P
H hellem skrev:
Så du menar att det är fullt lagligt att ljuga om vilka bud som finns i syfte att trissa up priset? Det är möjligt att det inte är olagligt men man behåller inte sin mäklarlicens om man håller på så.

Om budet enbart gäller så länge det inte förmedlas til andra så är det så. Du kan inte hitta på att budet är något annat än det är.

Varför tycker du det är så viktigt att mäklaren ska ha rätt att formulera om budgivarnas bud och själv hitta på vad deras bud är?
Varför tror du att säljare och mäklare skulle ljuga.
Att någon lägger ett dolt bud innebär inget annat än att budgivaren VILL hålla budet hemligt, men säljaren är fri att göra vad han vill med den informationen.
Budgivaren kan alltid backa ur.
Säljaren kan också vägra att ta emot ett dolt bud eller ett bud med andra villkor, säljaren har all makt över budgivningen.

P Peter787 skrev:
Varför tror du att säljare och mäklare skulle ljuga.
Att någon lägger ett dolt bud innebär inget annat än att budgivaren VILL hålla budet hemligt, men säljaren är fri att göra vad han vill med den informationen.
Budgivaren kan alltid backa ur.
Säljaren kan också vägra att ta emot ett dolt bud eller ett bud med andra villkor, säljaren har all makt över budgivningen.
Säljaren kan acceptera eller neka ett bud Ja, det är ju det som är syftet.

Budgivaren har all makt över innehållet av sitt bud. Ingen annan kan formulera om budgivarnas bud.

Varför de skulle ljuga om bud? Det är väl självklart för att trissa upp priset mer än buden medger.

Varför tycker du att mäklaren eller säljaren ska få formulera om budgivarnas bud?

P
H hellem skrev:

Budgivaren har all makt över innehållet av sitt bud. Ingen annan kan formulera om budgivarnas bud.

Varför de skulle ljuga om bud? Det är väl självklart för att trissa upp priset mer än buden medger.

Varför tycker du att mäklaren eller säljaren ska få formulera om budgivarnas bud?
Ett bud på xxxx kronor med villkor är fortfarande ett bud på xxxx kronor, villkoren listas normalt aldrig i en öppen budlista, de får man genom att fråga mäklaren 😉

Alfredo Alfredo skrev:
Ja och från länken tidigare:

[bild]
Och genom detta finns inget utrymme för den i tråden påhittade företeelsen dolda bud.

P Peter787 skrev:
Ett bud på xxxx kronor med villkor är fortfarande ett bud på xxxx kronor, villkoren listas normalt aldrig i en öppen budlista, de får man genom att fråga mäklaren 😉
det är ett bud på xxx kr så länge det inte delas, så fort det delas är det inte längre ett bud på xxx kronor. Det den som lagt budet som formulerat budet så. Det ör inget någon annan kan ändra på. Varför tycker du att mäklaren och köparen självmant får ändra budgivarnas bud?

H hellem skrev:

Om man hittar på en helt egen form av bud. Så kallade "pomperipossabud" så är det såklart att man "omvandlar" dessa till normala bud som gäller för alla andra.

Om jag säger "om månen är rosa och jag rider på en rosa elefant så bjuder jag 1 mljion" och signerar med bankid så.... Aka "jag har ett hemligt bud som jag kommer att slå er med en fiskpinne om ni avslöjar"

Kommer nog alla tolka det som 1. en galen budgivare som inte tas på allvar. 2. ett bud på en miljon.

P
Appendix Appendix skrev:
Och genom detta finns inget utrymme för den i tråden påhittade företeelsen dolda bud.
Nja, den listan kommer bara säljaren och köparen att få se, säljaren direkt, köparen vid signering av köpekontraktet.
Inga andra budgivare får den.

C
H hellem skrev:
Spelar det någon roll om mäklaren och säljaren själva hittar på bud, formulerar om budgivarnas bud och/eller talar osanning om buden eller inte? Det tycker jag du kan svara på själv.
Det är i ärlighetens namn en ganska dum fråga. Vi vet alla att det inte är tillåtet att hitta på bud och att mäklare prickas för detta och liknande fusk och fel i budgivningen.

