54 351 läst ·
119 svar
54k läst
119 svar
Säljaren gömt viktig information
Jag frågade inte om du skulle ha köpt huset, jag frågade som att du redan ägde huset.A ASJLS skrev:
Låt oss säga att du köpte huset för tre år sedan, alla levde lyckliga och inget VA-arbete var planlagt. Men sen en dag ligger det ett brev i brevlådan som säger att hela VA-nätet måste underhållas och under en period kommer vägar att vara uppgrävda. Vad skulle du gjort då? Sålt huset?
Tror inte på att det kommer att fungera att gå på säljaren, då skall det bevisas att han förstått att Arbetena skulle bli så invasiva.
Hur arbete utförs är huvudman (kommunen), och entreprenören den som gör arbetet. Dessa skall visa hänsyn och vårda omgivningen.
Skadestånd/lidande är inte så troligt, mer än om det skett
försämring av fastighet och byggnad.
Man har som köpare en mycket omfattande egen undersökningsplikt gällande allt inför ett fastighetsköp, man bör undersöka; detaljplan, framtida förändringar och söka info om arbeten med mera.
Tror knappast att säljaren har brustit i sin plikt, även om han inte upplyst om detta.
Hur arbete utförs är huvudman (kommunen), och entreprenören den som gör arbetet. Dessa skall visa hänsyn och vårda omgivningen.
Skadestånd/lidande är inte så troligt, mer än om det skett
försämring av fastighet och byggnad.
Man har som köpare en mycket omfattande egen undersökningsplikt gällande allt inför ett fastighetsköp, man bör undersöka; detaljplan, framtida förändringar och söka info om arbeten med mera.
Tror knappast att säljaren har brustit i sin plikt, även om han inte upplyst om detta.
Jag är inte helt med på problematiken som uppstått, men så är jag nog lite miljöskadad av att haft en livsfarlig tomt i ungefär ett års tid med småbarn som inte kunnat leka ute (givetvis rövens, men nu är det bättre än det var för 1,5 år sedan, innan projektet).
Är det 30 m djupa hål i vägen? Är de inte bakom avspärrningar isf? Hur länge har vägen varit avspärrad?
Finns MatHem/Coop Online/Mat.se där ni bor? Det använde vi när det var som jobbigast att konka maten.
Är det 30 m djupa hål i vägen? Är de inte bakom avspärrningar isf? Hur länge har vägen varit avspärrad?
Finns MatHem/Coop Online/Mat.se där ni bor? Det använde vi när det var som jobbigast att konka maten.
Att äga hus är ingen dans på rosor. Bit ihop, lägg Er energi på annat än tvist med säljaren. Blicka framåt!
Kommunen anlägger vatten och avlopp: Perfekt!
Vad jag kan utläsa får ni också nytt avlopp. Jättebra!
Utan kostnad? Underbart i sådana fall!
Dammig miljö. Ert fokus torde istället ligga på att kontakta entreprenören/kommunen och be om åtgärd, om risk för allergiattack eller annan sjukdomsbakgrund föreligger. Dammfilter inomhus, luftsluss etc. för att minska obehagen under arbetstiden.
Kommunen anlägger vatten och avlopp: Perfekt!
Vad jag kan utläsa får ni också nytt avlopp. Jättebra!
Utan kostnad? Underbart i sådana fall!
Dammig miljö. Ert fokus torde istället ligga på att kontakta entreprenören/kommunen och be om åtgärd, om risk för allergiattack eller annan sjukdomsbakgrund föreligger. Dammfilter inomhus, luftsluss etc. för att minska obehagen under arbetstiden.
30m låter mer som en gruva än ett vägarbete. 3m är mer normalt.
Jag kanske missförstod, TS skrev såhär:
"enormt stort arbete med 30 m hål i vägen framför vårt hus.Finns det någon som kan tänka sig bära ett årigt barn med två kassor och gå 600 meter via en liten farlig grusväg?"
