142 476 läst ·
560 svar
142k läst
560 svar
Säljaren kräver 400 000:- mer än begärt pris
Det tror jag helt säkert att det gör för dig. Ärligt av dig att säga det. 😊Intet skrev:
TveksamtIntet skrev:
Smart förhandlingsdrag av jobbplaneraren. Strategin fungerade tydligen. 😊Intet skrev:
Du får lära dig skillnaden på sak och person.Intet skrev:
Jösses, så är det absolut inte. Båda parter skall känna att de ”vunnit”.Intet skrev:
Så du har ingen konkurrens? Vi som är konkurrensutsatta har en helt annan situation och måste anstränga oss både i kontraktsförhandlingarna och i leveransprogrammen. Det ställer stora krav.Intet skrev:
Så är det sannolikt.Intet skrev:
Så är det absolut inte. Tvärtom, om de tror på uppgiften tänker de att de har nått taket, och om de vill sälja till den köparen så är det till det priset.Intet skrev:
Jag tänker inte avslöja vad jag arbetar med, men förhandlar om flermiljardskontrakt tidvis, även om det är vanligare med några hundra miljoner per kontrakt.Intet skrev:
Hur stora kontrakt förhandlar du om i din icke konkurrensutsatta miljö?
Vad vill du ha sagt med det i detta sammanhanget?Intet skrev:
För att?Intet skrev:
Men nu vill han ju ha denna… och då är din strategi inte super.Intet skrev:
Nä, priset blir alltid det någon vill betala. Det är sidan ett i grundkursen.Alfredo skrev:
Vill inte säljaren sälja till det priset så blir det förstås ingen affär. Detta eftersom köparen (marknaden) bestämmer priset, inte säljaren.
Nä, men du har tydligen inte gått kursen. Vill man sälja något så är det alltid marknaden som bestämmer priset, inte säljaren.Alfredo skrev:
Säljer inte säljaren så har hen misslyckats, och det är ju alternativet till att sälja till marknadspriset.
Jag förstår att det kan ha varit chockartat att efter att ha lagt vad man tror är ett vinnande bud bara mötas av en säljare som vill ha ännu mer. Det är redan många med mig som ha poängterat att de inte ser något konstigt eller onormalt i säljarens agerande. Med lite distans till det tror jag du kommer revidera din beskrivning.KapadRegel skrev:
Men jag upprepar att du bör lägga det åt sidan nu. Vill du fortsätta kalla säljaren oschysst, gör det om du känner så. Men man skall fokusera på objektet och strunta i säljarens personliga egenskaper.
När jag läste din beskrivning tolkade jag det som att säljaren var öppen och ärlig mot dig, samt dessutom gav dig en chans att köpa direkt. Trots att det fanns en spekulant D till som inte hunnit se objektet och därför heller inte hunnit bjuda.
Jag gissar säljaren kalkylerat såhär
Tre tidigare bud:
-200k A
-100k B
annonspris C (=du)
Säljaren gissar/antar/hoppad på denna fprtsätta budgivning
+100k D
+200k C
+300k D
+400k C
D,v,s, om den nya spekulant D lägger två bud måste du upp till +400k för att vinna. Med det resonemanget erbjuder säljaren dig att köpa till samma pris direkt. Ingen vet idag om D lägger något bud alls eller om D kan tänka sig att gå ännu högre än +300k. Men 300k är bara ca 3,8-7,5% över annonspris och det är helt normalt att slutpriset hamnar där.
Höjningen med 400k är inte onormal utan snarare inom vad man normalt kan räkna med. Kort sagt tycker jag det är schysst av säljaren att ge dig denna chansen när det finns en spekulant som därmed inte ens får tillfälle att bjuda.
Jag kan bara skriva om siffrorna, buden, pengarna. Men vad gården är värd för dig har jag inte en susning om. Om priset ligger under eller över värdet vet jag inte. Men att du kan få köpa är jag övertygad om.
