Nissens
KapadRegel KapadRegel skrev:
Men du har helt rätt i att säljaren bestämmer priset och väljer sin köpare.
Det är absolut inte så att säljaren bestämmer priset. Hur skulle det gå till?

Man kan ju inte tvinga någon att köpa…

• Gilla
hellem och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Vi kan ha olika syn på den saken men för mig kommer 400 000:- alltid att ha samma värde oavsett sammanhang.
Inflation är inget som du drabbas av?

• Haha
Intet
  • Laddar…
Nissens
Intet Intet skrev:
De förhandlingarna slutar ofta med total underkastelse. 😁
Det tror jag helt säkert att det gör för dig. Ärligt av dig att säga det. 😊
Intet Intet skrev:
Mina strikt affärsmässiga förhandlingar går däremot rent strålande.
Tveksamt
Intet Intet skrev:
Varje jobb jag numera tar som timsnställd pensionär föregås av en förhandling. Det är jobb från några timmar och upp till tio dagar. Nyligen sade jobbplaneraren på ett av bolagen jag jobbar för -"du är den absolut bäst betalde pensionären jag någonsin träffat".
Smart förhandlingsdrag av jobbplaneraren. Strategin fungerade tydligen. 😊
Intet Intet skrev:
Det skulle aldrig falla mig in att be om mer betalt på grund av att jag inte har några pengar. Det är ett tecken på svaghet och svaga människor vinner inga förhandlingar.
Du får lära dig skillnaden på sak och person.
Intet Intet skrev:
De som vinner är de som har minst behov av överenskommelsen.
Jösses, så är det absolut inte. Båda parter skall känna att de ”vunnit”.
Intet Intet skrev:
För dessa går det lika bra ifall det inte blir någon affär för de klarar sig lika bra i alla fall. De som däremot behöver mina tjänster är inte lika lyckligt lottade eftersom "jag" är en bristvara.
Så du har ingen konkurrens? Vi som är konkurrensutsatta har en helt annan situation och måste anstränga oss både i kontraktsförhandlingarna och i leveransprogrammen. Det ställer stora krav.
Intet Intet skrev:
Detta fenomen gäller i högsta grad vår TS som vill köpa en vara med liten efterfrågan men med en säljare som förr eller senare antagligen måste sälja.
Så är det sannolikt.
Intet Intet skrev:
Att då be om att få köpa till ett acceptabelt pris med motiveringen "-jag inte har råd med mer" är att sätta sig själv i ett underläge vilket aldrig är en fördel för då visar man att "-din gård är den enda jag har råd med"! Bingo, tänker mäklaren. Nu är han fast.
Så är det absolut inte. Tvärtom, om de tror på uppgiften tänker de att de har nått taket, och om de vill sälja till den köparen så är det till det priset.
Intet Intet skrev:
Detta är ju själva grunden för en framgångsrik förhandling, något Nissens (o co:) skulle känt till om han verkligen varit en van yrkesförhandlare.
Jag tänker inte avslöja vad jag arbetar med, men förhandlar om flermiljardskontrakt tidvis, även om det är vanligare med några hundra miljoner per kontrakt.

Hur stora kontrakt förhandlar du om i din icke konkurrensutsatta miljö?
Intet Intet skrev:
Det finns till och med ett uttryck för detta faktum. Tiggaren har inget val.
Beggars can't be choosers.
Vad vill du ha sagt med det i detta sammanhanget?
Intet Intet skrev:
Så, TS, tigg inte utan lägg ett bud du tycker det är värt utan några som helst motiveringar.
För att?
Intet Intet skrev:
Går det inte hem, söker du bara efter en annan gård.
Men nu vill han ju ha denna… och då är din strategi inte super.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är absolut inte så att säljaren bestämmer priset. Hur skulle det gå till?
Blir det en affär så har säljaren beslutat att den ska ske tiil det pris som det blir. Är inte det helt självklart?

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Inflation är inget som du drabbas av?
Det har väl ändå inget att göra med diskussionen här?

• Gilla
  • Älska
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Blir det en affär så har säljaren beslutat att den ska ske tiil det pris som det blir. Är inte det helt självklart?
Nä, priset blir alltid det någon vill betala. Det är sidan ett i grundkursen.

Vill inte säljaren sälja till det priset så blir det förstås ingen affär. Detta eftersom köparen (marknaden) bestämmer priset, inte säljaren.

Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Det har väl ändå inget att göra med diskussionen här?
Nä, så är det förstås . 400kkr är alltid 400kkr. Sedan varierar ju köpkraften i beloppet över tiden.

• Haha
Intet
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nä, priset blir alltid det någon vill betala. Det är sidan ett i grundkursen.
Om ingen vill sälja för det priset blir det ingen affär. Missade du möjligen förkunskapskraven?

• Haha
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Om ingen vill sälja för det priset blir det ingen affär. Missade du möjligen förkunskapskraven?
Nä, men du har tydligen inte gått kursen. Vill man sälja något så är det alltid marknaden som bestämmer priset, inte säljaren.

Säljer inte säljaren så har hen misslyckats, och det är ju alternativet till att sälja till marknadspriset.

Det oschyssta i sammanhanget är att jag fick vetskap om det högre accepterade priset först på visningen, efter att jag rest långt.
Jag förstår att det kan ha varit chockartat att efter att ha lagt vad man tror är ett vinnande bud bara mötas av en säljare som vill ha ännu mer. Det är redan många med mig som ha poängterat att de inte ser något konstigt eller onormalt i säljarens agerande. Med lite distans till det tror jag du kommer revidera din beskrivning.

