H hellem skrev:
"budet är dolt för andra budgivare och gäller bara innan nästa visning."
Grattis, men jag har aldrig fattat poängen med ”dolda” bud. Med tanke på att mäklaren eller säljaren för den delen knappast är bunden av ditt villkor. Vad gör du om det kommer ett motbud 100’ över ditt dolda bud? Du kan ju svårligen bevisa att ditt dolda bud röjts av mäklaren så länge inte hela budgivningen ligger öppen på mäklarens hemsida.

• Gilla
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
H hellem skrev:
Bra!
Ta det lugnt så inte mäklaren känner vittringen av blod i vattnet. Mäklaren kommer kontakta dig efter sista visningen, eller vid bud. Svara inte med bud på en gång. Ta ett andetag. Fundera och diskutera. Mäklaren vill få igång budkrig och du vill förhindra budkrig.

Det finns två sätt att förhindra. Genom att inte hetsa eller genom erbjudande som är för bra att tacka nej till.
Tack, kloka ord! 🙏

• Gilla
hellem
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Grattis, men jag har aldrig fattat poängen med ”dolda” bud. Med tanke på att mäklaren eller säljaren för den delen knappast är bunden av ditt villkor. Vad gör du om det kommer ett motbud 100’ över ditt dolda bud? Du kan ju svårligen bevisa att ditt dolda bud röjts av mäklaren så länge inte hela budgivningen ligger öppen på mäklarens hemsida.
Ofta ligger den öppen. Klart att det påverkar. Vad är poängen med någonting som det går att fuska kring?

Jag är övertygad om att det fungerade i mitt fall. Det fungerar ju bäst i kombination med en väsentlig höjning så det blir uppenbart om de fuskar eller i samband med att ingen annan budat då det också blir uppenbart att de kontaktat andra budgivare i samband med ditt bud. Man kan ju inte lämna dolt bud mitt i ett pågående budkrig mellan flera parter, då kommer det i te fungera.

H hellem skrev:
Ofta ligger den öppen. Klart att det påverkar. Vad är poängen med någonting som det går att fuska kring?

Jag är övertygad om att det fungerade i mitt fall. Det fungerar ju bäst i kombination med en väsentlig höjning så det blir uppenbart om de fuskar eller i samband med att ingen annan budat då det också blir uppenbart att de kontaktat andra budgivare i samband med ditt bud. Man kan ju inte lämna dolt bud mitt i ett pågående budkrig mellan flera parter, då kommer det i te fungera.
Fusk vet jag inte, det är ju säljaren som har full rätt att avslöja vad vederbörande vill om spekulanters bud. Risken säljaren tar är självklart att budet dras tillbaka, men bud är ju ändå inte bindande och kan dras tillbaka när som helst.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
H hellem skrev:

krillek krillek skrev:
Fusk vet jag inte, det är ju säljaren som har full rätt att avslöja vad vederbörande vill om spekulanters bud. Risken säljaren tar är självklart att budet dras tillbaka, men bud är ju ändå inte bindande och kan dras tillbaka när som helst.
Eftersom villkoret för budet är att det inte avslöjas så finns inget bud så fort de börjar avslöja budet. Det dras ju automatiskt tillbaks i samma sekund. Eftersom det då inte finns något bud så ljuger de för tredjepart om budet som alltså inte existerar. Att ljuga om bud är definitivt fusk.

• Gilla
FredrikZäta och 1 till
  • Laddar…
Finns det något negativt med att "lagstifta" att begärt pris ska/måste accepteras såvida inget högre bud (lägre om säljaren godkänner) inkommer?

Det finns ju redan andra krav som tex inget lockpris, säljaren ska få besed om samtliga bud etc.

B
S Simon Traktor skrev:
Spara undan all kommunikation och annons och anmäla till Mäklarsamfundet?
Varför då.
Säljaren är inte ett dugg skyldig att sälja till utsatt pris. Helt okey att avvakta annars är de för ts bara att betala

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Finns det något negativt med att "lagstifta" att begärt pris ska/måste accepteras såvida inget högre bud (lägre om säljaren godkänner) inkommer?

Det finns ju redan andra krav som tex inget lockpris, säljaren ska få besed om samtliga bud etc.
Hur länge får men vänta på att det andra budet ska komma in då? Är det inte precis vad som händer i TS fall redan?

• Gilla
adron och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:

Det "negativa" är att det finns andra saker än pengar som kan avgöra. Inflyttningsdatum t.ex. det blir jättefel om alla måste sälja, man måste få ändra sig eller ha andra krav än pengar för att affären ska bli av.

• Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
Vad är "rätt pris" för en gård då det för det mesta saknas jämförbara objekt? Priset i annonsen är inte tillkommet av en exakt vetenskap. Dessutom menar vi oftast olika saker. Utgångspris / begärt pris / priside´.

Koncentrera dig på om gården uppfyller de krav ni har. Vilka reparationsbehov finns. Vatten / avlopp / uppvärmning mm är dyrt om detta måste fixas.

Därefter frågar du dig om du vill betala X kr och om du har råd till detta?

• Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
N Nils45 skrev:
Vad är "rätt pris" för en gård då det för det mesta saknas jämförbara objekt? Priset i annonsen är inte tillkommet av en exakt vetenskap. Dessutom menar vi oftast olika saker. Utgångspris / begärt pris / priside´.

Koncentrera dig på om gården uppfyller de krav ni har. Vilka reparationsbehov finns. Vatten / avlopp / uppvärmning mm är dyrt om detta måste fixas.

Därefter frågar du dig om du vill betala X kr och om du har råd till detta?
Ja, du har en bra poäng där. Denna fastighet är unik men mäklaren har ändå bedömt prisnivån och jag håller med om att den är rimlig.
Den uppfyller våra behov och önskemål, jag kan se vad som behöver åtgärdas på kort och lång sikt men jag är inte beredd att betala mer.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
KapadRegel KapadRegel skrev:
Min upplevelse är att säljaren ligger bakom strategin och att mäklaren tar avstånd från den. Mäklaren utrycker i alla fall stor frustration över att jag har avvisats.

Tack för påminnelsen om att skippa bitterheten, den behövs! 😅

Nej, jag hade inte köpt för det pris som nu begärs. Det annonserade priset är rimligt men inte mer.
Högst sannolikt har du rätt i din analys - mäklare vill komma till avslut och sälja.

• Gilla
Cala och 1 till
  • Laddar…
Jag har gjort det men det motiveras av att fastigheten kan komma säljas för angivet pris senare men inte i nuläget.
En hårfin gräns mellan lockpris i min mening.
Jag delar din frustration. Tycker också som säljare att utsatt pris bör vara ett acceptpris. Vilekt är ett begrepps om har börjat användas. Hade det stått acceptpris i annonsen, så hade de varit mer bundna till det.
men ananrs finns det spelrum, så länge man inte sätetr ett pris markant under marknadspris.
Sist vi köpte fastighet var lägenhet i Spanien. Där är det praxis att man budar nedåt. Mao utsatt pris är säljarens drömpris. Där räknar man ofta på 8-10% under. Men också generellt mycket längre säljprocesser.

Lockpris är ju dock inte detta per definition. Lockpris innebär att man medvetet skall sätta ett pris betydligt under marknadspris för att sen medvetet få det upptrissat via budgivning. I ert fall verkar ju priset vara helt rätt satt utifrån Marknadsvärde. De har fått bud på utsatt och precis under utsatt. . Bara säljaren själv som inte accepterat läget än. Däremot tror säljaren att han eventuellt kan få mer vare sig han från början tänkte sälja för utsatt eller +400K redan från start och vill uttömma möjligheten.

Hade jag varit säljare, och vetat att det finns en intressent till, så hade jag nog också velat avvakta för att se vad han säger. Hade det inte påtalats en ny intressent utan nästa fas är ny utannnonserng. Mao börja om från början. så är det ju en annan femma.

Köpte själv mitt hus för 20 år sen på ett riktigt utannonserat lockpris. Frågan är om det var fullt medvetet från mäklaren. Detta var precis i de tider när priserna började sticka i Göteborgstrakten. Vårt hus, ett renoveringsprojekt (dödsbo) annonserades fär 1,1 miljon. Vi fick det efter en svettig budgivning för drygt 1,6. Mao en prisökning md 50%:-. Dessutom där flera höjde med 10K i taget. När vi var 3 kvar så hade de tröttnat, och sa att nästa bud skulle faxas in som dolt. Mao ett slutgiltigt bud. Kändes inte bra att förlora kontrollen åt det hållet heller.

• Gilla
KapadRegel
  • Laddar…
Ja, du har en bra poäng där. Denna fastighet är unik men mäklaren har ändå bedömt prisnivån och jag håller med om att den är rimlig.
Den uppfyller våra behov och önskemål, jag kan se vad som behöver åtgärdas på kort och lång sikt men jag är inte beredd att betala mer.
Man ska ju också ha i tankarna att så fort gården är såld så finns ett verkligt värde på den som banken anser vara korrekt. En ny värdering av mäklare kommer inte kunna vara högre och OM ni behöver höja lånen lär det vara mycket svårt! Även om man utför renoveringar. Möjligen tillbyggnader eller väldigt substantiella renoveringar kan hjälpa till.

Även om man inte behöver höja lånen så kan man om några år vilja höja värderingen för att sänka sin procentuella belåning och på så vis få ner räntan. Så det är all orsak att inte bränna renoveringspengarna på inköpet.

• Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
Tyvärr så tror många säljare också att det som mäklaren värderar till är ett lägstapris och bara kan stiga. En del frågar 3-4 mäklare och väljer den som ger högsta utgångsbudet för att de tror att de ska mer pengar. Har hört det resonemanget flera gånger, "den andre mäklaren sa ju bara 3,5 miljoner men den vi valde sa 4,3 så självklart valde vi ju denna!"

Den senare mäklaren får jobbet, men lyckas kanske bara pressa ut 3,7 som även den förste kanske hade lyckats med. Sen är kunden nöjd ändå eftersom de resonerar som att "hade vi valt den förste hade vi i alla fall inte fått mer än 3,5". (även om man så klart troligen hade haft samma intressenter och bud då)

• Gilla
  • Wow
Cala och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.