142 476 läst ·
560 svar
142k läst
560 svar
Säljaren kräver 400 000:- mer än begärt pris
Nja, det är också ett Hemnet- elände som man får dras med. Jag har haft en lägenhet ute till försäljning i nästan ett år, den studsar mellan "till salu" och "kommande" för att komma först i sökningarna ("raketen" har jag redan betalat för och använt). Om jag helt tar bort annonsen får jag betala Hemnet för en ny annonsering om jag vill lägga ut den igen efter borttagning. Varför har jag inte sålt den till ett lägre pris? Jo, för jag har inte bråttom ut och behöver inte sälja (även om jag gärna vill). Jag sitter inte i sjön ...F fsn skrev:Det är en mäklarstategi. Det ligger i en mäklares intresse att ha ett så stort spekulantregister som möjligt, det attraherar säljare att välja den mäklaren och det är säljaren som betalar arvodet. ”Sålt på förhandsvisning” via mäklarens VIP-lista är glass & ballonger.
Funkar bra i attraktiva områden med bra omsättning och mycket statistiskt underlag där man slantar upp och betalar för sig.
Jag gillar dina tankar, tack för att du delar med dig. Återstår att se hur jag går vidare nu!Bönhas skrev:
Exakt, där är vi helt överens.
Det är därför man vill få till ett möte för att skriva avtal. På det mötet tar man upp allt sådant med säljaren. Naturligtvis vill mäklaren slippa det som är extra och inte standard. Men det är en affär mellan säljare och köpare, så vad mäklaren tycker kan ni faktiskt strunta i om ni vill. I teorin. I praktiken är det antagligen lösöret mm runt om kring som du vill ha in i avtalet för att få valuta för dina 400k (eller vad du lyckas pruta ner det till) som är det som leder till ett avslut och underskrifter. Och DET är precis vad mäklaren vill.
Du har nu chansen att få till detta mötet genom att inte rakt av avisa säljaren men istället vilja "få ett avslut" och fråga vad du får. Att ge intryck av att vara ärlig och ha kunna betala snabbt är viktigt. Att uppfattas som den trevligaste spekulanten kan vara viktigare än att lägga det högsta budet.
Det kan betala sig dubbelt. I framtiden kommer det garanterat dyka upp saker du vill kunna fråga förre ägaren om, där du vill få hjälp. Så krångla inte till saker i onödan. Villkorade bud, tillbakadragna bud och sänkta bud kan lätt få säljaren att tro att du är en "jobbig typ".
"mot sig själv" är en missuppfattning. Som ensam budgivare bjuder man inte mot sig själv. Det är inte så att man alltid får köpa för 1kr om det inte finns andra budgivare. För det är ingen auktion.A A-Man_08 skrev:
Man höjer sitt bud för att gå säljaren tillmötes. Lyckas man inte bjuda vad säljaren begär kan man inte räkna med att få köpa, Egentligen är det alltid bara säljaren man bjuder mot i vanliga fastighetsaffärer. Om man vill se saken på det viset.
Man kan också vända på alltihopa litegrann och om man försöker se vad säljaren fokuserar på som säljer hus mitt i semestertider. ja menar tillträde brukar ju iaf bli långt senare så väldigt väldigt få kontrakt skrivs mitt i industrisemestern..