Vill du ha chansen att köpa tycker jag du skall informera om att ditt senaste bud ligger kvar.
Eftersom du här har skrivit att det är max du kan tänka dig betala och det är vad gården är värd. Om du inte gör det är risken att någon annan lägger samma bud och köper det du vill ha för ett pris du är beredd att betala, men som du är nära att schabbla bort med ditt tidsbegränsade bud. Var tydlig att du bjuder vadKapadRegel skrev:
Se till att ha kvar högsta budet. Så ingen annan "kidnappar" ditt bud. Du kan ta tillbaka det när som helst.
Säljaren väljer köpare. Men priset bestäms i en förhandling mellan köpare och säljare inte i mäklarens budgivning.KapadRegel skrev:
T.ex. om en text i stil med "inklusive alla maskiner samt inventarier i garaget" är med eller inte påverkar det slutliga priset.
Absolut, men om säljaren påstår att det finns ett bud så ljuger säljaren eftersom villkoret är att det inte avslöjas. Det finns alltså inget bud om säljaren avslöjar det. Säljaren är väl bunden att enbart berätta sanningen om vilka bud som finns, eller hur? Annars kan väl säljaren hitta på vilka bud som helst att framföra till andra spekulanter.P Peter787 skrev:
I mitt fall vet jag att det fungerade eftersom det aldrig blev någon visning för någon annan än oss trots att visning var inbokad i stekhet marknad.
Eller menar du att säljaren får ljuga om vilka bud som finns?
Att budgivaren med det dolda budet kräver något innebär inte att säljaren är bunden av detta, och budet finns tekniskt även om detta och alla andra bud inte är något budgivarna är tvingade att uppfylla, de kan när som helst, fram till kontraktssigneringen, 'ljuga' (dra tillbaka sina bud) precis hur mycket som helst.H hellem skrev:Absolut, men om säljaren påstår att det finns ett bud så ljuger säljaren eftersom villkoret är att det inte avslöjas. Det finns alltså inget bud om säljaren avslöjar det. Säljaren är väl bunden att enbart berätta sanningen om vilka bud som finns, eller hur? Annars kan väl säljaren hitta på vilka bud som helst att framföra till andra spekulanter.
I mitt fall vet jag att det fungerade eftersom det aldrig blev någon visning för någon annan än oss trots att visning var inbokad i stekhet marknad.
Att det fungerade för dig, innebär inte att det är någon regel, att så fungerar det.
Utan att överanalysera de finare detaljerna i marknadsekonomi och psykologin hos säljare respektive köpare.
Situation är ganska enkel.
Det finns en säljare som tror sig kunna få mer än satt pris för sin fastighet och vill avvakta försäljningen till hösten för att se om fler intressenter dyker upp. Eller sälja direkt för det pris denne tror sig kunna få senare
Det finns en köpare som trodde att säljaren var villig att faktiskt sälja sin fastighet för priset som stod i annonsen och som inte är villig att gå högre.
Så för köparen gäller att förhandla eller vänta.
Situation är ganska enkel.
Det finns en säljare som tror sig kunna få mer än satt pris för sin fastighet och vill avvakta försäljningen till hösten för att se om fler intressenter dyker upp. Eller sälja direkt för det pris denne tror sig kunna få senare
Det finns en köpare som trodde att säljaren var villig att faktiskt sälja sin fastighet för priset som stod i annonsen och som inte är villig att gå högre.
Så för köparen gäller att förhandla eller vänta.
Har bekanta som gjort samma sak. Det resulterade i att de blev uppläxade av mäklaren som tydligt förklarade att antingen lägger man ett bud eller så skiter man i det.H hellem skrev:Absolut, men om säljaren påstår att det finns ett bud så ljuger säljaren eftersom villkoret är att det inte avslöjas. Det finns alltså inget bud om säljaren avslöjar det. Säljaren är väl bunden att enbart berätta sanningen om vilka bud som finns, eller hur? Annars kan väl säljaren hitta på vilka bud som helst att framföra till andra spekulanter.