Bart Bart skrev:
Just att ni rest långt säjer mäklaren att ni är motiverade och antagligen mottagliga för en prisförhandling

Säljaren vet inte om era bekymmer om att hitta rätt objekt. De kan tro att ni har fem andra objekt runt om i Sverige ni kikar på samtidigt.
Tack, du har helt rätt i dina insikter. Bra att ha i åtanke. 👍

• Gilla
Cala
  • Laddar…
C
KapadRegel KapadRegel skrev:
Jag har tänkt på många motsvarande situationer och om det skulle vara ok någon annanstans. Tex om jag skulle resa långt för att köpa en bil för 500 000:-. När jag har gått igenom hela bilen, provkört och bestämt mig för att köpa den så säger säljaren att nu kostar den 600 000:-.
Det är här din kunskap om marknaden kommer in.

Om du vet att bilen är värd 700 000 så kommer du dit med känslan "ha ha ha vilket fyndpris, han kommer säkert att ångra sig". Det är då föga överraskande att säljaren plötsligt säger 600. Du vet att det fortfarande är ett bra pris och kontrar med 525, säljaren svarar att den är din för 550 och du accepterar i vetskapen att du fortfarande gjort en bra affär.

Eller så vet du att den är värd 500 och när säljaren plötsligt säger 600 blir känslan mer "ha ha ha vilken j-vla rövare" och ståndpunkten blir "mina 500 ligger här på bordet och det är ett bra bud, antingen accepterar du eller så tar jag mina pengar och går vidare". Känslorna du vill förmedla här är lukten av dina pengar, insikten att du inte kommer att lägga en krona till på bordet, insikten att du kommer att gå vidare om säljaren inte accepterar och gärna insikten att säljaren fortfarande gör en bra affär. Känslan du inte vill förmedla är att du tycker säljaren är en idiot, även om det är så du verkligen känner, eller att du velar och vill fundera på saken.

Sen går det ju i praktiken inte att fastställa ett objektivt marknadsvärde med den precisionen. Vem vet, vips kommer någon dåre och bjuder 700 000. Men man får gå på sin magkänsla. Det viktiga är att signalera en tydlig position.

Redigerat:
  • Gilla
Mikael Ströms och 8 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det är här din kunskap om marknaden kommer in.

Om du vet att bilen är värd 700 000 så kommer du dit med känslan "ha ha ha vilket fyndpris, han kommer säkert att ångra sig". Det är då föga överraskande att säljaren plötsligt säger 600. Du vet att det fortfarande är ett bra pris och kontrar med 525, säljaren svarar att den är din för 550 och du accepterar i vetskapen att du fortfarande gjort en bra affär.

Eller så vet du att den är värd 500 och när säljaren plötsligt säger 600 blir känslan mer "ha ha ha vilken j-vla rövare" och ståndpunkten blir "mina 500 ligger här på bordet och det är ett bra bud, antingen accepterar du eller så tar jag mina pengar och går vidare". Känslorna du vill förmedla här är lukten av dina pengar, insikten att du inte kommer att lägga en krona till på bordet, insikten att du kommer att gå vidare om säljaren inte accepterar och gärna insikten att säljaren fortfarande gör en bra affär. Känslan du inte vill förmedla är att du tycker säljaren är en idiot, även om det är så du verkligen känner, eller att du velar och vill fundera på saken.

Sen går det ju i praktiken inte att fastställa ett objektivt marknadsvärde med den precisionen. Vem vet, vips kommer någon dåre och bjuder 700 000. Men man får gå på sin magkänsla. Det viktiga är att signalera en tydlig position.
Mycket bra inspel, stort tack för det! 🙏

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Ossian K Olsson
TS, jag och min sambo skulle köpa en lägenhet typ 2021! Säljaren hade lagt ut den för 3,6 typ och vi budade det!

Säljaren vägrade sälja till det priset ändå, säljarens mäklare avstod uppdraget och säljaren lade ut lägenheten igen för 3,8 mkr. Vi valde att gå vidare och nu några år efteråt så är vi otroligt glada för det!

Det kommer fler gårdar! Det ska kännas bra i magen för dig, det är det viktigaste!

(Säljaren av lägenheten i vårt fall fick aldrig sålt den och nu värderas den till ca 3 mkr. Ki fick han)

• Gilla
  • Haha
Festlund och 14 till
  • Laddar…
Om du behöver sälja av någon anledning så har du lagt 400 000 som uppenbarligen ingen annan var villig att lägga idag och förmodligen inte den dag du säljer heller.

Det blir som att ropa in något för 5000 kr på auktion och sedan ropa "5400 kr!" när man har det ledande budet.

• Gilla
Aser och 8 till
  • Laddar…
Precis. Det skall kännas rätt i magen, närmast som ett lyckorus -"äntligen. Jag har kommit hem"! Gör det inte det. Gå din väg.

Sa mäklaren innan du gav dig ut på din hundramilaresa att priset i annonsen gällde?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Lägg bara inte ett skarpt bud nu. Det bästa för att få fart på en försäljning är ju att kunna skriva att budgivning pågår, speciellt inför en kommande visning.

Säg att du köper gården för utsatt +50k och budet gäller till 1h innan andra visningen.
Så skulle iaf jag gjort.