chansen eller risken för fler intressenter och mer bud är ju betydligt större efter industrisemestern är över och folk är hemma igen iaf idom flesta regioner så står det mer still än vanligt över just semesterperioden
Så sen kan man tycka vad man vill om lockpriser och annat men det blir i praktiken mest gnäll som inte leder nån vart alls. mer än mest sannolika resultatet att man anses som svår / krånglig osv och sorteras bort helt istället. mäklaren du anmäler lär knappast glömma det på ett tag och tyvärr är mäklaren mellanhanden som kan trolla bort intressenter eller dela ut affären till den minst krångliga, många lyssnar på sin mäklare man anlitat och betalar för
En affär har man när kontrakt är påskrivet av alla parter innan dess kan man ånga sig och krångla nästan hur som helst utan det händer så mycket.. försök lämna alla känslor utanför fastighetsaffärer
man har inga rättigheter som köpare i att få köpa för priset som annonserades så alla känslor som baseras på den biten är nog bäst att försöka gräva ner nånstans för dom ger en bara nackdelar
chansen eller risken för fler intressenter och mer bud är ju betydligt större efter industrisemestern är över och folk är hemma igen iaf idom flesta regioner så står det mer still än vanligt över just semesterperioden
Så sen kan man tycka vad man vill om lockpriser och annat men det blir i praktiken mest gnäll som inte leder nån vart alls. mer än mest sannolika resultatet att man anses som svår / krånglig osv och sorteras bort helt istället. mäklaren du anmäler lär knappast glömma det på ett tag och tyvärr är mäklaren mellanhanden som kan trolla bort intressenter eller dela ut affären till den minst krångliga, många lyssnar på sin mäklare man anlitat och betalar för
En affär har man när kontrakt är påskrivet av alla parter innan dess kan man ånga sig och krångla nästan hur som helst utan det händer så mycket.. försök lämna alla känslor utanför fastighetsaffärer
man har inga rättigheter som köpare i att få köpa för priset som annonserades så alla känslor som baseras på den biten är nog bäst att försöka gräva ner nånstans för dom ger en bara nackdelar
... se till att få dit en "sträng/petig" besiktningsman efter kontraktskrivning, skriv inte under en friskrivningsklausul. Om besiktningsmannen hittar fel som inte uppgetts vid köp så kan ni komma överens om avdrag på köpeskillingen, alternativt dra tillbaka ert bud. Detta är en säljares mardröm - för om fel identifieras så måste de kommuniceras fortsättningsvis till nya spekulanter då de inte längre är "dolda" eftersom de identifierats. Det påverkar definitivt utgångspriset.KapadRegel skrev:
Enkelt: Försäljningspriset framgår av det signerade köpeavtalet.KapadRegel skrev:
Övriga priser är bara icke-bindande information i en del av en förhandling, en försäljningsprocess.
En annan aspekt att tänka på är att; mäklaren är oftast inte intresserad av att få ut högsta möjliga pris utan det är mer intressant för hen att få ett avslut. Det gynnar TS i den beskrivna situationen. Tänk även på att saker tar tid. Det krävs många sömnlösa nätter för att fundera över olika alternativ. Både för säljare och köpare. Fastighetsaffärer görs oftats inte snabbt utan det tar typ 3 månader.
Jag ser inte varför det spelar någon roll hur eller när du fick info om det höjda priset. Det kunde lika gärna varit en annan spekulant som lade ett bud på samma visning som innebar att du behövde bjuda 400k mer.KapadRegel skrev:
Nog hade du väl räknat med att fler än du skulle kunna lägga bud och vara beredda att minst lika högt som du själv redan innan du åkte?
Gå till baka och läs inlägg #4 igen.
Fokusera på fastigheten och buden inte personen. Bry dig inte om säljarens, mäklarens och andra spekulanters personer. Och inte andra forumdeltagares personer heller 😁
Redigerat:
Så kan det säkert vara för hus/lägenheter, men här är det frågan om en Gård och så är det lite andra villkor speciellt om den ligger utanför storstadsområdena.P polaris78 skrev:Man kan också vända på alltihopa litegrann och om man försöker se vad säljaren fokuserar på som säljer hus mitt i semestertider. ja menar tillträde brukar ju iaf bli långt senare så väldigt väldigt få kontrakt skrivs mitt i industrisemestern..
Att lägga ut den under sommarveckorna är nog ett medvetet val av mäklaren och säljare. Allt är som finast på en gård då. Kanske mycket turister, hemvändare eller folk som hälsar på släkt och vänner på semestern som gör ett impulsköp.
Sen har folk tid att åka 100mil för att gå på en visning
Du tänker fel! Du är inte alls ensam budgivare.KapadRegel skrev:
- Du bjuder mot säljaren. Som precis som du får lägga vilka bud som helst.
- Lyckas ni inte komma överens blir det ingen affär.
- Om det finns andra budgivare eller inte är inte viktigt om det är du som köper.
Det är lite anledningen till att man sätter ett ”lockpris” man vill få folk som egentligen inte är villiga att betala så mycket som säljaren vill ha på kroken. Kanske inte som den slutgiltiga köparen, men som hjälp för att få igång en budgivning… det räcker med två st för att det ska dra iväg och när folk väl börjat buda så går de flesta längre än de planerat.KapadRegel skrev:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 816 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 816 inlägg
Säljaren är inte heller bunden till att sälja till den högst bjudande köparen, säljaren kanske tycker att denne inte ska få kåpa - kanske beroende på gidder om småpengar eller något annatBönhas skrev: