KapadRegel KapadRegel skrev:
Jag har fastnat för en gård som varit till salu i ca 4 veckor. Man har haft två visningar samt ytterligare en för endast mig.

Säljaren har avvisat två bud under utsatt pris och därför erbjöd jag mig att betala det som begärts. Det fanns då inga andra budgivare kvar.

Jag får då till svar av mäklaren att säljaren inte kommer att sälja för mindre än en summa som är 400 000:- högre än vad som annonserats.

Det ska tilläggas att jag både engagerat ett ombud på en tidigare visning samt anhöriga och vi har rest ca 100 mil för detta.
Naturligtvis också ett stort känslomässigt engagemang för hela min familj som följer med ett såhär stort beslut.

Jag är oerhört besviken på säljarens agerande och för mig är det uppenbart fråga om ett lockpris vilket mäklaren strikt förnekar med motiveringen att det skulle kunna bli aktuellt att sälja för det annonserade priset senare men inte just nu.

Jag har letat efter en gård i området i 2,5 år och när jag äntligen hittat vad jag söker så händer detta.
Jag har aldrig varit i denna situation tidigare men undrar om det verkligen får gå till såhär?
Vad borde jag göra nu?
Varit med om EXAKT samma sak med huset jag bor i nu. Hade lite is i magen och säljaren gav sig efter 1,5 vecka.

Mäklaren ringde flera gånger och försökte krama ur lite till trots avsaknad av fler budgivare.

Jag skyllde på min ekonomiska situation och sa att summa X var det jag maximalt hade råd med - därav lönlöst att försöka krama ut mer.

• Gilla
Klantskalle och 3 till
  • Laddar…
R rarne skrev:
Jag skyllde på min ekonomiska situation och sa att summa X var det jag maximalt hade råd med - därav lönlöst att försöka krama ut mer.
Varför försöka hitta på skäl till att du inte vill betala mer? Verkar krångligt.

"För mig är fastigheten värd xxx" eller " jag är beredd att betala yyy". Vad mer behöver sägas?

• Gilla
  • Älska
JMG och 2 till
  • Laddar…
C
MathiasS MathiasS skrev:
Varför försöka hitta på skäl till att du inte vill betala mer? Verkar krångligt.
Att (ev. ljuga och) säga att man inte har pengarna är väl förvisso en klassiker i förhandlingssammanhang när man tydligt vill markera att vidare övertalningsförsök är lönlösa.

• Gilla
Klantskalle
  • Laddar…
Jag har fastnat för en gård som varit till salu i ca 4 veckor. Man har haft två visningar samt ytterligare en för endast mig.

Säljaren har avvisat två bud under utsatt pris och därför erbjöd jag mig att betala det som begärts. Det fanns då inga andra budgivare kvar.

Jag får då till svar av mäklaren att säljaren inte kommer att sälja för mindre än en summa som är 400 000:- högre än vad som annonserats.

Det ska tilläggas att jag både engagerat ett ombud på en tidigare visning samt anhöriga och vi har rest ca 100 mil för detta.
Naturligtvis också ett stort känslomässigt engagemang för hela min familj som följer med ett såhär stort beslut.

Jag är oerhört besviken på säljarens agerande och för mig är det uppenbart fråga om ett lockpris vilket mäklaren strikt förnekar med motiveringen att det skulle kunna bli aktuellt att sälja för det annonserade priset senare men inte just nu.

Jag har letat efter en gård i området i 2,5 år och när jag äntligen hittat vad jag söker så händer detta.
Jag har aldrig varit i denna situation tidigare men undrar om det verkligen får gå till såhär?
Vad borde jag göra nu?
Säg bara att du köper för det priset som annonserats så länge ingen bjudit högre

• Gilla
KapadRegel
  • Laddar…
R rarne skrev:
Varit med om EXAKT samma sak med huset jag bor i nu. Hade lite is i magen och säljaren gav sig efter 1,5 vecka.

Mäklaren ringde flera gånger och försökte krama ur lite till trots avsaknad av fler budgivare.

Tack för att du delar med dig! 👍

• Gilla
rarne och 1 till
  • Laddar…
G GöranP skrev:
Prova med anmälan till fastigetsmäklarinspektipnen
Nej, jag har inget intresse i att göra anmälan.

• Gilla
noone70
  • Laddar…
H Hokiboki skrev:
Eventuellt så har du själv bäddat för detta...
1. Du har gett två bud under utsatt pris och därefter erbjudit dig att betala det som begärts.
2. Du har visat stort intresse och rest långväga, dessutom haft bara en visning för endast dig.

Så från säljarens perspektiv, du har gett två under/"skambud" trots att du är mycket intresserad, för att sedan krypa till korset och erbjuda det begärda.

Det kan vara så att du har gjort säljaren irriterad och att denne nu inte är så sugen på att sälja till den som lagt två bud under ersatt pris, men om du betalar extra så kan du få köpa.

Du får fundera på vad gården är värd för dig, 400 000 är mycket pengar men givet ett stort köp så kan det totalt sett inte vara så mycket om 10-20 år (när du lagt ner någon miljon till).

