Claes Sörmland
H hempularen skrev:
Mäklaren är skyldig att ta reda på vissa saker om en fastighet. Mäklaren är skyldig att kontrollera vem som är lagfaren ägare för en fastighet, mäklaren är skyyldig att kontrollera vilka pantbrev som finns uttagna (så det kan kontrolleras att lånen avslutas vid tillträdet.), och (här är jag inte helt säker) mäklaren är skyldig att ta reda på vilka servitut och andra inskrivningar som finns på fastigheten. Allt detta får mäklaren ut med en knapptryckning. Alla (någorlunda seriösa) mäklare är uppkopplade mot lantmäteriet.
Fastighetsmäklarlagens 18 § listar inte anteckningar i fastighetsregistret:

Skärmbild av lagtext om tillhandahållande av objektsbeskrivning från Fastighetsmäklarlagens 18 §.

• Gilla
-MH-
  • Laddar…
Samtidigt verkar det konstigt att vederbörande inte har sett andra dokument när man har kollat vilka inteckningar, servitut och andra rättigheter som finns registrerade?
Men, det handlar väl i grunden om principen att ju mindre man vet desto mindre ansvar har man...

useless useless skrev:
Samtidigt verkar det konstigt att vederbörande inte har sett andra dokument när man har kollat vilka inteckningar, servitut och andra rättigheter som finns registrerade?
Men, det handlar väl i grunden om principen att ju mindre man vet desto mindre ansvar har man...
Tyvärr sant

D Daniel 109 skrev:
Byggarätt: Risken att kommunen löser fastighetens brister är obefintlig. Vad menar du egentligen?

De kan lägga ett vitesföreläggande om man inte följer de beslut som kommunen tagit. Men det ligger ju enligt TS 1år bort. Om TS löser detta inom 1år så är det inget problem.

Varför tror du att tank behövs?
Det är en lösning på samtliga problem och är godkänd lösning men dyr och temporär
Men bör bara användas över vintern tills infiltrationen och fosforfälla kan installeras i vår

Claes Sörmland
useless useless skrev:
Notera att statliga Metrias tjänst som TS köpte heller inte gav denna information. Kanske säljer Metria sin inkompletta produkt också till mäklarna?

• Gilla
Räknenisse och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Notera att statliga Metrias tjänst som TS köpte heller inte gav denna information. Kanske säljer Metria sin inkompletta produkt också till mäklarna?
Troligen

T_rsten T_rsten skrev:
En uppdatering!

Papprerna finns inskrivna på lantmäteriet.
Mäklaren hävdar att detta är ny information för honom.
Banken är informerad.
Kommunen kommer ge oss ett år att fixa detta.

Vi träffar mäklaren och säljaren idag som planerat för att komma överens om hur vi gör.
Bra besked från kommunen!
Då kan ni fokusera på vad åtgärderna kostar och hur mäklaren ska kompensera er för försummelsen?
Se till att få tag i en kunnig installatör och designa en lösning ett år är ruskigt kort tid

• Gilla
Nightmarehouse
  • Laddar…
Jag är också inne på att mäklaren använt en tjänst som ger den information som FML kräver i en objektbeskrivning.
I det här fallet är det säljaren som undanhållit eller förvanskat information. Man får gå till exakta formuleringar i frågeformuläret.
Som de ofta är formulerade kan det tyvärr räcka med "jag glömde att uppge det". Frågan är ju vilka utfästelser man exakt gett när man pratat om att systemet är anpassat för två personer.

Jag tror att tiden är ganska OK. Såvitt jag förstår så ligger det inget vitesföreläggande nu. Så om ett år, kommer kommunen (kanske) att kontrollera att avloppet är åtgärdat. Skulle ni då ha en pågående proces med att söka tillstånd för den nya infiltationen, så kommer de att nöja sig med det. Har ni helt struntat i frågan, så kanske kommunen återkommer med ett nytt föreläggande, nu kombinerat med vite. Det kan vara ngt i still med ett år till annars 20 000 i vite eller så. Skulle man då fortsätta vilja strunta i problemet, så kan man överklaga vitesföreläggandet, och få ytterligare något års frist.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
T_rsten T_rsten skrev:
En uppdatering!

