57 772 läst ·
239 svar
58k läst
239 svar
Säljaren har undanhållit dokument från oss som köpare
Jag håller med om osäkerheten kring ”system”.
Vad innebär det?
Kan vara allt från kommunal anslutning till helt nytt xxx...
tyckte gode mannen verkligen det var en vettig skrivning?
Vad innebär det?
Kan vara allt från kommunal anslutning till helt nytt xxx...
tyckte gode mannen verkligen det var en vettig skrivning?
Syftet med föreläggande är att det ska finnas fungerande avloppssystem på fastigheten. Funkar inte det finns det risk för föroreningar som kan spridas till dricksvatten. Dvs krav på fungerande system kvarstår på fastigheten.Claes Sörmland skrev:
Har du något exempel på det du skriver om?
Antar att det kan gälla om det är flera ägarbyten eller byte av företag som äger fastighet då det kan bli problem?
Många börjar förorda reningsverk och de har sina fördelar, framförallt om avloppet ska ligga nära vattentäkt. Dock när jag räknade på det tyckte jag att det var alldeles för dyrt där vad jag fick med en väldigt lång tid innan det har betalat igen sig, om man ens kommer dit. Då tömde vi den slutna tanken till WCn med 5-6 veckors mellanrum vilket inte alltid räckte och varje tömning kostade 1310 kr så det blev ca 13-15 000 kr/år.T_rsten skrev:
Sedan tycker inte jag att avloppet ska kräva varken el eller ordentlig skötsel, mer än att vara noga med vad man spolar ner och att slamtömma. Det enda system, förutom trekammarbrunn med infiltration, jag hittade som inte krävde el till en vattenpump var ett system från Alnarp som bygger på att man planerar vissa vattenväxter i systemet. Dock är jag kass på att ta hand om växter och bara de olika brunnarna/tankarna vi behövde gick på 150-200 000 kr så med jobb hade det säkert gått på 250-300 000 kr vilket ger en avbetalningstid på 23 år för oss. Trekammarbrunn med infiltration gick på knappt 120 000 kr (se tidigare inlägg) vilket är en avbetalningstid på ca 9 år. Har man dock redan befintlig infiltration som inte behöver mer skötsel än slamtömning 1-2 gånger/år så är det dock svårare att räkna på en avbetalningstid eller kostnad under hela systemets livstid. Men för oss som tömde så pass ofta kunde vi enkelt räkna på det.
Sen är det lite omdiskuterat hur pass stor skillnad i utsläpp det är på en rätt dimensionerad infiltration mot minireningsverk eller kommunalt system. En väldigt framstående svensk forskare inom miljö/hälsa (tror han är professor i miljöteknik) som jag tyvärr inte minns namnet på fick höra från kommunen att de bara godkände minireningsverk utan undantag pga risken för att sprida urin och avföring. Han tyckte detta var intressant och bestämde sig för att göra ett experiment där han tog prover på marken och sedan använde en liten del av marken som toalett (tror det var en dasshink han tömde) under en sommar. Under tiden fortsatte han att ta prover och kunde konstatera att ca 30 cm från tömningsstället och djupare än 30-40 cm kunde han inte längre hitta spår av varken urin eller avföring. Så bra är naturen på att ta hand om och rena avfall. Sen kan det dock bli ett problem om det är nära en vattentäkt/högt grundvatten eftersom vatten får med sig avfallet. Men rätt konstruerad infiltration med rätt markförutsättningar ska absolut inte vara ett problem, om man nu inte tar massor med svårnedbrytbara mediciner eller inte bryr sig om vad man häller ner i avloppet. Dock är jag osäker på att ett minireningsverk alltid skulle hjälpa mot det utan kan tänka mig att det av vissa saker som man spolar ner faktiskt skulle kunna sätta igen/gå sönder.
Sen finns det ingen absolut sanning i detta med vilket avlopp som är bäst utan det råder delade meningar både inom kommunerna, forskarvärlden och privatpersoner vad som verkligen är att rekommendera. Det finns även vissa tester/rapporter som tyder på att det kan vara bättre för miljön med infiltration än kommunalt avlopp då en del kommunala anläggningar går på knäna.
