A ajn82 skrev:
Att ett bud är dolt går väl lätt att komma runt för säljaren, de behöver ju inte säga till budgivare A att budgivare B nu lagt ett dolt bud 400k över deras tidigare bud, de kan ju bara kommunicera till A att "om ni fortfarande är intresserade av fastigheten behöver ni höja ert bud till minst X+400k innan dagens slut", det nämner inte på något sätt den andra partens bud utan kommunicerar bara realiteten av vad som krävs.
Stämmer

Vi råkade ut för samma sak när vi budade på en sommarstuga, bjöd strax över utgångspriset men säljaren kom på att en stuga i närheten (som egentligen var mycket bättre) hade sålts för 400 000 mer och hon ansåg att hon också borde få så mycket. Slutade med att hon blev sur och inte sålde stugan alls. Mäklaren kunde bara beklaga och berättade att de hade haft flera bud tidigare som också hade ratats.Ett halvår senare ringde mäklaren igen, nu hade säljaren ångrat sig och ville sälja ändå. Men då hade vi redan hittat en (för oss) mycket bättre stuga till samma pris.

Så ha is i magen och prata snällt med mäklaren om vilken tråkig situation det blev. Nästa steg är att säga till mäklaren att du vill att de ska informera säljaren om att de har en vecka på sig, sedan sänker du budet med tex 50 000.

• Gilla
KapadRegel
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag har varit här några år och har inte nämnt detta tidigare, och jag förhandlar kontrakten direkt med kund.

Det är så det är, vare sig du accepterar det eller ej. 😊
"-Har inte nämnt detta tidigare"! Skojare där, @Nissens 😁!
Du har tidigare skrutit över ditt jobb som internationellt storfräsare till företagsförhandlare, som åkt land och rike runt och slutit avtal i mångmillionklassen. Det var för några år sedan, när du än en gång blev ifrågasatt på grund av dina ... oortodoxa kommentarer till inlägge du inte begrep. Möjligen var det i en Coronatråd.

Du vet ju inte ens vad du själv skrivit, så hur kan man ta något du påstår på allvar.

Med eller utan dolda bud, blir det väl det högsta som vinner. Att förklara sig själv fattig finner jag likväl vara en usel taktik.

Redigerat:
  • Gilla
hellem
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är absolut inte så att säljaren bestämmer priset. Hur skulle det gå till?

Man kan ju inte tvinga någon att köpa…
KapadRegel KapadRegel skrev:
Tack för ditt utförliga svar! 👍
Jag skulle inte beskriva upplevelsen som ”chockartad” men visst blev jag besviken.
Det har såklart att göra med att jag saknar större erfarenhet av dessa processer. Jag köpte oproblematiskt en fastighet för ca 20 år sedan och har varit i enstaka budgivningar de senaste åren.
Det kanske inte är så konstigt agerande från säljaren som jag först upplevde.

Tack för dina tankar kring strategier, jag funderar för fullt på hur jag ska gå vidare och det du skriver är till hjälp på vägen. 👍
Jag har fastnat för en gård som varit till salu i ca 4 veckor. Man har haft två visningar samt ytterligare en för endast mig.

Säljaren har avvisat två bud under utsatt pris och därför erbjöd jag mig att betala det som begärts. Det fanns då inga andra budgivare kvar.

Jag får då till svar av mäklaren att säljaren inte kommer att sälja för mindre än en summa som är 400 000:- högre än vad som annonserats.

Det ska tilläggas att jag både engagerat ett ombud på en tidigare visning samt anhöriga och vi har rest ca 100 mil för detta.
Naturligtvis också ett stort känslomässigt engagemang för hela min familj som följer med ett såhär stort beslut.

Jag är oerhört besviken på säljarens agerande och för mig är det uppenbart fråga om ett lockpris vilket mäklaren strikt förnekar med motiveringen att det skulle kunna bli aktuellt att sälja för det annonserade priset senare men inte just nu.