Papprerna finns inskrivna på lantmäteriet.
Mäklaren hävdar att detta är ny information för honom.
Banken är informerad.
Kommunen kommer ge oss ett år att fixa detta.

Vi träffar mäklaren och säljaren idag som planerat för att komma överens om hur vi gör.
Då håller vi tummarna för att det löser sig smidigt för er!

Har ni tur att det bara är infiltrationen som måste göras om och eventuellt göras lite större så kan ni förhoppningsvis komma undan utan en alltför blodig kostnad och det går snabbt när kommunen väl gett er startbesked (eller vad det nu heter för avlopp).
Vi flyttade (drog om samtliga stammar) och la ett helt nytt avloppssystem med trekammarbrunn, spridarbrunn och infiltration i höstas för ca 117 000 kr efter ROT. Offerten var på ca 95 000 kr efter ROT varav arbetskostnad ca 56 000 kr, brunnar+stammar ca 16-20 000 kr och resten i material och lite oförutsedda utgifter om jag minns rätt (har inte fakturan i närheten). Så jag skulle uppskatta att materialet till 30 kvm infiltrationsbädd (5 PE) gick på ca 20 000 kr. Men då tomten är extremt stenig så tog det dels längre tid än han hade tänkt, han behövde spränga på tre ställen och han tog in en rörmokare som fick koppla in allt vid huset då han själv blev osäker pga hur den gamla lösningen såg ut.
Som du kan se på dessa två bilder så var det en hel del massor att flytta på så det tog honom fem långa arbetsdagar att bli klar och han hade räknat med 3-3,5 dagar.
En delvis planerad yta med grus och sten framför en stuga under avloppsrenoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats med grus och utgrävning vid hus och skog, brunnslock och material synligt.
Skapa konto

Efter två dagar hade han kommit så här långt så att det hade börjat bli en plan yta och efter ytterligare nästan 1,5 dag (när han hade räknat med att vara klar) kunde han lyfta ner första brunnen och sedan tog det drygt 1,5 dag att gräva ner infiltration samt de nya stammarna.
Grävmaskin på en tomt med uppriven mark och stenar, arbete med avloppsinfiltration pågår.
Skapa konto

Så om ni bara behöver göra om infiltrationen och det är lätt att komma åt tycker jag att ni borde klara er på åtminstone halva summan av vad vi betalade, kanske tom ännu mindre.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Jaha och nu var det kväll och en sista uppdateringen ska väll sitta på sin plats!

Jag vill först tacka alla som har hjälpt oss, vissa mer än andra.

Vi gick igenom med tillträdet idag, det slutade med att vi var överens över att dela på kostanden. Men (och ett stort MEN) huset har ju sålts med god man och överförmyndarnämndens godkännande av det köpesumman som har lagts fram. Och pgr av detta så orkar vi inte gå igenom hela överförmyndarnämndens tjafs igen, och kommer att göra en reklamation på detta, detta med en rekommendation från en jurist.

Vi är fortfarande överens med säljarna och hoppas att det kommer fortsätta så.

Tack för mig och tack ännu en gång.

Ja och låt mig höra vad är bäst? 3kammarbrunn eller ett reningsverk?

• Gilla
big mike och 7 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Hej! Bra att ni är överens! Men förstår inte riktigt vad du menar. Vad är det ni är överens om? Att dela på kostnaden för att anlägga en ny infiltration?

Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Hej! Bra att ni är överens! Men förstår inte riktigt vad du menar. Vad är det ni är överens om?
Över att det ska delas 50/50 på kostnaden av systemet.

• Gilla
Urban R och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten
(y)

Vilket system? Det låter inte som ett särskilt vettigt upplägg särskilt inte för säljaren. Kom överens om en summa och avsluta affären. Då behöver inte säljaren bry sig om vad du väljer att göra i slutänden.

När trekammarbrunn redan finns är det sannolikt billigast att fixa en ny infiltration. Men det beror ju lite på vilka krav kommunen ställer.

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.