Du kan alltid bjuda utsatt pris + 100 000, men då kan det bli nej såklart.
Tack för svar!
Det var två andra spekulanter som bjöd under utsatt pris, inte jag.
Jag kan inte se att jag skulle ha gjort säljaren irriterad, jag har bara erbjudit mig att köpa fastigheten till begärt pris utan några andra krav eller villkor.

Gården är värd utsatt pris för mig men inte ytterligare 400 000:-.

• Gilla
SanDitt och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Att tänka innan man skriver är som att torka sig i röven innan man skitit….
A. Anka.
F fsn skrev:
Läs vad du skrev en gång till och fundera på hur otroligt dumt och fel det blev…….
Det har jag gjort och det lutar starkt åt att du fallit på eget grepp. Lätt hänt när man är lite hetsig.
F fsn skrev:
Tror du begärt pris på nåt sätt skulle reflektera ”nypris”?
Nej.
F fsn skrev:
Förstår du begrepp som marknadsekonomi och avreglerad marknad?
Ja. Hyfsat.

• Älska
Fotografen
  • Laddar…
Tack för ditt svar!
Det är lätt att låta känslorna ta över och agera i affekt här.
Jag varken kan eller vill lägga ett högre bud. Delvis av principskäl då jag anser att agerandet är omoraliskt.

Jag har tänkt på många motsvarande situationer och om det skulle vara ok någon annanstans. Tex om jag skulle resa långt för att köpa en bil för 500 000:-. När jag har gått igenom hela bilen, provkört och bestämt mig för att köpa den så säger säljaren att nu kostar den 600 000:-.

Hur som helst, du har en bra poäng i att inte låta sig bli förbannad och hoppa av. Då skulle allt vara förgäves men samtidigt sjunker intresset för fastigheten när säljaren agerar på ett sätt som går emot mina egna värderingar.
Håller helt med dig, man går inte ut med ett pris i annonsen för att sedan långt efter komma med ett annat pris.
Annonsen skulle ha varit utan pris, typ som ett kommande objekt.
Tycker fan det är riktigt fult gjort.

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
H
H HEM2121 skrev:
Fråga TS.
C cpalm skrev:
Nä du, det finns inte några sådana enkla tumregler. Taxeringsvärdet skall ju i det stora hela ligga på ~75% av marknadsvärdet.

I folkmun är ett lockpris ett utgångspris som säljaren inte är beredd att sälja för, precis som TS är inne på.
Formellt är ett lockpris ett pris som faller under marknadsföringslagens förbud mot vilseledande marknadsföring.
Det behöver ju inte vara så, säljaren är med om att bestämmer utgångspriset, fastighetsmäklaren har satt ett vettigt utgångspris och kanske talat om för köparen att det är ett vettigt utgångspris men säljaren är inte nöjd och förväntar sig mer. Det som kan styrka det är att 2 budgivare har dragits sig ur pga priset och dessa ville inte gå högre.

• Gilla
KapadRegel
  • Laddar…
Nissens
MathiasS MathiasS skrev:
Det kallas förhandlingsteknik.
MathiasS MathiasS skrev:
"För mig är fastigheten värd xxx" eller " jag är beredd att betala yyy". Vad mer behöver sägas?
Man kan använda en rad olika förhandlingstekniker för att uppnå det man vill.

Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Nissens
Kristoffer Jansson Kristoffer Jansson skrev:
Annonsen skulle ha varit utan pris, typ som ett kommande objekt.
Tycker fan det är riktigt fult gjort.
”Kommande objekt” är ett otyg. Antingen är det till salu eller så är det inte det.
Har varit på visningar på ”kommande objekt” då får man utgångspris muntligt…
Känns väldigt oseriöst…

Nissens Nissens skrev:
Det kallas förhandlingsteknik.

Man kan använda en rad olika förhandlingstekniker för att uppnå det man vill.
Så, hur gör då de som uppenbart har råd. Blir de då uppskörtade eftersom mäklaren vet att de kan köpa minst hundra hus.
Naturligtvis är det lika effektivt att säga -"detta är det pris jag är beredd att betala".
Köparens ekonomi har inget med affären att göra.

Nissens
Intet Intet skrev:
Så, hur gör då de som uppenbart har råd. Blir de då uppskörtade eftersom mäklaren vet att de kan köpa minst hundra hus.
Hur skulle mäklaren kunna veta det. Korkad köpare som berättar det i då fall. Riktigt usel förhandligsteknik…
Intet Intet skrev:
Naturligtvis är det lika effektivt att säga -"detta är det pris jag är beredd att betala".
Köparens ekonomi har inget med affären att göra.
Nä, det är inte alls självklart. Att säga att man inte kan betala mer påverkar förstås säljarens förhandlingsstrategi på ett annat sätt än om man säger att man inte vill.

Intet Intet skrev:
A. Anka.

Det har jag gjort och det lutar starkt åt att du fallit på eget grepp. Lätt hänt när man är lite hetsig.

Nej.

Ja. Hyfsat.
Vilka är era bästa råd i min situation?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.