D Dilato skrev:
Du tror mäklaren bryr sig efter att denne fått sitt arvode utbetalat och stängt affären?
Våra mäklare har brytt sig. Det kan finnas massor av frågor kvar som mäklaren tar emot och ger råd om.

K
T TobiasStockholm skrev:
Hur kan det vara enklare att städa själv än att kontakta mäklaren och be denna fråga säljaren om han vill boka en flyttstädfirma själv eller om han vill att köparen bokar en flyttstädfirma på säljarens bekostnad?

Vi hade tyvärr exakt samma problem när vi köpte vårat hus. Vi köpte den av en äldre dam som skulle flytta bl.a pga artros och som försäkrat oss på direkt fråga innan tillträdet att hon skulle boka en ordentlig städfirma men så blev det inte så av olika anledningar utan hon städade huset själv med pågående lunginflammation. Blev inte så bra som ni säkert förstår. Men vi meddelade mäklaren, säljaren blev lite ledsen att vi var missnöjda med städningen men vi bokade städfirma och säljaren tog kostnaden utan något krångel. Tyvärr blev det inte optimalt städat då hela vårat flyttlass redan stod i det nya huset så städfirman fick städa runt det men det blev ändå bättre än vad vi hade gjort själva.
För att oavsett vilket så hade jag gjort städningen. I 100% av fallen jag har använt städfirma för flytt/flyttat dit någon använt städfirma så ligger det som ett lager av skarpa medel intorkade på golven. Ser ut som intorkad olja och det vill man inte ha.

Jag har alltid behövt göra en egen städning. Men då har de i alla fall försökt. I detta fallet så är det skitigt och min mängd jobb är ändå desamma.

Nu pratar vi varken om jag gjort rätt eller fel juridiskt utan i att han slarvat och lämnat en svinstia. Jag kommer att påpeka det, se vad som sker men inte åberopa något eftersom jag valt att hantera det själv.

Däremot finns det massa annat jag kommer att ta upp. Saknas skruv i dörrhandtag, saknas massa handtag etc och dessa saker har jag redan påpekat då han menade att det varit så pga barnen. Och det skulle åtgärdas. Men det gjorde det inte.

Tro inte att jag kommer tjaffsa i onödan med saker men smyga obemärkt förbi kommer inte saker att göra, mestadels pga hur resan har varit pga hans agerande.

• Gilla
  • Ledsen
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Farstatjej90
K Köparen skrev:
För att oavsett vilket så hade jag gjort städningen. I 100% av fallen jag har använt städfirma för flytt/flyttat dit någon använt städfirma så ligger det som ett lager av skarpa medel intorkade på golven. Ser ut som intorkad olja och det vill man inte ha.

Jag har alltid behövt göra en egen städning. Men då har de i alla fall försökt. I detta fallet så är det skitigt och min mängd jobb är ändå desamma.

Nu pratar vi varken om jag gjort rätt eller fel juridiskt utan i att han slarvat och lämnat en svinstia. Jag kommer att påpeka det, se vad som sker men inte åberopa något eftersom jag valt att hantera det själv.

Däremot finns det massa annat jag kommer att ta upp. Saknas skruv i dörrhandtag, saknas massa handtag etc och dessa saker har jag redan påpekat då han menade att det varit så pga barnen. Och det skulle åtgärdas. Men det gjorde det inte.

Tro inte att jag kommer tjaffsa i onödan med saker men smyga obemärkt förbi kommer inte saker att göra, mestadels pga hur resan har varit pga hans agerande.
Att det saknas skruv i dörrhandtag när man köper bostad ...det ingår. Visst, har ni kommit överens om nåt specifikt som skulle fixas men sånt där är ju kontinuerligt underhåll man får räkna med....

K Köparen skrev:

Okej låter ju nästan som att du tycker det är bättre du får städa själv än att säljaren hade haft dit en städfirma som hade använt en massa "skarpa medel" som lämnat rester efter sig enligt dig. Aldrig varit med om, men visst.

