M Megaforce skrev:
Då marknaden gått ner rejält på många håll så är de många som sätter utgångspris i nivå med de pantbrev som finns på fastigheten även om marknadsvärdet är lägre. Så länge som utgångspriset är högre än taxeringsvärdet så anses det inte vara lockpris. Men nu kan det rent av vara så att marknadsvärdet är under taxeringsvärdet pga renoveringbehov.

Rent generellt så är budgivningen svagare på hösten och det är inte så troligt med fler räntesänkningar och det är svårare att få höga lån på lantbruksfastigheter om de är för högt värderade i förhållande till taxeringsvärdet.

Min rekommendation är att man sitter still i båten och avvaktar nästa visningsrunda. Man bör räkna med att det tar minst 2 månader innan en sådan affär går igenom när de är så få intressenter.
Stort tack för svar! 🙏

I Ingvar 58 skrev:
Med tanke på hur marknaden ser ut nu, så finns det ändå rätt många korkade säljare får man säga. Jag har också hört mäklare sucka över säljare som lever i en fantasi om vad dom kan få ut om dom säljer just nu.
Har sett flera budgivningar som fastnat på kanske 100-200 000 under begärt pris, och det går månader utan att nåt händer. Men säljaren vägrar släppa det.
Att i det läget dessutom höja priset med ytterligare 400 k när man får ett bud på begärt pris, låter rätt egendomligt.
På de flesta håll har marknadspriserna gått ner med 40% sen högsta nivån men det är fortfarande många som försöker sälja till högre pris men der blir sällan affär. Det syns inte riktigt i statistiken eftersom det inte säljs och priserna på de billigaste objekten fortsatt upp.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Eventuellt så har du själv bäddat för detta...
1. Du har gett två bud under utsatt pris och därefter erbjudit dig att betala det som begärts.
2. Du har visat stort intresse och rest långväga, dessutom haft bara en visning för endast dig.

Så från säljarens perspektiv, du har gett två under/"skambud" trots att du är mycket intresserad, för att sedan krypa till korset och erbjuda det begärda.

Det kan vara så att du har gjort säljaren irriterad och att denne nu inte är så sugen på att sälja till den som lagt två bud under ersatt pris, men om du betalar extra så kan du få köpa.

Du får fundera på vad gården är värd för dig, 400 000 är mycket pengar men givet ett stort köp så kan det totalt sett inte vara så mycket om 10-20 år (när du lagt ner någon miljon till).

Du kan alltid bjuda utsatt pris + 100 000, men då kan det bli nej såklart.

• Gilla
TuVu och 1 till
  • Laddar…
H
KapadRegel KapadRegel skrev:
Bra tankar, tack för att du delar.
Helt rätt! Dra tillbaka ditt bud och säg till mäklaren att mäklaren hör av sig när budgivningen kommer igång. Nämn också i förbifarten att du kommer att leta vidare.

• Gilla
lilytwig och 1 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Helt rätt! Dra tillbaka ditt bud och
H Hokiboki skrev:
1. Du har gett två bud under utsatt pris och därefter erbjudit dig att betala det som begärts.
Var inte de två andra buden från andra budgivare?

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
H
I Ingvar 58 skrev:
Var inte de två andra buden från andra budgivare?
De buden har avvisas av säljaren. Säljaren hoppas på mer än pengar än utgångspriset. Risken är att säljaren mister hela stycket.

• Gilla
KapadRegel
  • Laddar…
Avvakta och låt tiden verka, meddela att du avvaktar/funderar.
Det verkar ju inte finnas några andra intressenter.
Vill de verkligen sälja så återkommer de kanske med ett nytt bud.
Chilla.

• Gilla
KapadRegel
  • Laddar…
Jag har fastnat för en gård som varit till salu i ca 4 veckor. Man har haft två visningar samt ytterligare en för endast mig.

Säljaren har avvisat två bud under utsatt pris och därför erbjöd jag mig att betala det som begärts. Det fanns då inga andra budgivare kvar.

Jag får då till svar av mäklaren att säljaren inte kommer att sälja för mindre än en summa som är 400 000:- högre än vad som annonserats.

Det ska tilläggas att jag både engagerat ett ombud på en tidigare visning samt anhöriga och vi har rest ca 100 mil för detta.
Naturligtvis också ett stort känslomässigt engagemang för hela min familj som följer med ett såhär stort beslut.

Jag är oerhört besviken på säljarens agerande och för mig är det uppenbart fråga om ett lockpris vilket mäklaren strikt förnekar med motiveringen att det skulle kunna bli aktuellt att sälja för det annonserade priset senare men inte just nu.

Jag har letat efter en gård i området i 2,5 år och när jag äntligen hittat vad jag söker så händer detta.
Jag har aldrig varit i denna situation tidigare men undrar om det verkligen får gå till såhär?
Vad borde jag göra nu?
Tja, det är väl säljaren som bestämmer vad det kostar,vill han ha mer så är det så, surt men...