Så mitt tips är att försöka läsa på och sen besluta efter dina egna krav på bla skötsel, underhåll och din ekonomi mm och hoppas på att kommunen godtar din lösning om det inte blir minireningsverk
Så nu är alla papper signerade och köper gått igenom? Vad händer som säljaren inte vill betala hälften när det är dags? Jag tror ni ska lösa det med en summa rätt så omedelbart. Ta in en offert och begär 50% av den.
Den här lösningen kan bli problemfylld
Den här lösningen kan bli problemfylld
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Så för att bena ut, köpet är genomfört utan sänkt köpeskilling. Efter att det är klart kommer ni nu att reklamera avloppsanläggningen med halva kostnaden för komplettering enligt kommunens krav.
Detta krav gissar jag vidare att ni ställer mot kvinnan (som inte har god man och överförmyndare), och sen är det hennes sak att regressa mot sin man (vilket sannolikt inte behövs då jag gissar att de har gemensam ekonomi osv.).
Låter som en bra lösning.
Instämmer dock med andra i att få det överstökat så snart som möjligt, exempelvis genom att utgå från ett preliminärt kostnadsförslag från en entreprenör.
Detta krav gissar jag vidare att ni ställer mot kvinnan (som inte har god man och överförmyndare), och sen är det hennes sak att regressa mot sin man (vilket sannolikt inte behövs då jag gissar att de har gemensam ekonomi osv.).
Låter som en bra lösning.
Instämmer dock med andra i att få det överstökat så snart som möjligt, exempelvis genom att utgå från ett preliminärt kostnadsförslag från en entreprenör.
Du får läsa tråden igen. Du måste ha missförstått kontexten.B Byggfilosofen skrev:Syftet med föreläggande är att det ska finnas fungerande avloppssystem på fastigheten. Funkar inte det finns det risk för föroreningar som kan spridas till dricksvatten. Dvs krav på fungerande system kvarstår på fastigheten.
Har du något exempel på det du skriver om?
Antar att det kan gälla om det är flera ägarbyten eller byte av företag som äger fastighet då det kan bli problem?
Hade valt 3-kammarbrunn med infiltration om kommunen godkänner det.
Köpte hus med minireningsverk för ganska länge sen som fungerade dåligt. (Huset låg vid en vattentäkt) När man började läsa på och sätta sig in i det kändes det som att det var svårt att få de att fungera bra. Möjligtvis med olika tillsatser, dyra serviceavtal, utbyte av medel/material skulle det fungera hyfsat men då blev det både dyrt och ändå osäkert resultat. Tog prover, pratade med tillverkare bytte insatsmaterial mm men vi fick aldrig till det så det blev riktigt bra.
Läst om många andra som också haft strul att få ut bra värden vid provtagning från riktiga installationer. I teorin funkar allt bra. I praktiken är det tydligen svårare att få det att fungera praktiskt/ekonomiskt väl med ett "småskaligt minireningsverk för en enskild fastighet" även om det på sätt och vis är uppbyggt precis som ett "vanligt större reningsverk" för flera hushåll där det ofta fungerar bra. Dock har man där oftast rutiner, processer, övervakning och provtagning som hela tiden övervakar och ser till att allt fungerar som det ska.
Köpte hus med minireningsverk för ganska länge sen som fungerade dåligt. (Huset låg vid en vattentäkt) När man började läsa på och sätta sig in i det kändes det som att det var svårt att få de att fungera bra. Möjligtvis med olika tillsatser, dyra serviceavtal, utbyte av medel/material skulle det fungera hyfsat men då blev det både dyrt och ändå osäkert resultat. Tog prover, pratade med tillverkare bytte insatsmaterial mm men vi fick aldrig till det så det blev riktigt bra.
Läst om många andra som också haft strul att få ut bra värden vid provtagning från riktiga installationer. I teorin funkar allt bra. I praktiken är det tydligen svårare att få det att fungera praktiskt/ekonomiskt väl med ett "småskaligt minireningsverk för en enskild fastighet" även om det på sätt och vis är uppbyggt precis som ett "vanligt större reningsverk" för flera hushåll där det ofta fungerar bra. Dock har man där oftast rutiner, processer, övervakning och provtagning som hela tiden övervakar och ser till att allt fungerar som det ska.
