KapadRegel KapadRegel skrev:
Tack för ditt utförliga svar! 👍
Jag skulle inte beskriva upplevelsen som ”chockartad” men visst blev jag besviken.
Såklart. Men sådant kan påverka en så man inte tänker klart i stunden.
Det har såklart att göra med att jag saknar större erfarenhet av dessa processer. Jag köpte oproblematiskt en fastighet för ca 20 år sedan och har varit i enstaka budgivningar de senaste åren.
Det gör inte så mycket. För det finns inga regler för hur man skall agera som spekulant. Men två goda råd är.
  1. Ljug aldrig.
  2. Ta det lugnt. Man behöver aldrig ge svar omedelbart, att återkomma är alltid OK.Speciellt om man har en familj som kan behöva konsulteras innan man svarar.
Det kanske inte är så konstigt agerande från säljaren som jag först upplevde.
Man vet inte med säkerhet. Men tänker man sig in i säljarens situation, tycker jag det inte är det minsta konstigt. Snarare ett schysst förslag som innebär att ni båda tar risken att missa ett bättre pris för att få ett avslut.

Men +400k kan du rimligen lätt pruta ner till +300k, kanske lägre ändå. Bara att påstå att du inte tänker att bjuda +400k varken nu eller senare.
Tack för dina tankar kring strategier, jag funderar för fullt på hur jag ska gå vidare och det du skriver är till hjälp på vägen. 👍
Jag vill passa på att rätta ett fel i mitt förra inlägg. Citerar mig själv.
Bönhas Bönhas skrev:
Eftersom du här har skrivit att det är max du kan tänka dig betala och det är vad gården är värd. Om du inte gör det är risken att någon annan lägger samma bud och köper det du vill ha för ett pris du är beredd att betala, men som du är nära att schabbla bort med ditt tidsbegränsade bud. Var tydlig att du bjuder vad

Se till att ha kvar högsta budet. Så ingen annan "kidnappar" ditt bud. Du kan ta tillbaka det när som helst.
"Var tydlig att du bjuder vad" skall vara "Var tydlig till mäklaren att du accepterade att betala det säljaren har begärt."

Att klargöra att ditt bud ligger kvar kan vara det som gör att det blir du kommer att få chansen att köpa till annonserat pris, precis som du ville.

Har jag inte sagt lycka till innan är det dags nu!😁

• Gilla
KapadRegel och 1 till
  • Laddar…
P
H hellem skrev:
Eftersom jag aldrig har sagt att budgivaren äger informationen om budet så dillar du kring det. Men det är väl just det du förespråkar, att man bör få hitta på vad andra sagt.

Det handlar om innehållet av budet, det är ju budgivaren som definierar anbudet, ingen annan kan hitta på att budgivaren budat något annat än den budat. Om jag lägger ett bud på 10 miljoner får du inte säga att det ligger ett bud på 15 miljoner. Om jag drar tillbaks mitt bud får du inte säga att det finns ett bud. Om jag säger att mitt bud är noll kr ifall du berättar om det för någon annan så kan du inte säga att mitt bud är något annat än noll kronor. Annars är det ju fritt fram att hitta på vad som helst.
Eftersom du troligen inte får reda på att säljaren berättat om ditt bud för andra spekulanter är det ointressant vad ditt villkor kring budet omfattar.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Eftersom du troligen inte får reda på att säljaren berättat om ditt bud för andra spekulanter är det ointressant vad ditt villkor kring budet omfattar.
Som sagt så går det att fuska och ljuga om man vill. Om man lägger ett dolt bud på ett bra sätt så märks det ganska omgående om det fuskas.

T.ex, ett objekt ligger ute till försäljning för 5 miljoner och det är visning om två veckor. Jag lägger ett dolt bud som gäller innan visning på 5.5 miljoner. Då ligger det på säljaren att tacka nej till budet eller ta budet. Om det då helt plötsligt dyker upp ett bud över mitt bud så är det ganska uppenbart att det fuskats, eller hur?

Då skulle jag kontakta mäklare, säljare, köpare samt fastighetsmäklarinspektionen med mina uppgifter. Inte för att jag vill göra affär längre men för att se till att mäklaren inte får chans att fortsätta fuska, och så att köparen inte luras att betala överpris.