Jag har letat efter en gård i området i 2,5 år och när jag äntligen hittat vad jag söker så händer detta.
Jag har aldrig varit i denna situation tidigare men undrar om det verkligen får gå till såhär?
Vad borde jag göra nu?
Vilka inlägg det har blivit i den här tråden 🤣. Håll det enkelt, bestäm vad ditt maxpris är och lägg ett lite lägre bud. Höj sedan budet om det behövs. Tycker du inte att objektet är värt mer än utgångspriset så letar du vidare. Du kommer inte att kunna tvinga säljaren att sälja gården till just dig för ett pris som du tycker är (moraliskt) rätt. Att du i det här läget släpar vänner och släktingar 100 mil för en titt får bli en lärdom. Nästa gång kan de vara med via nätet ...

• Gilla
KapadRegel och 1 till
  • Laddar…
T TuVu skrev:
Vilka inlägg det har blivit i den här tråden 🤣. Håll det enkelt, bestäm vad ditt maxpris är och lägg ett lite lägre bud. Höj sedan budet om det behövs. Tycker du inte att objektet är värt mer än utgångspriset så letar du vidare. Du kommer inte att kunna tvinga säljaren att sälja gården till just dig för ett pris som du tycker är (moraliskt) rätt. Att du i det här läget släpar vänner och släktingar 100 mil för en titt får bli en lärdom. Nästa gång kan de vara med via nätet ...
Jag ångrar inte att jag engagerade andra i visningen, det är trots allt kanske den största affären i livet och då vill jag ha extra ögon på objektet. Jag har sagt det tidigare, hade jag känt till att utsatt pris inte skulle accepteras så hade jag inte ens gått på visningen.

Jag var såklart medveten om att priset hade kunnat bli högre genom budgivning men var inte beredd på att säljaren skulle höja.
Därför kände jag besvikelse och frustration men genom denna tråd har jag lärt mig att lägga känslorna åt sidan, ha is i magen och sånt här förkommer! 👍

• Gilla
nikasp och 5 till
  • Laddar…
Nissens
Intet Intet skrev:
Med eller utan dolda bud, blir det väl det högsta som vinner. Att förklara sig själv fattig finner jag likväl vara en usel taktik.
Bemöter inte dina personangrepp med mer än att de säger mer om dig själv än någon annan.

Och det är inte så att högsta budet som alltid vinner. Känner säljaren för att sälja till någon av budgivarna med lägre bud så är det helt ok.

En kompis gjorde så när han sålde en fastighet. Han fick dåliga vibbar av budgivaren med högst bud, det luktade strul lång väg - så han valde den med näst högst bud.

Många bra inlägg men betänk även följande.

På en iskall och svårbedömd bostadsmarknad så redan flera bud nära och även på utgångspriset trots bara 4v och början av en normalt seg säljprocess.

Så, nog ett bra eller något lågt utgångspris.

Alla säljare är inte desperata och chansen till +200k är nog rätt stor vilket kan förklara +400k kravet för att avbryta säljprocessen.

Försök äga processen. Om genuint intresserad så buda +200k utan krav men med önskemål om avslut.

Om omedelbart avslut, bra så och kör på! Om inte, avvakta kommande visningar (bud är inte bindande så låt de ligga kvar för att avskräcka nya bud under +200k). Återkommer mäklaren senare utan fler bud så ändra och erbjud samma som sista andra budgivaren, dvs. -200k. Oavsett utfall, lägg INGA fler bud därefter.

Det sagt, bara DU kan avgöra vad som är rimligt för just dig.

• Gilla
Franco Franco och 2 till
  • Laddar…
J JMG skrev:
Många bra inlägg men betänk även följande.

På en iskall och svårbedömd bostadsmarknad så redan flera bud nära och även på utgångspriset trots bara 4v och början av en normalt seg säljprocess.

Så, nog ett bra eller något lågt utgångspris.

Alla säljare är inte desperata och chansen till +200k är nog rätt stor vilket kan förklara +400k kravet för att avbryta säljprocessen.

Försök äga processen. Om genuint intresserad så buda +200k utan krav men med önskemål om avslut.

Om omedelbart avslut, bra så och kör på! Om inte, avvakta kommande visningar (bud är inte bindande så låt de ligga kvar för att avskräcka nya bud under +200k). Återkommer mäklaren senare utan fler bud så ändra och erbjud samma som sista andra budgivaren, dvs. -200k. Oavsett utfall, lägg INGA fler bud därefter.

