Fyra veckor är väldigt kort tid för att sälja en fastighet, speciellt mitt i sommaren. Vi sålde nyligen en fastighet. Det tog mer än ett halvår till första budet som var långt under utrop. När budgivning väl kom igång så landade det något över utropet.
Jag tycker att du bara ska vänta. Höj inte ditt bud nu om det inte finns någon mer intressent. Framåt hösten kan du kanske locka med någon liten höjning och meddela att du tänker hoppa av.
Säljaren hoppas ju på att det ska komma fler intressenter och att priset ska stiga, men ger dej möjlighet till en snabb affär om du betalar litet mer.

• Gilla
ffredrik_s och 4 till
  • Laddar…
B Byggsnyggt skrev:
Jag tror att du får skilja på utgångspris och begärt pris. Utgångspris precis som på alla auktioner är ett startpris men ska såklart inte ligga för långt ifrån accepterat pris för då kan det vara ett lockpris. Såldes en strandfastighet här i Kungsbacka för något år sedan. Utgångspris 2,5M såldes för ca 6M. Det är lockpris och helt förväntat.
Vi kan konstatera att det lätt blir begreppsförvirring kring priset. I annonsen står det ”pris” men du nämner ”utgångspris”, ”begärt pris”, ”accepterat pris” och ”lockpris”.
Vad är ett pris egentligen? 🤔

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Fyra veckor är väldigt kort tid för att sälja en fastighet, speciellt mitt i sommaren. Vi sålde nyligen en fastighet. Det tog mer än ett halvår till första budet som var långt under utrop. När budgivning väl kom igång så landade det något över utropet.
Jag tycker att du bara ska vänta. Höj inte ditt bud nu om det inte finns någon mer intressent. Framåt hösten kan du kanske locka med någon liten höjning och meddela att du tänker hoppa av.
Säljaren hoppas ju på att det ska komma fler intressenter och att priset ska stiga, men ger dej möjlighet till en snabb affär om du betalar litet mer.
Kloka tankar, tack för svar!

S SirMayo skrev:
Mäklaren visste kanske inte att det priset inte accepteras då kanske? Mäklaren kanske inte visste att TS hade 100 mil att köra.
Mäklaren tänkte kanske att en 5-10% prishöjning var en bagatell i sammanhanget och om TS kan köra 100 mil blir han nog inte tokig över en 5-10% prisuppgång.
Mäklaren och säljaren kanske har uppfattat TS som krånglig och säljer igentligen direkt för priset i annonsen men TS behöver betala 400 000 extra för att de tror det kan bli huvudvärk vid affär med honom.

Finns ju hur många anledningar som helst, men TS frågade ju iallafall inte om priset var ett acceptpris innan han åkte 100 mil och involverade sin släkt. Sen blev han precis som du arg på mäklaren..
Det finns såklart okända faktorer och visst skulle jag kunna uppfattas som krånglig trots att jag accepterat utsatt pris, avstår besiktning och kan göra affär direkt.
Jag är definitivt inte arg på mäklaren! Bortsett från prisfrågan så har mäklaren gett ett mycket professionellt intryck och jag skulle kunna anlita honom i framtiden.

S Sir Duke skrev:
Lite mellanting - det stod väl "pris" dvs varken utgångspris eller acceptpris.

Jag hade iaf blivit förbannad om jag kört 100 mil och mäklaren kläcker ur sig under visningen att priset i annonsen inte gäller. Det kunde han väl ha messat på morgonen.
Det är en del av poängen med mitt inlägg. Jag hade faktiskt inte gjort resan för visningen om jag känt till det verkliga priset. Nu fick jag informationen under pågående visning.

H
KapadRegel KapadRegel skrev:
Jag har fastnat för en gård som varit till salu i ca 4 veckor. Man har haft två visningar samt ytterligare en för endast mig.

Säljaren har avvisat två bud under utsatt pris och därför erbjöd jag mig att betala det som begärts. Det fanns då inga andra budgivare kvar.

Jag får då till svar av mäklaren att säljaren inte kommer att sälja för mindre än en summa som är 400 000:- högre än vad som annonserats.

Det ska tilläggas att jag både engagerat ett ombud på en tidigare visning samt anhöriga och vi har rest ca 100 mil för detta.
Naturligtvis också ett stort känslomässigt engagemang för hela min familj som följer med ett såhär stort beslut.

Jag är oerhört besviken på säljarens agerande och för mig är det uppenbart fråga om ett lockpris vilket mäklaren strikt förnekar med motiveringen att det skulle kunna bli aktuellt att sälja för det annonserade priset senare men inte just nu.

Jag har letat efter en gård i området i 2,5 år och när jag äntligen hittat vad jag söker så händer detta.
Jag har aldrig varit i denna situation tidigare men undrar om det verkligen får gå till såhär?
Vad borde jag göra nu?
Säljaren har rätt att neka dig att köpa oavsett hur högt du går i pris. Du kan backa så länge inte kontraktet är påskrivet. Själv skulle jag avvakta och se vad som händer och under tiden leta efter andra objekt.

N noone70 skrev:
Vet inte om den här anekdoten hjälper dig.

Har varit i ungefär samma situation, vi letade efter en gård söder om stockholm. Jag hade gjort min läxa innan, hur mycket pengar vi hade att spendera osv, men det var 2021-2022 och bostadsmarknaden var som den var då… överhettad så alla objekt försvann mer eller mindre direkt

Då dök det upp en fastighet på 10ha med förhandsbesked för en gård, omedelbart kollade jag upp allt med kommunen, vad som gällde för förhandsbeskedet och vad banken tyckte om våra planer. Kollade även med mäklare om säljaren var villig att sälja för begärt pris om vi lade bud på det och det var han. Så när visningen väl var så hade vi klart med banken och vi hade kunnat skriva på direkt

Visningen var på söndag, mäklaren ringde på måndag och vi sa att vi var intresserade men jag fördröjde lite för att se om det kom in några andra bud.
På onsdag så hade det inte kommit in några andra bud, så efter mycket ångest så beslutade vi om att lägga ett bud på vad säljaren begärt(och det var det maxbelopp som banken gett oss) även fast det ingen annan lagt något bud.
Säljaren accepterade direkt och vi åkte till mäklarens kontor för att skriva kontrakt, och fy vilken resa det blev
Medan vi satt i bilen till mäklaren så körde budgivningen igång, 2 st andra budgivare gav sig in i leken och bjöd över oss. Men säljaren stod vid sitt ord och sålde till oss ändå.

Hade vi hållit på att bjuda under vad säljare ville ha och tjafsa om några 100 tusen så hade vi kanske suttit kvar i den där villan i förortsträsket.

Mina fem öre…
Vill ni verkligen ha den där gården, vad har 10% för betydelse (om säljare nu nöjer sig med det)?
Gör som någon i tråden föreslog, be att få traktorn(eller något annan maskin) på köpet, även om det sker utanför själva köpet av gården så är det fullt möjligt. Han kan ju sälja den till er för 1 kr

Sen ett tips, om du nu köper gården eller annan, se till att starta enskild firma och momsregistrera dig ASAP så du kan dra momsen om du köper inventarierna från säljaren
Tack för att du delar med dig och för goda råd. 🙏

Voxan Voxan skrev:
Du har redan fått många bra svar, men tänker ändå komma med ett till inspel…

Gården har bara legat ute 4 veckor och redan är 3st intresserade. Det ger säljaren känslan av att gården kommer vara lättsåld och därför går han inte med på ditt bud, trots att han med all rimlighet borde göra det då det är HAN som (tillsammans med mäklaren) satt det priset.

Om du står kvar vid ditt bud är det vad mäklaren kommer köra med på följande visningar. ”Vi har redan ett bud på utgångspriset men säljaren vill helst ha lite till”. Och så blir det lättare att få igång en budgivning upp från ditt bud.
Så om du inte tycker det är värt mer än utgångspriset kanske du istället skulle säga till mäklaren att ”du kan väl höra av dej när det kommit igång en budgivning så tar jag ställning till det hela då”.

För tänk om budgivningen startar, säg 200 under utgångspriset? Då kanske du kan komma upp så småningom i smååå steg och knipa det för 20-50 över utgångspris?
Bara en tanke🤷🏼‍♀️
Bra tankar, tack för att du delar.

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
K Krolliljan skrev:
Det är mycket vanligt att en budgivning landar långt över ursprungspriset så det behöver man räkna med när man går in i en budgivning eller reser 100 mil för att titta (jag har varit i samma sits när jag åkte från Umeå till Nässjö för att titta på hus och sedan delta i budgivningen). Det är också vanligt att ha ytterligare en visning om budgivningen gått trögt. Säljaren behöver sedan inte acceptera högsta budet utan väljer vem han vill sälja till. Det bästa är att hålla god ton/inte göra sig osams med mäklare och säljare utan ha is i magen och se om någon lägger högre bud. Gör någon det, så får du tänka om du är villig att buda högre. Annars kan du ju bara vänta och se om ditt bud accepteras så småningom (om ingen lägger högre bud).
Stort lycka till!!
Jag är medveten om det men i detta fall är det inte frågan om andra budgivare utan jag är just nu ensam om att ha erbjudit begärt pris men säljaren vill ha mycket mer än så.

H Henrik3 skrev:
Jag läste ganska långt i tråden men orkade inte hela vägen så ledsen om mina råd på slutet redan avhandlats. Jag var med om något liknande när vi köpte vårt hus 2006.

Begärt pris var 2,7M men redan på visningen sa mäklare att det fanns ett högre bud, jag vill minnas 3M. Av någon anledning kände jag att det lät tveksamt, speciellt när jag dubbelkollade via telefon efteråt. Vi bestämde oss för att lägga ett bud på 2,7M "ifall det inte blir någon affär med andra budgivaren".

Vi ville väldigt gärna ha huset och misströstade, hade vi missat det? Min tidsuppfattning är oklar men det gick väl några dagar innan mäklaren hörde av sig. Den andra budgivaren var tydligen lite "krånglig", jag kommer inte ihåg detaljer men jag fick känslan att det inte fanns någon annan köpare. Han ville att vi höjde budet så kunde vi få huset istället men vi stod kvar på 2,7M i detta läge vill jag minnas.

Detta var också i semestertider men jag arbetade och jag minns att jag pratade med mäklaren en fredag igen. Nu sa mäklaren att alternativet för säljaren var att köra en ny runda på hemnet igen efter semestern för att få in fler spekulanter. Men han sa också att om vi höjde iaf 100k så trodde han säljaren skulle kunna acceptera budet.

Vi ville inte riskera fler spekulanter och höjde med 75k även om det kändes som vi hade med en oseriös mäklare att göra. Mest för att han hade dragit till med lögner (inga bevis på det dock). Det kändes som en evighet på fredag em på arbetet, jag ville inte gå innan mäklaren hade hört av som som han lovat. Jag tänkte att de droppat oss och fick lite panik men till slut, väl efter vanlig kontorstid, ringde han och sa att säljaren godtog vårt bud. Vi blev glada såklart även om vi kände oss smått blåsta på 75k, att vi hade budat med mäklaren.

Varför berättar jag detta?

1) Jag känner igen frustrationen men iaf jag brydde jag mig inte så mycket om det efteråt. Jag vet ju inte hur du fungerar men låt inte dina känslor göra att du missar affären.

2) Du kan ju försöka med ett lägre pris än de kräver men högre än utgång. T.ex. 100-150k.

3) Jag tycker faktiskt inte säljarens argument är felaktiga (varken min eller din). Om de tycker de har en fastighet som borde locka fler spekulanter kan de vänta in dessa. Speciellt i semestertider hade nog jag tänkt likadant men generellt är det en rimlig sak att göra. Även säljaren riskerar ju att tappa de spekulanter som finns. I mitt fall var det mest mäklarens tveksamma förhållande till sanning och transparens som gjorde mig frustrerad.

4) Hur långt du har till visning är inget som spelar roll i sammanhanget så spela inte det kortet. Det får dig bara att verka mer desperat i värsta fall.
Tack för att du delar med dig. Du har många bra poänger. Den största frustrationen har lagt sig nu och jag har förlikat mig med att fortsätta leta vidare men att denna fastighet kanske ändå kan bli aktuell lite senare.

• Gilla
Henrik3 och 1 till
  • Laddar…
Det är en del av poängen med mitt inlägg. Jag hade faktiskt inte gjort resan för visningen om jag känt till det verkliga priset. Nu fick jag informationen under pågående visning.
Tycker du har fått bra tips ändå att ha is i magen. Det finns inget verkligt pris, tvärtom verkar säljaren tydlig tycker jag, de kan sälja till det priset men inte just nu. Har det inte kommit ett bud till september så kanske du får det för priset som du budat. On ni nu letat 2,5 år kanske 2 månaders väntan inte är så farligt.

Annars har ju säljaren varit tydlig med att du kan få köpa det nu med en liten prishöjning. Men håller med de flesta att ni kan gott vänta ut säljaren lite.

Men tycker som sagt inte säljaren betett sig dåligt mot dig. Lycka till!

• Gilla
Utsliten och utdömd och 2 till
  • Laddar…
Jag har fastnat för en gård som varit till salu i ca 4 veckor. Man har haft två visningar samt ytterligare en för endast mig.

Säljaren har avvisat två bud under utsatt pris och därför erbjöd jag mig att betala det som begärts. Det fanns då inga andra budgivare kvar.

Jag får då till svar av mäklaren att säljaren inte kommer att sälja för mindre än en summa som är 400 000:- högre än vad som annonserats.

Det ska tilläggas att jag både engagerat ett ombud på en tidigare visning samt anhöriga och vi har rest ca 100 mil för detta.
Naturligtvis också ett stort känslomässigt engagemang för hela min familj som följer med ett såhär stort beslut.

Jag är oerhört besviken på säljarens agerande och för mig är det uppenbart fråga om ett lockpris vilket mäklaren strikt förnekar med motiveringen att det skulle kunna bli aktuellt att sälja för det annonserade priset senare men inte just nu.

Jag har letat efter en gård i området i 2,5 år och när jag äntligen hittat vad jag söker så händer detta.
Jag har aldrig varit i denna situation tidigare men undrar om det verkligen får gå till såhär?
Vad borde jag göra nu?
Jag skulle köpa en båttrailer en gång och svarade på annons via mail. Säljaren svarade att många ville köpa för utsatt pris men att eftersom jag var först att svara så kunde jag få den om jag var villig att betala ytterligare ett par 1000 lappar. Take it or leave it. Jag köpte den.

• Gilla
KapadRegel
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Jag har varit i en liknande situation två gånger (dock med hus och lägenhet och inom samma län). Det finns ingen annan spekulant men man budar mot säljaren som plötsligt inte nöjer sig med utgångspris.

Man blir givetvis förbannad. Men till slut får man försöka skaka av sig känslorna och bestämma - vill jag ha objektet eller inte?

Ni kan ju fundera över vad ni tycker gården är värd för er. Var det exakt utgångspriset? Var ligger er smärtgräns? Edit: Läser nu att det är angivet pris men inte mer. Då ska ni givetvis stanna här.

Ni kan säga att budet gäller fram till nästa visning, sedan börjar ni om på 0.

En grej till, tänk alltid på möjligheten att säljaren också hänger på Byggahus och läser den här tråden, så var lite återhållsam med info om affären och er strategi.
Tack för svar! Jag är medveten om att både säljare och mäklare kan läsa tråden. Därför är jag noga med att utelämna detaljer som kan identifiera fastigheten och personerna.

• Gilla
ffredrik_s
  • Laddar…
Med tanke på hur marknaden ser ut nu, så finns det ändå rätt många korkade säljare får man säga. Jag har också hört mäklare sucka över säljare som lever i en fantasi om vad dom kan få ut om dom säljer just nu.
Har sett flera budgivningar som fastnat på kanske 100-200 000 under begärt pris, och det går månader utan att nåt händer. Men säljaren vägrar släppa det.
Att i det läget dessutom höja priset med ytterligare 400 k när man får ett bud på begärt pris, låter rätt egendomligt.

• Gilla
TuVu och 4 till
  • Laddar…
Då marknaden gått ner rejält på många håll så är de många som sätter utgångspris i nivå med de pantbrev som finns på fastigheten även om marknadsvärdet är lägre. Så länge som utgångspriset är högre än taxeringsvärdet så anses det inte vara lockpris. Men nu kan det rent av vara så att marknadsvärdet är under taxeringsvärdet pga renoveringbehov.

Rent generellt så är budgivningen svagare på hösten och det är inte så troligt med fler räntesänkningar och det är svårare att få höga lån på lantbruksfastigheter om de är för högt värderade i förhållande till taxeringsvärdet.

Min rekommendation är att man sitter still i båten och avvaktar nästa visningsrunda. Man bör räkna med att det tar minst 2 månader innan en sådan affär går igenom när de är så få intressenter.

• Gilla
TuVu och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.