220 310 läst ·
566 svar
220k läst
566 svar
Säljaren drar sig ur bostadsaffär - vad är mina rättigheter?
Klart d går att lugga en flintis, det blir bara lite hårdare tag, du tar en polygrip och klämmer i flintenL Ludde2 skrev:
Eller går vidare ned en stämning och sen kronofogden för indrivning
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Det är i lagen inte ett krav att det bevittnas för att försäljningen ska vara giltig. Det är dock bra att ha för annars får man inte ut lagfarten och behöver förmodligen gå via tingsrätten om säljaren strular.D Dilato skrev:
Just det. Vilka andra objektiva ser du framför dig just nu? Nordeas kundrådgivning?D D_Fastighetsmäklare skrev:
K
Köparen
Elektroniktokig
· Huvudstaden
· 130 inlägg
Köparen
Elektroniktokig
- Huvudstaden
- 130 inlägg
Självklart. Allt detta har kommunicerats vid flera tillfällen.H Hocke68 skrev:
Nå, han representerar ju en klients anspråk inom lagens ramar.W WFD skrev:
Också representerar han en klient i frågor om bevisbörda etc. Nog faller rättigheterna inom den ramen.
Exakt så. Däremot kan det finnas olika saker i ett köpeavtal/kontrakt som säljare och köpare inte vill dela med andra så då har man ett tilläggsbrev kallat köpebrev som används t.ex vid lagfart.D Dilato skrev:
Jag upplyser inte dig utan jag upplyser andra
En sak kan du vara helt säker på. Och det är att oavsett om det blir avblåst av nån anledning, en seg och långdragen konflikt eller går igenom som tänkt så kommer mäklaren oavsett vilket att få sitt arvode.D Dilato skrev:
Alltså rent formellt så behöver man inte ha ett köpekontrakt på massa sidor med massa paragrafer heller, inte ett fastighetsudrag som bilaga etc. Räcker att du fullföljer de punkter i JB 4:1, skriftlig, uppgift om köpeskilling och förklaring av säljaren att egendomen överlåtes på köparen. Och undertecknade då såklart.D Dilato skrev:
Vad tror du det kan finnas för anledning att man inte bevittnar kontraktet utan använder köpebrev?
Jag vet varför.D D_Fastighetsmäklare skrev:Alltså rent formellt så behöver man inte ha ett köpekontrakt på massa sidor med massa paragrafer heller, inte ett fastighetsudrag som bilaga etc. Räcker att du fullföljer de punkter i JB 4:1, skriftlig, uppgift om köpeskilling och förklaring av säljaren att egendomen överlåtes på köparen. Och undertecknade då såklart.
Vad tror du det kan finnas för anledning att man inte bevittnar kontraktet utan använder köpebrev?
Som @Köparen beskriver det
kan det finnas olika saker i ett köpeavtal/kontrakt som säljare och köpare inte vill dela med andra så då har man ett tilläggsbrev kallat köpebrev som används t.ex vid lagfart.