P
H hellem skrev:
Som sagt så går det att fuska och ljuga om man vill. Om man lägger ett dolt bud på ett bra sätt så märks det ganska omgående om det fuskas.

T.ex, ett objekt ligger ute till försäljning för 5 miljoner och det är visning om två veckor. Jag lägger ett dolt bud som gäller innan visning på 5.5 miljoner. Då ligger det på säljaren att tacka nej till budet eller ta budet. Om det då helt plötsligt dyker upp ett bud över mitt bud så är det ganska uppenbart att det fuskats, eller hur?

Då skulle jag kontakta mäklare, säljare, köpare samt fastighetsmäklarinspektionen med mina uppgifter. Inte för att jag vill göra affär längre men för att se till att mäklaren inte får chans att fortsätta fuska, och så att köparen inte luras att betala överpris.
Det låter som du har din erfarenhet från småskolans skolgård med hemlisar som snart halva skolan visste om, och då gick du till fröken...

• Haha
hellem
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Det låter som du har din erfarenhet från småskolans skolgård med hemlisar som snart halva skolan visste om, och då gick du till fröken...
😂
och din erfarenhet är som skolgårdens mytoman som satt och hittade på vad folk sagt och gjort och grät så fort någon sa ifrån

Jag har fastnat för en gård som varit till salu i ca 4 veckor. Man har haft två visningar samt ytterligare en för endast mig.

Säljaren har avvisat två bud under utsatt pris och därför erbjöd jag mig att betala det som begärts. Det fanns då inga andra budgivare kvar.

Jag får då till svar av mäklaren att säljaren inte kommer att sälja för mindre än en summa som är 400 000:- högre än vad som annonserats.

Det ska tilläggas att jag både engagerat ett ombud på en tidigare visning samt anhöriga och vi har rest ca 100 mil för detta.
Naturligtvis också ett stort känslomässigt engagemang för hela min familj som följer med ett såhär stort beslut.

Jag är oerhört besviken på säljarens agerande och för mig är det uppenbart fråga om ett lockpris vilket mäklaren strikt förnekar med motiveringen att det skulle kunna bli aktuellt att sälja för det annonserade priset senare men inte just nu.

Jag har letat efter en gård i området i 2,5 år och när jag äntligen hittat vad jag söker så händer detta.
Jag har aldrig varit i denna situation tidigare men undrar om det verkligen får gå till såhär?
Vad borde jag göra nu?
Jag har varit med om det flera gånge, men jag har köpt 2 fastigheter på det vis.
Om du har möjlighet för att köpa gården till fx 300.000 kr mera end utgångspriset så köp om du känner för gården och läget, om du ska bo der 10 år är det kun 30.000 kr pa och det betyder inte i det långa löp, du har jo allerede använt 2,5 år på att hitta rätt.Tänk också på att i populäre området kommer du ha en prisökningar ver år. Mit tips köp det kostar att ligger på toppen

P
Om vi nu lämnar skolgården och återvänder till ditt dolda bud.
H hellem skrev:
Du har INGEN aning om hur och när andra spekulanter blir intresserade eller tänker kring objektet, så, nej du märker bara att någon värderade objektet högre än du.
H hellem skrev:
Säljaren har kanske redan fått ett högre bud, men köparen väntar på konfirmerad finansiering, så varför ska säljaren ge dig ett besked, han kanske bara blivit irriterad av ditt dolda bud.
H hellem skrev:
Och vad skulle det resultera i? - Ingenting!
Någon med mer pengar och intresse i objektet har köpt det framför din näsa, det är bara att gå vidare med livet, en erfarenhet rikare.

P Peter787 skrev:
Om vi nu lämnar skolgården och återvänder till ditt dolda bud.

Du har INGEN aning om hur och när andra spekulanter blir intresserade eller tänker kring objektet, så, nej du märker bara att någon värderade objektet högre än du.

Säljaren har kanske redan fått ett högre bud, men köparen väntar på konfirmerad finansiering, så varför ska säljaren ge dig ett besked, han kanske bara blivit irriterad av ditt dolda bud.

Och vad skulle det resultera i? - Ingenting!
Någon med mer pengar och intresse i objektet har köpt det framför din näsa, det är bara att gå vidare med livet, en erfarenhet rikare.
Jag förstår inte riktigt vad din poäng är. Det enda jag säger är att dolda bud är ett verktyg man kan använda sig av med framgång.

