P
H hellem skrev:
Så tror jag inte. Detta handlar inte om mig eller hur det går för mina budgivningar. Jag har klarat mig väldigt bra där faktiskt.

Regeln är att man inte får ljuga om eller hitta på vilka bud som finns och är aktuella.
Du har ingen skyldighet att berätta något om buden som säljare, mäklaren ska framföra buden till säljaren och dokumentera men det är säljaren som bestämmer om buden ska publiceras och kan ignorera villkor helt.
Ditt bud kanske bara publiceras som "bud finns under acceptnivå" utan vidare kommentar.

C cpalm skrev:
Jag förstår det, men det finns ingen sådan automatik. Ingen annan än budgivaren själv kan avgöra om budets villkor håller och budet står kvar eller inte.
Mäklaren/säljaren förhåller sig naturligtvis till villkoren i den utsträckning det är praktiskt möjligt.
Det är ju så budet är formulerat. Automationen ÄR budet. "Om du berättar detta för någon annan så är mitt bud noll, om du håller det för dig själv så är det 10 miljoner." Om du då berättar för någon annan om budet så ÄR budet noll. Det är det som är budet. Det är bestämt av budgivaren. Ingen annan kan formulera om budet till något annat. Om du säger något annat än att budet är noll så formulerar du ju om budet till något helt eget påhitt. Får man som säljare eller mäklare formulera om bud ? Får man medvetet tala osanning om bud?

Redigerat:
  • Haha
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Du har ingen skyldighet att berätta något om buden som säljare, mäklaren ska framföra buden till säljaren och dokumentera men det är säljaren som bestämmer om buden ska publiceras och kan ignorera villkor helt.
Ditt bud kanske bara publiceras som "bud finns under acceptnivå" utan vidare kommentar.
Inget av detta är någon nyhet eller påverkar det vi pratar om. Det är lite osammanhängande vad det är du försöker få sagt.

KapadRegel KapadRegel skrev:
Tack för svar! Gårdens maskiner är av intresse men mäklaren ville inte beröra detta när jag tog upp saken utan det får jag hantera med säljaren senare.
Det finns såklart ändå alla möjligheter för mig att lämna ett bud som inkluderar maskiner.
Kanske skulle du ta och bryta ut detta ur budet och ge säljaren ett separat bud på maskinerna redan nu? Det finns ju ingen anledning att betala skatt och mäklararvorde på något som inte är fastighet. Sedan finns frågan om moms också. Maskinköpet villkoras med att fastighetsköpet blivit av.

Det kan vara en ganska stor win för säljaren att ha allt klart som ett paket.

• Gilla
KapadRegel
  • Laddar…
P
H hellem skrev:
Inget av detta är någon nyhet eller påverkar det vi pratar om. Det är lite osammanhängande vad det är du försöker få sagt.
Att du aldrig får reda på att ditt hemliga bud är känt av andra budgivare 🤔🤐

• Gilla
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Att du aldrig får reda på att ditt hemliga bud är känt av andra budgivare 🤔🤐
Det är ju löjligt att tro att man aldrig skulle få veta. Lägger man så fjompiga bud att det.inte skulle märkas om det blir känt av andra prospekt så använder man inte verktyget rätt.

P
H hellem skrev:
Det är ju så budet är formulerat. Automationen ÄR budet. "Om du berättar detta för någon annan så är mitt bud noll, om du håller det för dig själv så är det 10 miljoner." Om du då berättar för någon annan om budet så ÄR budet noll. Det är det som är budet. Det är bestämt av budgivaren. Ingen annan kan formulera om budet till något annat. Om du säger något annat än att budet är noll så formulerar du ju om budet till något helt eget påhitt. Får man som säljare eller mäklare formulera om bud ? Får man medvetet tala osanning om bud?
Dröm du vidare 😴

C
H hellem skrev:
Om du säger något annat än att budet är noll så ljuger du om budet. Får man ljuga om bud?
Spelar det någon roll? Om jag kommer in som budgivare och mäklaren säger att det finns ett (dolt) bud på 1 Mkr. Då kan jag antingen bjuda över med t.ex. 1,1 Mkr eller avstå.

Men du menar att mäklaren skall säga "det finns ett bud på 1 Mkr - oops nu bröt jag mot villkoret så nu finns det ett bud på 0 kr". Bra säger du, då bjuder jag 800 000 kr. Finns dock ingen logik i att detta skulle vara intentionen hos givaren av det dolda budet.

P Peter787 skrev:
Dröm du vidare 😴
Jag håller mig till verkligheten Tack. Du kan ju fortsätta fantisera ihop andra människors bud åt dem.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Finns inget som kallas "hemligt" bud. Det är nått som vissa fått för sig för att vara smarta när de inte är det.

