142 474 läst ·
560 svar
142k läst
560 svar
Säljaren kräver 400 000:- mer än begärt pris
Det är så orimligt att någon lägger ett bud som är mer än 10% högre än utgångsbud, att om det sker måste det vara fusk. Även trots att personen jag citerade precis lagt samma typ av bud.Intet skrev:
Egentligen: det är helt okej och normalt när jag gör det men fusk och misstänkt när någon annan gör det
Då hoppas vi fan på att du hittar nåt annat, bara så du vet! 🤣KapadRegel skrev:
UPPDATERING
Det finns tyvärr inte så mycket att uppdatera mer än att det har varit helt tyst.
En visning för en enskild spekulant var planerad i början av veckan men jag har inte hört någonting från mäklaren och annonsen är oförändrad.
Jag har legat lågt och tänker fortsätta med det samtidigt som det har dykt upp andra intressanta fastigheter både på och utanför marknaden genom kontakter.
Har själv precis köpt en liten gård (med EXTREMT renoveringsbehov med ett underbud på ungefär en femtedel av begärt pris) och jag hade ALDRIG gått med på om säljaren sagt att de ville haft mer än utgångspris (efter jag tittat på gården)
Lycka till 🙌
Så är det. Den köparen som är villig att betala högsta priset sätter marknadsvärdet där och då.W Weimik skrev:
Absolut inte. Det handlar om tillgång och efterfrågan. Har du läst marknadsekonomi?W Weimik skrev:
Så är det. Men som sagt, den köparen som är villig att betals högst vid ett givet tillfälle sätter marknadsvärdet. Det är så även börsen fungerar.W Weimik skrev:
Va?W Weimik skrev:
Tror du att marknadsvärdet är fixt?
Självklart varierar det över tiden.
Nej, det är bara en gissning.W Weimik skrev:
Precis.W Weimik skrev:
Japp, men det blir aldrig mer än just en gissning.W Weimik skrev:
Jodå, det är tillgång och efterfrågan som gäller där också.W Weimik skrev:
Fast det var ju inte det du skrev.Nissens skrev:
Då kanske du kan länka till någon källa där marknadsvärde för fastigheter definieras som "det pris en köpare vill betala"?Nissens skrev:
Vadå "som sagt"? Det var inte alls det du sa tidigare.Nissens skrev:
Det finns inget i det jag skrev som kan tolkas som att jag tror att det inte varierar.Nissens skrev:
Kan det vara så att alla utom du förstår att det är det utan att explicit lägga till ordet?Nissens skrev:
Jodå. Det brukar vara en köpare som lägger högsta budet.W Weimik skrev:
Menar du att marknadsvärdet är högre än vad någon köpare vill betala?W Weimik skrev:
Då får du visa någon källa på det.
Detta är grundläggande frågor i marknadsekonomi, allt grundar sig i tillgång och efterfrågan, spelar ingen roll om det är fastigheter eller aktier.
Jodå, men du väljer att misstolka. Jag skrev ”en köpare”. Du valde att tolka det som vilken köpare som helst, medan jag menade den som betalar mest. Din tolkning var inte rätt.W Weimik skrev:
Vad bra.W Weimik skrev:
Kan det vara så att du anstränger dig att misstolka det jag skriver?W Weimik skrev:
Jag skall försöka skriva övertydligt framöver.
Segdraget är det minsta man kan säga. Ska gården få en ny visning varje vecka åt någon spekulant som än så länge inte ens lagt ett bud eller bud endast lagt bud under listpriset +400 000kr.. Man undrar hur länge gubben ska fortsätta tro att han hittar bättre spekulanter allt eftersom tiden går och den ligger ute i annons. De flesta ratar ju en kåk om den legat ute länge med flera visningar men inget intresse så då tänker väl de flesta att det är något fel på gården, säljaren eller båda så ointresserad scrollar de vidare till lättare objekt.KapadRegel skrev:
UPPDATERING
Det finns tyvärr inte så mycket att uppdatera mer än att det har varit helt tyst.
En visning för en enskild spekulant var planerad i början av veckan men jag har inte hört någonting från mäklaren och annonsen är oförändrad.
Jag har legat lågt och tänker fortsätta med det samtidigt som det har dykt upp andra intressanta fastigheter både på och utanför marknaden genom kontakter.
