Farstatjej90
AndersPS AndersPS skrev:
Det är samma i TS fall, ägaren begär avhysning. TS är ägare.
Om TS är ägare från kontraktskrivning, innan tillträde och ägaren kan begära avhysning så kan TS begära avhysning av säljaren innan tillträdet. Är du säker på att du tänkt igenom detta?🤔

• Gilla
Renovatorus och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om TS är ägare från kontraktskrivning, innan tillträde och ägaren kan begära avhysning så kan TS begära avhysning av säljaren innan tillträdet. Är du säker på att du tänkt igenom detta?🤔
TS är ägare när kontraktet skrevs under, det har konstaterats både av Byggahus experter(TM) och högsta domstolen.

Säljaren har rätt att disponera objektet till tillträdesdagen.

Om det råder tveksamheter för Kronofogden att avgöra vem som äger kommer domstolen att avgöra detta.

Ja, det är genomtänkt, det är så samhället fungerar, i vart fall när det bygger på lag och rätt och inte ovidkommande tyckande.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
AndersPS AndersPS skrev:
TS är ägare när kontraktet skrevs under, det har konstaterats både av Byggahus experter(TM) och högsta domstolen.

Säljaren har rätt att disponera objektet till tillträdesdagen.

Om det råder tveksamheter för Kronofogden att avgöra vem som äger kommer domstolen att avgöra detta.

Ja, det är genomtänkt, det är så samhället fungerar, i vart fall när det bygger på lag och rätt och inte ovidkommande tyckande.
Nu har du nyanserat en del. Det var inte så enkelt som du först skrev. Ägaren har alltså inte rätt att begära avhysning alltid? Säljaren, kan den begära avhysning även fast den inte är ägare?

• Gilla
returen
  • Laddar…
Nu har du nyanserat en del. Det var inte så enkelt som du först skrev. Ägaren har alltså inte rätt att begära avhysning alltid? Säljaren, kan den begära avhysning även fast den inte är ägare?
Vem ska säljaren avhysa?

Jag har en toppenbra idé! Du borde bli nämndeman och samtidigt göra en dokumentär när du a vänder din logik i domstolen. Hade blivit en tittarsuccé på femman eller tolvan! 😀

Jag hade lätt skaffat de kanalerna bara för att titta!

• Haha
Fjonken och 5 till
  • Laddar…
Farstatjej90
AndersPS AndersPS skrev:
Vem ska säljaren avhysa?

Jag har en toppenbra idé! Du borde bli nämndeman och samtidigt göra en dokumentär när du a vänder din logik i domstolen. Hade blivit en tittarsuccé på femman eller tolvan! 😀

Jag hade lätt skaffat de kanalerna bara för att titta!
Ja någon som bor i huset som säljaren inte vill ha där? Vem brukar man avhysa?🤔
Sorry men har du svårt att hänga med här ligger det på dig...

• Gilla
Renovatorus och 1 till
  • Laddar…
Ah, du menar att vi diskuterar HELT andra saker än vad tråden handlar om? Du är för rolig, när du står vid randen och inte har fler argument så försöker du byta riktning på diskussion och diskutera något helt annorlunda.

Vad säger du, är det inte en grund för säljaren att häva avtalet om de odlar rabarber på vinden?

• Gilla
  • Haha
Pellegnillot71 och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
AndersPS AndersPS skrev:
Ah, du menar att vi diskuterar HELT andra saker än vad tråden handlar om? Du är för rolig, när du står vid randen och inte har fler argument så försöker du byta riktning på diskussion och diskutera något helt annorlunda.

Vad säger du, är det inte en grund för säljaren att häva avtalet om de odlar rabarber på vinden?
Jag låter andra bedöma vem som står vid randen av oss men önskar dig lycka till med dina rabarber eller vad du yrar om....

• Gilla
returen
  • Laddar…
Jag låter andra bedöma vem som står vid randen av oss men önskar dig lycka till med dina rabarber eller vad du yrar om....
Sorry men hänger du inte med här ligger det på dig.

• Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
AndersPS AndersPS skrev:
Sorry men hänger du inte med här ligger det på dig.
En av oss har pratat om att odla rabarber på vinden. Vi kan lämna diskussionen om att hänga med där.🤔

• Gilla
Renovatorus och 1 till
  • Laddar…
En av oss har pratat om att odla rabarber på vinden. Vi kan lämna diskussionen om att hänga med där.🤔
Jag förstår att du tycker det. Du ser helt enkelt inte den störrre bilden.

Men för att ta tråden i riktningen du försöker, om en säljare vill ställa till det ska de hyra ut och strunta i att avsluta det uthyrningsförhållandet.

• Haha
returen
  • Laddar…
Farstatjej90
AndersPS AndersPS skrev:
Jag förstår att du tycker det. Du ser helt enkelt inte den störrre bilden.

Men för att ta tråden i riktningen du försöker, om en säljare vill ställa till det ska de hyra ut och strunta i att avsluta det uthyrningsförhållandet.
Vilken är den större bilden du ser? Kan du inte svara på frågan du fick innan du började prata om vindar och rabarber?

• Gilla
returen
  • Laddar…
Vilken är den större bilden du ser? Kan du inte svara på frågan du fick innan du började prata om vindar och rabarber?
Tycker du vi ska diskutera det som är relevant för tråden (köparens möjlighet att använda handräckning via kronofogden) eller för tråden helt irrelevanta saker som säljarens möjlighet att anlita kronofogden för handräckning eller om rabarberodlingsr påverkar rättsläget?

Jag röstar för att vi pratar om det som är relevant för tråden.

• Gilla
  • Haha
Fjonken och 4 till
  • Laddar…
H
S Staffan1153 skrev:
Hej, får uppfattningen att mäklaren inte känner till vad som gäller, köpekontrakt har ju vunnit laga kraft här, så det är solklart att du har rätten på din sida, så mäklaren borde stå på din sida här då det även ligger i deras intresse att detta köp går igenom, finns det ingen kollega på mäklarkontoret du kan be hjälpa till här ? Tråkigt att behöva gå till en jurist, mäklaren borde i detta fallet göra klart för säljaren att detta kommer bli kostsamt för honom om han inte fullföljer försäljningen.
K Köparen skrev:
Är du nyfiken? :)

Ok, då har vi haft dagen för vår rendezvous. Inne i Stockholm centrum, 15:30.

Jag och frugan var på plats strax innan. När vi passerade 15:40 började vi klura på om vi skulle sitta helt alene och dricka kaffe. Mäklaren kikade in några gånger och sade att "tiderna är flexibla för en del".

Till slut, 13-15 minuter försenad dyker säljaren in och hade ett relativt glatt humör.
Eftersom vi hittils INTE har haft ett kontraktsbrott så uppvisar jag en bestämd men ändå trevlig sida.

En del arrogans utspelade sig från säljarens sida, lite som att "jag har inte tid med detta" vilket jag tog tillfället i akt att plocka av honom och hans höga svansföring och sitta ned som oss andra och lägga den tid som behövs. Det finns inget han tillför i vikt för någon av oss som gör att han behöver framstå som den viktigaste i rummet. Han är en av tre spelare och den som talat mest ur stjärten och halvt gjort bort sig.

Med det sagt tar han fram nycklarna och vi pratar om lite allt möjligt rörande huset, livet och andra saker. Jag tänkte - jag nämner inget om hans utspel för han är trots allt på plats och jag har ingen anledning att börja provocera något eller säga vad han har gjort rätt eller fel. Han är ju där!

Vi skriver under alla papper, mäklaren kontaktar respektive bank, kommer tillbaka och allt är klart.
Detta med bevittnat köpebrev - jag vet inte om det är så att bevittnade köpebrevet ENDAST gäller kopior av originalet eller ej. Men, originalet skrevs under och ska sändas till min bank.
Alla andra papper skrevs under. Nycklar lämnades över. En del saker omtalades men inte så mycket mer än så. Säljaren sade att jag kunde maila för att få den infon jag behövde ha i vissa frågor.

