Nu är jag ju ingen trädkramare men det faktum att mäklaren visste om detta och undanhöll det innebär ju att han trodde det skulle påverka budgivningen. Vilket jag tycker är lite fult

• Gilla
DakerScania och 4 till
  • Laddar…
Ja, jag säger inte emot. Mäklaren agerade direkt fult, men det är omöjligt att få rätt.
Vill man jävlas kan man anmäla till den där nämnden men...

Hoppas att det inte är för blåsigt och det kommer ny fin skog. Kanske man kan hoppas på lite blandad skog med större rekreationsvärde än granåker, om det är sådan det var?

Men att köpa hus för naturvärdena omkring kräver noga undersökning så att de är hyfsat bestående.

• Gilla
trabyggare
  • Laddar…
Nej jag är jättenöjd att det höggs ner alla barrträd men det är sättet att undanhålla saker jag inte tycker är ok.
Men som sagt samma som för ts inget att göra åt. Iallafall inte med säljare eller ombud

• Gilla
Sylvestris och 2 till
  • Laddar…
A ASJLS skrev:
mina barn mår sämre med astma pga dammig luft , massor andra jobbiga bekymmer.
Inte får man astma av lite byggdamm!
Det verkar som du/ni har andra problem och skyller allt på att kommunen lägger ner lite nya avloppsrör.

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
H
Barna kanske har allergi för pollen?

Vad hade du gjort om det beslutades idag att gatan ska grävas upp och VA-nätet underhållas? Hade du börjat bråka med kommunen då? Underhåll måste göras, en dag är det färdigt och det kommer ta ett bra tag innan det händer igen. Och nej, dina barn får inte astma.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Jag ser ingen referens till astma i dokumentet du länkar till.

Om man är så rädd för lite sand så skulle väl barnen inte få leka i sandlådan heller?

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Den referens som @Poxeman gav gäller för det mesta i arbeten med grus och betong men troligen inte applicerbart på ett va jobb. Men i teorin så kan det kanske funka fast det är en ny lag med få eller inga rättsfall

D Dave13 skrev:
Vad hade du gjort om det beslutades idag att gatan ska grävas upp och VA-nätet underhållas? Hade du börjat bråka med kommunen då? Underhåll måste göras, en dag är det färdigt och det kommer ta ett bra tag innan det händer igen. Och nej, dina barn får inte astma.
Hade jag fått veta att det skulle bli så stort bygg hade jag absolut inte köpt huset.Barnen FÅR inte astma utan de som har astma mår smärre på oren luft.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
tror bakgrunden till det hela är att köparen köpte huset förra året när priserna var fortfarande höga, nu ett år efteråt när priserna gått ner ca 30 procent och man vet inte om det kommer att stanna där försöker TS hitta nån utväg att häva köpet, en klassiker när man vill dra på sig offerkofta är att blanda in barn.
tror knappt TS har upplyst säljaren om att han hade barn med astma mm.
men låt honom betala juristen och driva frågan vidare, han inser till slut att han blir 100 tsk fattigare utan nån nytta. Skulle kommunen betala för alla olägenheter dem orsakar vid alla planerade jobb så skulle nog hälften av Sveriges kommuner konka.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
uppenbart att säljaren / mäklaren tigit för att få till en affär utan krusiduller. Ts borde ju egentligen fått ta ställning till om detta bygge var så oangeläget att de kanske inte köpt fastigheten pga de ev problem de medförde.

Jag tror de hade slagit till ändå...vilket medför ett sk ansvar på de som utför underhållet.

Iofs Hade det byggts en kanal med egen båtbrygga och ny lekpark för barnen i anslutning hade ju säljarna informerat om detta och de hade t.o.m varit värdehöjande för köpeskillingen.

Det här med underhållet ville man inte skulle yppas...

