145 346 läst ·
560 svar
145k läst
560 svar
Säljaren kräver 400 000:- mer än begärt pris
Medlem
· Halland
· 4 516 inlägg
Det här är en sådan där jobbig typ till säljare. Avstå om du inte absolut måste köpa det här objektet. Har du redan en bostad och en gård mest är en kul grej så kommer det fler objekt.
Jag har köpt och sålt ett antal hus och känslorna måste du lägga på hyllan, det handlar omaffärer, punkt och slut.
Jag har köpt och sålt ett antal hus och känslorna måste du lägga på hyllan, det handlar omaffärer, punkt och slut.
Tack för svar! Jag är ny i forumet och trodde i min enfald att jag var den första kränkta spekulanten! 😂 Skämt åsido, jag hade inte varit intresserad från början om priset varit det som nu begärs. Jag kunde redan innan visning se behov av renoveringar och ytterligare nödvändiga åtgärder under visningen som kommer att uppgå till minst 400 000:-T Thomas_Blekinge skrev:Du har ju sökt en passande fastighet under en längre tid. Hade du varit intresserad om utgångspriset redan hade legat 400 k över?
Det finns ingen moral inom fastighetsmarknaden. Detta forum är fullt av trådar där spekulanter känner sig överkörda, kränkta, orättvist behandlade i budgivningen. Det finns inga regler förutom att inget gäller förrän kontraktet är skrivet.
Finns dom som har lagt högsta bud men ändå inte fått köpa. Jag skulle heller inte sälja till vissa personer även om dom lägger högsta bud.
Svårt att uppskatta din säljarens karaktär så det är lika svårt att bestämma nästa drag.
Så om fastigheten varit perfekt hade jag kunnat betala mer men inte med de behov som finns.
Tack, jag har gjort precis det du säger. Meddelat att mitt bud kvarstår till en viss tid.Henningelvis skrev:
Man kan göra på lite olika sätt för att markera att man fortfarande är intresserad, men inte tänker buda mot sig själv. Du kan meddela mäklaren att budet står kvar fram till ett visst datum, typ dagen innan nästa visning, men att det sedan dras tillbaka. Då ligger det press på säljaren, inte på dig. Du kan ha is i magen och invänta visningen och se om det blir budgivning. Om det inte blir det hade jag gått in med ett bud på 300 000 under utgångspris.
Jag har även övervägt den strategi du nämner med ett lägre bud om vidare intresse uteblir men känslan är att den har låg chans.
Vi sitter inte i sjön men har sökt länge. Bra inspel om att se det som affärer och inget annat! 👍A Anders_Nilsson skrev:
Renoverare
· Uppsala
· 2 176 inlägg
Så kan det vara just nu, men hur det ser ut efter nästa visning kan ju vara annorlunda. Om du inte har bråttom själv och har satt ett tak på vad du vill betala så har du ju lite att förlora som jag ser det.KapadRegel skrev:
På allt annat som säljs begagnat är det utsatta priset säljarens våta dröm. Dvs. det pris köparen prutar på, men det gäller inte fastigheter. I alla fall vid en högkonjunktur där köparna agerar som hysteriska höns. Nu råder ingen högkonjunktur längre och inga hysteriska fjäderfän syns till. Så, varför skall budet på hus vara ett teoretiskt lägstapris som intressenter förväntas buda över istället för som brukligt är, under?
Jag fattar inte det.
Sedan tycker även jag att ett utsatt pris är det som gäller som tak. Ja, såvida det inte är en bristvara som många efterfrågar. Att i efterhand höja priset anser jag vara rejält korkat av säljaren för det gör bara de köpsugna förbannade för att de blivit lurade.
Jag och en kompis köpte nyligen en villa ihop. Den köpte vi för 600.000 under utsatt pris. Så, återigen. Ett pris är inte per automatik något köpare skall börja buda över. De kan lika gärna buda under.
Jag fattar inte det.
Sedan tycker även jag att ett utsatt pris är det som gäller som tak. Ja, såvida det inte är en bristvara som många efterfrågar. Att i efterhand höja priset anser jag vara rejält korkat av säljaren för det gör bara de köpsugna förbannade för att de blivit lurade.
Jag och en kompis köpte nyligen en villa ihop. Den köpte vi för 600.000 under utsatt pris. Så, återigen. Ett pris är inte per automatik något köpare skall börja buda över. De kan lika gärna buda under.
Först och främst. Lägg dina känslor åt sidan. Lätt råd att ge, svårt råd att följa. Jag vet.
Som andra varit inne på, hur gärna vill ni ha gården? Säljaren förväntar sig troligen ett motbud. De vill se hur motiverade ni är.
Så, antingen kommer ni med ett motbud.
Eller så meddelar ni att ni inte är intresserade av ytterligare förhandlingar och att ni erbjudit efterfrågat pris.
Vissa förespråkar att sätta en tidsgräns på budet. Jag förespråkar med att vara öppen med att det finns fler objekt som är intressanta och att den som säljer först är den affär som blir av.
Som andra varit inne på, hur gärna vill ni ha gården? Säljaren förväntar sig troligen ett motbud. De vill se hur motiverade ni är.
Eller så meddelar ni att ni inte är intresserade av ytterligare förhandlingar och att ni erbjudit efterfrågat pris.
Vissa förespråkar att sätta en tidsgräns på budet. Jag förespråkar med att vara öppen med att det finns fler objekt som är intressanta och att den som säljer först är den affär som blir av.
Tack för dina inspel! Du har helt rätt i att köplusten har minskat eftersom jag känner mig lurad. Det hade varit lite annorlunda om jag innan jag reste långt till visningen fick information om vilket pris som gällde.Intet skrev:
På allt annat som säljs begagnat är det utsatta priset säljarens våta dröm. Dvs. det pris köparen prutar på, men det gäller inte fastigheter. I alla fall vid en högkonjunktur där köparna agerar som hysteriska höns. Nu råder ingen högkonjunktur längre och inga hysteriska fjäderfän syns till. Så, varför skall budet på hus vara ett teoretiskt lägstapris som intressenter förväntas buda över istället för som brukligt är, under?
Jag fattar inte det.
Nu berättade mäklaren det under pågående visning och bekräftade det senare på telefon efter mitt erbjudande om att köpa för utsatt pris.
Tack för goda råd, helt klart svårt att efterleva!Bart skrev:
Först och främst. Lägg dina känslor åt sidan. Lätt råd att ge, svårt råd att följa. Jag vet.
Vi vill väldigt gärna ha gården för angivet pris. Med de nödvändiga renoveringar som följer kommer vi upp i vår maximala budget.
Problemet är att det inte finns så många andra intressanta objekt. Vi har varit på ett 15-tal visningar under 2,5 år utan att ha hittat rätt eller vunnit budgivning.
Surt men inte så mycket att göra, du kan också ändra dig och vid kontraktakrivning plötsligt sänka priset med 400k.
Du köper ju i någon mån en relation till säljaren och en strategi är att försöka etablera den så snart som möjligt. Ex försöka få till ett möte där ni går igenom gården tillsammans med föranledningen att du kan tänka dig att höja budet om det faller väl ut.
I det mötet gäller det att du etablerar dig som krångelfri, rak och ärlig. Men inte vek eller desperat.
Sen lägger du vad du tycker att det är värt igen. Även om inget ändras, kan det vara värt att höja med symbolisk summa och motivera med att det enbart är för att du uppskattar att säljaren tog sig tid till mötet men att din värdering av gården står fast.
Som säljare vill man ha minsta möjliga krångel och det är ofta värt mer än det där sista %, även säljare agerar ofta emotionellt. Får säljaren en bra uppfattning om dig kanske han börjar tveka om det är värt att vänta på fler bud.
Får du en dålig kännsla för säljaren bör du kanske helt avstå, oavsett pris.