Så, slutet gott, allting gott. Men en JÄVLA massa stress, massa hattande hit och dit.
Roligt var att en advokat ringde mig medan jag satt med honom. Haha, skitkul. Jag lät viktig och pratade med samma typ av språk en advokat för sig med.

Så, lite kring objektet i fråga...
Jag har under några års tid efterfrågat ett sekelskifteshus som är till största del renoverat.
Jag verkligen älskar mansardtak på röda hus.

Detta hus har renoverade badrum och resten är till största del är renoverat. Men det är ett projekt för vår avsikt är att ta bort modernt look och försöka återskapa något som vi kanske hade runt sekelskiftet.

Nej, vi ska inte vedelda spisen, nej vi ska inte koppla bort strömmen.. Men vårt mål är att riva ut 3-stavsgolv, marmor överallt osv och lägga långa stycken av furugolv i en färg vi till slut beslutar oss kring. För att försöka återskapa en äldre men på nåt sätt ändå modern look.

Huset är rött, orange tak, eldstad, ca 135kvm. Köket är stort med kakel/marmorinslag osv. Kanske 5 år gammalt. Detta kommer att ryka och vi kommer att behålla det vi kan och måla om / byta köksluckor till något mer passande än modernt.
Spis blir nåt i stil med [länk] eller liknande.
Frugan vill ha ett stort skafferi så det kommer vi att bygga ett tufft sådant.
Ett av husen som står på tomten är inte färdigbyggt så det ska vi färdigställa och bygga ett gym där.
Ca 30 kvm. Finns en gäststuga på kanske 40 kvm och denna är i princip perfekt.
Garaget har inte en särskilt stor port. Får se om jag kan trycka in min bil. Den är väldigt bred. Min andra bil är betydligt mindre men den är mer pendlarbilen och kan stå ute.
I garaget, som kanske är 50kvm finns det även ett inre rum och i detta kommer jag att bygga mig ett rum för mina hobbys, musik och elektronik. Jag är ingenjör med fokus på hårdvaruutveckling och lågnivåprogrammering och tycker det är kul att sitta och uppfinna lite saker på min fritid.
Jag är även företagare och äger två företag varav det ena är ett IT-bolag och den andra är ett restaurangbolag vilket detta objekt passar perfekt för då jag kan både ha utrymme att leka med
mitt samt att utveckla restaurangidéer osv tillsammans med frugan.

Vi har framför oss en hel del jobb att ordna till det vi vill ha och detta är verkligen en riktigt bra tomt, flera extrahus, plats för mina och frugans projekt. Gästhus för vår vän.

När vi börjar bli klara så ska vi bygga en bastu på tomten. Höns blir det också så våra hundar kan vara roade med att försöka fånga dem. Haha.

Nu har jag beskrivit lite vad syftet var och varför jag var så envis med att få detta objekt.

Vill passa på att tacka för all support och hjälp jag har fått från flera i tråden som verkligen efterforskat och givit väldigt bra svar. Turligt nog så slapp vi hamna i den värsta av alla sitsar och hade jag vetat slutresultatet så hade jag aldrig behövt starta denna tråd.

Tack friends <3
Härligt! Grattis till att allt löstes på ett bra sätt! Lycka till med det vackra huset! Låter helt fantastisk på din beskrivning!

F
tanken har inte slagit dig att man som ägare, ändå inte har rätten att avhysa nån som bor där lagligt?

• Gilla
Norrlandet
  • Laddar…
Farstatjej90
F fsn skrev:
tanken har inte slagit dig att man som ägare, ändå inte har rätten att avhysa nån som bor där lagligt?
Varför skulle man avhysa någon som bor där lagligt? Då är det väl bättre att säga upp kontraktet eller något.

• Gilla
returen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.