142 476 läst ·
560 svar
142k läst
560 svar
Säljaren kräver 400 000:- mer än begärt pris
Fast du hade ju dragit tillbaka ditt bud "kl 1600". Då är du ute ur bilden. Eller?KapadRegel skrev:
Dvs nu är det en av de andra spekulanterna som har högsta budet. Den som leder budgivningen behöver inte höja sitt bud även om den kan.
Att säljaren tidigare inte accepterade de två buden betyder inte att buden och budgivarna försvann, Antagligen räcker det att säljaren säger "OK" till en av dessa för att det skall bli affär.
Du vet inte vilka budgivarna är eller om säljaren hellre säljer till någon av dem även om ditt bud på utgångspris återkommer.
Du vet inte om någon av de andra sagt "jag kan gå upp till annonspris+300k men eftersom jag leder gör jag inte det"
Men du är mycket säker (99%) att om du nu bjuder vad säljaren begär får du köpa.
Ja jag tror inte helker det är ett misstag att ha den ute över semesterperioden...N noone70 skrev:Så kan det säkert vara för hus/lägenheter, men här är det frågan om en Gård och så är det lite andra villkor speciellt om den ligger utanför storstadsområdena.
Att lägga ut den under sommarveckorna är nog ett medvetet val av mäklaren och säljare. Allt är som finast på en gård då. Kanske mycket turister, hemvändare eller folk som hälsar på släkt och vänner på semestern som gör ett impulsköp.
Sen har folk tid att åka 100mil för att gå på en visning
Det kan självklart skapa lite extra intresse för fastigjeten , men man är då knappast intresserad att sälja för "kom och kolla" priset utan skriver gör man först när man har fått den betalning som man kräver / önskar.
Man letar köpare till maxpris eller vad vi ska kalla det. Till vad säljaren vill ha för att skriva .. annars kör man visningar tills semestertiderna är förbi.. och skulle nog säga att det finns stora chanser till fler spekulanter när semestern är över och folk är hemma igen om några veckor
Varför tror alla i denna tråd att M & S vet det? Det är helt fel tänkt. Ingen vet hur gärna TS vill ha gården. Och ingen vet hur mycket TS är beredd betala.B Byggahus48 skrev:
Att ta med sin familj och pålitliga personer på en visning indikerar endast att man vill göra en seriös bedömning/undersökning av objektet. Vad undersökningen resulterade vet ingen annan. Säljare och mäklare VET inte något om den saken. De vet bara vad TS har sagt till dem.
Hur långt man måste åka och titta har ingen betydelse heller. Man måste åka hela vägen fram om man skall vara med på visningen. Oavsett var man bor.
Redigerat:
Trist men att möta det med ett sänkt bud inför nästa visning kan vara en strategi.KapadRegel skrev:
Jag har fastnat för en gård som varit till salu i ca 4 veckor. Man har haft två visningar samt ytterligare en för endast mig.
Säljaren har avvisat två bud under utsatt pris och därför erbjöd jag mig att betala det som begärts. Det fanns då inga andra budgivare kvar.
Jag får då till svar av mäklaren att säljaren inte kommer att sälja för mindre än en summa som är 400 000:- högre än vad som annonserats.
Det ska tilläggas att jag både engagerat ett ombud på en tidigare visning samt anhöriga och vi har rest ca 100 mil för detta.
Naturligtvis också ett stort känslomässigt engagemang för hela min familj som följer med ett såhär stort beslut.
Jag är oerhört besviken på säljarens agerande och för mig är det uppenbart fråga om ett lockpris vilket mäklaren strikt förnekar med motiveringen att det skulle kunna bli aktuellt att sälja för det annonserade priset senare men inte just nu.
Jag har letat efter en gård i området i 2,5 år och när jag äntligen hittat vad jag söker så händer detta.
Jag har aldrig varit i denna situation tidigare men undrar om det verkligen får gå till såhär?
Vad borde jag göra nu?
Eller som föreslagits, förhandla om vad som ingår, kan de lämna maskiner, ved/virke etc inkl om du går med på det höjda priset?
Förmodligen bäst med is i magen och att föja upp med mäklaren noga.
Lycka till!
👍Precis vad jag menarhsd skrev:
Bönhas skrev:
👍Att visa intresse men avvakta med sitt bud till budgivningen är igång och har nått nivåer som säljaren är beredd att sälja på är ett bra sätt om man vill vara med.H Hybro skrev:
Alltså.
Varför ö h t käftas med mäklare och/eller säljare.
Lägg ett klart bud! Gällande t o m ett specifikt datum.
Och ange efter det typ 400 000 lägre.
Se det som så här, det finns andra objekt.
Nåt liknande gjorde jag. Blev snabbt affär utan mäklare.
Du behöver väl heller ingen mäklare?
Varför ö h t käftas med mäklare och/eller säljare.
Lägg ett klart bud! Gällande t o m ett specifikt datum.
Och ange efter det typ 400 000 lägre.
Se det som så här, det finns andra objekt.
Nåt liknande gjorde jag. Blev snabbt affär utan mäklare.
Du behöver väl heller ingen mäklare?
Jo det var ju också ett argument, för att täcka mäklarens arvode.Bönhas skrev:
Ett råd till köparen, för att slippa mäklarens kostnader om köpare och säljare är överens....
Sköt allt själv via egna banken.
Så gjorde jag och säljaren. Och då blev totalt kostnaden rimlig för mig.
Alltså det blev rimligt för både säljare o mig.
- Jag är numer en fattig pensionär, som är mån om mina tillgångar.
Kommer inte att sälja via mäklare
Däremot får en köpare bekosta en bostadsförmedlare, då det blir aktuellt.
Jag har inte kallat någon korkad.F fsn skrev:Jag tror absolut inte att so tänker mer eller annorlunda är korkade. Det är reserverat för dig.. ”Åhh, jag har inte mer pengar så det är det du får”… jävligt bra strategi gubben, verkligen. Jag vet nog mer om förhandlingar än dig, det låter så för att tala om att man inte har mer pengar är en fan så pinsam strategi. Jävla amatör.
Däremot är jag en van förhandlare till yrket.
Ett råd till köpare? I Sverige så är det säljaren som kontaktar en mäklare, och det är säljaren som också står för mäklarens arvode. Vad det är för råd du ger köparen är för mig , och troligtvis för alla andra rätt oklart.H Hybro skrev:Jo det var ju också ett argument, för att täcka mäklarens arvode.
Ett råd till köparen, för att slippa mäklarens kostnader om köpare och säljare är överens....
Sköt allt själv via egna banken.
Så gjorde jag och säljaren. Och då blev totalt kostnaden rimlig för mig.
Alltså det blev rimligt för både säljare o mig.
- Jag är numer en fattig pensionär, som är mån om mina tillgångar.
Kommer inte att sälja via mäklare
Däremot får en köpare bekosta en bostadsförmedlare, då det blir aktuellt.
Det låter begåvat, speciellt då det enligt TS redan ligger bud 100 000kr samt 200 000kr under TS bud. Jag tror du kan klura ut hur bra ett bud på 400 000 lägre kommer att stå sig?H Hybro skrev: