Rätt säker på att säljer han inte till begärt pris kan han få vite emot mäklaren. Lägg ett bud på det och läs på mäklarens hemsida.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
C
KapadRegel KapadRegel skrev:
Säljaren har uttryckt att den kan sälja till utsatt pris men inte just nu, det kan bli aktuellt senare.
Aha, det är ju en annan sak. En fullt rimlig inställning om det är ytterligare visningar inplanerade.
Man kan inte kräva att säljaren avbryter den planerade försäljningsprocessen bara för att man bjuder begärt pris. I så fall är det helt normalt att man får locka med ett sockrat bud.

Sitt i båten du om du inte vill acceptera säljarens motbud. Risken om man håller på och dribbla är att man retar upp säljaren och gör sig "omöjlig".

• Gilla
Festlund och 6 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Aha, det är ju en annan sak. En fullt rimlig inställning om det är ytterligare visningar inplanerade.
Man kan inte kräva att säljaren avbryter den planerade försäljningsprocessen bara för att man bjuder begärt pris. I så fall är det helt normalt att man får locka med ett sockrat bud.

Sitt i båten du om du inte vill acceptera säljarens motbud. Risken om man håller på och dribbla är att man retar upp säljaren och gör sig "omöjlig".
Ok, tack för inspel! 👍

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Tyvärr så tror många säljare också att det som mäklaren värderar till är ett lägstapris och bara kan stiga. En del frågar 3-4 mäklare och väljer den som ger högsta utgångsbudet för att de tror att de ska mer pengar. Har hört det resonemanget flera gånger, "den andre mäklaren sa ju bara 3,5 miljoner men den vi valde sa 4,3 så självklart valde vi ju denna!"

Den senare mäklaren får jobbet, men lyckas kanske bara pressa ut 3,7 som även den förste kanske hade lyckats med. Sen är kunden nöjd ändå eftersom de resonerar som att "hade vi valt den förste hade vi i alla fall inte fått mer än 3,5". (även om man så klart troligen hade haft samma intressenter och bud då)
Ja, du har en bra poäng där. 👍

• Gilla
Firestorm1
  • Laddar…
Om du är beredd att chansa säg att budet på tex utgångspris gäller typ fem dagar framåt. Då kan dom sänka.
Men låter som du vill ha detta hus och kan det vara värt att möta säljaren.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Discoman Discoman skrev:
Om du är beredd att chansa säg att budet på tex utgångspris gäller typ fem dagar framåt. Då kan dom sänka.
Men låter som du vill ha detta hus och kan det vara värt att möta säljaren.
Mitt bud gäller fram till 16:00 idag och jag är inte beredd att gå högre.

• Gilla
Festlund och 7 till
  • Laddar…
4774
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ändå rätt stor skillnad på 4 eller 8 miljoner... 😉
Det gör väl ingen som helst skillnad. Ett pris är ett pris. Att lägga ut ett pris som är rent påhitt för att säljarens pris är + 400 000kr i verkligheten är inget annat än båg för att mäklaren hoppas på att det ursprungliga priset ska locka många intressenter och därmed budkrig.
Priset ska vara summan säljaren kan sälja för, resten är ren bonus vid budkrig.
Inte något som ens behöver hända.
Hur ska säljaren sälja om ingen budar över utsatt pris?

• Gilla
KapadRegel och 1 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Det gör väl ingen som helst skillnad. Ett pris är ett pris. Att lägga ut ett pris som är rent påhitt för att säljarens pris är + 400 000kr i verkligheten är inget annat än båg för att mäklaren hoppas på att det ursprungliga priset ska locka många intressenter och därmed budkrig.
Priset ska vara summan säljaren kan sälja för, resten är ren bonus vid budkrig.
Inte något som ens behöver hända.
Hur ska säljaren sälja om ingen budar över utsatt pris?
Tja, jag tänker att det är lite skillnad att ligga på gränsen av vad man har råd med om objektet kostar 4 miljoner, mot 8 ...

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
4774
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, jag tänker att det är lite skillnad att ligga på gränsen av vad man har råd med om objektet kostar 4 miljoner, mot 8 ...
Om jag har råd med max 4 miljoner så har jag knappast 8 miljoner att köpa för.

• Gilla
Cala
  • Laddar…
Farstatjej90
Säg att du inte kommer köpa det för 400 000 kr mer, att du höjer ditt bud med 100 000 kr och det gäller i 24h, sen får säljaren hitta en annan köpare för då drar du tillbaka ditt bud och köper en annan gård ni tittat på.

• Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Om jag har råd med max 4 miljoner så har jag knappast 8 miljoner att köpa för.
Tror vi pratar om varandra här...

TS sade att hen hade råd med utsatt pris, och 400k till att renovera för. Vi vet inte om det är 4 eller 8 miljoner, men TS sade att säljarens försök att höja köpesumman med 400 k var ungefär 5-10% ..

Om man måste renovera och sen kommer att vara helt barskrapad så hade jag personligen hellre satt mig i den sitsen med 4 miljoner, snarare än 8 ...

Men vi vet ju egentligen inget, TS kanske har 8,4 miljoner i kontanter...

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Tack för goda råd, helt klart svårt att efterleva!
Vi vill väldigt gärna ha gården för angivet pris. Med de nödvändiga renoveringar som följer kommer vi upp i vår maximala budget.
Problemet är att det inte finns så många andra intressanta objekt. Vi har varit på ett 15-tal visningar under 2,5 år utan att ha hittat rätt eller vunnit budgivning.
Om du vart på 15 tal visningar och åkt 100 mil per visninh som du tidigare skrivit, så kan du ju åka på ett 15 tal till…., eller köpa nu o slippa.

• Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
Ja, du har en bra poäng där. Denna fastighet är unik men mäklaren har ändå bedömt prisnivån och jag håller med om att den är rimlig.
Vad mäklaren anser är ganska oviktigt. För mäklaren har inte samma mål som du. Det som gäller är vad du anser, inget annat.
Den uppfyller våra behov och önskemål, jag kan se vad som behöver åtgärdas på kort och lång sikt men jag är inte beredd att betala mer.
Va????

Jag förstår inte riktigt hur du tänker. Det pris som sätts i annons är aldrig något annat än ett sk utgångspris. D.v.s. slutpriset blir nästan alltid ett annat. Såklart fattar jag att du vill komma undan med ett så lågt pris som möjligt. Men hur realistiskt är det för ett unikt objekt. Speciellt när det finns flera visningar inbokade och dessutom redan har kommit in ett par bud. Varav ett bara 100000kr under ert. (om jag fattat info rätt).

Vad jag fattat finns tre budgivare och en ytterligare intressent, som naturligtvis vet att man måste bjuda över dig men ändå kommer på visning.

Vad slutpriset blir vet vi inte. Som jag ser det med ditt senaste bud kommer nog inte utgångspris räcka. Om du inte kan gå högre räcker det att någon bjuder 50000kr (eller mindre) mer än du.

Säljaren verkar uppenbarligen beredd att vänta för att få mer betalt. Jag skulle säga att det jag skrev i inlägg #4 fortfarande gäller.

• Gilla
Snnica och 6 till
  • Laddar…
Eftersom det finns ett bud på utgångspris och säljaren höjer priset med 400k är det uppenbart att säljaren inte tänker acceptera ditt bud. Att man ändå fortsätter med visningar tyder kanske på att det högre priset inte avskräcker andra spekulanter.
Mitt bud gäller fram till 16:00 idag och jag är inte beredd att gå högre.
  1. Sådant där har ingen som helst betydelse. För du kan förlänga tiden och ändra beloppet eller dra tillbaka det innan. Dessutom är budet inte bindande.
  2. Det enda pris som är bindande är det som står på det underskrivna avtalet. Muntliga bud är aldrig bindande. Så villkor och tidsgränser är egentligen betydelselösa och därför ofta meningslösa.Ungefär som när USA säger att de skall införa 50%-iga tullar. Det betyder inte ett dyft innan juridiskt bindande beslut/underskrift. Rakast och enklast är att helt enkelt skippa allt sådant.

3. Naturligtvis kan man ta tillbaka sitt bud. För att det inte skall användas till att trissa upp priset. Samtidigt kan man stå kvar som spekulant och meddela "att man kommer lämna sitt bud först när det återstår maximalt en annan budgivare. Under förutsättning att man fortfarande är intresserad och säljaren vill sälja."

MEN - Vill man köpa (och har råd)
  1. kan man säga det till mäklaren och be om ett möte för att skriva avtal. Vilket är EXAKT vad mäklaren vill. För att få sitt arvode. Samtidigt ber man om ett första utkast till avtal.
  2. På det mötet tar man diskussionen om priset och alla andra villkor. På så sätt har man full kontroll och kan ta alla argument och bud direkt med säljaren utan mellanhand.

• Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
Jag hade meddelat att jag sänker mitt bud med 100 k för varje vecka och första sänkningen kommer med nästa visning

• Gilla
Jonas_123 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.