Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Varför skulle man avhysa någon som bor där lagligt? Då är det väl bättre att säga upp kontraktet eller något.
Varför vill du prata om irrelevanta situationer i tråden? Starta en egen tråd om du behöver diskutera hur och i vilka situationer som man kan avhysa boende. Men det har ingenting med denna tråden att göra.

• Gilla
  • Haha
TorpSara och 8 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Tycker du vi ska diskutera det som är relevant för tråden (köparens möjlighet att använda handräckning via kronofogden) eller för tråden helt irrelevanta saker som säljarens möjlighet att anlita kronofogden för handräckning eller om rabarberodlingsr påverkar rättsläget?

Jag röstar för att vi pratar om det som är relevant för tråden.
Själv röstar jag för att ni två skaffar er ett rum och slutar smutsa ner en i övrigt bra tråd.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
MONTREAL och 14 till
  • Laddar…
Grattis till nya huset och lycka till med dom kulinariska experimenten

Själv bor jag i huset jag byggt själv, byggyta 67kvadrat med Säteritak och köket är en av kommun godkänd livsmedels anläggning, så jag får jobba hemifrån

Redigerat:
  • Gilla
Köparen
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Varför skulle man avhysa någon som bor där lagligt? Då är det väl bättre att säga upp kontraktet eller något.
Nu är det rätten till besittning ni diskuterar, rätt långt från ämnet i den här tråden, men en intressant infallsvinkel. Så får man först ta reda på om personen som bor där har besittningsskydd.
Jag känner mig rätt trygg i svaret, men vill ändå ge er en ledtråd att spinna vidare på. Omständigheterna där en köpare köpt fastigheten i syfte ty bo i själv, dessutom köpt den av den sk hyresgästen (som inte har ett hyreskontrakt och inte heller sedan tidigare betalat hyra)……
Varsågoda, jag ser fram mot fortsättningen!

• Haha
Dilato
  • Laddar…
hsd
Det vore kul att få se en bild på huset 😏

• Gilla
AliceJ och 2 till
  • Laddar…
K
M Megaforce skrev:
Före 30-talet så var garageportar ofta bara 2 meter breda (fri bredd) eftersom dåtidens bilar bara var 170cm breda totalt. Idag är en normal bil ca 210 cm bred inkl backspeglar och normala garagedörrar ungefär 240 cm breda. En lösning är ofta att byta till stålport eftersom man då får ca 15 cm större bredd eftersom stålkarmen tar mindre plats än träkarmen.
Ja. Jag har försökt måtta med armarna. Jag får testa. Min bil är 215cm bred med speglarna utfällda. Jag är inte så säker på att jag vill byta till stålport eftersom jag vill försöka bibehålla lite äldre look där.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
K
Har varit där och städat som en tok idag. Jag tror att säljaren glömde bort denna punkt. Bedrövligt. Faktum är att även detta är kontraktsbrott för det står faktiskt i kontraktet att den ska lämnas väl avstädad och det är den inte. Kvarglömda saker lite överallt, skitigt och ugnarna fulla av stänk från kött etc. Inte så smakligt för någon som jag som är vegetarian. För Er som inte är det så har jag inget problem med detta men på den tiden jag åt kött så luktade/smakade det bra. Nu luktar kött för mig riktigt illa. När jag tillreder kött om jag har besök av folk som äter kött eller om jag gör nåt till hundarna så kan jag inte längre uppskatta lukten. Den är dålig.. ... Så, suck. Får se om jag orkar ta denna pucken :D

• Ledsen
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Där är väl frågan om det är värt att slåss för det - om du ska få något från säljaren behöver (väl) han få möjlighet att åtgärda själv innan du kan kräva något.

Ta in en proffsfirma istället?

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
K Köparen skrev:
Har varit där och städat som en tok idag. Jag tror att säljaren glömde bort denna punkt. Bedrövligt. Faktum är att även detta är kontraktsbrott för det står faktiskt i kontraktet att den ska lämnas väl avstädad och det är den inte. Kvarglömda saker lite överallt, skitigt och ugnarna fulla av stänk från kött etc. Inte så smakligt för någon som jag som är vegetarian. För Er som inte är det så har jag inget problem med detta men på den tiden jag åt kött så luktade/smakade det bra. Nu luktar kött för mig riktigt illa. När jag tillreder kött om jag har besök av folk som äter kött eller om jag gör nåt till hundarna så kan jag inte längre uppskatta lukten. Den är dålig.. ... Så, suck. Får se om jag orkar ta denna pucken :D
Jag kan ha missat något här, men varför städar du som köpare?