Saknades skruvarna/handtagen vid visning också? Isf blir det nog svårt att kräva säljaren på något om han inte gjort utfästelser i skrift om att de ska göra, speciellt om han inte står för vad han har sagt (vilket man nog inte kan räkna med hos den här typen av opålitlig säljare).

Farstatjej90
T TobiasStockholm skrev:
Okej låter ju nästan som att du tycker det är bättre du får städa själv än att säljaren hade haft dit en städfirma som hade använt en massa "skarpa medel" som lämnat rester efter sig enligt dig. Aldrig varit med om, men visst.

Saknades skruvarna/handtagen vid visning också? Isf blir det nog svårt att kräva säljaren på något om han inte gjort utfästelser i skrift om att de ska göra, speciellt om han inte står för vad han har sagt (vilket man nog inte kan räkna med hos den här typen av opålitlig säljare).
Men det känns inte friskt att i en affär som handlar om flera miljoner börja prata om en skruv som kanske kostar tio kronor och tar en minut att sätta dit.
Nästa grej är liksom att anmärka på att gräsmattan inte var klippt eller löven inte räfsade....
Med tanke på hur TS uttrycker sig tror jag det hade varit svårt för vilken säljare som helst att göra TS nöjd.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
F
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Varför skulle man avhysa någon som bor där lagligt? Då är det väl bättre att säga upp kontraktet eller något.
Herregud….. man blir matt.

• Gilla
HJ-C och 4 till
  • Laddar…
S
H Hocke68 skrev:
Nej jag snurrar inte till det, utan det är ett scenario. Sen tror jag som du att köparens bank ser till att det går rätt. Oftast är det ju så att köparen tar lån, så det finns ju ett intresse från köparens bank att de får pantbrev med bästa rätt. Men om köpoaren skulle betala konta´nt och köparens bank bara för över pengarna till säljarens bank så kan ju detta inträffa.
Köparens bank kommer inte se till att skulderna försvinner som du nämner utan enbart att inteckningarna som finns där försvinner, eller att de har bästa rätt. De har inget intresse i säljarens affärer såvida de inte har samma bank
Nej. Det kan inte inträffa om alla inblandade gör det dom ska. Bankerna är ganska noga med att kontrollera förhållandena när dom ska föra över pengar. I synnerhet om det är frågan om en fastighet som skall belånas men även i andra fall.
Och mäklaren tar ju ut utdrag över vilka skulder som belastar fastigheten.

Dvs för att ditt scenario skall kunna inträffa så måste mäklaren underlåta att göra några av de saker som ingår i uppdraget (kontrollera vilka skulder som finns kopplat till fastigheten) samt bankerna skall slarva.

Dvs det krävs slarv på nivån att mäklaren skulle riskera att få sin licens indragen.

Alternativt att du gör fastighetsaffärer utan att blanda in någon mäklare och själv skiter i att kontrollera vilka skulder som finns kopplade till de pantbrev som finns på fastigheten.
Men är du så dum så får du nog skylla dig själv.

K
T TobiasStockholm skrev:

Du har alltså aldrig noterat att golven kan ibland vara flammiga eller prickiga efter medel som de använt? Nåja, jag kanske har haft otur med de bolagen folk använt inför mina inflyttningar.

Skillnaden med en städfirma och att städa själv är att de bör ta fönster, detaljer, fläktar, ugnar, skåpsluckor etc. Det jag behöver göra är att torka golven lite lätt, torka ur skåpen lite etc pga medlen men egentligen inte jättemycket mer. I detta fall fick jag all inclusive på min egna städroll.

Handtagen saknades på visningen. Jag fick förklaringen att de var borttagna pga barnen och att de naturligtvis skulle sitta på plats.

Det handlar inte om att det saknas skruv / handtagen är borta etc.
Det handlar om att vi har överenskommelser över basicsaker och dessa är inte åtgärdade.
Jag har ändå tänkt skifta alla handtagen, t.om dörrarna tror jag. Men det är bara irriterande att det sägs en sak och sen skiter han i det.

Jag noterade att det har stått saker i vägen (både under visningen och fram tills nu) på ett ställe.
Nu tog jag bort dessa saker och där dolde sig en sprucken fönsterruta vilket knappt syns på utsidan men tydligt på insidan. Och den rutan var hel senast jag var där.

Ska ändå riva bort de fönstren så spelar ingen roll men fult att dölja och sen hittar man sådant..

Såhär såg vattnet ut efter att ha skurat ett 4x4m stort rum..

Smutsigt vatten rinner i en vit handfat efter skrubbning av ett 4x4m rum. Skrubbborste och tvättsvampar syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ugnen:
Smutsig spisplatta med inbrända fläckar och rost i en dåligt städad ugn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Anser inte jag vara så välstädat ;)

Pratade med grannen och tydligen så var han i full gång typ 1-2 dagar innan med att "tokflytta" och helt enkelt försökte hela vägen men till slut gav upp och bara tog sitt pick och pack och drog.

Jag vet inte, jag kommer inte att göra nåt direkt väsen för det kan ligga en del till grund för det och han kanske har så det räcker att stå i. Jag vet att han både har kapital och troligen hade tänkt att städa ur men det är bara fult gjort av honom att skita i det och inte säga nåt.

Kanske hade det varit ok på mötet om han sagt "Det blev rätt sent och jag har inte hunnit ordna en städfirma" men detta har ju varit en ren svinstia att hålla på att greja i.

Som vi tidigare har pratat om när vi spekulerat så verkar relationer ligga till grund till denna fadäs och troligen är det exakt därför det blivit som det blivit och varför saker är halvdant gjort.

Jag kommer att omnämna iaktagelser, ej hållna ÖK och städningen till mäklaren men egentligen så ser jag ingen större vits med att försöka driva in nåt jag ska slänga, principer och kanske 5kkr i ersättning för städningen men att eventuellt i så fall inte kunna ha en dialog med karln om saker i fortsättningen. Man får väga vad man prioriterar och jag prioriterar att påbörja min ombyggnation och ha kul!

Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Festlund och 11 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Sluta, du bara bubblar, helt utan substans.
Kan du exemplifiera vad du avser med "bubbla utan substans"? Den här typen av påhopp hör inte hemma i detta forum

F
H Hocke68 skrev:
Kan du exemplifiera vad du avser med "bubbla utan substans"? Den här typen av påhopp hör inte hemma i detta forum
Ja, det kan jag. scenariot du diktar upp i #411. Tekniskt omöjligt, det förstår nog alla.

sysmali
D Dilato skrev:
Högsta domstolen:

Äganderättens övergång vid fastighetsöverlåtelse

Vid fastighetsöverlåtelse anses äganderätten övergå på förvärvaren när ett köpeavtal som uppfyller formkraven i 4 kap. jordabalken har ingåtts mellan parterna.

Köparen blir genom avtalet civilrättslig ägare till fastigheten och anses härigenom vara skyddad mot säljarens borgenärer.

Tillträdet har vid fast egendom ingen betydelse sakrättsligt.

Det kan dock ha stor betydelse irelationen mellan avtalsparterna, bl.a. när det gäller fördelning av kostnader för och intäkter av fastigheten.
........
........
om det i köpehandlingen har föreskrivits att köpebrev ska upprättas, ska det anses som om förvärvets fullbordan eller bestånd har gjorts beroende av att köpeskillingen betalas.

Ett villkor i ett köpekontrakt om att köpebrev ska upprättas och att äganderätten ska övergå till köparen först på tillträdesdagen medför inte någon förändring i fråga om parternas inbördes förhållanden och deras skydd mot respektive parts borgenärer.
Ett sådant villkor har inte någon civilrättslig effekt i det avseendet.
(Se ”De tre fastighetsköparna” NJA 1995 s. 178.)
Samma sak torde i regel gälla även vid andra typer av villkor för köpetsbestånd som tagits in i köpekontraktet.

[länk]

Från NJA 1995 s.178
Bruket av dubbla köpehandlingar vid överlåtelse av fast egendom har lång tradition i Sverige. Redan genom köpekontraktet, som innehåller de fullständiga villkoren för avtalet, är parterna bundna i förhållande till varandra. Köparen blir civilrättslig ägare till fastigheten och kan i princip förfoga fritt över densamma trots att äganderättens slutgiltiga övergång är villkorad av t ex köpeskillingens erläggande och utfärdande av köpebrev.

I fråga om köp av fast egendom har sedan lång tid tillbaka gällt, att köparen genom köpekontraktet blir skyddad mot att säljarens borgenärer tar fastigheten i anspråk. Har såsom i detta fall i köpekontraktet föreskrivits, att köpebrev skall upprättas, anses köpets fullbordan eller bestånd ha gjorts beroende av att köpeskillingen erläggs.
Genom en sådan föreskrift ges säljaren ett skydd mot köparens borgenärer i det att han får möjlighet att häva köpet, om inte köpeskillingen betalas i avtalad ordning.
Säljaren kan emellertid inte förhindra, att köpet fullbordas ifall köparen fullgör sina förpliktelser att betala köpeskilling.

I köpekontraktet av d 18 juni 1991 anges att parterna är överens om att äganderätten till fastigheten övergår först på tillträdesdagen. En sådan klausul medför inte någon faktisk förändring såvitt gäller vad nyss sagts i fråga om parternas inbördes förhållanden och deras skydd mot respektive parts borgenärer. Det är därmed tydligt att klausulen inte har någon civilrättslig effekt i det hänseendet.

I och med att det aktuella köpekontraktet undertecknades har köparna fått möjlighet att förfoga över den villkorliga rätt till fastigheten som de fått genom kontraktet.
------------------------------------------------------------------------------------------------------

Så om köparen betalar enligt kontraktet kan säljaren inte hindra köpets fullbordan.
Bästa svaret, välförtjänt. Byggahus och du visar sin bästa sida.

Rykten säger att det stod mellan det citerade inlägget och @Farstatjej90 inlägg #66. Det var tydligen hårfint att du vann.

• Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
K
Det är så jäkla mycket tjafs, bråk och påhopp hos en del i denna tråd. Tycker det är så avtrubbande att sitta och läsa från en del personer som fan bara kan tjafsa och ta delar ur kontext och vända emot en eller mot andra. Förstår att Ni spenderar så mycket tid här för är Ni sådana i verkligheten så vill nog ingen ha med Er att göra.

För min egna del har jag fått oerhört mycket hjälp och uppskattar allas tid och medverkan i detta. Jag är nöjd, jag har fått som jag vill och jag ska nu gå vidare i en annan tråd med ett annat namn och påbörja min resa i renoveringen.

Jag har nu markerat det inlägget som jag tyckt varit bäst vilket också inkluderar hur personen har fört sig i tråden mot mig och mot andra.

Tack för mig och tack för hjälpen!

• Gilla
  • Älska
Appendix och 40 till
  • Laddar…
Farstatjej90
K Köparen skrev:
Det är så jäkla mycket tjafs, bråk och påhopp hos en del i denna tråd. Tycker det är så avtrubbande att sitta och läsa från en del personer som fan bara kan tjafsa och ta delar ur kontext och vända emot en eller mot andra. Förstår att Ni spenderar så mycket tid här för är Ni sådana i verkligheten så vill nog ingen ha med Er att göra.

För min egna del har jag fått oerhört mycket hjälp och uppskattar allas tid och medverkan i detta. Jag är nöjd, jag har fått som jag vill och jag ska nu gå vidare i en annan tråd med ett annat namn och påbörja min resa i renoveringen.

Jag har nu markerat det inlägget som jag tyckt varit bäst vilket också inkluderar hur personen har fört sig i tråden mot mig och mot andra.

Tack för mig och tack för hjälpen!
Ingen fara! Lycka till! ☺️

Farstatjej90
sysmali sysmali skrev:
Bästa svaret, välförtjänt. Byggahus och du visar sin bästa sida.

Rykten säger att det stod mellan det citerade inlägget och @Farstatjej90 inlägg #66. Det var tydligen hårfint att du vann.
Jag fick väl din röst i alla fall?🤔

• Haha
  • Älska
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.