S steffo_b skrev:
Tja. Men det finns flera olika priser eller värden här.
en sak är mäklarens uppskattade värde vid en värdering. Det är oftast det som sätts i annonsen. Mäklare får inte sätta lockpriser. Om dom konsekvent gör det så riskerar dom konsekvenser från mäklarsamfundet.
En annan sak är vilket pris säljaren är villig att sälja för.
En tredje sak är det faktiska marknadsvärdet. Dvs vad är någon köpare på marknaden villig att köpa objektet för.

I det här fallet så verkar det (enligt vad jag tolkar det som) som att mäklaren gjort en värdering och det är den som ligger till grund för priset i annonsen.
Säljaren i sin tur har accepterat mäklarens förslag till annonspris trots att denne faktiskt inte är villig att sälja till det priset. Dvs säljaren har en betydligt högre förväntan på priset.
Marknaden å sin sida säger att värdet på fastigheten är ganska exakt det som mäklaren trott baserat på att det bara finns bud upp till annonspriset.
Ingen har bjudit över alltså är inte marknadsvärdet högre än så.

Med andra ord. Säljaren vill ha 400 000 mer än vad marknadsvärdet på fastigheten faktiskt är eftersom ingen är villig att betala mer.
Det TS då måste ta ställning till är om han anser att han är villig att betala 400 000 över marknadsvärdet för att få säljaren att släppa objektet.
Fast om köparen skulle gå med på att betala 400000 till då är ju det som är nya marknadsvärdet och därmed inte alls högre än marknadsvärdet.

• Haha
  • Gilla
TuVu och 1 till
  • Laddar…
Om något är väl marknadsvärdet det nästa högsta budet, det enda men kan vara säker på efter köpet är att ingen annan vill betala så mycket som man precis själv gjorde

• Gilla
hertzbo och 2 till
  • Laddar…
hsd
Varför har inte mäklaren höjt utropspriset när säljaren meddelar 400000 mer vill säljaren ha

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Nja, ett marknadsvärde är ofta det förväntade värdet på en öppen marknad baserat på försäljningar av liknade objekt i närområdet. Det innebär också att ett enstaka försäljningspris inte nödvändigtvis visar på ett rättvisande marknadsvärde. Försäljningspriset visar på vad en ensam löpare var beredd att ge vid en given tidpunkt. Marknadspriset ska indikera vad den stora massan i snitt är beredd att ge på liknande objekt på en öppen och jämförbar marknad.

Så om 10 köpare kliver av en budgivning långt under utsatt pris, och en ensam budgivare kan tänka sig att betala utsatt pris för att objektet passar just deras preferenser skulle jag säga att de betalar över marknadspris.

Men vid köp av en bostad anser jag det vara oviktigt. Priset på en bostad är så starkt kopplat till känslor att marknadskrafter ibland inte spelar in på samma sätt som vid t ex ett bilköp.

• Gilla
Perplexus
  • Laddar…
Nissens
Bart Bart skrev:
Nja, ett marknadsvärde är ofta det förväntade värdet på en öppen marknad baserat på försäljningar av liknade objekt i närområdet. Det innebär också att ett enstaka försäljningspris inte nödvändigtvis visar på ett rättvisande marknadsvärde. Försäljningspriset visar på vad en ensam löpare var beredd att ge vid en given tidpunkt. Marknadspriset ska indikera vad den stora massan i snitt är beredd att ge på liknande objekt på en öppen och jämförbar marknad.

Så om 10 köpare kliver av en budgivning långt under utsatt pris, och en ensam budgivare kan tänka sig att betala utsatt pris för att objektet passar just deras preferenser skulle jag säga att de betalar över marknadspris.

Men vid köp av en bostad anser jag det vara oviktigt. Priset på en bostad är så starkt kopplat till känslor att marknadskrafter ibland inte spelar in på samma sätt som vid t ex ett bilköp.
Marknadsvärdet är aldrig något annat än det pris en köpare vill betala för objektet.

Allt det andra du räknar upp är endast uppskattat marknadsvärde (gissningar), inget annat.

• Gilla
TuVu och 1 till
  • Laddar…
Har det inte hänt något eller?

• Gilla
KapadRegel
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Marknadsvärdet är aldrig något annat än det pris en köpare vill betala för objektet.

Allt det andra du räknar upp är endast uppskattat marknadsvärde (gissningar), inget annat.
Därom är vi oense.

UPPDATERING

Det finns tyvärr inte så mycket att uppdatera mer än att det har varit helt tyst.
En visning för en enskild spekulant var planerad i början av veckan men jag har inte hört någonting från mäklaren och annonsen är oförändrad.
Jag har legat lågt och tänker fortsätta med det samtidigt som det har dykt upp andra intressanta fastigheter både på och utanför marknaden genom kontakter.

• Gilla
Anna_H och 21 till
  • Laddar…
Nissens
Bart Bart skrev:
Därom är vi oense.
Eller snarare du är inte överens med det som universiteten lär ut. Det är alltså inte en definition jag hittat på.

Jämför med börsen tex. Där ser du tydligt att priset sätts först när någon vill betala ett visst pris. Många säljare vill ha ett högre pris än vad köparna vill betala, och då får de inte sålt eftersom marknadsvärdet är lägre.