Det sagt, bara DU kan avgöra vad som är rimligt för just dig.
Tack för svar! Säljaren har uttryckt att det kan bli aktuellt att sälja senare för utsatt pris men inte just nu. I skrivande stund finns mig veterligen inga bud eller intresserade kvar så jag kan gott ha is i magen som många rekommenderar. Jag tittar samtidigt vidare på andra intressanta fastigheter i området.

• Gilla
Franco Franco och 9 till
  • Laddar…
Säljaren har uttryckt att det kan bli aktuellt att sälja senare för utsatt pris men inte just nu. I skrivande stund finns mig veterligen inga bud eller intresserade kvar så jag kan gott ha is i magen
Låter vettigt.

Om du har kvar ditt bud på utsatt pris kommer det vara dig säljaren kontaktar "senare".

Och som sagt tidigare: Du är inte bunden av ditt bud, Så i det läget kan du sänka ditt bud. Med samma tänk som säljaren använde för att höja 400k, kan du sänka så du precis ligger över en eventuellt kvarvarande budgivare. Eller bara lägga dig på det lägst inlämnade budet. Dvs det belopp som någon annan var beredd att betala men inte klarade att hosta upp.

Risken med att sänka är att du uppfattas som krånglig. Så jag rekommenderar en mycket bra motivering varför ditt sänkta bud faktiskt är bra för säljaren, en kompromiss.

Antagligen smartare att betala begärt pris "stå för sitt ord/bud" och förhandla om att få med så mycket det går på köpet.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Nissens
Bönhas Bönhas skrev:
Om du har kvar ditt bud på utsatt pris kommer det vara dig säljaren kontaktar "senare".

Och som sagt tidigare: Du är inte bunden av ditt bud, Så i det läget kan du sänka ditt bud. Med samma tänk som säljaren använde för att höja 400k, kan du sänka så du precis ligger över en eventuellt kvarvarande budgivare. Eller bara lägga dig på det lägst inlämnade budet. Dvs det belopp som någon annan var beredd att betala men inte klarade att hosta upp.

Risken med att sänka är att du uppfattas som krånglig. Så jag rekommenderar en mycket bra motivering varför ditt sänkta bud faktiskt är bra för säljaren, en kompromiss.

Antagligen smartare att betala begärt pris "stå för sitt ord/bud" och förhandla om att få med så mycket det går på köpet.
Håller med.
Möjligen kan man säga i god tid att budet sänks vid en viss tidpunkt. Motiveringen skulle kunna vara att om ingen bjudit över vid den tidpunkten så är sannolikt det lagda budet för högt.

Nissens Nissens skrev:
Håller med.
Möjligen kan man säga i god tid att budet sänks vid en viss tidpunkt.
Det finns ingen som helst anledning att i förväg säga att man tänker sänka sitt lagda bud. Speciellt inte om inga andra spekulanter finns. Planen är att säljaren skall återkomma. Inte att irritera säljaren. Ungefär som lockpris, fast tvärtom. Lockbud.
Nissens Nissens skrev:
Motiveringen skulle kunna vara att om ingen bjudit över vid den tidpunkten så är sannolikt det lagda budet för högt.
Sänka budet kan man göra när man vet att man får köpa. Innan dess vill man inte bli överbjuden.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Det här är en sådan där jobbig typ till säljare. Avstå om du inte absolut måste köpa det här objektet. Har du redan en bostad och en gård mest är en kul grej så kommer det fler objekt.

Jag har köpt och sålt ett antal hus och känslorna måste du lägga på hyllan, det handlar omaffärer, punkt och slut.
Är säljaren jobbig för han vill ha 400k mer än utgångspriset? Det vill väl nästan alla ha
Är huset bra och eftertraktat så är det väl klart man vill ha så mycket som möjligt.