Men jag upprepar att du bör lägga det åt sidan nu. Vill du fortsätta kalla säljaren oschysst, gör det om du känner så. Men man skall fokusera på objektet och strunta i säljarens personliga egenskaper.

När jag läste din beskrivning tolkade jag det som att säljaren var öppen och ärlig mot dig, samt dessutom gav dig en chans att köpa direkt. Trots att det fanns en spekulant D till som inte hunnit se objektet och därför heller inte hunnit bjuda.

Jag gissar säljaren kalkylerat såhär
Tre tidigare bud:
-200k A
-100k B
annonspris C (=du)
Säljaren gissar/antar/hoppad på denna fprtsätta budgivning
+100k D
+200k C
+300k D
+400k C

D,v,s, om den nya spekulant D lägger två bud måste du upp till +400k för att vinna. Med det resonemanget erbjuder säljaren dig att köpa till samma pris direkt. Ingen vet idag om D lägger något bud alls eller om D kan tänka sig att gå ännu högre än +300k. Men 300k är bara ca 3,8-7,5% över annonspris och det är helt normalt att slutpriset hamnar där.

Höjningen med 400k är inte onormal utan snarare inom vad man normalt kan räkna med. Kort sagt tycker jag det är schysst av säljaren att ge dig denna chansen när det finns en spekulant som därmed inte ens får tillfälle att bjuda.

Jag kan bara skriva om siffrorna, buden, pengarna. Men vad gården är värd för dig har jag inte en susning om. Om priset ligger under eller över värdet vet jag inte. Men att du kan få köpa är jag övertygad om.

Vill du ha chansen att köpa tycker jag du skall informera om att ditt senaste bud ligger kvar.
Denna fastighet är unik men mäklaren har ändå bedömt prisnivån och jag håller med om att den är rimlig.
Eftersom du här har skrivit att det är max du kan tänka dig betala och det är vad gården är värd. Om du inte gör det är risken att någon annan lägger samma bud och köper det du vill ha för ett pris du är beredd att betala, men som du är nära att schabbla bort med ditt tidsbegränsade bud. Var tydlig att du bjuder vad

Se till att ha kvar högsta budet. Så ingen annan "kidnappar" ditt bud. Du kan ta tillbaka det när som helst.
Men du har helt rätt i att säljaren bestämmer priset och väljer sin köpare.
Säljaren väljer köpare. Men priset bestäms i en förhandling mellan köpare och säljare inte i mäklarens budgivning.
T.ex. om en text i stil med "inklusive alla maskiner samt inventarier i garaget" är med eller inte påverkar det slutliga priset.

• Gilla
KapadRegel och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Säljaren är inte bunden av ditt krav på att ditt bud ska vara dolt, han kan berätta det till alla andra budgivare utan att du kan göra något åt det.
Absolut, men om säljaren påstår att det finns ett bud så ljuger säljaren eftersom villkoret är att det inte avslöjas. Det finns alltså inget bud om säljaren avslöjar det. Säljaren är väl bunden att enbart berätta sanningen om vilka bud som finns, eller hur? Annars kan väl säljaren hitta på vilka bud som helst att framföra till andra spekulanter.

I mitt fall vet jag att det fungerade eftersom det aldrig blev någon visning för någon annan än oss trots att visning var inbokad i stekhet marknad.

Eller menar du att säljaren får ljuga om vilka bud som finns?

• Gilla
  • Älska
Agge571 och 1 till
  • Laddar…
P
H hellem skrev:
Absolut, men om säljaren påstår att det finns ett bud så ljuger säljaren eftersom villkoret är att det inte avslöjas. Det finns alltså inget bud om säljaren avslöjar det. Säljaren är väl bunden att enbart berätta sanningen om vilka bud som finns, eller hur? Annars kan väl säljaren hitta på vilka bud som helst att framföra till andra spekulanter.

I mitt fall vet jag att det fungerade eftersom det aldrig blev någon visning för någon annan än oss trots att visning var inbokad i stekhet marknad.

Att budgivaren med det dolda budet kräver något innebär inte att säljaren är bunden av detta, och budet finns tekniskt även om detta och alla andra bud inte är något budgivarna är tvingade att uppfylla, de kan när som helst, fram till kontraktssigneringen, 'ljuga' (dra tillbaka sina bud) precis hur mycket som helst.
Att det fungerade för dig, innebär inte att det är någon regel, att så fungerar det.

Alfredo Alfredo skrev:
Det varken säljare eller köparen som bestämmer priset utan tillgång och efterfrågan => marknaden
Marknaden => samspel mellan säljare och köpare

Utan att överanalysera de finare detaljerna i marknadsekonomi och psykologin hos säljare respektive köpare.

Situation är ganska enkel.

Det finns en säljare som tror sig kunna få mer än satt pris för sin fastighet och vill avvakta försäljningen till hösten för att se om fler intressenter dyker upp. Eller sälja direkt för det pris denne tror sig kunna få senare

Det finns en köpare som trodde att säljaren var villig att faktiskt sälja sin fastighet för priset som stod i annonsen och som inte är villig att gå högre.

Så för köparen gäller att förhandla eller vänta.

• Gilla
KapadRegel och 1 till
  • Laddar…
F
H hellem skrev:

Har bekanta som gjort samma sak. Det resulterade i att de blev uppläxade av mäklaren som tydligt förklarade att antingen lägger man ett bud eller så skiter man i det.

• Haha
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.