217 476 läst ·
566 svar
217k läst
566 svar
Säljaren drar sig ur bostadsaffär - vad är mina rättigheter?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 915 inlägg
Känns inte superlovande för en smidig affär att inte ha hört från TS än kl. 18.
Hoppas han firar affären utan oss och återkommer med positiva besked snarare än behöver dra igång rättsliga åtgärder.
Hoppas han firar affären utan oss och återkommer med positiva besked snarare än behöver dra igång rättsliga åtgärder.
K
Köparen
Elektroniktokig
· Huvudstaden
· 130 inlägg
Köparen
Elektroniktokig
- Huvudstaden
- 130 inlägg
Jag har pratat med jurist om denna frågan exakt och hon säger att det finns inget avgörande i att lägga pengarna i någon särskild betalform. Du ska infinna dig och skriva kontrakt vilket påvisar avsikten och inget annat. Då har du gjort ditt. Det håller i rätten, det håller i allt för detta är mitt enda moment i slutet att göra. Mäklaren däremot ska göra en likvidöverföring, något han inte kan eftersom säljaren inte är på plats. Så, återigen, där kommer köparen undan medan säljaren får smisk.A adron skrev:Jag resonerar som så att köparen är skyldig att betala på tillträdesdagen för att inte begå avtalsbrott, och att säljarens eventuella tjafs inte fritar köparen från skyldigheten att betala. Om säljaren skulle vara mera lömsk skulle den anlita någon utomstående att ringa upp banken och säga att tillträdet är uppskjutet/inställt för att få köparen att inte kunna betala och därigenom begå ett betydande avtalsbrott. Något som säljaren senare skyller på sabotage från exfru eller släkt som hen ligger i tvist med eller likannde.
Du kanske inte vill avslöja, men på ett par ställen skriver du ni skulle mötas denna vecka och i det citerade nämner du nästa vecka.K Köparen skrev:
Är ju nyfiken på hur denna historia ska sluta. Kan du tydliggöra när ni ska träffas?
K
Köparen
Elektroniktokig
· Huvudstaden
· 130 inlägg
Köparen
Elektroniktokig
- Huvudstaden
- 130 inlägg
Är du nyfiken?Nötegårdsgubben skrev:
Ok, då har vi haft dagen för vår rendezvous. Inne i Stockholm centrum, 15:30.
Jag och frugan var på plats strax innan. När vi passerade 15:40 började vi klura på om vi skulle sitta helt alene och dricka kaffe. Mäklaren kikade in några gånger och sade att "tiderna är flexibla för en del".
Till slut, 13-15 minuter försenad dyker säljaren in och hade ett relativt glatt humör.
Eftersom vi hittils INTE har haft ett kontraktsbrott så uppvisar jag en bestämd men ändå trevlig sida.
En del arrogans utspelade sig från säljarens sida, lite som att "jag har inte tid med detta" vilket jag tog tillfället i akt att plocka av honom och hans höga svansföring och sitta ned som oss andra och lägga den tid som behövs. Det finns inget han tillför i vikt för någon av oss som gör att han behöver framstå som den viktigaste i rummet. Han är en av tre spelare och den som talat mest ur stjärten och halvt gjort bort sig.
Med det sagt tar han fram nycklarna och vi pratar om lite allt möjligt rörande huset, livet och andra saker. Jag tänkte - jag nämner inget om hans utspel för han är trots allt på plats och jag har ingen anledning att börja provocera något eller säga vad han har gjort rätt eller fel. Han är ju där!
Vi skriver under alla papper, mäklaren kontaktar respektive bank, kommer tillbaka och allt är klart.
Detta med bevittnat köpebrev - jag vet inte om det är så att bevittnade köpebrevet ENDAST gäller kopior av originalet eller ej. Men, originalet skrevs under och ska sändas till min bank.
Alla andra papper skrevs under. Nycklar lämnades över. En del saker omtalades men inte så mycket mer än så. Säljaren sade att jag kunde maila för att få den infon jag behövde ha i vissa frågor.
Så, slutet gott, allting gott. Men en JÄVLA massa stress, massa hattande hit och dit.
Roligt var att en advokat ringde mig medan jag satt med honom. Haha, skitkul. Jag lät viktig och pratade med samma typ av språk en advokat för sig med.
Så, lite kring objektet i fråga...
Jag har under några års tid efterfrågat ett sekelskifteshus som är till största del renoverat.
Jag verkligen älskar mansardtak på röda hus.
Detta hus har renoverade badrum och resten är till största del är renoverat. Men det är ett projekt för vår avsikt är att ta bort modernt look och försöka återskapa något som vi kanske hade runt sekelskiftet.
Nej, vi ska inte vedelda spisen, nej vi ska inte koppla bort strömmen.. Men vårt mål är att riva ut 3-stavsgolv, marmor överallt osv och lägga långa stycken av furugolv i en färg vi till slut beslutar oss kring. För att försöka återskapa en äldre men på nåt sätt ändå modern look.
