220 364 läst ·
566 svar
220k läst
566 svar
Säljaren drar sig ur bostadsaffär - vad är mina rättigheter?
Härligt att det löste sig. Låter som ett fantastiskt fint hus. Lite tråkigt att ni ska riva ut renoverade delar bara för att ni inte gillar stilen som ett 5 år gammalt kök med marmordelar, men det är väl ganska vanligt att en del gör tyvärr. Kan tycka att man kan hitta något renoveringsprojekt om man ändå ska totalrenovera om hela huset. Men det är ju bara min personliga åsikt. Hoppas ni får mycket glädje av huset! Låter otroligt att man kan få så mycket hus 20km norr om Stockholm för under 7 miljoner, det trodde jag faktiskt inte.K Köparen skrev:Är du nyfiken?
Ok, då har vi haft dagen för vår rendezvous. Inne i Stockholm centrum, 15:30.
Jag och frugan var på plats strax innan. När vi passerade 15:40 började vi klura på om vi skulle sitta helt alene och dricka kaffe. Mäklaren kikade in några gånger och sade att "tiderna är flexibla för en del".
Till slut, 13-15 minuter försenad dyker säljaren in och hade ett relativt glatt humör.
Eftersom vi hittils INTE har haft ett kontraktsbrott så uppvisar jag en bestämd men ändå trevlig sida.
En del arrogans utspelade sig från säljarens sida, lite som att "jag har inte tid med detta" vilket jag tog tillfället i akt att plocka av honom och hans höga svansföring och sitta ned som oss andra och lägga den tid som behövs. Det finns inget han tillför i vikt för någon av oss som gör att han behöver framstå som den viktigaste i rummet. Han är en av tre spelare och den som talat mest ur stjärten och halvt gjort bort sig.
Med det sagt tar han fram nycklarna och vi pratar om lite allt möjligt rörande huset, livet och andra saker. Jag tänkte - jag nämner inget om hans utspel för han är trots allt på plats och jag har ingen anledning att börja provocera något eller säga vad han har gjort rätt eller fel. Han är ju där!
Vi skriver under alla papper, mäklaren kontaktar respektive bank, kommer tillbaka och allt är klart.
Detta med bevittnat köpebrev - jag vet inte om det är så att bevittnade köpebrevet ENDAST gäller kopior av originalet eller ej. Men, originalet skrevs under och ska sändas till min bank.
Alla andra papper skrevs under. Nycklar lämnades över. En del saker omtalades men inte så mycket mer än så. Säljaren sade att jag kunde maila för att få den infon jag behövde ha i vissa frågor.
Så, slutet gott, allting gott. Men en JÄVLA massa stress, massa hattande hit och dit.
Roligt var att en advokat ringde mig medan jag satt med honom. Haha, skitkul. Jag lät viktig och pratade med samma typ av språk en advokat för sig med.
Så, lite kring objektet i fråga...
Jag har under några års tid efterfrågat ett sekelskifteshus som är till största del renoverat.
Jag verkligen älskar mansardtak på röda hus.
Detta hus har renoverade badrum och resten är till största del är renoverat. Men det är ett projekt för vår avsikt är att ta bort modernt look och försöka återskapa något som vi kanske hade runt sekelskiftet.
Nej, vi ska inte vedelda spisen, nej vi ska inte koppla bort strömmen.. Men vårt mål är att riva ut 3-stavsgolv, marmor överallt osv och lägga långa stycken av furugolv i en färg vi till slut beslutar oss kring. För att försöka återskapa en äldre men på nåt sätt ändå modern look.
Huset är rött, orange tak, eldstad, ca 135kvm. Köket är stort med kakel/marmorinslag osv. Kanske 5 år gammalt. Detta kommer att ryka och vi kommer att behålla det vi kan och måla om / byta köksluckor till något mer passande än modernt.
Spis blir nåt i stil med [länk] eller liknande.
Frugan vill ha ett stort skafferi så det kommer vi att bygga ett tufft sådant.
Ett av husen som står på tomten är inte färdigbyggt så det ska vi färdigställa och bygga ett gym där.
Ca 30 kvm. Finns en gäststuga på kanske 40 kvm och denna är i princip perfekt.
Garaget har inte en särskilt stor port. Får se om jag kan trycka in min bil. Den är väldigt bred. Min andra bil är betydligt mindre men den är mer pendlarbilen och kan stå ute.