Sen behöver du fråga dig själv om du ångrar dig om någon annan kommer och lägger 400tkr och får gården. Om det är ditt drömboende som är svårt att hitta, bör det vara viktigare att vinna, än att göra en bra deal.
Du köper ju i någon mån en relation till säljaren och en strategi är att försöka etablera den så snart som möjligt. Ex försöka få till ett möte där ni går igenom gården tillsammans med föranledningen att du kan tänka dig att höja budet om det faller väl ut.
I det mötet gäller det att du etablerar dig som krångelfri, rak och ärlig. Men inte vek eller desperat.
Sen lägger du vad du tycker att det är värt igen. Även om inget ändras, kan det vara värt att höja med symbolisk summa och motivera med att det enbart är för att du uppskattar att säljaren tog sig tid till mötet men att din värdering av gården står fast.
Som säljare vill man ha minsta möjliga krångel och det är ofta värt mer än det där sista %, även säljare agerar ofta emotionellt. Får säljaren en bra uppfattning om dig kanske han börjar tveka om det är värt att vänta på fler bud.
Sen behöver du fråga dig själv om du ångrar dig om någon annan kommer och lägger 400tkr och får gården. Om det är ditt drömboende som är svårt att hitta, bör det vara viktigare att vinna, än att göra en bra deal.
Tack för ett klokt svar! Jag har precis varit säljare och såklart då mån om att tjäna så mycket som möjligt. Men precis som du säger var relationen med köparna viktig och jag värnar om samma sak nu.G g.kraft skrev:Surt men inte så mycket att göra, du kan också ändra dig och vid kontraktakrivning plötsligt sänka priset med 400k.
När man är frustrerad kommer tanken på att ”jäklas” tillbaka på det sätt du beskriver tex. genom att dra tillbaka ett högre bud eller liknande men det går emot mina värderingar och kommer inte att ske.
Jag vet också att man värdesätter en krångelfri köpare och har därför varit mån om det. Jag har kunskap att bedöma fastigheten och avstår besiktning, har inga villkor om egen försäljning och kan göra affär direkt.
Precis som du säger är känslan för säljaren just nu dålig och intresset för fastigheten svalnar därför.
Och nej, jag skulle inte ångra något om någon annan betalade 400 000:- mer. Utsatt pris är rimligt vilket även mäklaren anser.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Jag ser inget konstigt i säljarens agerande, så här långt. Det annonserade priset är tydligen ett pris han i värsta fall kan tänka sig att sälja för. Men han hoppas på mer.
Nu är det sommar, ofta dåligt med spekulanter. Det är väl väldigt rimligt att invänta den starkare höstmarknaden, men OM någon skulle erbjuda det förväntade slutpriset även nu på denna svaga marknad så…
Nu är det sommar, ofta dåligt med spekulanter. Det är väl väldigt rimligt att invänta den starkare höstmarknaden, men OM någon skulle erbjuda det förväntade slutpriset även nu på denna svaga marknad så…
Just att ni rest långt säjer mäklaren att ni är motiverade och antagligen mottagliga för en prisförhandlingKapadRegel skrev:
Tack för dina inspel! Du har helt rätt i att köplusten har minskat eftersom jag känner mig lurad. Det hade varit lite annorlunda om jag innan jag reste långt till visningen fick information om vilket pris som gällde.
Nu berättade mäklaren det under pågående visning och bekräftade det senare på telefon efter mitt erbjudande om att köpa för utsatt pris.
Säljaren vet inte om era bekymmer om att hitta rätt objekt. De kan tro att ni har fem andra objekt runt om i Sverige ni kikar på samtidigt.KapadRegel skrev:
Tack för goda råd, helt klart svårt att efterleva!
Vi vill väldigt gärna ha gården för angivet pris. Med de nödvändiga renoveringar som följer kommer vi upp i vår maximala budget.
Problemet är att det inte finns så många andra intressanta objekt. Vi har varit på ett 15-tal visningar under 2,5 år utan att ha hittat rätt eller vunnit budgivning.