Nja, så länge har den inte legat ute och det är dessutom semestertider fortfarande 🤔. Om en köpare är intresserad så tror jag inte tiden gården varit ute till försäljning avskräcker nämnvärt, tvärtom då det kan bidra till ett förhandlingsutrymme. Det är också annat som kan påverka köpviljan hos potentiella köpare t ex räntesäkningar/ökningar och om förslaget att sänka kontantinsatskravet från 15 till 10 % (fast det senare kanske inte gäller gårdar). Det är många som sitter still i båten och avvaktar ... och gubben sitter kanske inte i sjön och kan också avvakta. Det är många som tror att säljare som lägger ut objekt till försäljning sitter i trångmål och har panik, och så kan det förstås vara ibland men långt ifrån alltid.4774 skrev:
Segdraget är det minsta man kan säga. Ska gården få en ny visning varje vecka åt någon spekulant som än så länge inte ens lagt ett bud eller bud endast lagt bud under listpriset +400 000kr.. Man undrar hur länge gubben ska fortsätta tro att han hittar bättre spekulanter allt eftersom tiden går och den ligger ute i annons. De flesta ratar ju en kåk om den legat ute länge med flera visningar men inget intresse så då tänker väl de flesta att det är något fel på gården, säljaren eller båda så ointresserad scrollar de vidare till lättare objekt.
Det är bara att köra på och leta vidareKapadRegel skrev:
UPPDATERING
Innan vi hittade vår fastighet hade vi kontakt med en stor fastighetsägare i området om att få köpa loss 4000kvm mark, men han var mest dryg, arrogant och ville ha hutlöst mycket betalt för tomten trots att vi erbjöd oss att sköta all byråkrati.
Det kommer dyka upp fler och säkert bättre objekt
Trist läge. Har varit med om något liknande men för ett enklare objekt och på en lägre nivå. Det att inte veta vad priset är på en vara för så otroligt mycket pengar är lite skitigt och sunkigt - i brist på andra ord. Vet ju inte hur du/ni reagerar, men jag skulle liksom dra. En säljare av fastighet som inte vet vad vederbörande vill ha betalt för den när den läggs ut för försäljning har väl inte alla kor i lagårn? Hoppas du hittar en gård som är både bättre och billigare! Den skönaste affären är väl den där båda parter känner sig nöjda. (PS. Min lya som såldes nyss gick 200 kkr under satt pris. Vilket var 400 kkr under vad jag gav för några år sedan... Men vi är nöjda, både köpare och säljare.)KapadRegel skrev:
UPPDATERING
Marknadsvärdet är det mest sannolika pris som en fastighet betingar vid en försäljning på en fri och öppen marknad under normala förutsättningar. Det är således fråga om en abstraktion, ett försök att på olika sätt fånga en fastighets värde. Något olika definitioner används i olika sammanhang. Marknadsvärdet kan uppskattas på olika sätt. De vanligaste är ortsprismetoden, avkastningsmetoden och produktionskostnadsmetoden.Nissens skrev:
Marknadsvärdet läggs till grund för ersättningen vid olika typer av markintrång. Exempelvis bygger bestämmelserna i 4 kap. expropriationslagen på att intrång i en fastighet som huvudregel ska ersättas med den marknadsvärdeminskning som fastigheten genomgår till följd av intrånget, men med ett tillägg om 25 %.
Det faktiska utfallet av en särskild fastighetstransaktion benämns pris. Priset avser ett penningbelopp och är alltså, till skillnad från marknadsvärdet, ett faktiskt utfall.
https://share.google/pWQPmAoUAio2x5Iix
Medlem
· Västra Götaland
· 724 inlägg
Har inte läst igenom 32 sidor åsikter, men här kommer en reflektion:
Tänk er komma till kassan på ICA och det blir dubbelt så dyrt som det står på prislappen.
"Nä tyvärr, vi har kommit på att vi vill ha mer för de här chipsen. Vill du ha dem är det bara att hosta upp!"
Låter inte okej i mina öron...
Tänk er komma till kassan på ICA och det blir dubbelt så dyrt som det står på prislappen.
"Nä tyvärr, vi har kommit på att vi vill ha mer för de här chipsen. Vill du ha dem är det bara att hosta upp!"
Tänk att komma till ICA och upptäcka att priset på gurka och smör har gått upp 20 % sen jag var där sist och visade intresse för varorna, och att jag också försökte pruta i kassan vid mitt senaste besök ... blev sur när det inte fungerade och lämnade butiken utan varorandreascarlsson skrev:
Har inte läst igenom 32 sidor åsikter, men här kommer en reflektion:
Ja vad märkligt... komma till affären och upptäcka att priset ändrats. Det kan ju inte vara lagligt?T TuVu skrev: