C
D Dilato skrev:
Säljarens namnteckning ska vara bevittnad av två personer.
De bevittnade namnteckningarna brukar man spara till köpebrevet.
Ytterligare en anledning till att lagfart inte kan sökas med enbart ett underskrivet köpekontrakt.

L Ludde2 skrev:
uppfyller köpekontraktet alla formkrav som krävs vid fastighetsaffärer och testamente
Vad har formkrav kring testamente med detta att göra?

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Lantmäteriet håller inte med.

Nej, du har fel. Köpebrevet skall vara bevittnat, det är köpehandlingen.

• Gilla
  • Haha
gunnar.malmstrom och 2 till
  • Laddar…
L Ludde2 skrev:
Alla pratar om säljaren eventuella skadestånd. Ni verkar förutsätta kan betala någonting. Det går inte att lugga en flintskallig 🤯
Klart d går att lugga en flintis, det blir bara lite hårdare tag, du tar en polygrip och klämmer i flinten

Eller går vidare ned en stämning och sen kronofogden för indrivning

O olomar skrev:
Nej, du har fel. Köpebrevet skall vara bevittnat, det är köpehandlingen.
Köpehandlingen är köpeavtalet.
Köpebrev är inget krav.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
D Dilato skrev:

Det är i lagen inte ett krav att det bevittnas för att försäljningen ska vara giltig. Det är dock bra att ha för annars får man inte ut lagfarten och behöver förmodligen gå via tingsrätten om säljaren strular.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:

Man bevittnar därför köpebrevet. Lita på att jag har rätt här då jag jobbar med exakt detta.

D D_Fastighetsmäklare skrev:
Man bevittnar därför köpebrevet. Lita på att jag har rätt här då jag jobbar med exakt detta.
Visst, men köpebrev måste inte upprättas så bevittningen gäller på den fångeshandling man har.
Skärmdump från en juridisk text på lagen.nu om köp och formaliaavtal, där det nämns formkrav och bevittning av handlingar för fastighetsköp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Skärmdump av lagtext om lagfartsansökan och krav på bevittning vid överlåtelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Farstatjej90
Det är faktiskt enklare än man tror.
Provisionen faller ut om det är ett bundet avtal.
Ett bundet avtal får man om man har trygga köpare och säljare.
Trygga köpare får man genom att vara objektiv.
Just det. Vilka andra objektiva ser du framför dig just nu? Nordeas kundrådgivning?

K
H Hocke68 skrev:
Har du frågat mäklaren om hen har upplyst säljaren om konsekvenserna av ett avtalsbrott, d.v.s skadestånd och handräckning.(vräkning)?
Självklart. Allt detta har kommunicerats vid flera tillfällen.

W WFD skrev:
Det är lite som när folk tror att en advokat representerar sin klient. Deras arbete är att den juridiska processen ska fungera och att dina rättigheter ska tillgodoses.
Nå, han representerar ju en klients anspråk inom lagens ramar.
Också representerar han en klient i frågor om bevisbörda etc. Nog faller rättigheterna inom den ramen.

D Dilato skrev:
Köpehandlingen är köpeavtalet.
Köpebrev är inget krav.
Exakt så. Däremot kan det finnas olika saker i ett köpeavtal/kontrakt som säljare och köpare inte vill dela med andra så då har man ett tilläggsbrev kallat köpebrev som används t.ex vid lagfart.
Jag upplyser inte dig utan jag upplyser andra :)

• Gilla
MONTREAL och 6 till
  • Laddar…
K
Enligt mäklaren så förefaller det vara som så att säljaren har fått nos om denna tråd och känt sig kraftigt träffad. Intressant att se vad det kan bidra med. :D

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Appendix och 33 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Just det. Vilka andra objektiva ser du framför dig just nu? Nordeas kundrådgivning?
Jag vet inte, arbetar inte på bank.
Finns säkert många som inte är objektiva, jag har lärt mig att det är vägen till framgång på lång sikt.

• Gilla
Såkesöd
  • Laddar…
F
D Dilato skrev:
Det blir nog ingen provision om affären inte fullföljs.
Sen kan det vara bra att läsa tråden innan man kastar sig in med synpunkter....
En sak kan du vara helt säker på. Och det är att oavsett om det blir avblåst av nån anledning, en seg och långdragen konflikt eller går igenom som tänkt så kommer mäklaren oavsett vilket att få sitt arvode.

• Haha
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Visst, men köpebrev måste inte upprättas så bevittningen gäller på den fångeshandling man har.
[bild]
Alltså rent formellt så behöver man inte ha ett köpekontrakt på massa sidor med massa paragrafer heller, inte ett fastighetsudrag som bilaga etc. Räcker att du fullföljer de punkter i JB 4:1, skriftlig, uppgift om köpeskilling och förklaring av säljaren att egendomen överlåtes på köparen. Och undertecknade då såklart.

Vad tror du det kan finnas för anledning att man inte bevittnar kontraktet utan använder köpebrev?

Alltså rent formellt så behöver man inte ha ett köpekontrakt på massa sidor med massa paragrafer heller, inte ett fastighetsudrag som bilaga etc. Räcker att du fullföljer de punkter i JB 4:1, skriftlig, uppgift om köpeskilling och förklaring av säljaren att egendomen överlåtes på köparen. Och undertecknade då såklart.

Vad tror du det kan finnas för anledning att man inte bevittnar kontraktet utan använder köpebrev?
Jag vet varför.
Som @Köparen beskriver det

kan det finnas olika saker i ett köpeavtal/kontrakt som säljare och köpare inte vill dela med andra så då har man ett tilläggsbrev kallat köpebrev som används t.ex vid lagfart.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.