• Gilla
KapadRegel
  • Laddar…
F
F Franco Franco skrev:
Försök kartlägga säljarens ekonomi och ha is i magen under tiden. Använd ex ratsit för att se lön/ bolagsengagemang. Försök fiska hos mäklaren; ex har säljaren köpt nåt annat och snart blir mer angelägen om att sälja? Kan ju hända att du inom en snar framtid kan vända på situationen när säljaren blir desperat och pressa denna genom ett bud under utgångspris. Blir bra karma.
Vad löjligt, vad skulle man använda den informationen till? Säljaren har redan aviserat att dom inte säljer till det priset nu. Jag har inte klart för mig hur lång tid det gått sen TS var på visning men det är väl normalt så att avstannar budgivning under begärt pris inom rimlig tid på en månad och det kommer ett bud på begärt så bör det normalt bli affär.
H Hokiboki skrev:
2. Du har visat stort intresse och rest långväga, dessutom haft bara en visning för endast dig.

Så från säljarens perspektiv, du har gett två under/"skambud" trots att du är mycket intresserad, för att sedan krypa till korset och erbjuda det begärda.

Det kan vara så att du har gjort säljaren irriterad och att denne nu inte är så sugen på att sälja till den som lagt två bud under ersatt pris, men om du betalar extra så kan du få köpa.

Du får fundera på vad gården är värd för dig, 400 000 är mycket pengar men givet ett stort köp så kan det totalt sett inte vara så mycket om 10-20 år (när du lagt ner någon miljon till).

Du kan alltid bjuda utsatt pris + 100 000, men då kan det bli nej såklart.
exakt vad är det som får dig att tro att det var TS som bjöd underbud?

• Gilla
SirMayo
  • Laddar…
Jag har fastnat för en gård som varit till salu i ca 4 veckor. Man har haft två visningar samt ytterligare en för endast mig.

Säljaren har avvisat två bud under utsatt pris och därför erbjöd jag mig att betala det som begärts. Det fanns då inga andra budgivare kvar.

Jag får då till svar av mäklaren att säljaren inte kommer att sälja för mindre än en summa som är 400 000:- högre än vad som annonserats.

Det ska tilläggas att jag både engagerat ett ombud på en tidigare visning samt anhöriga och vi har rest ca 100 mil för detta.
Naturligtvis också ett stort känslomässigt engagemang för hela min familj som följer med ett såhär stort beslut.

Jag är oerhört besviken på säljarens agerande och för mig är det uppenbart fråga om ett lockpris vilket mäklaren strikt förnekar med motiveringen att det skulle kunna bli aktuellt att sälja för det annonserade priset senare men inte just nu.

Jag har letat efter en gård i området i 2,5 år och när jag äntligen hittat vad jag söker så händer detta.
Jag har aldrig varit i denna situation tidigare men undrar om det verkligen får gå till såhär?
Vad borde jag göra nu?
Prova med anmälan till fastigetsmäklarinspektipnen

• Gilla
KapadRegel
  • Laddar…
F
G GöranP skrev:
Prova med anmälan till fastigetsmäklarinspektipnen
Det finns inget att anmäla. Det är inte förste till begärt pris som gäller och det är fler visningar planerade.

Jag tror denna fastigheten är såld inom en månad, sen om det blir till begärt eller ett par hundra k över är frågan.

• Gilla
KapadRegel och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det finns inget att anmäla. Det är inte förste till begärt pris som gäller och det är fler visningar planerade.

Jag tror denna fastigheten är såld inom en månad, sen om det blir till begärt eller ett par hundra k över är frågan.
Eller under begärt pris. Denna noja att just begagnade bostäder säljs till högre pris än begärt när allt annat begagnat säljs till lägre pris, är för mig en gåta och dessutom inte sant.
Båda mina hus köpte jag till underpris.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
F
Intet Intet skrev:
Eller under begärt pris. Denna noja att just begagnade bostäder säljs till högre pris än begärt när allt annat begagnat säljs till lägre pris, är för mig en gåta och dessutom inte sant.
Båda mina hus köpte jag till underpris.
Att tänka innan man skriver är som att torka sig i röven innan man skitit…. Läs vad du skrev en gång till och fundera på hur otroligt dumt och fel det blev……. Tror du begärt pris på nåt sätt skulle reflektera ”nypris”? Förstår du begrepp som marknadsekonomi och avreglerad marknad?

• Gilla
Clas Ekman
  • Laddar…
När mäklaren dyker hos säljaren och dom går igenom försäljningen

-Jaha herr mäklare, vad tror du vi kan få ut ?
- Jag gissar 3.000.000 ….+ -300.000

Säljaren hör bara 3.000.000 + 300.000
minus existerar inte
Så säljaren har redan gjort av med 3,3 i skallen

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
C
M Megaforce skrev:
Så länge som utgångspriset är högre än taxeringsvärdet så anses det inte vara lockpris.
Nä du, det finns inte några sådana enkla tumregler. Taxeringsvärdet skall ju i det stora hela ligga på ~75% av marknadsvärdet.

I folkmun är ett lockpris ett utgångspris som säljaren inte är beredd att sälja för, precis som TS är inne på.
Formellt är ett lockpris ett pris som faller under marknadsföringslagens förbud mot vilseledande marknadsföring.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.