På samma sätt som det inte finns nån bra budteknik annat än att buda så lite som möjligt åt gången för att säkerställa att man inte betalar mer än man måste
Exv är det ju dumt att skrämma bort den andra budgivaren med buda 100.000 till om denna hade stannat efter 5000 till. Men spelteori är svårt om man inte kan :D

Men iaf så finns det ingen sekretess på bud eller ens dialog man har med mäklaren. När jag var med i senaste budgivningen berättade mäklaren allt om de andra budgivarna och varför man hellre ville ha en dialog med mig än att ta med dem i en budgivning. Men han kan ju ha skarvat om det. Det är inget olagligt.

Det viktigaste är att inte vara infantil utan fatta att i Sverige har säljaren fri beslutsrätt och kan välja att sälja till lägstbudande. Eller att itne sälja alls om man itne lägger till 400.000

Sen har mäklarna andra krav på sig kring lockpriser. Men det innebär ingen pålaga på säljaren.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Spelar det någon roll? Om jag kommer in som budgivare och mäklaren säger att det finns ett (dolt) bud på 1 Mkr. Då kan jag antingen bjuda över med t.ex. 1,1 Mkr eller avstå.

Men du menar att mäklaren skall säga "det finns ett bud på 1 Mkr - oops nu bröt jag mot villkoret så nu finns det ett bud på 0 kr". Bra säger du, då bjuder jag 800 000 kr. Finns dock ingen logik i att detta skulle vara intentionen hos givaren av det dolda budet.
Spelar det någon roll om mäklaren och säljaren själva hittar på bud, formulerar om budgivarnas bud och/eller talar osanning om buden eller inte? Det tycker jag du kan svara på själv.

Iintentionen är att lämna ett avslutande bud bara mellan dig och säljaren utanför "auktionen" för att inte trissa upp priset. Det fungerar bäst i samband med en rejäl höjning så att säljaren lockas att tacka ja direkt. Om mäklaren då vill säga något till de andra budgivarna så kan han sägaa att det fanns ett bud på 1 miljon som dragits tillbaks. Det är ju prejudicerat att tillbakadragna bud måste meddelas innan kontraltskrivning.

När vi sålde vårt förra hus var mäklaren mycket tydlig med att det var av största vikt att vi var okej med att sälja för priset vi lade ut huset för.
Hade jag varit med om samma sak som TS hade jag tackat för mig. Lika väl om jag skulle bli informerad av kassörskan på Ica att nu kostar äpplena 60kr/kg istället för 50kr/kg precis när jag skulle betala äpplena i en totalt öde butik.

• Gilla
KapadRegel och 1 till
  • Laddar…
P
H hellem skrev:
Spelar det någon roll om mäklaren och säljaren själva hittar på bud, formulerar om budgivarnas bud och/eller talar osanning om buden eller inte? Det tycker jag du kan svara på själv.

Iintentionen är att lämna ett avslutande bud bara mellan dig och säljaren utanför "auktionen" för att inte trissa upp priset. Det fungerar bäst i samband med en rejäl höjning så att säljaren lockas att tacka ja direkt. Om mäklaren då vill säga något till de andra budgivarna så kan han sägaa att det fanns ett bud på 1 miljon som dragits tillbaks. Det är ju prejudicerat att tillbakadragna bud måste meddelas innan kontraltskrivning.
Till vem skulle detta meddelas ?
Säljaren och mäklaren har ingen skyldighet att offentligt lista buden.
Köparen ska få en lista, men Kalle Anka kanske finns med bland budgivarna...

P Peter787 skrev:
Till vem skulle detta meddelas ?
Säljaren och mäklaren har ingen skyldighet att offentligt lista buden.
Köparen ska få en lista, men Kalle Anka kanske finns med bland budgivarna...
Förvaltningsrätten i Stockholm har uttalat att en mäklare agerade i strid med sin omsorgsplikt när hon inte informerade den blivande köparen om att det näst högsta budet hade återkallats (se dom från den 29 mars 2018 i mål nr 19170–17.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
L lera skrev:
När vi sålde vårt förra hus var mäklaren mycket tydlig med att det var av största vikt att vi var okej med att sälja för priset vi lade ut huset för.
Hade jag varit med om samma sak som TS hade jag tackat för mig. Lika väl om jag skulle bli informerad av kassörskan på Ica att nu kostar äpplena 60kr/kg istället för 50kr/kg precis när jag skulle betala äpplena i en totalt öde butik.
Vad handlade det om för belopp?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.