142 476 läst ·
560 svar
142k läst
560 svar
Säljaren kräver 400 000:- mer än begärt pris
Tack för ditt utförliga svar! 👍Bönhas skrev:
Jag förstår att det kan ha varit chockartat att efter att ha lagt vad man tror är ett vinnande bud bara mötas av en säljare som vill ha ännu mer. Det är redan många med mig som ha poängterat att de inte ser något konstigt eller onormalt i säljarens agerande. Med lite distans till det tror jag du kommer revidera din beskrivning.
Men jag upprepar att du bör lägga det åt sidan nu. Vill du fortsätta kalla säljaren oschysst, gör det om du känner så. Men man skall fokusera på objektet och strunta i säljarens personliga egenskaper.
När jag läste din beskrivning tolkade jag det som att säljaren var öppen och ärlig mot dig, samt dessutom gav dig en chans att köpa direkt. Trots att det fanns en spekulant D till som inte hunnit se objektet och därför heller inte hunnit bjuda.
Jag gissar säljaren kalkylerat såhär
Tre tidigare bud:
-200k A
-100k B
annonspris C (=du)
Säljaren gissar/antar/hoppad på denna fprtsätta budgivning
+100k D
+200k C
+300k D
+400k C
D,v,s, om den nya spekulant D lägger två bud måste du upp till +400k för att vinna. Med det resonemanget erbjuder säljaren dig att köpa till samma pris direkt. Ingen vet idag om D lägger något bud alls eller om D kan tänka sig att gå ännu högre än +300k. Men 300k är bara ca 3,8-7,5% över annonspris och det är helt normalt att slutpriset hamnar där.
Höjningen med 400k är inte onormal utan snarare inom vad man normalt kan räkna med. Kort sagt tycker jag det är schysst av säljaren att ge dig denna chansen när det finns en spekulant som därmed inte ens får tillfälle att bjuda.
Jag kan bara skriva om siffrorna, buden, pengarna. Men vad gården är värd för dig har jag inte en susning om. Om priset ligger under eller över värdet vet jag inte. Men att du kan få köpa är jag övertygad om.
Vill du ha chansen att köpa tycker jag du skall informera om att ditt senaste bud ligger kvar.
Eftersom du här har skrivit att det är max du kan tänka dig betala och det är vad gården är värd. Om du inte gör det är risken att någon annan lägger samma bud och köper det du vill ha för ett pris du är beredd att betala, men som du är nära att schabbla bort med ditt tidsbegränsade bud. Var tydlig att du bjuder vad
Se till att ha kvar högsta budet. Så ingen annan "kidnappar" ditt bud. Du kan ta tillbaka det när som helst.
Säljaren väljer köpare. Men priset bestäms i en förhandling mellan köpare och säljare inte i mäklarens budgivning.
T.ex. om en text i stil med "inklusive alla maskiner samt inventarier i garaget" är med eller inte påverkar det slutliga priset.
Jag skulle inte beskriva upplevelsen som ”chockartad” men visst blev jag besviken.
Det har såklart att göra med att jag saknar större erfarenhet av dessa processer. Jag köpte oproblematiskt en fastighet för ca 20 år sedan och har varit i enstaka budgivningar de senaste åren.
Det kanske inte är så konstigt agerande från säljaren som jag först upplevde.
Tack för dina tankar kring strategier, jag funderar för fullt på hur jag ska gå vidare och det du skriver är till hjälp på vägen. 👍
Jag skulle läxa upp en mäklare som gjorde så. Ett bud är ett bud och mäklaren är skyldig att framföra det. Han bör skämmas. Man har rätt att lägga vilka bud man vill, det har mäklaren inget att göra med.F fsn skrev:
Ett anbud är per definition förslag om villa villkor som ska gälla för att försäljning ska bli av och man kan föreslå vilka villkor man vill. Säljaren måste inte acceptera förslaget, men budet måste framföras. Det ör helt normalt att anbud innehåller flera olika krav och villkor som tex inflyttningsdatum, besiktningskrav osv.