K Kjol skrev:
Är säljaren jobbig för han vill ha 400k mer än utgångspriset? Det vill väl nästan alla ha
Är huset bra och eftertraktat så är det väl klart man vill ha så mycket som möjligt.
När räntorna gick genom golvet och budgivningarna gick bananas för några år sedan, var det rimligt att få 400 000 kr mer än utgångspriset. Sedan räntorna gick upp och vi fick allmän ekonomisk avsvalning, kan de flesta säljare vara nöjda med att få utgångspriset eller strax därunder. Många blir glada för att få sålt öht, det lyckas inte alla med, av bostadssajternas långa objektsrader att döma.
Det är inte speciellt taktiskt att begära 400 000 till i detta läge. Vilket bevisas av att TS i princip tappat intresset för gården i fråga.

• Gilla
Mach77777 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Bönhas Bönhas skrev:
Det finns ingen som helst anledning att i förväg säga att man tänker sänka sitt lagda bud. Speciellt inte om inga andra spekulanter finns.
Jodå, det gör det. Det sätter tidspress på köparen om hen verkligen vill bli av med objektet och är på en trög marknad med mycket få intressenter.
Bönhas Bönhas skrev:
Planen är att säljaren skall återkomma. Inte att irritera säljaren. Ungefär som lockpris, fast tvärtom. Lockbud.
Så var det när marknaden var het. Många objekt säljs till under utgångspris nu.
Bönhas Bönhas skrev:
Sänka budet kan man göra när man vet att man får köpa. Innan dess vill man inte bli överbjuden.
Det är ett bra sätt att sänka relationen med säljaren ordentligt. Med mitt försöag undviker man det.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
S
Bönhas Bönhas skrev:
Vad mäklaren anser är ganska oviktigt. För mäklaren har inte samma mål som du. Det som gäller är vad du anser, inget annat.

Va????

Jag förstår inte riktigt hur du tänker. Det pris som sätts i annons är aldrig något annat än ett sk utgångspris. D.v.s. slutpriset blir nästan alltid ett annat. Såklart fattar jag att du vill komma undan med ett så lågt pris som möjligt. Men hur realistiskt är det för ett unikt objekt. Speciellt när det finns flera visningar inbokade och dessutom redan har kommit in ett par bud. Varav ett bara 100000kr under ert. (om jag fattat info rätt).

Vad jag fattat finns tre budgivare och en ytterligare intressent, som naturligtvis vet att man måste bjuda över dig men ändå kommer på visning.

Vad slutpriset blir vet vi inte. Som jag ser det med ditt senaste bud kommer nog inte utgångspris räcka. Om du inte kan gå högre räcker det att någon bjuder 50000kr (eller mindre) mer än du.

Säljaren verkar uppenbarligen beredd att vänta för att få mer betalt. Jag skulle säga att det jag skrev i inlägg #4 fortfarande gäller.
Tja. Men det finns flera olika priser eller värden här.
en sak är mäklarens uppskattade värde vid en värdering. Det är oftast det som sätts i annonsen. Mäklare får inte sätta lockpriser. Om dom konsekvent gör det så riskerar dom konsekvenser från mäklarsamfundet.
En annan sak är vilket pris säljaren är villig att sälja för.
En tredje sak är det faktiska marknadsvärdet. Dvs vad är någon köpare på marknaden villig att köpa objektet för.

I det här fallet så verkar det (enligt vad jag tolkar det som) som att mäklaren gjort en värdering och det är den som ligger till grund för priset i annonsen.
Säljaren i sin tur har accepterat mäklarens förslag till annonspris trots att denne faktiskt inte är villig att sälja till det priset. Dvs säljaren har en betydligt högre förväntan på priset.
Marknaden å sin sida säger att värdet på fastigheten är ganska exakt det som mäklaren trott baserat på att det bara finns bud upp till annonspriset.
Ingen har bjudit över alltså är inte marknadsvärdet högre än så.

Med andra ord. Säljaren vill ha 400 000 mer än vad marknadsvärdet på fastigheten faktiskt är eftersom ingen är villig att betala mer.
Det TS då måste ta ställning till är om han anser att han är villig att betala 400 000 över marknadsvärdet för att få säljaren att släppa objektet.
Personligen skulle jag inte göra det om jag satt i sitsen att jag då skulle vara tvungen att avstå från mer eller mindre nödvändiga renoveringar och åtgärder efter att jag tillträtt.

Dvs jag skulle troligen i TS situation ligga kvar på mitt bud och vänta ut säljaren.

• Gilla
KapadRegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.