Säljaren kommer troligen inte acceptera men blir det budgivning så är utsatt+400k ganska mycket om det inte är någon spekulant förutom du.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
G
Om det är svårsålt hoppas på det bästa och tacka nej varför inte sänka ditt bud med 100k och visa var skåpet ska stå 🤪

• Gilla
Festlund och 11 till
  • Laddar…
Min upplevelse är att säljaren ligger bakom strategin och att mäklaren tar avstånd från den. Mäklaren utrycker i alla fall stor frustration över att jag har avvisats.
Så kan det vara. Min mäklare struntade i vad jag sa för pris och annonserade ett lägre för att få napp. Sedan såldes det innan offentlig visning för mer än jag ville ha...

Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
TS, jag och min sambo skulle köpa en lägenhet typ 2021! Säljaren hade lagt ut den för 3,6 typ och vi budade det!

Säljaren vägrade sälja till det priset ändå, säljarens mäklare avstod uppdraget och säljaren lade ut lägenheten igen för 3,8 mkr. Vi valde att gå vidare och nu några år efteråt så är vi otroligt glada för det!

Det kommer fler gårdar! Det ska kännas bra i magen för dig, det är det viktigaste!

(Säljaren av lägenheten i vårt fall fick aldrig sålt den och nu värderas den till ca 3 mkr. Ki fick han)
Tack för att du berättar! Mäklaren nämnde faktiskt att eventuellt avsäga sig detta uppdrag med anledning av säljarens inställning.
Du har rätt i att det kommer fler chanser och det gäller att lyssna på magkänslan också!
Lite svårt att tänka nyktert när känslorna är överallt bara! 😅

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Precis. Det skall kännas rätt i magen, närmast som ett lyckorus -"äntligen. Jag har kommit hem"! Gör det inte det. Gå din väg.

Sa mäklaren innan du gav dig ut på din hundramilaresa att priset i annonsen gällde?
Nej, och en del i min frustration ligger i att jag inte fick information om priset innan jag reste utan först under pågående visning.
Dessutom engagerade jag anhöriga som själva gjorde samma resa för min skull.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Lägg bara inte ett skarpt bud nu. Det bästa för att få fart på en försäljning är ju att kunna skriva att budgivning pågår, speciellt inför en kommande visning.

Säg att du köper gården för utsatt +50k och budet gäller till 1h innan andra visningen.
Så skulle iaf jag gjort.

Säljaren kommer troligen inte acceptera men blir det budgivning så är utsatt+400k ganska mycket om det inte är någon spekulant förutom du.
Tack för svar! Frågan är om det är rätt strategi, jag är som sagt ensam spekulant i nuläget. De som kommer på nästa visning är ovetandes om att annonserat pris inte är aktuellt.

G Greger_08 skrev:
Om det är svårsålt hoppas på det bästa och tacka nej varför inte sänka ditt bud med 100k och visa var skåpet ska stå 🤪
Det är inte dumt alls. När vi köpte så lade
vi ett bud på 800.000 under önskat pris. De sade säljarna nej till. Precis som vi förväntat oss. Men med den nanövern var utgångspriset kraftigt sänkt genom att vi närmast kidnappat det. Så då budade vi över vårt snodda pris med 200.000 och sade samtidigt att det är vårt sista pris. Och det gick säljarna med på, trots att det var 600.000 under deras pris.
Denna affär skedde utan mäklare vilket kanske förenklade processen när ingen giribuk till klåpare skulle lägga sig i.

Förutsättningen är naturligtvis att som i mitt och TS fall, saknas allvarlig konkurrens.

Försök att ta reda på varför säljaren vill sälja. Dålig ekonomi, pension, utlandsflytt, har han redan nytt hus. Framförallt hur bråttom han har.

Googla runt lite. Ring skatteverket och kolla upp karln.

Jag köpte nyligen bil till vrakpris av en som skulle flytta till Asien dagen efter.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar! Frågan är om det är rätt strategi, jag är som sagt ensam spekulant i nuläget. De som kommer på nästa visning är ovetandes om att annonserat pris inte är aktuellt.
Jag tror att säljaren visst kan tänka sig sälja för utsatt pris, men det är ju uppenbarligen flera visningar kvar? Så att sälja i förtid till dig innan alla eventuella spekulanter tittat på gården verkar ju dumt. Därav att säljaren kan gå med på att sälja innan nästa visning, men då lite dyrare.

Ha is i magen är mitt tips, låt ditt bud på utgångspris ligga fram till visningen, avvakta sedan och se om någon annan är spekulant, om inte så kan du bjuda utgångspris igen, villkorat med något som t ex max en vecka el dyl.

• Gilla
Aser och 6 till
  • Laddar…
Tack för svar! Jag är ny i forumet och trodde i min enfald att jag var den första kränkta spekulanten! 😂 Skämt åsido, jag hade inte varit intresserad från början om priset varit det som nu begärs. Jag kunde redan innan visning se behov av renoveringar och ytterligare nödvändiga åtgärder under visningen som kommer att uppgå till minst 400 000:-
Så om fastigheten varit perfekt hade jag kunnat betala mer men inte med de behov som finns.
Här har du själv skrivit svaret på din fråga. Nu har du gett ett bud som motsvarar vad du kan tänka dig att betala och nu är det mäklarens uppgift att försöka få ihop affären. Lyckas hen inte med det så är det bara för dig att gå vidare och titta efter nästa objekt. Det kommer ALLTID upp nya objekt med tiden.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.