Mäklaren körde en fuling för att få till ett budkrig.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 091 inlägg
Jo, det är ett konstigt agerande 2025. För några år sen, när marknaden var superhet, räntorna var låga och allt gick att sälja och få bra betalt - då var "din" säljares agerande rätt normalt.KapadRegel skrev:
Nu är det mera "ta pengarna och spring" som gäller för de flesta säljare som får ett bud till utgångspris. Att den här säljaren agerar som hen gör är en varningsklocka för att det kan dyka upp fler konstigheter. Folk med orealistiska förväntningar bör man helst inte göra affärer med, oavsett om de köper eller säljer.
Du verkar tro att attt budgivaren kräver något. Det är inget krav utan bara ett anbud som säljaren har rätt att acceptera eller neka. Mäklaren är skyldig att frömföra budet i sin helhet till säljaren . Villkoret att budet inte framförs till andra spekulanter är en del av själva anbudet och är inte något externt krav utan det ÄR budet. "Så länge du inte berättar för någon annan så kan jag tänka mig att betala tio miljoner kronor, annars tänker jag inte betala någonting alls" säljaren är inte tvungen att acceptera budet men varken säljaren eller mäklaren kan hitta på vad budet är, eller formulera om det. Om mäklaren säger till en annan spekulant att det finns ett bud på tio miljoner kronor så stämmer inte det eftersom budet är noll kronor ifall han berättar för någon annan. Det är lika mycket lögn som att säga att det finns ett bud på 15 miljoner kronor. . Det är budgivaren som bestämmer vad budet är, inte säljaren eller mäklaren. Allt annat vore absurt. Säljaren har rätt att neka eller acceptera anbudet men de får inte hitta på bud som inte finns.P Peter787 skrev:Att budgivaren med det dolda budet kräver något innebär inte att säljaren är bunden av detta, och budet finns tekniskt även om detta och alla andra bud inte är något budgivarna är tvingade att uppfylla, de kan när som helst, fram till kontraktssigneringen, 'ljuga' (dra tillbaka sina bud) precis hur mycket som helst.
Att det fungerade för dig, innebär inte att det är någon regel, att så fungerar det.
Besserwisser
· Kungälv
· 21 inlägg
C cpalm skrev:
Jag tycker du har fått många bra svar här i tråden som förklarar läget. Du kan välja mellan följande alternativ:KapadRegel skrev:
Jag har fastnat för en gård som varit till salu i ca 4 veckor. Man har haft två visningar samt ytterligare en för endast mig.
Säljaren har avvisat två bud under utsatt pris och därför erbjöd jag mig att betala det som begärts. Det fanns då inga andra budgivare kvar.
Jag får då till svar av mäklaren att säljaren inte kommer att sälja för mindre än en summa som är 400 000:- högre än vad som annonserats.
Det ska tilläggas att jag både engagerat ett ombud på en tidigare visning samt anhöriga och vi har rest ca 100 mil för detta.
Naturligtvis också ett stort känslomässigt engagemang för hela min familj som följer med ett såhär stort beslut.
Jag är oerhört besviken på säljarens agerande och för mig är det uppenbart fråga om ett lockpris vilket mäklaren strikt förnekar med motiveringen att det skulle kunna bli aktuellt att sälja för det annonserade priset senare men inte just nu.
Jag har letat efter en gård i området i 2,5 år och när jag äntligen hittat vad jag söker så händer detta.
Jag har aldrig varit i denna situation tidigare men undrar om det verkligen får gå till såhär?
Vad borde jag göra nu?
1. Ha is i magen och vänta ut säljaren
2. Höja ditt bud för att försöka få till en affär.
3. Tacka nej och leta vidare.
Säljaren har rätt att tacka nej till bud på utgångspriset. Säljaren har alltid rätt att tacka nej till bud.
Det är ingen mening att du ska anmäla mäklaren eller liknande i nuläget. Om du vill anmäla mäklaren för lockpris så gör du det efter att affären är avklarad.
