142 476 läst ·
560 svar
142k läst
560 svar
Säljaren kräver 400 000:- mer än begärt pris
För att få ut ett högre pris så klart 🤷♂️H Hybro skrev:
Vi sålde våran förra villa till rekordpris för vårat område (samma mäklare sålde det näst dyraste huset bara några veckor senare. en gång ingen gång, två gången en vana).
Han förhandlade även bort besiktningsklausulen, vilket gjorde att vi slapp gå och oroa oss för det.
Säljaren är inte bunden av ditt krav på att ditt bud ska vara dolt, han kan berätta det till alla andra budgivare utan att du kan göra något åt det.H hellem skrev:Jag har haft framgång med villkorade bud. Min bästa fastighetsaffär gjorde vi med villkoren "budet är dolt för andra budgivare och gäller bara innan nästa visning." Jag skulle inte låta budet ligga kvar om det är fler visningar. Is I magen gäller. Om de inte accepterar ditt bud och fiskar mer spekulanter är det dumt att trissa priset inför öppen ridå just nu. Jag skulle nog höra av mig och sänka mitt bud eller dra tillbaks det till 0 och säga att det kan eventuellt bli bud igen vid senare skede. Samma motivering som de har.
Är du utbildad i affärsmässig förhandlingsteknik så vet du att ”inte ha råd” som att ”har inte mer pengar” inte är sakliga argument i en förhandling. Man pratar mer om vad en tjänst eller vara är värd och det är en annan sak. Det finns rätt många förhandlingsingångar och metoder som man begagnar sig av på större företag som inte fungerar öht på mindre företag och det finns sånt som inte fungerar privat. Att säga att man inte har mer pengar skiter en mäklare i. Står det två st på samma anbud och mäklaren väljer rationellt så är det den med mest pengar, minst potentiellt bankstrul som köper. Det är inte svårare än så.FredrikZäta skrev:
Att vara hånfull är bara otrevligt och blottar ens egna oförmåga att komma med vettiga argument. Man riskerar istället att framstå som en osympatisk översittare. Om man vill vinna respekt och bli uppskattad av övriga (flertalet) forummedlemmar så tror jag att det inte är en så framgångsrikt strategi. Däremot kan det gillas och uppskattas av likatänkande.
För mig är det fullständigt uppenbart att det kan vara ett effektivt sätt att förhandla att sätta en tydlig gräns för vad man har råd med (oavsett om det är sant eller inte). Man kan naturligtvis tycka annorlunda, men att vara hånfull mot mig skulle inte få mig att ändra min uppfattning. Möjligtvis kan det uppnås med sakliga argument.
Även jag har förhandling som ett inslag i mitt arbete och jag är även utbildad i förhandlingsteknik. Så om ni vill gapskratta lite till så har ni nu chansen (att framstå som ännu mer osympatiska).
Medlem
· Norberg
· 21 inlägg
Även om den har låg chans kanske den kan reta säljaren och du får ge tillbaks lite. Kan också kännas skönt 🤭 men det bygger på att du inte vill göra affär längre 😇KapadRegel skrev:
Trist läge! Men jag tänker så här. Du är på gång att köpa en gård, det kommer behövas massor av dyra maskiner som traktor+redskap mm. Ingår allt i gården redan eller säljs gården utan dessa? Jag tänker att du kanske kan öka budet med 400K och få traktorn med redskap också? Det kanske finns ett förhandlingsutrymme?KapadRegel skrev:
Jag har fastnat för en gård som varit till salu i ca 4 veckor. Man har haft två visningar samt ytterligare en för endast mig.
Säljaren har avvisat två bud under utsatt pris och därför erbjöd jag mig att betala det som begärts. Det fanns då inga andra budgivare kvar.
Jag får då till svar av mäklaren att säljaren inte kommer att sälja för mindre än en summa som är 400 000:- högre än vad som annonserats.
Det ska tilläggas att jag både engagerat ett ombud på en tidigare visning samt anhöriga och vi har rest ca 100 mil för detta.
Naturligtvis också ett stort känslomässigt engagemang för hela min familj som följer med ett såhär stort beslut.
Jag är oerhört besviken på säljarens agerande och för mig är det uppenbart fråga om ett lockpris vilket mäklaren strikt förnekar med motiveringen att det skulle kunna bli aktuellt att sälja för det annonserade priset senare men inte just nu.
Jag har letat efter en gård i området i 2,5 år och när jag äntligen hittat vad jag söker så händer detta.
Jag har aldrig varit i denna situation tidigare men undrar om det verkligen får gå till såhär?
Vad borde jag göra nu
Jag vet faktiskt inte men jag kommer att avvakta och ha is i magen precis som många har rekommenderat.F fsn skrev:
I samband med visningen hade jag kunnat skriva avtal på begärt pris direkt men nu har mitt intresse svalnat. Dels till följd av säljarens agerande men det finns också flera akuta utmaningar med gården som jag visserligen inte räds att ta mig an och jag förstår att sånt följer med de flesta fastigheter, i synnerhet gårdar. Men jag är inte beredd att ta en så stor del av renoveringsbudgeten till köpet. Det tillkommer dessutom diverse maskiner m.m.
Jag kommer att uppdatera tråden när processen går vidare för alla som är intresserade. 😊
Tack för svar! Gårdens maskiner är av intresse men mäklaren ville inte beröra detta när jag tog upp saken utan det får jag hantera med säljaren senare.H Herrn123 skrev:Trist läge! Men jag tänker så här. Du är på gång att köpa en gård, det kommer behövas massor av dyra maskiner som traktor+redskap mm. Ingår allt i gården redan eller säljs gården utan dessa? Jag tänker att du kanske kan öka budet med 400K och få traktorn med redskap också? Det kanske finns ett förhandlingsutrymme?