Ni har ju redan en trekammarbrunn så är den tillräcklig så är den redan betald och klar. Har ni lämplig mark i närheten för infiltration så skulle jag bara lägga till en ny sån. Blir billigast, enklast och mest robust. Till detta kommer en pump som doserar fosforfällningskemikalier under diskbänken. Den går på strax över 5000 kr som billigast.T_rsten skrev:
Det som eventuellt kan sätta stopp för detta är att marken inte är lämplig för infiltration eller att den ligger för nära känsliga vattenområden. Kommunens handläggare (miljinspektörer) är lämpliga att bolla med. Men ibland blir det lite konstigt med dialogen med dem, de ska ställa krav på reningen som myndighetsföreträdare men är samtidigt inga privata avloppskonsulter så de får inte förorda en viss teknik.
Skulle tydligen ha varit tydligare. Den gode mannen är dottern till mannen som äger halva huset. Och ja vi är överens om lösningen vi också. Vist det kanske inte var den bästa lösningen men jag har hopp att det kommer lösa sig.
Och annars så blir det som det blir och vi får stå för skiten men som sagt det kommer lösa sig.
Idag ska jag flytta in i mitt hus! Som jag och min fru har längtat efter redan när vi träffades!
Och annars så blir det som det blir och vi får stå för skiten men som sagt det kommer lösa sig.
Idag ska jag flytta in i mitt hus! Som jag och min fru har längtat efter redan när vi träffades!
Ja, ofta målar man fan på väggen, men i de flesta fall brukar folk ta ansvar för de överenskommelser man har gjort. Fenomenet kommer väl kanske av att 99% av de fall som diskuteras på ett sånt här forum är just när nån blir lurad.
Men jag håller med tidigare skribenter om att ni bör försöka komma överens om en kostnad ganska snart och reglera den så fort som möjligt. Så ta kontakt med kommunen och red ut vad som behövs så du kan söka erforderliga bygglov etc. Sen tar du in ett par offerter för arbetet så vet du ungefär vad det kommer att kosta och kan göra ett avslut med säljarna.
Men jag håller med tidigare skribenter om att ni bör försöka komma överens om en kostnad ganska snart och reglera den så fort som möjligt. Så ta kontakt med kommunen och red ut vad som behövs så du kan söka erforderliga bygglov etc. Sen tar du in ett par offerter för arbetet så vet du ungefär vad det kommer att kosta och kan göra ett avslut med säljarna.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
När du skall åtgärda det här, så kan det vara bra att höra med tjänstemannen på kommunen som skall ge tillstånd om firmor. De får troligen inte ge en ren rekommendation, men om du frågar om en eller flera lokala firmor, så kan du få en reaktion i stil med att "den firman har vi god erfarenhet av". Väljer du en sådan firma, så är det inte ovanligt att kommunen väljer att lita på att firman gör en korrekt bedömning av om marken/platsen lämpar sig för infiltration, firman kaf få göra kommunens inspektion,
T_rsten skrev:
Skulle tydligen ha varit tydligare. Den gode mannen är dottern till mannen som äger halva huset. Och ja vi är överens om lösningen vi också. Vist det kanske inte var den bästa lösningen men jag har hopp att det kommer lösa sig.
Idag ska jag flytta in i mitt hus! Som jag och min fru har längtat efter redan när vi träffades!![]()
Trevligt att höra om lösningsorienterade och förnuftiga köpare OCH säljare som kan komma överens om saker OCH som också kan känna sig nöjda med det, oavsett juridiken eller tekniken.T_rsten skrev:
Idag ska jag flytta in i mitt hus! Som jag och min fru har längtat efter redan när vi träffades!![]()
Allt för mycket här på forumet i samband med köp/försäljning av hus som inte riktigt går på räls landar tyvärr ofta i diskussioner om hårklyveri ner på petimeternivå och tolkningar av lagar, ARN, dolda fel, ömma tår och besvikna känslor osv. Så all heder åt er BÅDA förstår att ibland "blir det som det blir". Lycka till och njut av nya huset!