Mvh Joakim Ryttersson
Håller med, förutom att enligt TS går alternativ 2 bort eftersom hen uppgett att hen varken kan eller vill höja budet…Joakim Ryttersson skrev:
Jag tycker du har fått många bra svar här i tråden som förklarar läget. Du kan välja mellan följande alternativ:
1. Ha is i magen och vänta ut säljaren
2. Höja ditt bud för att försöka få till en affär.
3. Tacka nej och leta vidare.
Säljaren har rätt att tacka nej till bud på utgångspriset. Säljaren har alltid rätt att tacka nej till bud.
Det är ingen mening att du ska anmäla mäklaren eller liknande i nuläget. Om du vill anmäla mäklaren för lockpris så gör du det efter att affären är avklarad.
Mvh Joakim Ryttersson
En person som försöker blåsa dig öppet försöker troligen blåsa dig i det dolda också.
Objektet är värt mindre än ni trodde när säljaren visar sig vara en sådan typ. De kan mörka allt möjligt, ta med sig dörrar när de flyttar osv.
Objektet är värt mindre än ni trodde när säljaren visar sig vara en sådan typ. De kan mörka allt möjligt, ta med sig dörrar när de flyttar osv.
Vad får dig att tro att säljaren inte berättar om det dolda budet för andra spekulanter, kanske utan att berätta att budgivaren vill hålla det hemligt?H hellem skrev:Du verkar tro att attt budgivaren kräver något. Det är inget krav utan bara ett anbud som säljaren har rätt att acceptera eller neka. Mäklaren är skyldig att frömföra budet i sin helhet till säljaren . Villkoret att budet inte framförs till andra spekulanter är en del av själva anbudet och är inte något externt krav utan det ÄR budet. "Så länge du inte berättar för någon annan så kan jag tänka mig att betala tio miljoner kronor, annars tänker jag inte betala någonting alls" säljaren är inte tvungen att acceptera budet men varken säljaren eller mäklaren kan hitta på vad budet är, eller formulera om det. Om mäklaren säger till en annan spekulant att det finns ett bud på tio miljoner kronor så stämmer inte det eftersom budet är noll kronor ifall han berättar för någon annan. Det är lika mycket lögn som att säga att det finns ett bud på 15 miljoner kronor. . Det är budgivaren som bestämmer vad budet är, inte säljaren eller mäklaren. Allt annat vore absurt. Säljaren har rätt att neka eller acceptera anbudet men de får inte hitta på bud som inte finns.
Det fanns tidigare en enda regel kring budgivning, mäklaren måste vidarebefordra alla bud till säljaren.
Nu för tiden har man lagt till att den slutliga köparen ska få en lista med alla budgivares namn och bud, men den listan delas inte med andra spekulanter, så det är fullt möjligt att dela informationen om det 'dolda' budet med andra budgivare utan att den som lagt det dolda budet får reda på det.
Ja, det är fullt möjligt att ljuga och fuska. Eller vad menar du ?P Peter787 skrev:Vad får dig att tro att säljaren inte berättar om det dolda budet för andra spekulanter, kanske utan att berätta att budgivaren vill hålla det hemligt?
Det fanns tidigare en enda regel kring budgivning, mäklaren måste vidarebefordra alla bud till säljaren.
Nu för tiden har man lagt till att den slutliga köparen ska få en lista med alla budgivares namn och bud, men den listan delas inte med andra spekulanter, så det är fullt möjligt att dela informationen om det 'dolda' budet med andra budgivare utan att den som lagt det dolda budet får reda på det.
Förvaltningsrätten i Stockholm har uttalat att en mäklare agerade i strid med sin omsorgsplikt när hon inte informerade den blivande köparen om att det näst högsta budet hade återkallats (se dom från den 29 mars 2018 i mål nr 19170–17.
Poängen med ett dolt bud är ju att det ska vara tillräckligt bra för att accepteras utan vidare budgivning. Antingen i samband med en rejäl höjning som säljaren inte vill gå miste om eller på ett objekt där ingen lagt något bud/det går väldigt segt. Det är ju ingen mening med att lägga ett dolt bud bara för att, utan det ska vara ett avslutande bud som är för bra för att tacka nej till.
Vad som är ett bra eller dåligt bud bestämmer enbart säljaren.H hellem skrev:Ja, det är fullt möjligt att ljuga och fuska. Eller vad menar du ?