Så, det skulle vara intressant att veta varifrån du fick din definition…

Redigerat:
KapadRegel KapadRegel skrev:
Jag har fastnat för en gård som varit till salu i ca 4 veckor. Man har haft två visningar samt ytterligare en för endast mig.

Säljaren har avvisat två bud under utsatt pris och därför erbjöd jag mig att betala det som begärts. Det fanns då inga andra budgivare kvar.

Jag får då till svar av mäklaren att säljaren inte kommer att sälja för mindre än en summa som är 400 000:- högre än vad som annonserats.

Det ska tilläggas att jag både engagerat ett ombud på en tidigare visning samt anhöriga och vi har rest ca 100 mil för detta.
Naturligtvis också ett stort känslomässigt engagemang för hela min familj som följer med ett såhär stort beslut.

Jag är oerhört besviken på säljarens agerande och för mig är det uppenbart fråga om ett lockpris vilket mäklaren strikt förnekar med motiveringen att det skulle kunna bli aktuellt att sälja för det annonserade priset senare men inte just nu.

Jag har letat efter en gård i området i 2,5 år och när jag äntligen hittat vad jag söker så händer detta.
Jag har aldrig varit i denna situation tidigare men undrar om det verkligen får gå till såhär?
Vad borde jag göra nu?
Säljaren säljer till vem han vill och till vilket pris han vill. När kontrakt signeras blir situationen annorlunda, men fram till dess så finns inget som helst bindande, inte ens någons ord då det är formkrav vid försäljning av fast egendom.

Nissens Nissens skrev:
Eller snarare du är inte överens med det som universiteten lär ut. Det är alltså inte en definition jag hittat på.

Jämför med börsen tex. Där ser du tydligt att priset sätts först när någon vill betala ett visst pris. Många säljare vill ha ett högre pris än vad köparna vill betala, och då får de inte sålt eftersom marknadsvärdet är lägre.

Så, det skulle vara intressant att veta varifrån du fick din definition…
Är din definition av marknadsvärde ”det pris en köpare vill betala för objektet”?

Det känns som antingen väldigt förenklat eller något du hittat på själv. Med den definitionen varierar ju marknadsvärdet beroende på vilken potentiell köpare du frågar. Helt meningslöst. Om du menar ”det pris en köpare betalade för objektet” blir det bara ett historiskt marknadspris och inte heller särskilt användbart om du inte råkar vilja veta vad marknadsvärdet var vid just den tidpunkten.

Vanligen definieras marknadsvärde för en fastighet i stil med ”mest sannolikt pris vid en försäljning av fastigheten vid en viss tidpunkt på en fri och öppen marknad”, vilket som du påpekar i mångt och mycket är en gissning/uppskattning. I många fall vill man komma fram till ett marknadsvärde utan att faktiskt genomföra en försäljning och då måste man så klart gissa/uppskatta värdet. Du kan inte jämföra med börsen där du har en mängd identiska objekt med fortlöpande handel.

• Gilla
Bart och 1 till
  • Laddar…
H hellem skrev:
T.ex, ett objekt ligger ute till försäljning för 5 miljoner och det är visning om två veckor. Jag lägger ett dolt bud som gäller innan visning på 5.5 miljoner. Då ligger det på säljaren att tacka nej till budet eller ta budet. Om det då helt plötsligt dyker upp ett bud över mitt bud så är det ganska uppenbart att det fuskats, eller hur?
Ja, alla verkar vara överens om att det är så orimligt att lämna ett bud som är 10% högre, att om någon annan du gör det måste måste ditt bud avslöjats? Läs det du skrev och fundera över innebörden igen.

AndersPS AndersPS skrev:
Ja, alla verkar vara överens om att det är så orimligt att lämna ett bud som är 10% högre, att om någon annan du gör det måste måste ditt bud avslöjats?
Läs det du skrev och fundera över innebörden igen. För jag förstår inte vad du vill framföra.

• Gilla
hellem
  • Laddar…
H hellem skrev:
I mitt specifika fall var höjningen på en halv miljon över utgångspriset.
Jag har varit med om flertalet budgivningar där priset ökat mer, mycket mer, än en halv miljon, eller 10%.

Ditt specifika fall är just ett enskilt fall. Det säger ingenting om hur andra budgivningar går till.

Jag vet folk som köpt till annonserat pris, tänk om du också kanske hade kunnat gjort det? Varför var du snål och bara bjöd 10%, varför inte 20%? Eller 100 om du verkligen vill få objektet.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
H hellem skrev:
Att ljuga om vilka aktiva bud som ligger är ovärdigt.
Man får väl säga att det låg ett bud där som inte längre gäller.

Jag hade frågat mäklaren om den andra budgivaren är medveten om att det inte finns några andra (aktiva) bud
Köpare 2, som inte känner till ditt bud frågar: Till vilket pris är det aktuellt att få till kontraktsskrivning?

Mäklare: Om du erbjuder 10,1% över utropspriset blir det ditt.

Hellem: nu har du avslöjat mitt bud!

Anders: nä, ditt bud är inte avslöjat

• Gilla
Peter787
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.