57 772 läst ·
239 svar
58k läst
239 svar
Säljaren har undanhållit dokument från oss som köpare
En uppdatering!
Papprerna finns inskrivna på lantmäteriet.
Mäklaren hävdar att detta är ny information för honom.
Banken är informerad.
Kommunen kommer ge oss ett år att fixa detta.
Vi träffar mäklaren och säljaren idag som planerat för att komma överens om hur vi gör.
Papprerna finns inskrivna på lantmäteriet.
Mäklaren hävdar att detta är ny information för honom.
Banken är informerad.
Kommunen kommer ge oss ett år att fixa detta.
Vi träffar mäklaren och säljaren idag som planerat för att komma överens om hur vi gör.
Jag håller tummarna!T_rsten skrev:
Det var väldigt vad du är aggressiv mot kommunaltjänstemän. Man har haft i stort sett samma krav på enskilda avloppsanläggningar sedan början av 1970-talet (fosforrening har tillkommit). Jag förstår inte vad som är stolligt med att kontrollera att snart 50 år gammal lagstiftning följs.B byggarätt skrev:Bra tänkt!
Krånglet kring enskilda avlopp gör att dessa frågor i princip alltid är ett problem!
En stor fråga är om kommunalisering kan komma ifråga?
En annan är hysterisk miljörörelse och enskilda stollar i kommunernas hantering
Om du hanterar frågan i två spår 1 Med säljaren mot mäklaren
2 Med erfaren installatör firma som är van att hantera verkligheten ni behöver ju ett avlopp
Var den "hysteriska" miljörörelsen kommer in förstår jag inte riktigt. Jag har efter snart 40 år i branschen aldrig varit med om att miljörörelsen har haft några åsikter om enskilda avlopp - annat än att en del individer för egen del har velat göra speciallösningar med urinseparering (nytt på 90-talet, vanligt nu), resorption i eget växthus och annat lite ovanligt.
Bortsett från att ”dem” är fel ord i den meningen, vilka syftar du på?
Nu är inlägget jag svarade på ändrat till något helt annat. Måste man citera fast man inte får det enligt reglerna?
Det finns fler parter som nämnts i tråden. Säljarna har inte några skyldigheter att fixa något alls.
Det finns fler parter som nämnts i tråden. Säljarna har inte några skyldigheter att fixa något alls.
Ja citat är bra. I vissa trådar går det så fort med inlägg att det är enda sättet att göra det begripligt vad man svarar på. Men, jag svarade dig utifrån den ursprungliga texten som nu ändrats.
Och, även om säljaren inte har en skyldighet så betyder ju inte det att man inte kommer betala....
Och, även om säljaren inte har en skyldighet så betyder ju inte det att man inte kommer betala....
Ja jag har drabbats av människor i kommunal tjänst som verkligen inte skött sina ämbeten och gjort fel utan att följa domstolsutslag regler eller ens sunt förnuft!L Lesserwisser skrev:Det var väldigt vad du är aggressiv mot kommunaltjänstemän. Man har haft i stort sett samma krav på enskilda avloppsanläggningar sedan början av 1970-talet (fosforrening har tillkommit). Jag förstår inte vad som är stolligt med att kontrollera att snart 50 år gammal lagstiftning följs.
Var den "hysteriska" miljörörelsen kommer in förstår jag inte riktigt. Jag har efter snart 40 år i branschen aldrig varit med om att miljörörelsen har haft några åsikter om enskilda avlopp - annat än att en del individer för egen del har velat göra speciallösningar med urinseparering (nytt på 90-talet, vanligt nu), resorption i eget växthus och annat lite ovanligt.
Människor lever idag med massor av felaktiga avlopp för att kommunerna inte sköter tillsynen och det är en djungel
TS står i att kliva in i den djungeln och skapa ett fungerande avlopp!
Han har ett olagligt avlopp som fungerar för två men riskerar igensättning!
Han riskerar böter och föreläggande från kommunen
Bägge sakerna bör han lösa!
Låta en avloppsfirma kolla avloppet så att han har fungerande avlopp tills han kan åtgärda det!
Se till att kommunen inte bötfäller och löser fastighetens brister
Byggarätt: Risken att kommunen löser fastighetens brister är obefintlig. Vad menar du egentligen?
De kan lägga ett vitesföreläggande om man inte följer de beslut som kommunen tagit. Men det ligger ju enligt TS 1år bort. Om TS löser detta inom 1år så är det inget problem.
Varför tror du att tank behövs?
De kan lägga ett vitesföreläggande om man inte följer de beslut som kommunen tagit. Men det ligger ju enligt TS 1år bort. Om TS löser detta inom 1år så är det inget problem.
Varför tror du att tank behövs?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Troligen är det inga problem alls att använda avloppet, utan problemet är miljörelaterat, det släpps ut onödigt mycket skit i naturen. Inget att vara uppjagad över, vare sig med eller utan utropstecken.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Mäklaren är skyldig att ta reda på vissa saker om en fastighet. Mäklaren är skyldig att kontrollera vem som är lagfaren ägare för en fastighet, mäklaren är skyyldig att kontrollera vilka pantbrev som finns uttagna (så det kan kontrolleras att lånen avslutas vid tillträdet.), och (här är jag inte helt säker) mäklaren är skyldig att ta reda på vilka servitut och andra inskrivningar som finns på fastigheten. Allt detta får mäklaren ut med en knapptryckning. Alla (någorlunda seriösa) mäklare är uppkopplade mot lantmäteriet.T_rsten skrev:
OM mäklaren har missat detta, så bör man fråga sig vad mer som missats.
Får ex. dottern i egenskap av god man verkligen sälja fastigheten? Jag har för mig att en god man inte får sälja fast egendom, men att man kan ordna det genom att även få ett beslut i en annan instans (osäker, överförmyndare eller möjligen tingsrätten). Har mäklaren koll på det?
Och oavsett hur bar/dåligt den här affären nu går, så tycker jag att du skall anmäla till fastighetsmäklarinspektionen.