunna ingå?
Även jag skulle bli "störd/frustrerad" om säljaren plötsligt begär mer men som andra säger så får ju ägaren ändra sig men med risk att det inte blir någon affär.
Som köpare kan ni säga, nej vi vill köpa men för 400 Mindre och åka därifrån. Avvakta att de ringer eller titta på något annat.
Jag tog faktiskt upp det med mäklaren men han håller fast vid att han säljer fastigheten och lösöret får jag ta med säljaren senare.
I övrigt finns ingenting som skulle kunna ”krydda” affären.
Tillträdesdagen är inte så viktigt för oss.
Tack för svar! Jag är tveksam till att anmäla och ser inte vad jag skulle tjäna på det. Tvärtom skulle relationen till mäklaren och hela firman vara bränd.G Gajonen skrev:
Alla utgångspris som inte säljaren vill acceptera är lockpris, jag som mäklare lägger alltid ut ett pris som säljaren kan tänka sig acceptera om de inte blir budgivning.KapadRegel skrev:
Jag har fastnat för en gård som varit till salu i ca 4 veckor. Man har haft två visningar samt ytterligare en för endast mig.
Säljaren har avvisat två bud under utsatt pris och därför erbjöd jag mig att betala det som begärts. Det fanns då inga andra budgivare kvar.
Jag får då till svar av mäklaren att säljaren inte kommer att sälja för mindre än en summa som är 400 000:- högre än vad som annonserats.
Det ska tilläggas att jag både engagerat ett ombud på en tidigare visning samt anhöriga och vi har rest ca 100 mil för detta.
Naturligtvis också ett stort känslomässigt engagemang för hela min familj som följer med ett såhär stort beslut.
Jag är oerhört besviken på säljarens agerande och för mig är det uppenbart fråga om ett lockpris vilket mäklaren strikt förnekar med motiveringen att det skulle kunna bli aktuellt att sälja för det annonserade priset senare men inte just nu.
Jag har letat efter en gård i området i 2,5 år och när jag äntligen hittat vad jag söker så händer detta.
Jag har aldrig varit i denna situation tidigare men undrar om det verkligen får gå till såhär?
Vad borde jag göra nu?
Anmäl mäklaren till FMI ”fastighetsmäklarinspektionen” spar all dokumentation skriftligt. Följer gärna ärendet
Detta är högst oseriöst tillvägagångssätt och tyvärr vanligt här runt Stockholm tyvärr.
Jag har varit i en liknande situation två gånger (dock med hus och lägenhet och inom samma län). Det finns ingen annan spekulant men man budar mot säljaren som plötsligt inte nöjer sig med utgångspris.KapadRegel skrev:
Tack för ditt svar!
Det är lätt att låta känslorna ta över och agera i affekt här.
Jag varken kan eller vill lägga ett högre bud. Delvis av principskäl då jag anser att agerandet är omoraliskt.
Jag har tänkt på många motsvarande situationer och om det skulle vara ok någon annanstans. Tex om jag skulle resa långt för att köpa en bil för 500 000:-. När jag har gått igenom hela bilen, provkört och bestämt mig för att köpa den så säger säljaren att nu kostar den 600 000:-.
Hur som helst, du har en bra poäng i att inte låta sig bli förbannad och hoppa av. Då skulle allt vara förgäves men samtidigt sjunker intresset för fastigheten när säljaren agerar på ett sätt som går emot mina egna värderingar.
Man blir givetvis förbannad. Men till slut får man försöka skaka av sig känslorna och bestämma - vill jag ha objektet eller inte?
Ni kan ju fundera över vad ni tycker gården är värd för er. Var det exakt utgångspriset? Var ligger er smärtgräns? Edit: Läser nu att det är angivet pris men inte mer. Då ska ni givetvis stanna här.
Ni kan säga att budet gäller fram till nästa visning, sedan börjar ni om på 0.
En grej till, tänk alltid på möjligheten att säljaren också hänger på Byggahus och läser den här tråden, så var lite återhållsam med info om affären och er strategi.
Redigerat:
Håller med, när jag sålde min lägenhet frågade mäklaren mig som säljare om jag skulle acceptera budet om jag fick ett bud på utgångspriset. Den informationen (utgångspris eller acceptpris) underlättade kommunikationen med de som var intresserade. Här sa mäklaren tydligt att om det inte är ett acceptpris så kan det vara rimligt att höja utgångspriset också.D Dilato skrev:
Lite intressant att en del tycker att man bara ska acceptera att säljaren inte vill sälja till utgångspris?
Mening med att köpa och sälja via mäklare är att det ska gå sunt till.