Låter som 600m lång sträcka med 30m djupa hål, men det låter också osannolikt.
Jag tror inte kommunen får bereda 600m FARLIG grusväg och mena att det är den ni ska använda. Inte säljarens fel dock.
"enormt stort arbete med 30 m hål i vägen framför vårt hus.Finns det någon som kan tänka sig bära ett årigt barn med två kassor och gå 600 meter via en liten farlig grusväg?"
Låter som 600m lång sträcka med 30m djupa hål, men det låter också osannolikt.
Jag tror inte kommunen får bereda 600m FARLIG grusväg och mena att det är den ni ska använda. Inte säljarens fel dock.
Det där var väl onödigt. Har du nån info om problemägarens ålder och generation?
Regel nr 1 vid köp av bostad:
Utgå ALLTID från att mäklaren till 100% står på säljarens sida!
För ett tag sedan såldes ett hus granne med vårat sommarboende. När jag såg annonsen hölla jag på att smälla av, mäklaren skrev att det ingick båt och bryggplats i närheten av fastigheten. Mailade säljaren som en fingerad spekulant och undrade om lite mer detaljer om denna brygg och båtplats.
Han pekade då ut min grannes brygga som den tillgången ...
Den ligger på ett servitut, ägaren till marken ringde upp mäklaren och undrade hur i hel..te han kunde lova båt och bryggplats på hans mark. Nästa dag var brygg och båtplats borttaget ur annonsen.
En annan mäklare lurade vid ett tidigare tillfälle i köparen att min sjöveranda var allmän plats som dom kunde använda ... den köparen blev något "irriterad" när han pratade med mig och förstod att han blivit grundlurad.
Men jag tror du har 0.00% chans att få kompensation för undanhållande av fakta, i mina exempel ovan har det inte getts någon kompensation. Garanterat visste mäklaren om det här, men givetvis struntade han att upplysa om det eftersom han som sagt står till 100% på säljarens sida!
Mäklare ....... värre släkte än hästskojare helt klart.
Utgå ALLTID från att mäklaren till 100% står på säljarens sida!
För ett tag sedan såldes ett hus granne med vårat sommarboende. När jag såg annonsen hölla jag på att smälla av, mäklaren skrev att det ingick båt och bryggplats i närheten av fastigheten. Mailade säljaren som en fingerad spekulant och undrade om lite mer detaljer om denna brygg och båtplats.
Han pekade då ut min grannes brygga som den tillgången ...
Den ligger på ett servitut, ägaren till marken ringde upp mäklaren och undrade hur i hel..te han kunde lova båt och bryggplats på hans mark. Nästa dag var brygg och båtplats borttaget ur annonsen.
En annan mäklare lurade vid ett tidigare tillfälle i köparen att min sjöveranda var allmän plats som dom kunde använda ... den köparen blev något "irriterad" när han pratade med mig och förstod att han blivit grundlurad.
Men jag tror du har 0.00% chans att få kompensation för undanhållande av fakta, i mina exempel ovan har det inte getts någon kompensation. Garanterat visste mäklaren om det här, men givetvis struntade han att upplysa om det eftersom han som sagt står till 100% på säljarens sida!
Mäklare ....... värre släkte än hästskojare helt klart.
Ja, jag undrar vad du har för underlag när du utnämner problemägaren till medlem av den söndercurlade generationen. Ålder, t ex. Föräldrars uppfostringsmetoder, osv. Och så tycker jag att Byggahus-forumet är till för att hjälpa, om man kan. Inte stjälpa. Har fått god hjälp själv här.stefancrs skrev:
OK då är jag medJohn Smith skrev:
Nej det har du ju rätt i, men om ens barn får astma av att kommunen gräver för VA utanför så lyfter nog en del av oss på ögonbrynen. Då blir det svårt för kommunen att tillgodose alla invånares önskemål.L Lasse Morin skrev:
