B bhus2021 skrev:
Ha is i magen är mitt tips, låt ditt bud på utgångspris ligga fram till visningen, avvakta sedan och se om någon annan är spekulant, om inte så kan du bjuda utgångspris igen, villkorat med något som t ex max en vecka el dyl.
Visar det sig att ingen nappar den här gången heller är manegen krattad för TS. Så då är det dags för samma knep som säljaren gav sig på. Bjud inte utgångspriset en gång till utan sänk med 400.000.

• Gilla
Hybro och 5 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Det är inte dumt alls. När vi köpte så lade
vi ett bud på 800.000 under önskat pris. De sade säljarna nej till. Precis som vi förväntat oss. Men med den nanövern var utgångspriset kraftigt sänkt genom att vi närmast kidnappat det. Så då budade vi över vårt snodda pris med 200.000 och sade samtidigt att det är vårt sista pris. Och det gick säljarna med på, trots att det var 600.000 under deras pris.
Denna affär skedde utan mäklare vilket kanske förenklade processen när ingen giribuk till klåpare skulle lägga sig i.

Förutsättningen är naturligtvis att som i mitt och TS fall, saknas allvarlig konkurrens.

Försök att ta reda på varför säljaren vill sälja. Dålig ekonomi, pension, utlandsflytt, har han redan nytt hus. Framförallt hur bråttom han har.

Googla runt lite. Ring skatteverket och kolla upp karln.

Jag köpte nyligen bil till vrakpris av en som skulle flytta till Asien dagen efter.
Tack för att du delar med dig! Anledningen till försäljningen verkar vara bättre möjligheter till arbete på annan ort.
Just nu verkar jag vara enda intressenten så det finns ingen konkurrens men det kan såklart förändras snabbt.

KapadRegel KapadRegel skrev:
Nej, och en del i min frustration ligger i att jag inte fick information om priset innan jag reste utan först under pågående visning.
Dessutom engagerade jag anhöriga som själva gjorde samma resa för min skull.
Du menar att du inte frågade mäklaren: -"Nu skall jag åka ända dit och vill därför redan nu veta vilket pris säljaren accepterar. För kommer jag upp dit och utsatt pris inte längre gäller, blir jag förbannad och åker hem igen och säljaren missar då en potentiell köpare".
Något sådant.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Just nu verkar jag vara enda intressenten så det finns ingen konkurrens men det kan såklart förändras snabbt.
Ja. Åt båda hållen. Säljaren kanske inser att den enda spekulanter är på väg att dra och nyktrar till innan det är för sent.

• Gilla
Cala och 2 till
  • Laddar…
Jag har haft framgång med villkorade bud. Min bästa fastighetsaffär gjorde vi med villkoren "budet är dolt för andra budgivare och gäller bara innan nästa visning." Jag skulle inte låta budet ligga kvar om det är fler visningar. Is I magen gäller. Om de inte accepterar ditt bud och fiskar mer spekulanter är det dumt att trissa priset inför öppen ridå just nu. Jag skulle nog höra av mig och sänka mitt bud eller dra tillbaks det till 0 och säga att det kan eventuellt bli bud igen vid senare skede. Samma motivering som de har.

• Gilla
Aser och 4 till
  • Laddar…
B bhus2021 skrev:
Jag tror att säljaren visst kan tänka sig sälja för utsatt pris, men det är ju uppenbarligen flera visningar kvar? Så att sälja i förtid till dig innan alla eventuella spekulanter tittat på gården verkar ju dumt. Därav att säljaren kan gå med på att sälja innan nästa visning, men då lite dyrare.

Ha is i magen är mitt tips, låt ditt bud på utgångspris ligga fram till visningen, avvakta sedan och se om någon annan är spekulant, om inte så kan du bjuda utgångspris igen, villkorat med något som t ex max en vecka el dyl.
Säljaren har uttryckt att den kan sälja till utsatt pris men inte just nu, det kan bli aktuellt senare.
Det är en visning nästa vecka men det är inte annonserad (ännu) utan det är en spekulant som visat intresse och vill titta på fastigheten.
Den är sannolikt ovetandes om att priset inte gäller.
Bra tips och jag kommer att ha is i magen. Men om det inte har kommit fler bud efter nästa veckas visning så är frågan om jag ens ska stå kvar vid mitt bud på begärt pris utan istället lägga mig lägre.
Det finns många ordspråk som skulle passa in här, ”den som gapar efter mycket…” eller ”som man bäddar…”

• Gilla
Aser och 11 till
  • Laddar…
Påpeka för mäklaren att han är tvungen att informera alla spekulanter att det annonserade priset inte är ett acceptpris utan ett utgångspris redan när dom bokar in sig på visning.
Att bara säga "pris" är i min värld en offert man kan anta och då binds man.

• Gilla
Festlund och 7 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Visar det sig att ingen nappar den här gången heller är manegen krattad för TS. Så då är det dags för samma knep som säljaren gav sig på. Bjud inte utgångspriset en gång till utan sänk med 400.000.
Det skulle kännas rätt bra men säljaren har tidigare avvisat bud på både 200 000:- och 100 000:- under angivet pris så det har funnits intresse men det kan såklart både
Intet Intet skrev:
Du menar att du inte frågade mäklaren: -"Nu skall jag åka ända dit och vill därför redan nu veta vilket pris säljaren accepterar. För kommer jag upp dit och utsatt pris inte längre gäller, blir jag förbannad och åker hem igen och säljaren missar då en potentiell köpare".
Något sådant.
Jag kände till att säljaren avvisat två bud på 200 000:- respektive 100 000:- under angivet pris.
Att fråga mäklaren, eller vilken försäljare som helst om angivet pris gäller brukar jag inte göra men uppenbarligen kan det vara en god idé.

• Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
H hellem skrev:
Jag har haft framgång med villkorade bud. Min bästa fastighetsaffär gjorde vi med villkoren "budet är dolt för andra budgivare och gäller bara innan nästa visning." Jag skulle inte låta budet ligga kvar om det är fler visningar. Is I magen gäller. Om de inte accepterar ditt bud och fiskar mer spekulanter är det dumt att trissa priset inför öppen ridå just nu. Jag skulle nog höra av mig och sänka mitt bud eller dra tillbaks det till 0 och säga att det kan eventuellt bli bud igen vid senare skede. Samma motivering som de har.
Tack för svar! Mitt bud gäller fram till 16:00 idag. Skulle du sänka budet efter det inför visningen nästa vecka?

• Gilla
Dykarn13 och 1 till
  • Laddar…
Fyyfan detta hände mig nyligen också, efter flera sömnlösa nätter och jagande av tomt så hittade jag en och när jag väl ville köpa då gick säljaren och höjde skiten med 10%.. Vart så förbannad att jag bad säljare fara o flyga.

Tog dryga 3 veckor så hittade jag min drömtomt där allt gick hur smidigt till som helst med en helt underbar säljare och mäklare.

Kändes som ödet tbh

• Gilla
Festlund och 8 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Påpeka för mäklaren att han är tvungen att informera alla spekulanter att det annonserade priset inte är ett acceptpris utan ett utgångspris redan när dom bokar in sig på visning.
Att bara säga "pris" är i min värld en offert man kan anta och då binds man.
Jag har gjort det men det motiveras av att fastigheten kan komma säljas för angivet pris senare men inte i nuläget.
En hårfin gräns mellan lockpris i min mening.

• Gilla
  • Wow
MichelleW och 5 till
  • Laddar…
CantDecide CantDecide skrev:
Fyyfan detta hände mig nyligen också, efter flera sömnlösa nätter och jagande av tomt så hittade jag en och när jag väl ville köpa då gick säljaren och höjde skiten med 10%.. Vart så förbannad att jag bad säljare fara o flyga.

Tog dryga 3 veckor så hittade jag min drömtomt där allt gick hur smidigt till som helst med en helt underbar säljare och mäklare.

Kändes som ödet tbh
Wow, tack för att du delar med dig och grattis till drömtomten! Jag hoppas såklart på samma sak om det inte går vägen nu.

Jag hade dragit undan alla bud inför visningen och sagt till mäklaren att jag avvaktar och kanske återkommer om nån vecka

• Gilla
Festlund och 7 till
  • Laddar…
Wow, tack för att du delar med dig och grattis till drömtomten! Jag hoppas såklart på samma sak om det inte går vägen nu.
Kommentaren från mäklaren var "Du har ju råd med det" det var droppen. Spelar ju absolut ingen roll om man har råd eller inte. Princip.

Det var så irriterande. Men jag är sån, när jag känner att jag blir "scammed" då jävlar 😂

• Gilla
swagmeikster21 och 7 till
  • Laddar…
Tack för svar! Mitt bud gäller fram till 16:00 idag. Skulle du sänka budet efter det inför visningen nästa vecka?
Bra!
Ta det lugnt så inte mäklaren känner vittringen av blod i vattnet. Mäklaren kommer kontakta dig efter sista visningen, eller vid bud. Svara inte med bud på en gång. Ta ett andetag. Fundera och diskutera. Mäklaren vill få igång budkrig och du vill förhindra budkrig.

Det finns två sätt att förhindra. Genom att inte hetsa eller genom erbjudande som är för bra att tacka nej till.

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.