I garaget, som kanske är 50kvm finns det även ett inre rum och i detta kommer jag att bygga mig ett rum för mina hobbys, musik och elektronik. Jag är ingenjör med fokus på hårdvaruutveckling och lågnivåprogrammering och tycker det är kul att sitta och uppfinna lite saker på min fritid.
Jag är även företagare och äger två företag varav det ena är ett IT-bolag och den andra är ett restaurangbolag vilket detta objekt passar perfekt för då jag kan både ha utrymme att leka med
mitt samt att utveckla restaurangidéer osv tillsammans med frugan.
Vi har framför oss en hel del jobb att ordna till det vi vill ha och detta är verkligen en riktigt bra tomt, flera extrahus, plats för mina och frugans projekt. Gästhus för vår vän.
När vi börjar bli klara så ska vi bygga en bastu på tomten. Höns blir det också så våra hundar kan vara roade med att försöka fånga dem. Haha.
Nu har jag beskrivit lite vad syftet var och varför jag var så envis med att få detta objekt.
Vill passa på att tacka för all support och hjälp jag har fått från flera i tråden som verkligen efterforskat och givit väldigt bra svar. Turligt nog så slapp vi hamna i den värsta av alla sitsar och hade jag vetat slutresultatet så hade jag aldrig behövt starta denna tråd.
Tack friends <3
K
Köparen
Elektroniktokig
· Huvudstaden
· 130 inlägg
Köparen
Elektroniktokig
- Huvudstaden
- 130 inlägg
Ja verkligen. Varit stressad sedan mitten av Januari över detta. Mått dåligt. Vi har haft så mycket planer och vi har inte vågat planera något för vi visste aldrig om vi kunde realisera något. Nu sitter vi och snackar och planerar igenMonika L skrev:
Ja, på nåt sätt när vi byggt upp en slags anfallsarmé så är det ju nästan att man ville se hur det skulle gå till och hur det slutat. Å andra sidan, jag slipper gärna alla dessa problem.D Dabber skrev:
Sen med dessa som sagt "ta 150kkr och gå därifrån" .. ja, då hade jag ju inte haft det jag ville ha idag. Så, jag är inte den som ger upp och fick vad jag ville. En del är bara lata och orkar inte lägga energi på något. Skönt att vi alla är olika
Jag tycker inte om att slänga. Så, låt oss kalla det "repurpose". Köksdelarna ska flyttas runt. Vi lämnar in luckorna för att få stilen vi vill. Använder stommarna på annat sätt. Marmordelarna kanske vi använder på ena restaurangen då det är bra för att t.ex baka bröd och annat. Eller sätter det någon annanstans. Eller säljer. Vitvarorna åker ut på blocket. Jag och frugan är väldigt eco och försöker att hålla låga miljöavtryck. Vi fick huset för strax under 4M. Och lite mer än 20km. Det är ett bra pris.T TobiasStockholm skrev:Härligt att det löste sig. Låter som ett fantastiskt fint hus. Lite tråkigt att ni ska riva ut renoverade delar bara för att ni inte gillar stilen som ett 5 år gammalt kök med marmordelar, men det är väl ganska vanligt att en del gör tyvärr. Kan tycka att man kan hitta något renoveringsprojekt om man ändå ska totalrenovera om hela huset. Men det är ju bara min personliga åsikt. Hoppas ni får mycket glädje av huset! Låter otroligt att man kan få så mycket hus 20km norr om Stockholm för under 7 miljoner, det trodde jag faktiskt inte.
Förresten, måste tillägga att jag fick frågan på mötet.. "Är du Köparen på ett forum?".
Förstod inte alls vad han pratade om.
Skönt att höra att ni försöker ta tillvara på alla husets goda egenskaper! Hoppas på en renoveringstråd då istället! 🙂K Köparen skrev:Ja verkligen. Varit stressad sedan mitten av Januari över detta. Mått dåligt. Vi har haft så mycket planer och vi har inte vågat planera något för vi visste aldrig om vi kunde realisera något. Nu sitter vi och snackar och planerar igen
Ja, på nåt sätt när vi byggt upp en slags anfallsarmé så är det ju nästan att man ville se hur det skulle gå till och hur det slutat. Å andra sidan, jag slipper gärna alla dessa problem.
Sen med dessa som sagt "ta 150kkr och gå därifrån" .. ja, då hade jag ju inte haft det jag ville ha idag. Så, jag är inte den som ger upp och fick vad jag ville. En del är bara lata och orkar inte lägga energi på något. Skönt att vi alla är olika
Jag tycker inte om att slänga. Så, låt oss kalla det "repurpose". Köksdelarna ska flyttas runt. Vi lämnar in luckorna för att få stilen vi vill. Använder stommarna på annat sätt. Marmordelarna kanske vi använder på ena restaurangen då det är bra för att t.ex baka bröd och annat. Eller sätter det någon annanstans. Eller säljer. Vitvarorna åker ut på blocket. Jag och frugan är väldigt eco och försöker att hålla låga miljöavtryck. Vi fick huset för strax under 4M. Och lite mer än 20km. Det är ett bra pris.
Förresten, måste tillägga att jag fick frågan på mötet.. "Är du Köparen på ett forum?".
Förstod inte alls vad han pratade om.![]()
Under 4 miljoner låter ännu mer otroligt. Är det typ i Täby/Erikslund då? Eller snarare Upplands Väsby? Vi gav 5,5 milj för vårat hus 20 km söder om Stockholm för drygt 7 år sen, ungefär samma storlek som erat hus men inga sidobyggnader som ni har. Går inte att hitta ett hus här för under 6 miljoner nu, oavsett hur litet det är.
Redigerat:
Så bra att det löste sig. Förstod inte baserat på din initiala beskrivning hur bestämda ni var på att kämpa för köpet till vilket pris som helst men om jag hittat rätt hus så ser det ut som att ni fick ett fint hus till en bra deal dessutom. Lycka till!K Köparen skrev:Ja verkligen. Varit stressad sedan mitten av Januari över detta. Mått dåligt. Vi har haft så mycket planer och vi har inte vågat planera något för vi visste aldrig om vi kunde realisera något. Nu sitter vi och snackar och planerar igen
Ja, på nåt sätt när vi byggt upp en slags anfallsarmé så är det ju nästan att man ville se hur det skulle gå till och hur det slutat. Å andra sidan, jag slipper gärna alla dessa problem.
Jag tycker inte om att slänga. Så, låt oss kalla det "repurpose". Köksdelarna ska flyttas runt. Vi lämnar in luckorna för att få stilen vi vill. Använder stommarna på annat sätt. Marmordelarna kanske vi använder på ena restaurangen då det är bra för att t.ex baka bröd och annat. Eller sätter det någon annanstans. Eller säljer. Vitvarorna åker ut på blocket. Jag och frugan är väldigt eco och försöker att hålla låga miljöavtryck. Vi fick huset för strax under 4M. Och lite mer än 20km. Det är ett bra pris.
Förstod inte alls vad han pratade om.![]()
Det är inget krav att upprätta köpebrev. Ett fullbordat köpekontrakt tillsammans med kvitto på betalning fungerar gentemot Inskrivningsmyndigheten.H hempularen skrev:Låter ju som helt klart.
Köparen har rätt att fullfölja köpet. Men sedan blir det väl en hel del strul om säljaren vägrar skriva på köpebrevet. LM kommer inte att enkelt ge lagfart utan köpebrevet.
Antar att det måste finnas någon sätt att ev. via domstolsutslag gå runt det, men det kanske behöver undersökas. Även att banken accepterar att betala ut lånet när överlåtelsen är omtvistad.
Före 30-talet så var garageportar ofta bara 2 meter breda (fri bredd) eftersom dåtidens bilar bara var 170cm breda totalt. Idag är en normal bil ca 210 cm bred inkl backspeglar och normala garagedörrar ungefär 240 cm breda. En lösning är ofta att byta till stålport eftersom man då får ca 15 cm större bredd eftersom stålkarmen tar mindre plats än träkarmen.
Så det går inte att anlita kronofogden för avhysning av någon som bor i brf eller hyresrätt? Deras namn står inte heller på lagfarten.Farstatjej90 skrev:
Men när köparen ansöker om avhysning från Kronofogden och säljarens namn står på lagfarten, tror du att Kronofogden avhyser säljaren då? Jag tycker det är väldigt tveksamt.
Du kan ju hävda att ditt avtal betyder att du är ägare men när det kommer till att avhysa någon tror jag att det är annat som gäller....
Givetvis baseras kronofogdens beslut på lite mer än så.