C
H hellem skrev:
Ett dolt bud innebär i praktiken att man inte publicerar det öppet i den publika budlistan.
Givetvis framkommer budet på ett eller annat vis i dialogen mellan mäklare/säljare och övriga budgivare.
Om givaren av det dolda budet inte är okej med det får han i så fall dra tillbaka sitt bud.
Ett villkorat bud kan aldrig tvinga mäklaren/säljaren att agera på ett visst sätt.

• Gilla
Peter787
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ett dolt bud innebär i praktiken att man inte publicerar det öppet i den publika budlistan.
Givetvis framkommer budet på ett eller annat vis i dialogen mellan mäklare/säljare och övriga budgivare.
Om givaren av det dolda budet inte är okej med det får han i så fall dra tillbaka sitt bud.
Ett villkorat bud kan aldrig tvinga mäklaren/säljaren att agera på ett visst sätt.
Nej, det har jag ju inte heller sagt, utan det jag säger är att villkoret är att det inte förmedlas till andra vilket innebär att det dras tillbaka automatiskt så fort det förmedlas. Omamnsåger att det finns ett bud som alltså enligt villkoret är tillbakadraget måste man förmedla att det redan är tilbaladraget gör man inte det så ljuger man ju om att budet är aktuellt. Får man ljuga om bud eller inte?

P
H hellem skrev:
Jag förstår inte riktigt vad din poäng är. Det enda jag säger är att dolda bud är ett verktyg man kan använda sig av med framgång.
Du tycks tro att om spelet inte utfaller till din fördel, har säljaren och mäklaren fuskat med budgivningen.
Eftersom det inte finns några regler kring hur bud ska hanteras, förutom att mäklaren ska framföra och dokumentera buden, är du helt i händerna på säljaren som nu för tiden ofta inte uppskattar dolda bud, för de uppfattas som ett sätt att stressa säljaren till att sälja för billigt, rätt eller fel får man ofta inte reda på...

P
H hellem skrev:
det jag säger är att villkoret är att det inte förmedlas till andra vilket innebär att det dras tillbaka automatiskt så fort det förmedlas.
Problemet för dig är att du aldrig får reda på att ditt 'dolda bud' är känt av andra budgivare, och du kommer inte att få reda på det heller.
Det enda du kan göra är att dra tillbaka ditt dolda bud för att någon annan bjudit högre och knyta handen i fickan, eller gräva djupare i plånboken.

• Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Du tycks tro att om spelet inte utfaller till din fördel, har säljaren och mäklaren fuskat med budgivningen.
Eftersom det inte finns några regler kring hur bud ska hanteras, förutom att mäklaren ska framföra och dokumentera buden, är du helt i händerna på säljaren som nu för tiden ofta inte uppskattar dolda bud, för de uppfattas som ett sätt att stressa säljaren till att sälja för billigt, rätt eller fel får man ofta inte reda på...
Så tror jag inte. Detta handlar inte om mig eller hur det går för mina budgivningar. Jag har klarat mig väldigt bra där faktiskt.

Regeln är att man inte får ljuga om eller hitta på vilka bud som finns och är aktuella.

P Peter787 skrev:
Problemet för dig är att du aldrig får reda på att ditt 'dolda bud' är känt av andra budgivare, och du kommer inte att få reda på det heller.
Det enda du kan göra är att dra tillbaka ditt dolda bud för att någon annan bjudit högre och knyta handen i fickan, eller gräva djupare i plånboken.
Ja, det är som sagt alltid en risk att folk fuskar och ljuger. Det är därför dolda bud funkar bäst i specifika sammanhang som t.ex det jag beskrev.

C
H hellem skrev:
det jag säger är att villkoret är att det inte förmedlas till andra vilket innebär att det dras tillbaka automatiskt så fort det förmedlas.
Jag förstår det, men det finns ingen sådan automatik. Ingen annan än budgivaren själv kan avgöra om budets villkor håller och budet står kvar eller inte.
Mäklaren/säljaren förhåller sig naturligtvis till villkoren i den utsträckning det är praktiskt möjligt.

• Gilla
Peter787
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.