Det finns såklart ändå alla möjligheter för mig att lämna ett bud som inkluderar maskiner.
Jag ser inget konstigt med detta. Mäklare har ju sagt vad som gäller, att det annonserade priset kan vara aktuellt längre fram om gården förblir osåld men i dagsläget när gården bara legat ute i 4 veckor så tackar man nej...KapadRegel skrev:
Jag har fastnat för en gård som varit till salu i ca 4 veckor. Man har haft två visningar samt ytterligare en för endast mig.
Säljaren har avvisat två bud under utsatt pris och därför erbjöd jag mig att betala det som begärts. Det fanns då inga andra budgivare kvar.
Jag får då till svar av mäklaren att säljaren inte kommer att sälja för mindre än en summa som är 400 000:- högre än vad som annonserats.
Det ska tilläggas att jag både engagerat ett ombud på en tidigare visning samt anhöriga och vi har rest ca 100 mil för detta.
Naturligtvis också ett stort känslomässigt engagemang för hela min familj som följer med ett såhär stort beslut.
Jag är oerhört besviken på säljarens agerande och för mig är det uppenbart fråga om ett lockpris vilket mäklaren strikt förnekar med motiveringen att det skulle kunna bli aktuellt att sälja för det annonserade priset senare men inte just nu.
Jag har letat efter en gård i området i 2,5 år och när jag äntligen hittat vad jag söker så händer detta.
Jag har aldrig varit i denna situation tidigare men undrar om det verkligen får gå till såhär?
Vad borde jag göra nu?
Säljaren har ju rätt att välja sin köpare, det är inte helt ovanligt med motsatsen där gårdar säljs till annan än högstbjudande av olika randiga och rutiga skäl.
Vänta och följ vad som händer
Du kan också döda en hel affär genom att försöka sälja bostaden dyrare än vad du utser dig att ha och sådant genomskådas, har en del grannar som gått ut på X men sen vill ha Y dessa objekt ligger ute länge och ibland försvinner spekulanterna, nya kommer och så är det likadant igen.N noone70 skrev:Det är lite anledningen till att man sätter ett ”lockpris” man vill få folk som egentligen inte är villiga att betala så mycket som säljaren vill ha på kroken. Kanske inte som den slutgiltiga köparen, men som hjälp för att få igång en budgivning… det räcker med två st för att det ska dra iväg och när folk väl börjat buda så går de flesta längre än de planerat.
Det beror helt på vad de tär för objekt vissa kan du lägga för 1kr som startbud dom kommer ändå gå nära marknadspris men när det gäller vanliga bostäder sätter du ett pris så kommer folk även om det är nära maxtaket vad de kan betalar, det är få som går på visning med motivering att höja en halv miljon 25%.
Det är inte alltid man vinner på att ha folk som bara kommer och stampar på visningen.
Säljaren kanske inte vill sälja till er?KapadRegel skrev:
Tack för dina inspel, de hjälper när känslorna präglas av besvikelse och frustration.
Jag har precis haft säljarperspektivet och vet att man såklart vill tjäna så mycket pengar som möjligt.
Det annonserade priset ligger inom budget för att också kunna genomföra nödvändiga reparationer och renoveringar.
Jag hade mycket väl kunnat buda mot andra spekulanter eller mot säljaren om vi varit under begärt pris. Men nu är jag ensam spekulant och erbjuder det pris som begärs.
Det skaver att känna sig lurad till visning och att ha investerat tid och engagemang i något som inte var verkligt.
Det planeras ytterligare en visning om några dagar med samma förutsättningar och även om andra spekulanter är mina konkurrenter så tycker jag faktiskt synd om de som ska gå i samma fälla. Jag har uppmanat mäklaren att justera priset i annonsen till det riktiga priset utan framgång.
Konsekvensen på det psykologiska planet blir att jag tappar intresset för fastigheten till följd av denna girighet och omoraliska agerande.
Så om säljarens strategi är rätt blir spännande att se oavsett vem köparen blir.
Det kan vara en ytterligare risk i affären?
När det gäller gårdsförsäljningar så är det så ofantligt många aspekter som kan spela in, betydligt fler än vid husaffärer.
Säljaren kan även ha gott om tid.
En hranngård var till salu i 1½-års tid innan affär därför att ägarna ville ha ut sitt pris.
Ja, enkel matematik på ren lekisnivå.R Risarvaren skrev:
400.000kr är exakt lika mycket oberoende av vad du jämför med. Det är alltså ingen "skillnad i pengar" över huvud taget. De går inte snabbare att betala av om lånet är på 8.000.000 än om det vore på en krona. Snarare är det tvärtom.
Det är alltid lätt att vara generös med andras pengar.
Det är ju en kalkylerad risk man tar när man sätter utgångspriset.A A-Man_08 skrev:Du kan också döda en hel affär genom att försöka sälja bostaden dyrare än vad du utser dig att ha och sådant genomskådas, har en del grannar som gått ut på X men sen vill ha Y dessa objekt ligger ute länge och ibland försvinner spekulanterna, nya kommer och så är det likadant igen.
Det beror helt på vad de tär för objekt vissa kan du lägga för 1kr som startbud dom kommer ändå gå nära marknadspris men när det gäller vanliga bostäder sätter du ett pris så kommer folk även om det är nära maxtaket vad de kan betalar, det är få som går på visning med motivering att höja en halv miljon 25%.
Det är inte alltid man vinner på att ha folk som bara kommer och stampar på visningen.
Sen beror det på marknaden, i stockholms närförorter var det tidigare mer eller mindre normal att de gick upp 25-30% från utgångsbud
Om man då skulle lägga ut ett objekt där till det pris man vill ha skulle ingen komma på visningen