Förvaltningsrätten i Stockholm har uttalat att en mäklare agerade i strid med sin omsorgsplikt när hon inte informerade den blivande köparen om att det näst högsta budet hade återkallats (se dom från den 29 mars 2018 i mål nr 19170–17.
Poängen med ett dolt bud är ju att det ska vara tillräckligt bra för att accepteras utan vidare budgivning. Antingen i samband med en rejäl höjning som säljaren inte vill gå miste om eller på ett objekt där ingen lagt något bud/det går väldigt segt. Det är ju ingen mening med att lägga ett dolt bud bara för att, utan det ska vara ett avslutande bud som är för bra för att tacka nej till.
Att inte meddela andra budgivare att ett bud inte är aktuellt är en annan sak och har inte med budgivarens eventuella villkor.
Vad dillar du om?P Peter787 skrev:
Självklart är det säljaren som bestämmer vad de accepterar för bud. Budgivaren försöker lämna ett bud som säljaren accepterar.
Att meddela andra budgivare om att ett bud inte är aktuellt är ju budgivaren som bestämt, de är är exakt vad det här handlar om. Ett told bud dras tillbaka så fort det förmedlas. Så visst kan man meddela de andra budgivarna att det kom in ett bud som dragits tillbaka. Men det verkar inte särskilt fördelaktigt att berätta det, väl?
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 816 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 816 inlägg
Men då behövs minst 2 villiga spekulanter 😉H hellem skrev:Jag skulle läxa upp en mäklare som gjorde så. Ett bud är ett bud och mäklaren är skyldig att framföra det. Han bör skämmas. Man har rätt att lägga vilka bud man vill, det har mäklaren inget att göra med.
Ett anbud är per definition förslag om villa villkor som ska gälla för att försäljning ska bli av och man kan föreslå vilka villkor man vill. Säljaren måste inte acceptera förslaget, men budet måste framföras. Det ör helt normalt att anbud innehåller flera olika krav och villkor som tex inflyttningsdatum, besiktningskrav osv.
Mäklaren körde en fuling för att få till ett budkrig.
Det är du som dillar, en budgivare äger inte informationen om budet, så enkelt är det.H hellem skrev:Vad dillar du om?
Självklart är det säljaren som bestämmer vad de accepterar för bud. Budgivaren försöker lämna ett bud som säljaren accepterar.
Att meddela andra budgivare om att ett bud inte är aktuellt är ju budgivaren som bestämt, de är är exakt vad det här handlar om. Ett told bud dras tillbaka så fort det förmedlas. Så visst kan man meddela de andra budgivarna att det kom in ett bud som dragits tillbaka. Men det verkar inte särskilt fördelaktigt att berätta det, väl?
Alla bud kan villkoras, ändras och dras tillbaka ända tills det finns ett påskrivet köpekontrakt.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 816 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 816 inlägg
Ts har ju rest 100 mil för denna fastighet, vet int om det är tor och retur, så det är inte läge för mera ingående jidder om pris pch det orimliga kravet på 400000 mer än utgångspriset
Har varit o liknande situation men bå lämnade vi objektet helt och 3 månader senare ringde mäklaren och då var även priset sänkt men vi hade hittat andra bättre alternativ så det var roligt att neka mäklaren
Har varit o liknande situation men bå lämnade vi objektet helt och 3 månader senare ringde mäklaren och då var även priset sänkt men vi hade hittat andra bättre alternativ så det var roligt att neka mäklaren
Eftersom jag aldrig har sagt att budgivaren äger informationen om budet så dillar du kring det. Men det är väl just det du förespråkar, att man bör få hitta på vad andra sagt.P Peter787 skrev:
Det handlar om innehållet av budet, det är ju budgivaren som definierar anbudet, ingen annan kan hitta på att budgivaren budat något annat än den budat. Om jag lägger ett bud på 10 miljoner får du inte säga att det ligger ett bud på 15 miljoner. Om jag drar tillbaks mitt bud får du inte säga att det finns ett bud. Om jag säger att mitt bud är noll kr ifall du berättar om det för någon annan så kan du inte säga att mitt bud är något annat än noll kronor. Annars är det ju fritt fram att hitta på vad som helst.