Jag bara noterar hur det uppenbarligen fungerar i verkligheten. Men för all del - gå in på FMI och leta rätt på ett beslut som stödjer din uppfattning:
https://fmi.se/soktjanster/sok-beslut/

P
H hellem skrev:
det är ett bud på xxx kr så länge det inte delas, så fort det delas är det inte längre ett bud på xxx kronor. Det den som lagt budet som formulerat budet så. Det ör inget någon annan kan ändra på. Varför tycker du att mäklaren och köparen självmant får ändra budgivarnas bud?
Bara ge dig Hellem!
Har du fortfarande inte förstått att budgivaren med det dolda budet inte har NÅGON MÖJLIGHET att upptäcka om en annan spekulant får tillgång till det 'dolda budet' ?

Appendix Appendix skrev:
Om man hittar på en helt egen form av bud. Så kallade "pomperipossabud" så är det såklart att man "omvandlar" dessa till normala bud som gäller för alla andra.

Om jag säger "om månen är rosa och jag rider på en rosa elefant så bjuder jag 1 mljion" och signerar med bankid så.... Aka "jag har ett hemligt bud som jag kommer att slå er med en fiskpinne om ni avslöjar"

Kommer nog alla tolka det som 1. en galen budgivare som inte tas på allvar. 2. ett bud på en miljon.
Nu är det ju inte ett särskilt konstigt fantasipåhitt att budet ska vara dolt för andra budgivare för att det ska gälla. Alla förstår ju enkelt hur det upplägget ska fungera. Ett bud är ett bud, vet inte riktigt vad du menar med en helt egen form av bud.

Även ett fantasipåhitt som du beskriver måste ju enligt mäklarsed förmedlas till säljaren utan att ändra det till något annat än det budgivaren avsåg.

• Gilla
Hettheo
  • Laddar…
L lera skrev:
Hade jag varit med om samma sak som TS hade jag tackat för mig. Lika väl om jag skulle bli informerad av kassörskan på Ica att nu kostar äpplena 60kr/kg istället för 50kr/kg precis när jag skulle betala äpplena i en totalt öde butik.
Men i det aktuella fallet verkar det ju vara en timing-fråga, inte att säljaren inte kan acceptera det annonserade priset. Säljaren vill helt enkelt avvakta och se vad som händer, fler visningar (eller i alla fall en) är ju inbokade. Hans krav på 400 000 över annonserat pris är ju vad han vill ha för att göra affär omedelbart, och strunta i eventuella bud från andra spekulanter.

Detta är ett helt legitimt agerande från säljarens sida. Helt obegripligt att somliga inte kan inse det.

Edit: raderade ett citat från ett annat inlägg som kommit med av misstag.

• Gilla
noone70 och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Bara ge dig Hellem!
Har du fortfarande inte förstått att budgivaren med det dolda budet inte har NÅGON MÖJLIGHET att upptäcka om en annan spekulant får tillgång till det 'dolda budet' ?
Jag väntar på att du ska förklara varför du tycker att mäklare ska få formulera om budgivarnas bud som de själva tycker.

Som jag sagt tidigare så går det att upptäcka i vissa fall men inte i andra.

C cpalm skrev:
Det är i ärlighetens namn en ganska dum fråga. Vi vet alla att det inte är tillåtet att hitta på bud och att mäklare prickas för detta och liknande fusk och fel i budgivningen.

Jag bara noterar hur det uppenbarligen fungerar i verkligheten. Men för all del - gå in på FMI och leta rätt på ett beslut som stödjer din uppfattning:
[länk]
Det var du som frågade om det spelade roll, inte jag. Eftersom det var en dum fråga tyckte jag du själv kunde svara på den.

• Haha
cpalm
  • Laddar…
Jösses vad mycket alfahanar och tokstollar som dök upp i denna tråd.

R rarne skrev:
Jösses vad mycket alfahanar och tokstollar som dök upp i denna tråd.
Det är så vi gör här.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.