Jag frågar alltid är säljaren villig å sälja för utgångspriset, svaren varierar.
Hade blivit rejält förbannad om jag åkt 90 mil på vilseledd information.
Jag hade lagt mig under utgångpriset, eller utångspriset och en tidsfrist hur länge mitt bud gäller jag hade inte slösa tid på att köparen ska köra något spel.
Jag frågar alltid är säljaren villig å sälja för utgångspriset, svaren varierar.
Jag hade lagt mig under utgångpriset, eller utångspriset och en tidsfrist hur länge mitt bud gäller jag hade inte slösa tid på att köparen ska köra något spel.
Det är väl helt rimligt att begära 400k över annonserat pris efter endast två visningar. Jag betalade själv 500k mer än annonserat pris efter första visningen för att komma till ett avslut innan fler visningar.KapadRegel skrev:
Jag har fastnat för en gård som varit till salu i ca 4 veckor. Man har haft två visningar samt ytterligare en för endast mig.
Säljaren har avvisat två bud under utsatt pris och därför erbjöd jag mig att betala det som begärts. Det fanns då inga andra budgivare kvar.
Jag får då till svar av mäklaren att säljaren inte kommer att sälja för mindre än en summa som är 400 000:- högre än vad som annonserats.
Det ska tilläggas att jag både engagerat ett ombud på en tidigare visning samt anhöriga och vi har rest ca 100 mil för detta.
Naturligtvis också ett stort känslomässigt engagemang för hela min familj som följer med ett såhär stort beslut.
Jag är oerhört besviken på säljarens agerande och för mig är det uppenbart fråga om ett lockpris vilket mäklaren strikt förnekar med motiveringen att det skulle kunna bli aktuellt att sälja för det annonserade priset senare men inte just nu.
Jag har letat efter en gård i området i 2,5 år och när jag äntligen hittat vad jag söker så händer detta.
Jag har aldrig varit i denna situation tidigare men undrar om det verkligen får gå till såhär?
Vad borde jag göra nu?
Hade du känt dig vilseledd om budgivningen stuckit iväg med?A A-Man_08 skrev:Lite intressant att en del tycker att man bara ska acceptera att säljaren inte vill sälja till utgångspris?
Statistiskt sett så betalar de som köper utan budgivning för mycket eftersom ingen annan på marknaden var intresserad av bostaden på den prisnivån.S Stubben90 skrev:
https://www.hemnet.se/artiklar/bost...tt-kopa-fore-visning-dyrare-an-vad-manga-tror
Så att ovanpå allt betala mer när det som i detta fall gått flera veckor och varit flera visningar och ingen annan vill ha huset låter väl inte som ett smart drag rent ekonomiskt. Men sedan kan det så klart vara så att man vill ha huset oavsett och är ekonomiskt oberoende och då finns det ingen anledning att snåla.
Hej! Mitt bästa råd, erbjud nu 100 tusen kronor mindre jämfört med ditt senaste bud och om en vecka ytterligare 100 tusen kronor mindre.KapadRegel skrev:
Vad borde jag göra nu?
Nejdå, precis som jag skrev har jag köpt ett unikt objekt på landet för några år sedan. Alltså lite liknande denna situation.F fsn skrev:
Har för lite över ett halvår sedan dock sålt ett hus på landet dock själv utan mäklare och fick 13% över utgångspris. Dock i prisklassen under miljonen så helt annat scenario. Blir bara glad över bud när man säljer, alla blir ju potentiella köpare men jag sätter mig emot att man skulle behöva acceptera utgångspris som något man måste sälja för.
Det är inget acceptpris. Tycker säljaren varit tydlig med ts och ärligt sagt vad man vill ha ut, bra med den information.
Att TS har åkt långt till objektet och involverat flera andra förstår jag inte hur säljaren på något sätt ska vara ansvarig för.
En bra strategi kan vara att göra ett tidsbegränsat motbud: Öka budet med 50.000 kr, men tillägg att budet är bara gyldiga i 24 timmar och att du därefter dra tillbaka budet med motivering att ni spekulerar i ett annat hus. Så blir säljaren liten stressad eftersom han vet att han kan får utgångspriset + 50k nu säkert eller kanske mer, men det är osäkert + han kommer tappa en spekulant.
Tråkigt agerande men tillåtet att göra så.KapadRegel skrev:
Vad borde jag göra nu?
Ett sätt att spela samma spel är att säga ok till 400 000 mer och sedan vänta tills man sitter hos banken och skall skriva på kontrakt och då ändra sig och säga att man tänkt över det hela och inte är beredd att betala mer än priset. Detta under förutsättning att det blir affär samma dag. Det är oxå riktigt dåligt men tillåtet 😅