Huset är rött, orange tak, eldstad, ca 135kvm. Köket är stort med kakel/marmorinslag osv. Kanske 5 år gammalt. Detta kommer att ryka och vi kommer att behålla det vi kan och måla om / byta köksluckor till något mer passande än modernt.
Spis blir nåt i stil med https://www.smeg.com/se/produkter/TR4110IP2 eller liknande.
Frugan vill ha ett stort skafferi så det kommer vi att bygga ett tufft sådant.
Ett av husen som står på tomten är inte färdigbyggt så det ska vi färdigställa och bygga ett gym där.
Ca 30 kvm. Finns en gäststuga på kanske 40 kvm och denna är i princip perfekt.
Garaget har inte en särskilt stor port. Får se om jag kan trycka in min bil. Den är väldigt bred. Min andra bil är betydligt mindre men den är mer pendlarbilen och kan stå ute.
I garaget, som kanske är 50kvm finns det även ett inre rum och i detta kommer jag att bygga mig ett rum för mina hobbys, musik och elektronik. Jag är ingenjör med fokus på hårdvaruutveckling och lågnivåprogrammering och tycker det är kul att sitta och uppfinna lite saker på min fritid.
Jag är även företagare och äger två företag varav det ena är ett IT-bolag och den andra är ett restaurangbolag vilket detta objekt passar perfekt för då jag kan både ha utrymme att leka med
mitt samt att utveckla restaurangidéer osv tillsammans med frugan.
Vi har framför oss en hel del jobb att ordna till det vi vill ha och detta är verkligen en riktigt bra tomt, flera extrahus, plats för mina och frugans projekt. Gästhus för vår vän.
När vi börjar bli klara så ska vi bygga en bastu på tomten. Höns blir det också så våra hundar kan vara roade med att försöka fånga dem. Haha.
Nu har jag beskrivit lite vad syftet var och varför jag var så envis med att få detta objekt.
Vill passa på att tacka för all support och hjälp jag har fått från flera i tråden som verkligen efterforskat och givit väldigt bra svar. Turligt nog så slapp vi hamna i den värsta av alla sitsar och hade jag vetat slutresultatet så hade jag aldrig behövt starta denna tråd.
Tack friends <3
Sluta, du bara bubblar, helt utan substans.H Hocke68 skrev:Nej jag snurrar inte till det, utan det är ett scenario. Sen tror jag som du att köparens bank ser till att det går rätt. Oftast är det ju så att köparen tar lån, så det finns ju ett intresse från köparens bank att de får pantbrev med bästa rätt. Men om köpoaren skulle betala konta´nt och köparens bank bara för över pengarna till säljarens bank så kan ju detta inträffa.
Köparens bank kommer inte se till att skulderna försvinner som du nämner utan enbart att inteckningarna som finns där försvinner, eller att de har bästa rätt. De har inget intresse i säljarens affärer såvida de inte har samma bank
K
Köparen
Elektroniktokig
· Huvudstaden
· 130 inlägg
Köparen
Elektroniktokig
- Huvudstaden
- 130 inlägg
Min avsikt var om han inte dyker upp idag så påbörjar jag processen under Måndagen, nästa vecka. Och skulle han krypa till korset nästa vecka så kan jag ha överseende med just detta och låta honom flytta ut.sysmali skrev:
Va skönt! Grattis och lycka till!K Köparen skrev:Är du nyfiken?
Jag och frugan var på plats strax innan. När vi passerade 15:40 började vi klura på om vi skulle sitta helt alene och dricka kaffe. Mäklaren kikade in några gånger och sade att "tiderna är flexibla för en del".
Till slut, 13-15 minuter försenad dyker säljaren in och hade ett relativt glatt humör.
Eftersom vi hittils INTE har haft ett kontraktsbrott så uppvisar jag en bestämd men ändå trevlig sida.
En del arrogans utspelade sig från säljarens sida, lite som att "jag har inte tid med detta" vilket jag tog tillfället i akt att plocka av honom och hans höga svansföring och sitta ned som oss andra och lägga den tid som behövs. Det finns inget han tillför i vikt för någon av oss som gör att han behöver framstå som den viktigaste i rummet. Han är en av tre spelare och den som talat mest ur stjärten och halvt gjort bort sig.
Med det sagt tar han fram nycklarna och vi pratar om lite allt möjligt rörande huset, livet och andra saker. Jag tänkte - jag nämner inget om hans utspel för han är trots allt på plats och jag har ingen anledning att börja provocera något eller säga vad han har gjort rätt eller fel. Han är ju där!
Vi skriver under alla papper, mäklaren kontaktar respektive bank, kommer tillbaka och allt är klart.
Detta med bevittnat köpebrev - jag vet inte om det är så att bevittnade köpebrevet ENDAST gäller kopior av originalet eller ej. Men, originalet skrevs under och ska sändas till min bank.
Alla andra papper skrevs under. Nycklar lämnades över. En del saker omtalades men inte så mycket mer än så. Säljaren sade att jag kunde maila för att få den infon jag behövde ha i vissa frågor.
Så, slutet gott, allting gott. Men en JÄVLA massa stress, massa hattande hit och dit.
Roligt var att en advokat ringde mig medan jag satt med honom. Haha, skitkul. Jag lät viktig och pratade med samma typ av språk en advokat för sig med.
Jag har under några års tid efterfrågat ett sekelskifteshus som är till största del renoverat.
Detta hus har renoverade badrum och resten är till största del är renoverat. Men det är ett projekt för vår avsikt är att ta bort modernt look och försöka återskapa något som vi kanske hade runt sekelskiftet.
Nej, vi ska inte vedelda spisen, nej vi ska inte koppla bort strömmen.. Men vårt mål är att riva ut 3-stavsgolv, marmor överallt osv och lägga långa stycken av furugolv i en färg vi till slut beslutar oss kring. För att försöka återskapa en äldre men på nåt sätt ändå modern look.
Huset är rött, orange tak, eldstad, ca 135kvm. Köket är stort med kakel/marmorinslag osv. Kanske 5 år gammalt. Detta kommer att ryka och vi kommer att behålla det vi kan och måla om / byta köksluckor till något mer passande än modernt.
Spis blir nåt i stil med [länk] eller liknande.
Ett av husen som står på tomten är inte färdigbyggt så det ska vi färdigställa och bygga ett gym där.
Garaget har inte en särskilt stor port. Får se om jag kan trycka in min bil. Den är väldigt bred. Min andra bil är betydligt mindre men den är mer pendlarbilen och kan stå ute.
I garaget, som kanske är 50kvm finns det även ett inre rum och i detta kommer jag att bygga mig ett rum för mina hobbys, musik och elektronik. Jag är ingenjör med fokus på hårdvaruutveckling och lågnivåprogrammering och tycker det är kul att sitta och uppfinna lite saker på min fritid.
Jag är även företagare och äger två företag varav det ena är ett IT-bolag och den andra är ett restaurangbolag vilket detta objekt passar perfekt för då jag kan både ha utrymme att leka med
Vi har framför oss en hel del jobb att ordna till det vi vill ha och detta är verkligen en riktigt bra tomt, flera extrahus, plats för mina och frugans projekt. Gästhus för vår vän.
När vi börjar bli klara så ska vi bygga en bastu på tomten. Höns blir det också så våra hundar kan vara roade med att försöka fånga dem. Haha.
Nu har jag beskrivit lite vad syftet var och varför jag var så envis med att få detta objekt.
Vill passa på att tacka för all support och hjälp jag har fått från flera i tråden som verkligen efterforskat och givit väldigt bra svar. Turligt nog så slapp vi hamna i den värsta av alla sitsar och hade jag vetat slutresultatet så hade jag aldrig behövt starta denna tråd.
Tack friends <3
Farstatjej90 skrev:
Men åh så skönt! Himlars så stressad jag varit över detta! Jag har verkligen lidit med er i veckan 😅K Köparen skrev:Är du nyfiken?
Spis blir nåt i stil med [länk] eller liknande.
Tack friends <3
K
Köparen
Elektroniktokig
· Huvudstaden
· 130 inlägg
Köparen
Elektroniktokig
- Huvudstaden
- 130 inlägg
Nu har vi ju detta. Jag har två-tre personer jag med trygghet läser och tror på allt från. Det har visat sig vara nycklar till att stärka mina tankar kring det hela och mina möjligheter. Jag ska definitivt spola tillbaka lite och kika på svaren så ska jag trycka ut det jag tycker. Detta blir svårt.D Dilato skrev:
Skönt att höra att allt löste sig och bra att du återkopplade med denna informationen med vad som krävs för att du som köpare ska anses försöka uppfylla avtalet om säljaren inte hade dykt upp. Jag var säker på att inga pengar skulle föras över till säljaren, men jag var osäker på om det krävdes någon form av deponering.K Köparen skrev:Jag har pratat med jurist om denna frågan exakt och hon säger att det finns inget avgörande i att lägga pengarna i någon särskild betalform. Du ska infinna dig och skriva kontrakt vilket påvisar avsikten och inget annat. Då har du gjort ditt. Det håller i rätten, det håller i allt för detta är mitt enda moment i slutet att göra. Mäklaren däremot ska göra en likvidöverföring, något han inte kan eftersom säljaren inte är på plats. Så, återigen, där kommer köparen undan medan säljaren får smisk.
Skönt att det löste sig!
Visserligen hade det varit intressant att veta följderna om han vägrat.
Bra tråd med mycket input och för det mesta bra ton, och bra uppstyrt av dig.
Låter på din beskrivning som jag förstår att du varit så benägen att viöja ha objektet🙂 lycka till med renoveringarna!
Visserligen hade det varit intressant att veta följderna om han vägrat.
Bra tråd med mycket input och för det mesta bra ton, och bra uppstyrt av dig.
Låter på din beskrivning som jag förstår att du varit så benägen att viöja ha objektet🙂 lycka till med renoveringarna!