Det är säljarens ansvar och denne har rätt att åtgärda detta, utan att du blir ekonomiskt lidande.

Du kan alltså som köpare inte bara säga att städningen är undermålig och åtgärda detta själv. Det blir du lidande av tråkigt nog om du utför det själv utan att meddela detta.

Ta alltid detta med mäklaren som har skyldighet att hjälpa till innan du aktivt städar själv.

Sanningen är ju den att dom flesta tvisterna vid köp av bostad är just städning...

• Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
K
Krilleman Krilleman skrev:
Jag kan ha missat något här, men varför städar du som köpare?

Det är säljarens ansvar och denne har rätt att åtgärda detta, utan att du blir ekonomiskt lidande.

Du kan alltså som köpare inte bara säga att städningen är undermålig och åtgärda detta själv. Det blir du lidande av tråkigt nog om du utför det själv utan att meddela detta.

Ta alltid detta med mäklaren som har skyldighet att hjälpa till innan du aktivt städar själv.

Sanningen är ju den att dom flesta tvisterna vid köp av bostad är just städning...
För att jag har
kashieda kashieda skrev:
Där är väl frågan om det är värt att slåss för det - om du ska få något från säljaren behöver (väl) han få möjlighet att åtgärda själv innan du kan kräva något.

Ta in en proffsfirma istället?
Jag har inte tid att vänta på sådant. Vi vill komma igång och göra vad vi vill där.

Självklart kommer jag att lyfta frågan med säljaren. Däremot eftersom jag valt att göra städningen själv, troligen bättre/mer noggrant än någon städfirma hade gjort så kan jag inte kräva något. Och det sade jag inte att jag skulle heller.

Bara bitter på den där.

• Gilla
Peter #11 och 7 till
  • Laddar…
Krilleman
K Köparen skrev:
Bara bitter på den där.
Ja jag förstår din känsla till fullo, men du har dock hanterat sakfrågan helt felaktigt rent juridiskt.

Du kommer inte komma någon vart med att fortsätta ifrågasätta städningen när du utfört den i egen regi för den inte var i "din" standard.

I detta fallet är det bara släppa det helt och fortsätta ditt liv i nya bostaden.

Hade ni ingen överlämning i fastigheten?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
K Köparen skrev:
För att jag har

Jag har inte tid att vänta på sådant. Vi vill komma igång och göra vad vi vill där.

Självklart kommer jag att lyfta frågan med säljaren. Däremot eftersom jag valt att göra städningen själv, troligen bättre/mer noggrant än någon städfirma hade gjort så kan jag inte kräva något. Och det sade jag inte att jag skulle heller.

Bara bitter på den där.
Hur kan det vara enklare att städa själv än att kontakta mäklaren och be denna fråga säljaren om han vill boka en flyttstädfirma själv eller om han vill att köparen bokar en flyttstädfirma på säljarens bekostnad?

Vi hade tyvärr exakt samma problem när vi köpte vårat hus. Vi köpte den av en äldre dam som skulle flytta bl.a pga artros och som försäkrat oss på direkt fråga innan tillträdet att hon skulle boka en ordentlig städfirma men så blev det inte så av olika anledningar utan hon städade huset själv med pågående lunginflammation. Blev inte så bra som ni säkert förstår. Men vi meddelade mäklaren, säljaren blev lite ledsen att vi var missnöjda med städningen men vi bokade städfirma och säljaren tog kostnaden utan något krångel. Tyvärr blev det inte optimalt städat då hela vårat flyttlass redan stod i det nya huset så städfirman fick städa runt det men det blev ändå bättre än vad vi hade gjort själva.

K Köparen skrev:
För att jag har

Bara bitter på den där.
Du behöver inte ha kontakt med säljaren angående städningen, vänd dig till mäklaren.

T TobiasStockholm skrev:
Hur kan det vara enklare att städa själv än att kontakta mäklaren och be denna fråga säljaren om han vill boka en flyttstädfirma själv eller om han vill att köparen bokar en flyttstädfirma på säljarens bekostnad?
Du tror mäklaren bryr sig efter att denne fått sitt arvode utbetalat och stängt affären?

• Gilla
  • Älska
GlennB och 4 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du tror mäklaren bryr sig efter att denne fått sitt arvode utbetalat och stängt affären?
Min säljarens mäklare brydde sig om just det iaf, även om hon inte var någon höjdare i övrigt. Sen har jag inte speciellt höga tankar om mäklare för övrigt så det kan säkert vara så som du säger ibland också, men då får man väl ta kontakt med säljaren direkt då och kräva en ordentlig städning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.