• Gilla
ASJLS
  • Laddar…
de är väl skönt att ni får nya avlopp !! tacka och ta emot

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Givetvis ville de inte nämna det, men de hade inte heller någon skyldighet att göra det.
Eventuellt insåg säljaren storleken på underhållet, eventuellt inte.
TS underlät att kontrollera eventuella arbeten i området som var en del av TS undersökningsplikt.

Dvs, inget av detta har något med säljaren/köpet att göra.

TS blev informerad rätt tidigt efter köpet om att arbetet skulle påbörjas. Därefter verkar TS enbart ha tagit på sig en offerkofta och gnälla på säljaren, istället för att ta kontakt med kommun och ansvariga för bygget och diskutera hur TS olägenhet kan minskas och vad som kan anses vara en rimlig nivå av olägenhet för TS.

• Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
4
Hej,

Jag kan tycka det är väldigt dåligt av försäljaren att inte meddela om den här ombyggnaden.

Innan jag fortsätter med det här inlägget ska jag bara säga att jag inte är en jurist. Det här är mina råd, och så här hade jag gjort.

Även fast det är otroligt dåligt gjort av säljaren tycker jag inte ska driva en juridiskprocess mot säljaren, av flera anledningar:

1) Juridik handlar inte om vad folk tycker och vad som är rättvist. Utan det handlar om vad man kan bevisa. T.ex Vilka ekonomiska konsekvenser har det här inneburit för dig? (påverkar det här negativt värdet av huset när det är klart?).

2) Hur enkelt är det att få tag i den informationen som säljaren fick? T.ex är det här något kommunen har gjort ”reklam/informerat” på flera platser som kommuntidning eller på hemsidan? Vid eventuell juridiskrättegång kan det mycket väll säljaren hävda att han uppfattade att den här informationen har alla fått?

3) Hur ser informationen ut som säljaren fick? Länkat till nr1. Då måste kunna bevisa att säljaren förstod informationen han fick skulle innebära förluster och extra lidande för er (mer än vad normalt kan förväntas av underhåll?). Kanske var så att säljaren inte förstod att det skulle vara ett sådant här stort bygge?

4) Juridiskaprocesser handlar delvis om risker. Om du vinner, vad kan du förväntas få? 100k i ersättning av säljaren? (jag har ingen aning) Är det värt att driva en juridiskprocess som kostar ca 1700 SEK per timme för juristen mot att vinna 100k?. Tänk på att du även kan behöva betala den andra partens juridiska kostnader om du förlorar. Googla runt lite för att förstå normalt vad ett sådant här ärende innebär i juridiska kostnader. Om eventuell förlust skulle innebära 300k i juridiska kostnader kanske det inte helt enkelt värt risken för att få 100k i skadestånd (igen siffrorna tagna i luften du får försöka googla för att hitta realistiska siffror)?

5) Juridik är ingen sprint, utan normalt ett maraton. Det jag försöker säga är att det tar extremt långtid och tar extremt mycket energi. Hur långtid är det här bygget planerat att hålla på? Är du värt att lägga ner extremt mycket energi på en juridiskprocess om bygget blir klart innan sommaren slut?

6) Du nämner i tidigare inlägg att det skulle innebära livsfara för dig att gå till bilen etc… Har svårt att tro att den informationen har säljaren fått innan. Dvs du har nog svårt att rikta de kraven mot säljaren utan det ska du nog driva mot kommunen.

7) Säljaren är inte ansvarig för eventuella skador ditt hus har tagit p.g.a vad byggarna gör (spränger etc..) utan det ska byggnadsföretaget ta hand om och ersätta dig för.

Däremot tycker jag du ska ta kontakt med kommunen och påpeka ditt lidande och se om de kan göra något. Möjligen kan de anpassa bygget lite så det förenklar din vardag lite?

Allternativt gå ut bjud byggarna på lite fika och fråga om de kan göra grusvägen till ditt hus bredare? De kanske kan göra små saker för att dit liv ska bli mycket enklare?

Du får gärna dela med dig av lite bilder.

LYCKA TILL!!!

Mvh
4fun

• Gilla
nissenhj och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.